Mig-Hitsi

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Mig-Hitsi

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kun oon tässä suunnitellut josko ostaisi jonkun pienen näppärän edullisen lankalaitteen, onko kellään kokemusta esim. näistä nykyisistä täytelankakoneista? näkyy olevan tarjolla pelkkiä täytelankamasiinoita ja sitten joissa molempati mahtollisuus, meikäläisellä hitsaustarve ei nyt ole kovin suurta yleensä, joten en viitsisi kovin paljon laitteeseen uhrata euroja.
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

mig

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

täyte jutut kannattaa haudata,jos aikoo hitsailla ohuita peltejä.pieniä näppäriä ja edullisia migejä ei ole olemassakaan(viittaan ~100-300einoa).
varmaan täytyy varata alkaen ~550eikkaa jolla saa jopa uusimpia kempejä jotka ovat todella pieniä.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Ennyt tarkoita et pitää olla joku extrasuper taskukokoinen, mutta pieniä ja edullisia on kyllä myynnissä, kysymys oikeastaan onkin että jos jollain löytyy kokemusta kohtuu hyväksi havaituista edullisista merkeistä näin harrastekäyttöön. Laivarautaan on kyllä tullut täytteellä hitsattua lakisaumaa ihan luokkaan asti, mutta ne onkin jo ison kaliiperin pohisijoita.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Joo 1000e saa jo valita hyviä hitsikoneita, itse kävin hieromassa kauppoja uudesta migistä, kun entinen kyrvähti tuossa 66HT projektissa. olisin varmaankin ostanut uuden hitsin, vaan kun oli entisen korjaus niin helppo ja halpa operaatio, kun viellä itse senkin korjasin. Osat maksoi 18e 2 diotia tasasuuntaus siltaan, ensimmäiset noita osia jotka levis, kuitenkin on palvellut jo 25 vuotta. hitsattu satoja keloja lankaa. joten en ostanut viellä uutta, kun on hyvä ja vahva merkki, ei kylläkään kemppi eikä esappi eikä telvini vaan migtronic automic 185a, hitsaan edelleen viikottain, masinoissahan on valinnan vapauta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
radiodio
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja radiodio »

[ kun viellä itse senkin korjasin.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

radiodio kirjoitti:[ kun viellä itse senkin korjasin.
Olikohan siinä jotain paha, kun sen its korjasin. Minä kun en maksa mistään kellekkään, minkä itse saan kuntoon, sori kun mainitsi.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Spiff
Addikti
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Kesä 2004, 22:03

Viesti Kirjoittaja Spiff »

Osta Kempomat 2100, käy sekä ydinlanka että kaasu kun voi navat vaihtaa. Löytyy ajastin että voi ohuttakin peltiä hitsata ja kun itse en oo mikään huippuhitsaaja huomasin että on kun tehoa on tarpeeksi niin on helppo saada hyvää jälkeä. Luovuin myös ydinlangasta kun se sotkee aika paljon, eli jälki on nokinen ja täynnä roiskeita, hain kaasupullon ja lankaa ja hitsaussaumoja ei tarvii hioa. Noi kannettavat ei oikein pärjää jos on paljon hitsattavaa, tehot ei vaan riitä kuin 5cm kerralla ja sitten ampeerit tippuu niin ettei tuu lujaa saumaa.
Ja sitten tietenkin lisävarusteeksi 4,5m MMT pistooli, en oo koskaan ymmärtänyt miksi nämä myydään 5m maadoitusjohdolla ja 2,5m pistoolilla, mitä järkeä siinä on?
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Jos joskus jooudun ostamaan uuden lankakoneen, en osta mitään leluja. Toistaiseksi ei tartte uutta hitsiä entinen toimii mainiosti, vaikkakin on ikää jo 25v oli sen ajan parhaimmistoa silloin. Ensimmäinen korjaus oli vasta nyt kun paloi diotit tasasuuntaussillasta, sekin oma vika kaapelin kuori oli rikki ja veti oikarit suoraan koriin. Laitoin muuten omaan migiini, kempin kaapelin omatekemällä sovittimella ei ollut kummonen homma, mut kyllä muuttu hitsttavuus aivan erilaiseksi , mitä omalla kahvakaapeli systeemillä. Jos kestäis viellä toiset 25v niin sitten ei meikä tarvtte enää hitsailla, pojille pitää ostaa sit uudet vehkeet jos vaikka jatkaisivat isän perinteitä pelti hommissa. Jos eivät mustangien kanssa, niin sitten jonkun muun merkin kanssa, valitkoot vapaasti.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Ammattimies tarvii kunnon kalut, mutta toisin meikäläinen joka tarvii hyvin vähän räpsiä niin menis halvempikin masiina, ei tulis mieleenkään uhrata tonnia laitteeseen, menee ihan riittävästi rahaa jo elämiseen ja tuohon helevetin peltikaakkiin. Täytyy koettaa metsästää jostain huutokaupoista tai jostain käytettyjen markkinoilta, vois saada sopevasti ihan merkkilaitteen.
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Kyllä varmaan kannattaa käytettynä merkkikonetta katsella. Tahtoo nuo vähänkään paremmat koneet maksaa harrastajalle ihan liikaa. Itsellä on pajalla Walliuksen "tehokkain" valovirtakone ja sillä nippanappa hitsaa 5mm mustaa. Eli jos jotakin muuta kuin peltihommia tarvii tehdä, niin voimavirta olis kyllä poikaa.

Harri
-71 HT 351C 4v
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

hitsi

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

ostaessa käytetyn kunnon migin (en tarkoita suihkareita :D )saa myydessä aina omat pois.
pee5
Aktiivi
Viestit: 62
Liittynyt: 30 Maalis 2006, 22:52
Paikkakunta: Sastamala

Mig

Viesti Kirjoittaja pee5 »

Migin pitäis olla 380V, on paremmat ominaisuudet kun 220V (=helpompi opetella hitsaamaan). Langansyöttökoneisto metallirunkoinen vähintään 2 vetävällä rullalla, paras on 4WD joka toimii vaikka letku olisi jyrkällä mutkallakin, mutta nelivetoiset maksaa tolkuttomasti. Halvoissa 1 vetorulla ja vetämätön vastarulla ja tehty muovirunkoon, seurauksena langansyötön jatkuva takkuaminen ja hitsaus sen mukaista. Täytyis sellaisten myynti kieltää :evil:. Kun olis aikoinaan tämänkin tiennyt niin olis rahaa säästynyt....... :cry:.
'65 HT
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Joo ja kun tietää viellä millä pikku kikalla, saa langansyötön toimimaan moitteettomasti. Ei tarvitte olla 4-veto systeemiä, pitää vain ottaa alkuperäinen sisäputki eli laineri, jos on muovinen niin pois, ja tilalle vaijerinkuori laineri rupeaa toimimaan . Sitten on viellä paras ja kallein teflon laineri, sen ansiosta pystyy hitsaamaan myös rosterin ja alumiinin, ei takertele ja hitsausjälki on erittäin hyvä. Yritin hitsata rosteria niin ei onnistunut kun takerteli laineriin kiinni, mut kun laitoin tefloni lainerin johan rupes onnistumaan,tietenkin pitää olla argon kaasu rosterille ja alumiinille. No nyt hitsaan rosterit ja alumiinit tigillä kun on tarvis.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Jihaa, nyt se on ostettu, laadukas valovirtakone, käytettynä, jouduin kärsimään siitä 80 e :roll: ei ehkä niin laadukas kuin tonnin kone, mutta varmaan riittää mulle, viikonloppuna alkaa sitten lanka palamaan, pitee saada kohta auto pyörilleen jotta saa sen pihalle jossa sitä on lämpökeleillä hyvä työstää.
Vastaa Viestiin