foxiin remmiahdin setti, kokemuksia?
Tällaista faktaa ahdinluvista yms. löytyi tuolta http://www.proturbo.fi sivuilta:
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
Lisätietoja rakennussäädöksistä osoitteesta: http://www.ake.fi
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
Lisätietoja rakennussäädöksistä osoitteesta: http://www.ake.fi
Toi mun '96 ei oo vähäpäästönen.
Mutta epäilen sen johtuvan siitä että katsastusmies epähuomiossa jätti sen laittamatta. Oli muutenkin sen verran pihalla eu:n ulkopuolelta tulevan auton vaatimuksista. Pitääpäs ens viikolla mainita asiasta jos tulee päästömittauksesta puhetta vuosikatsastuksen yhteydessä. Kävin varalta päästöt mittaamassa etukäteen ja hyvin oli päästöt kohillaan vaikka on katteja putkistosta karsittu. jousien kans asia voi sitten olla eri asia... Eipä siinäkään pitäs olla ongelmaa, kun mittasin että matalimmasta kohtaa maavaraa löyty sen 8,5 cm. 


Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
No lopultakin se lupalappu heltisi-91 foxiin ahtimen/vällärin kanssa.
Ja heti tuore vuosikatsatus leima uuteen rek.otteeseen
Kyllähän usko välillä meinas mennä asian suhteen,lähinnä katsurin outojen lupalappupyyntöjen takia.No paljon kyselyitä ja soittoja sinne tänne,aina joku osaa vihdoin auttaa etiäpäin
Sinänsä katsureilla,
ei taida pää pysyä perässä AKE:n jatkuvien muutoslappujen tulvan takia?
Ja otsikkoon lyhyesti vastaten:Kyllähän ahdin on hieno keksintö!
Ja heti tuore vuosikatsatus leima uuteen rek.otteeseen

Kyllähän usko välillä meinas mennä asian suhteen,lähinnä katsurin outojen lupalappupyyntöjen takia.No paljon kyselyitä ja soittoja sinne tänne,aina joku osaa vihdoin auttaa etiäpäin

ei taida pää pysyä perässä AKE:n jatkuvien muutoslappujen tulvan takia?
Ja otsikkoon lyhyesti vastaten:Kyllähän ahdin on hieno keksintö!
Vau, -91 foksiin remmi, ja sillä leimakin vielä...ac5 kirjoitti:No lopultakin se lupalappu heltisi-91 foxiin ahtimen/vällärin kanssa.
Ja heti tuore vuosikatsatus leima uuteen rek.otteeseen![]()
Kyllähän usko välillä meinas mennä asian suhteen,lähinnä katsurin outojen lupalappupyyntöjen takia.No paljon kyselyitä ja soittoja sinne tänne,aina joku osaa vihdoin auttaa etiäpäinSinänsä katsureilla,
ei taida pää pysyä perässä AKE:n jatkuvien muutoslappujen tulvan takia?
Ja otsikkoon lyhyesti vastaten:Kyllähän ahdin on hieno keksintö!
Nyt jannu, paas kertoin lisää mitä vaativat jne ?
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!

-Homer65
Ahdin valmistajan päästötodistus kyseiselle automallille,joista osa jopa
hyväksytään suomessa(procharger,ehkä powerdynekin?)
Tehomittaus todistus,sekä normaali päästömittaus ,tyhjäkäynti/2000rpm.
kw/7kg ei saa ylittyä.
+katsurista riippuen,mitä mahdollisesti muuta?Ehkäpä kohdalleni vaan osui epävarma immeinen?Säännöt tuntuvan elävän kokoajan ja tulkinnat
käsittelijästä riippuen.Aika näyttää mihin suuntaan jatkossa mennään.
hyväksytään suomessa(procharger,ehkä powerdynekin?)
Tehomittaus todistus,sekä normaali päästömittaus ,tyhjäkäynti/2000rpm.
kw/7kg ei saa ylittyä.
+katsurista riippuen,mitä mahdollisesti muuta?Ehkäpä kohdalleni vaan osui epävarma immeinen?Säännöt tuntuvan elävän kokoajan ja tulkinnat
käsittelijästä riippuen.Aika näyttää mihin suuntaan jatkossa mennään.
- jari
- Addikti
- Viestit: 372
- Liittynyt: 02 Kesä 2004, 08:47
- Auto: 2012 Mustang GT Brembo Package
- Paikkakunta: Tuusula/Asikkala
ac5 kirjoitti:Ahdin valmistajan päästötodistus kyseiselle automallille,joista osa jopa
hyväksytään suomessa(procharger,ehkä powerdynekin?)
Tehomittaus todistus,sekä normaali päästömittaus ,tyhjäkäynti/2000rpm.
kw/7kg ei saa ylittyä.
+katsurista riippuen,mitä mahdollisesti muuta?Ehkäpä kohdalleni vaan osui epävarma immeinen?Säännöt tuntuvan elävän kokoajan ja tulkinnat
käsittelijästä riippuen.Aika näyttää mihin suuntaan jatkossa mennään.
Mielenkiintoisia uutisia... Olikos se sun autosi nyt taas vähäpäästöiseksi merkitty vai ei?
Setti ostettu muualta aikoinaan ja lupapaperit/tehomittaus sporttiautosta
ostettu.Eiköhän sieltä ostettuihin kuulu paprut mukaan?Kannattaa kyllä
vähäpäästösten kohdalla,varmistaa katsurilta erikseen päiväntiedot,missä mennään!Koska jenkkien ahdinpapruja, tulkitaan vielläkin aika ristiriitaisesti.Vaikkakin,joku EU-direktiivi ne tänne hyväksyttääkin!
Luulis, jatkossa asian menevän helpommin käsittelystä läpi?
Helpompi ratkaisu on tehdä ei vähäpäästöisestä,riittää normi päästömittaus sekä tehotodistus.
ostettu.Eiköhän sieltä ostettuihin kuulu paprut mukaan?Kannattaa kyllä
vähäpäästösten kohdalla,varmistaa katsurilta erikseen päiväntiedot,missä mennään!Koska jenkkien ahdinpapruja, tulkitaan vielläkin aika ristiriitaisesti.Vaikkakin,joku EU-direktiivi ne tänne hyväksyttääkin!
Luulis, jatkossa asian menevän helpommin käsittelystä läpi?
Helpompi ratkaisu on tehdä ei vähäpäästöisestä,riittää normi päästömittaus sekä tehotodistus.
Kyselin tuolta F-body clubin foorumilta näistä vähäpäästöisten ahtamisesta siellä kun niitä piisaa. Sieltä sain seuraavan linkin: http://www.arb.ca.gov/homepage.htm Eli California Air Resources Board:in sivut
http://www.arb.ca.gov/msprog/aftermkt/d ... mquery.php tuone kun laittaa ahdin setin Executive Order Number:in niin sieltä saa listan mihin automalleihin setti on hyväksytty. Toi numero löytynee kunkin ahdin valmistajan sivuilta settien tiedoista.
Esim Ford racing setti: http://arb.ca.gov/msprog/aftermkt/devic ... -308-2.pdf
Kävin noitten paprujen kanssa kyselemässä tuolla Raision Myllyn A-katsatuksessa ja siellä todettiin että kun vaan näistä papruista selviää että päästöt ei ylity kyseisellä ahtimella, sehän lukee siellä selvällä amerikalla ja on alle 20% teholisäys dynopäiväkirjat niin saa muutos katsastettua. Päästöt ne varmaan tietysti vielä mitataan. Näin siis ainakin 91 vuosimallin kanssa. Eikä tarvitse ottaa Cobraa vertailu malliksi (jarrut yms). Ainoa syy miksi kannattaisi ottaa Cobra vertailu autoksi on toi 20% sääntö. Foxseissa siitä ei hyötyä ole kun teho ero Gt:n ja Cobran välillä on ilmoitettu niin pieneksi.
Vaikuttaa todella lupaavalta. Mutta tosiaan se 20% pitää toteutua sen dynolapun kanssa tai pitää anoa poikkeus lupaa. Sama peli myös oliko se 7kg/kw:n kanssa. Jos on jo jotain palikkaa kiinni niin voi olla vaikeaa rajata se tehonnousu noihin rajoihin.
Sportti autosta saa tietysti sitä Pro charger settiä ja luulisin että 96 saakka onnistuu melko helpolla. En mene vannomaan kannattaa kysellä sieltä. Huono puoli siinä setissä on hinta ja että vakio vaihteisto ei siedä sitä vääntömäärää mikä sillä setillä tulee hetkeäkään.
http://www.arb.ca.gov/msprog/aftermkt/d ... mquery.php tuone kun laittaa ahdin setin Executive Order Number:in niin sieltä saa listan mihin automalleihin setti on hyväksytty. Toi numero löytynee kunkin ahdin valmistajan sivuilta settien tiedoista.
Esim Ford racing setti: http://arb.ca.gov/msprog/aftermkt/devic ... -308-2.pdf
Kävin noitten paprujen kanssa kyselemässä tuolla Raision Myllyn A-katsatuksessa ja siellä todettiin että kun vaan näistä papruista selviää että päästöt ei ylity kyseisellä ahtimella, sehän lukee siellä selvällä amerikalla ja on alle 20% teholisäys dynopäiväkirjat niin saa muutos katsastettua. Päästöt ne varmaan tietysti vielä mitataan. Näin siis ainakin 91 vuosimallin kanssa. Eikä tarvitse ottaa Cobraa vertailu malliksi (jarrut yms). Ainoa syy miksi kannattaisi ottaa Cobra vertailu autoksi on toi 20% sääntö. Foxseissa siitä ei hyötyä ole kun teho ero Gt:n ja Cobran välillä on ilmoitettu niin pieneksi.



Vaikuttaa todella lupaavalta. Mutta tosiaan se 20% pitää toteutua sen dynolapun kanssa tai pitää anoa poikkeus lupaa. Sama peli myös oliko se 7kg/kw:n kanssa. Jos on jo jotain palikkaa kiinni niin voi olla vaikeaa rajata se tehonnousu noihin rajoihin.
Sportti autosta saa tietysti sitä Pro charger settiä ja luulisin että 96 saakka onnistuu melko helpolla. En mene vannomaan kannattaa kysellä sieltä. Huono puoli siinä setissä on hinta ja että vakio vaihteisto ei siedä sitä vääntömäärää mikä sillä setillä tulee hetkeäkään.
Kyselitkös enempää tuosta poikkeusluvasta, mitä sillä voidaan sallia jne.91GT kirjoitti: Vaikuttaa todella lupaavalta. Mutta tosiaan se 20% pitää toteutua sen dynolapun kanssa tai pitää anoa poikkeus lupaa. Sama peli myös oliko se 7kg/kw:n kanssa. Jos on jo jotain palikkaa kiinni niin voi olla vaikeaa rajata se tehonnousu noihin rajoihin.
Ei sillä kuitenkaan 800 heppaisena kilpiin enää saa ?
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!

-Homer65
- Sulkava
- Mega-addikti
- Viestit: 579
- Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
- Auto: 1995 Mustang
- Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....
PROCHARGERI
Omaan musseen vm 1995 olen selvitellyt remmiahdinta -- tuolla Vette- sivuilla oon käyny kyselemässä sitä ja tätä kun tuntuvat siellä laittavan ruuvvia useisiin autoihin
Californialupalappu on jo.... ja kun V6 ja kasissa on sama alusta niin tehoa voi lisätä yli 20%
takomannät ja kiertokanget on jo tulossa..uusia kansiakin jo tutkailtu.....eiköhän ensi kesäksi ole alusta ja mosa kunnossa !

Californialupalappu on jo.... ja kun V6 ja kasissa on sama alusta niin tehoa voi lisätä yli 20%

Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos
Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Soutuneuvos

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Kel nälkä on,se aina syö!Ahtimen kanssa vaan käy ahnehtiminen hiukka nopeammin
Jos tollasen remmelin pukkaa 0,5bar paineilla lähes vakio 5L musseen,ei sinne tarvii paljonkaan muutoksia pakosti tehdä!
Paremmat kansipahvit/pultit,isompi b-pumppu+paineen säädin,tulpat.
Käsittääkseni noi päästölaput on "vakio" moottorilla ahtimen kanssa ajettu,
esim.eri imari voi tuottaa ongelmia tarkan katsurin kanssa

Paremmat kansipahvit/pultit,isompi b-pumppu+paineen säädin,tulpat.
Käsittääkseni noi päästölaput on "vakio" moottorilla ahtimen kanssa ajettu,
esim.eri imari voi tuottaa ongelmia tarkan katsurin kanssa

Kuun vaihteessa asentelen sporttiautosta ostetun prochargerin p1sc -sarjan tuohon foxiin. auto on vähäpäästöinen mutta sporttiauton Janne toimittaa prochargerin oman päästötodistuksen katsastuskonttorille. auto penkitetään ennen ja jälkeen ahtimen asennuksen.
harkitsin myös powerdynen sekä vortechin satsia mutta hinta/heppa hyötysuhde oli prochargerin sarjassa ylivoimainen verrattuna edellämainittuihin.
harkitsin myös powerdynen sekä vortechin satsia mutta hinta/heppa hyötysuhde oli prochargerin sarjassa ylivoimainen verrattuna edellämainittuihin.
Ford Granada V8