Raidetangon pää
Raidetangon pää
95 GT rattia kääntäessä oikeasta pyörästä kuuluu narinaa ja kitinää, kuten oven sarana narisee kuivana. Vaihdoin ensin ohjaustehostimen öljyt, muttei auttanut. Auton alla kuunnellessa ääni kuuluu mielestäni raidentangon päästä, raidetangon ja renkaan liittymäkohdasta. Olisiko pallonivel päässyt kuivumaan ja aiheuttaa narinan? Ääni kuuluu ajettaessa myös työssyissä. Etujousitus pitäisi olla kunnossa, on mitattu katsastuksen yhteydessä.
Lähden siis oletuksesta, että raidetangon pää on kuivunut ja vaihdan sen. Uusi on jo hommattu. Mitä mieltä olette, kannattaako/voiko sen palloniveleen laittaa ennen asennusta jotain voitelua?
Lähden siis oletuksesta, että raidetangon pää on kuivunut ja vaihdan sen. Uusi on jo hommattu. Mitä mieltä olette, kannattaako/voiko sen palloniveleen laittaa ennen asennusta jotain voitelua?
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Jos pallonivel on niin kuiva, etta se narisee, niin siita loytyy myos selkea valys. Tai sitten se on ruosteessa eika liiku kunnolla. Ota se irti olka-akselista ja heiluttale kartiotappia, niin saat kylla selville onko vika tuossa. Itse en usko siihen. Mulla 94 GT piti myos oikealta puolelta tulevaa narinaa, oma veikkaus on jousen ja jousilautasen vali. Ongelma haipyi jossain kohtaa ittellaan, eika ole palannut. Jousetkin on tosin vaihdettu valissa.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
- Jones
- Mega-addikti
- Viestit: 613
- Liittynyt: 24 Touko 2004, 20:07
- Auto: GT -94
- Paikkakunta: Laaksolahti, Espoo
Mulla on omassa 94GT:ssä ihan samanlaiset narinat, vaihdoin myös tehostimen nesteet, mutta ääni vain ei hävinnyt. Raidetangon pää sitten oli juuri se kun narisi. Ärsyttävintä oli paikallistaa mistä natina kuuluu. Vaihdoin uuden tilalle ja natina lakkas. Voortin tuotekehityksessä on tapahtunut edistystä kun uudessa oli rasvanippa kätevästi nivelen pohjassa joten tulevaisuudessa vältytään kitinöiltä.
1994 MUSTANG GT 5.0/AODE
1/4 Endurance BMW E36 - #8
1/4 Endurance BMW E36 - #8
Otettiin rengas irti ja kuulosteltiin uudestaan narinoita. Ei ollut raidetangon pää, vaan alapallonivel, joka narisee. Porasin reiän alapallonivelen alapintaan, rasvanippa ruuvaamalla kiinni ja vaseliinipumpulla rasvaa sisään. Ajettu em.operaation jälkeen parikymmentä kilsaa, muttei narinat vieläkään hävinneet . Tarvinnee lisää ajoa, jotta voitelu leviäisi nivelen liikkuessa sen sisällä ja alkaisi vaikuttamaan?
Jos narinat ei häviä, voitelua tarvii saada niveleen yläpuolelta lisää. Ei viitsisi alkaa nivelen irroitusoperaatioon, joten täytyy katsoa, saako niveleen porattua myös yläpuolelta rasvanipalle reikää. Jos nippaa ei saa tehtyä yläpuolelta, täytyy miettiä nivelen tiivisteen ottamista käsittelyyn.
Jos painaisi esim.lääkeruiskulla kumitiivisteestä läpi CRC:tä tai muuta ohutta voiteluainetta, millä saisi tiivisteen pienen reiän paikattua, ettei sisään pääse kertymään likaa ja muuta töhnää.
Jos narinat ei häviä, voitelua tarvii saada niveleen yläpuolelta lisää. Ei viitsisi alkaa nivelen irroitusoperaatioon, joten täytyy katsoa, saako niveleen porattua myös yläpuolelta rasvanipalle reikää. Jos nippaa ei saa tehtyä yläpuolelta, täytyy miettiä nivelen tiivisteen ottamista käsittelyyn.
Jos painaisi esim.lääkeruiskulla kumitiivisteestä läpi CRC:tä tai muuta ohutta voiteluainetta, millä saisi tiivisteen pienen reiän paikattua, ettei sisään pääse kertymään likaa ja muuta töhnää.
Vihdoin hävisi narinat .
Löysättiin alapallonivelen mutteria, sitten CRC:tä pulttia pitkin liruttamalla itse niveleen. Kun todettiin narinoiden pienenevän, alettiin liruttaa vähän jäykempää voiteluöljyä samaa reittiä. Tunnin läträämisen ja ratin pyörittelemisen jälkeen alkoi nivelessä olla jo voitelua ja narinat poissa.
Yhteenvetona:
- ohjaustehostimen öljyjen vaihto ei auttanut -> hyvä että tuli kuitenkin vaihdettua
- alapallonivelen alapohjaan asennetun rasvanipan kautta ei saanut voitelua niveleen asti, vaikka ruutattiin vaseliinia sinne oikein kunnolla -> oma arvaus syyksi on se, että nivelen ympärillä on metallivaippa ja alakautta ei ole mahdollista saada niveleen asti voitelua
- tässä tapauksessa ratkaisun toi alapallonivelen mutterin löysääminen ja voiteluaineen liruttaminen nivelen pulttia pitkin alaspäin itse niveleen
Alapallonivel oli siis koko ajan autossa kiinni. Sama ratkaisu soveltunee myös raidetangon nivelen voiteluun, jolloin ei tarvitse porausta ja rasvanipan asennusta, jos niitä ei jo ole valmiina.
Löysättiin alapallonivelen mutteria, sitten CRC:tä pulttia pitkin liruttamalla itse niveleen. Kun todettiin narinoiden pienenevän, alettiin liruttaa vähän jäykempää voiteluöljyä samaa reittiä. Tunnin läträämisen ja ratin pyörittelemisen jälkeen alkoi nivelessä olla jo voitelua ja narinat poissa.
Yhteenvetona:
- ohjaustehostimen öljyjen vaihto ei auttanut -> hyvä että tuli kuitenkin vaihdettua
- alapallonivelen alapohjaan asennetun rasvanipan kautta ei saanut voitelua niveleen asti, vaikka ruutattiin vaseliinia sinne oikein kunnolla -> oma arvaus syyksi on se, että nivelen ympärillä on metallivaippa ja alakautta ei ole mahdollista saada niveleen asti voitelua
- tässä tapauksessa ratkaisun toi alapallonivelen mutterin löysääminen ja voiteluaineen liruttaminen nivelen pulttia pitkin alaspäin itse niveleen
Alapallonivel oli siis koko ajan autossa kiinni. Sama ratkaisu soveltunee myös raidetangon nivelen voiteluun, jolloin ei tarvitse porausta ja rasvanipan asennusta, jos niitä ei jo ole valmiina.