95 GT 5.0 öljyn vaihto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
kuki
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 09:31

95 GT 5.0 öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja kuki »

Kävin vaihtamaan öljyjä Musseen. Ihmettelin proppua avatessani, että olipa se sijoitettu ihmeellisesti öljypohjan sivuun :shock: . Luin varmuuden vuoksi vielä Haynesin korjauskirjasta öljynvaihtokohdan, jos vaihdossa olisi jotain tavallisuudesta poikkeavaa tuon propun ihmeellisen sijainnin takia. Kirja neuvoikin nostamaan auton (perän) ylös. "Raise the vehicle and support it on jackstands".
Nostin perän ylös, sain sen 36cm lattiasta takapyörän alareunaan mitattuna, mikä on mielestäni kotikonstein paljon. Takaspoileri huiteli oman leun korkeudella.
Annoin öljyn lirua muutaman tunnin, öljyn täyttökorkki avattuna, öljynsuodatin irrotettuna. Konetta oli käytetty aikaisemmin, jotta öljyt tulisivat sujuvammin ulos.
Koska propun sijoitus on öljypohjan sivussa pohjan alaosassa, eihän sieltä liruttamalla kaikkia öljyjä pois saanut, vaikka perä huiteli käsittämättömissä korkeuksissa. Laitoin kuitenkin jäykemmät uudet kesäöljyt sisään ja uuden öljynsuodattimen. Vanhoja jäi kuitenkin vähän vielä sisään, koska öljytikku meni ylärajalle jo vähän alle 4 litran lisäyksellä vaikka täyttömäärä on n. 4,7l.
Onko teillä muilla ollut öljynvaihto näin vaikeaa vai onko tässä nyt jäänyt jotain oleellista huomaamatta :? En ole vielä tähän mennessä nähnyt noin älytöntä öljypohjan propun sijaintia, vaikka on öljyjä vaihdettu eri vekottimista. Onko nuo öljyt sitten imaistava öljypohjasta pois vai millä ne sieltä seuraavan kerran saa ulos?
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Et tainnut huomata sitä, että öljypohjassa on 2kpl tyhjennysroppuja. Avaa molemmat niin öljyn vaihto helpottuu huomattavasti ja ei tarvitse nostella peräpäästä. :wink:

Et kai vaan nostanut peräpäätä taka-akselista, kun omistajan käsikirjassa siitä nostaminen kielletään ankarasti. :soosoo:
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
kuki
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 09:31

Viesti Kirjoittaja kuki »

No niin, eipä tullut proppuja etsittyä kuin yksi kpl :oops: . Täytyykin käydä heti tarkistamassa, missä se toinen sijaitsee ja tehdä homma uusiksi.
Kiitos tiedosta! Mentiin oikein kirjaimellisesti perä edellä sinne puun latvaa kohti.
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hannu »

kuki kirjoitti:No niin, eipä tullut proppuja etsittyä kuin yksi kpl :oops: . Täytyykin käydä heti tarkistamassa, missä se toinen sijaitsee ja tehdä homma uusiksi.
Kiitos tiedosta! Mentiin oikein kirjaimellisesti perä edellä sinne puun latvaa kohti.
Se toinen proppu on etupäässä, kallistuksenvakaajan vieressä.
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 2065 »

jep

molemmat proput kannattaa avata. Jos avaa vain toisen niin
vanhaa öljyä jää vielä öljypohjan muhkuraan. Näin ainakin
avomallissa.
kuki
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 09:31

Viesti Kirjoittaja kuki »

Joo, siellähän se toinen proppu oli, eikä paljon olisi tarvinnut edemmäs katsoa :oops: . Se ei vain näkynyt keulan suunnasta katsottuna.

Ylempänä olevan propun kun avaa ja auto on tasaisella alustalla, öljyjä tulee niin kauan ulos, kunnes öljytaso on öljytikun max.rajalla. Onkohan tämä proppu siis jonkinlainen öljytason tarkistusreikä, mistä nähdään oikea öljyn täyttömäärä? Öljytikkuhan tosin ajaa sitä asiaa, joten ei kyllä kuulosta kovin järkevältä. Tuskin on edes jäänne menneiltä ajoilta, koska ainakaan 64 1/2:ssa ei ole kuin yksi proppu. Lienee sitten tehty helpottamaan öljyn vaihtoa, kun avaa ensin ylemmän ja sitten alemman propun, niin ei sitten ehkä ruiski öljyjä liian kovalla paineella silmille.
94GtMustang
Aktiivi
Viestit: 46
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 00:05

Viesti Kirjoittaja 94GtMustang »

Mitä öljyä muuten käytätte näissä vanhanajan (302) moottoreissa? Omasta moottorista alkoi kuulua kolinaa 5w50 öljyillä. Kolina lakkasi kun vaihdoin tilalle 15w40 öljyt.
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hannu »

94GtMustang kirjoitti:Mitä öljyä muuten käytätte näissä vanhanajan (302) moottoreissa? Omasta moottorista alkoi kuulua kolinaa 5w50 öljyillä. Kolina lakkasi kun vaihdoin tilalle 15w40 öljyt.
MOTUL 300V 15W50, tämmöttis
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

20W50 mineraali, mika sattuu olemaan tarjouksessa tai karahvissa. Parempaa se kuitenkin on kuin 30v sitten.. :wink: Vaihto 5000km/3000mi valein. Nayttaisi pysyvan sisalla "normaalisti" eli 1qt lisaa 1000mi valein.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Vastaa Viestiin