95 GT 5.0 öljyn vaihto
95 GT 5.0 öljyn vaihto
Kävin vaihtamaan öljyjä Musseen. Ihmettelin proppua avatessani, että olipa se sijoitettu ihmeellisesti öljypohjan sivuun . Luin varmuuden vuoksi vielä Haynesin korjauskirjasta öljynvaihtokohdan, jos vaihdossa olisi jotain tavallisuudesta poikkeavaa tuon propun ihmeellisen sijainnin takia. Kirja neuvoikin nostamaan auton (perän) ylös. "Raise the vehicle and support it on jackstands".
Nostin perän ylös, sain sen 36cm lattiasta takapyörän alareunaan mitattuna, mikä on mielestäni kotikonstein paljon. Takaspoileri huiteli oman leun korkeudella.
Annoin öljyn lirua muutaman tunnin, öljyn täyttökorkki avattuna, öljynsuodatin irrotettuna. Konetta oli käytetty aikaisemmin, jotta öljyt tulisivat sujuvammin ulos.
Koska propun sijoitus on öljypohjan sivussa pohjan alaosassa, eihän sieltä liruttamalla kaikkia öljyjä pois saanut, vaikka perä huiteli käsittämättömissä korkeuksissa. Laitoin kuitenkin jäykemmät uudet kesäöljyt sisään ja uuden öljynsuodattimen. Vanhoja jäi kuitenkin vähän vielä sisään, koska öljytikku meni ylärajalle jo vähän alle 4 litran lisäyksellä vaikka täyttömäärä on n. 4,7l.
Onko teillä muilla ollut öljynvaihto näin vaikeaa vai onko tässä nyt jäänyt jotain oleellista huomaamatta En ole vielä tähän mennessä nähnyt noin älytöntä öljypohjan propun sijaintia, vaikka on öljyjä vaihdettu eri vekottimista. Onko nuo öljyt sitten imaistava öljypohjasta pois vai millä ne sieltä seuraavan kerran saa ulos?
Nostin perän ylös, sain sen 36cm lattiasta takapyörän alareunaan mitattuna, mikä on mielestäni kotikonstein paljon. Takaspoileri huiteli oman leun korkeudella.
Annoin öljyn lirua muutaman tunnin, öljyn täyttökorkki avattuna, öljynsuodatin irrotettuna. Konetta oli käytetty aikaisemmin, jotta öljyt tulisivat sujuvammin ulos.
Koska propun sijoitus on öljypohjan sivussa pohjan alaosassa, eihän sieltä liruttamalla kaikkia öljyjä pois saanut, vaikka perä huiteli käsittämättömissä korkeuksissa. Laitoin kuitenkin jäykemmät uudet kesäöljyt sisään ja uuden öljynsuodattimen. Vanhoja jäi kuitenkin vähän vielä sisään, koska öljytikku meni ylärajalle jo vähän alle 4 litran lisäyksellä vaikka täyttömäärä on n. 4,7l.
Onko teillä muilla ollut öljynvaihto näin vaikeaa vai onko tässä nyt jäänyt jotain oleellista huomaamatta En ole vielä tähän mennessä nähnyt noin älytöntä öljypohjan propun sijaintia, vaikka on öljyjä vaihdettu eri vekottimista. Onko nuo öljyt sitten imaistava öljypohjasta pois vai millä ne sieltä seuraavan kerran saa ulos?
-
- Mega-addikti
- Viestit: 733
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
- Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged - Paikkakunta: Vantaa
Et tainnut huomata sitä, että öljypohjassa on 2kpl tyhjennysroppuja. Avaa molemmat niin öljyn vaihto helpottuu huomattavasti ja ei tarvitse nostella peräpäästä.
Et kai vaan nostanut peräpäätä taka-akselista, kun omistajan käsikirjassa siitä nostaminen kielletään ankarasti.
Et kai vaan nostanut peräpäätä taka-akselista, kun omistajan käsikirjassa siitä nostaminen kielletään ankarasti.
Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Se toinen proppu on etupäässä, kallistuksenvakaajan vieressä.kuki kirjoitti:No niin, eipä tullut proppuja etsittyä kuin yksi kpl . Täytyykin käydä heti tarkistamassa, missä se toinen sijaitsee ja tehdä homma uusiksi.
Kiitos tiedosta! Mentiin oikein kirjaimellisesti perä edellä sinne puun latvaa kohti.
Joo, siellähän se toinen proppu oli, eikä paljon olisi tarvinnut edemmäs katsoa . Se ei vain näkynyt keulan suunnasta katsottuna.
Ylempänä olevan propun kun avaa ja auto on tasaisella alustalla, öljyjä tulee niin kauan ulos, kunnes öljytaso on öljytikun max.rajalla. Onkohan tämä proppu siis jonkinlainen öljytason tarkistusreikä, mistä nähdään oikea öljyn täyttömäärä? Öljytikkuhan tosin ajaa sitä asiaa, joten ei kyllä kuulosta kovin järkevältä. Tuskin on edes jäänne menneiltä ajoilta, koska ainakaan 64 1/2:ssa ei ole kuin yksi proppu. Lienee sitten tehty helpottamaan öljyn vaihtoa, kun avaa ensin ylemmän ja sitten alemman propun, niin ei sitten ehkä ruiski öljyjä liian kovalla paineella silmille.
Ylempänä olevan propun kun avaa ja auto on tasaisella alustalla, öljyjä tulee niin kauan ulos, kunnes öljytaso on öljytikun max.rajalla. Onkohan tämä proppu siis jonkinlainen öljytason tarkistusreikä, mistä nähdään oikea öljyn täyttömäärä? Öljytikkuhan tosin ajaa sitä asiaa, joten ei kyllä kuulosta kovin järkevältä. Tuskin on edes jäänne menneiltä ajoilta, koska ainakaan 64 1/2:ssa ei ole kuin yksi proppu. Lienee sitten tehty helpottamaan öljyn vaihtoa, kun avaa ensin ylemmän ja sitten alemman propun, niin ei sitten ehkä ruiski öljyjä liian kovalla paineella silmille.
-
- Aktiivi
- Viestit: 46
- Liittynyt: 17 Heinä 2004, 00:05