moottori kakistelee kylmänä
moottori kakistelee kylmänä
64½ alkoi yhtäkkiä kakistelemaan kylmällä moottorilla vedätettäessä.Kuumana ottaa hyvin kierroksia.Onkohan sytytyksen ajoitus pielessä ?
Kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja kuumana kans.
Kone on 289, virinokka 286, vapaavirtaussuodatin, aluimusarja, Carterin 500.
Lampulla säätänyt ennakon n. 14 - 15, vaikea sanoa kun ennakon viivat
loppuu kesken.
Kärjet ja kondensaattori uusia kuin myös jakajan kansi ja pyörijä.
Kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja kuumana kans.
Kone on 289, virinokka 286, vapaavirtaussuodatin, aluimusarja, Carterin 500.
Lampulla säätänyt ennakon n. 14 - 15, vaikea sanoa kun ennakon viivat
loppuu kesken.
Kärjet ja kondensaattori uusia kuin myös jakajan kansi ja pyörijä.
AINA EI TARVI OLLA PAKKASTA!!!Miksi kaasuttimeen muodostuu jäätä?
Jäänmuodostus itse kaasuttimessa lienee yleisin jään aiheuttamien moottorihäiriöiden syy. Kaasuttimen
venturiputkessa ja kaasuläpän kohdalla ilmavirran nopeus kiihtyy ja paine sekä lämpötila
laskevat. Jäähtyminen on suurimmillaan silloin, kun kaasuläppä on vain osaksi auki tai tyhjäkäyntiasennossa.
Polttoaineen haihtuminen (kun polttoaine muuttuu nesteestä kaasuksi) sitoo lämpöä kuten muutkin
haihtumisprosessit - esim. bensiiniin kastettu käsi tuntuu kylmältä, kun bensiini haihtuu siitä.
Polttoaineen tullessa kaasuttimen suuttimista sen haihduttamiseen otetaan huomattava määrä
lämpöä sisään tulevasta ilmasta, jonka lämpötila laskee.
Lämpötilan lasku kaasuttimessa voi olla jopa 40 °C, joten on helppo ymmärtää, että normaaleissa
toimintalämpötiloissa kaasuttimen metallipinnat ja polttoaine/ilmaseos voivat jäähtyä pakkasen
puolelle. Jos nyt sisääntulevan ilman suhteellinen kosteus on kyllin suuri (käytännössä yli 70
%) ja lämpötila sopiva (normaalisti välillä -5°… +15°C), laskee sen lämpötila kaasuttimessa alle
kastepisteen ja syntyneet pisarat jäätyvät kaasuttimen metallipinnoille. Edellä sanotusta voi päätellä,
ja käytäntökin on sen osoittanut, että sopivan kostealla kesähelteelläkin kaasutin voi jäätyä.
Jäänmuodostus itse kaasuttimessa lienee yleisin jään aiheuttamien moottorihäiriöiden syy. Kaasuttimen
venturiputkessa ja kaasuläpän kohdalla ilmavirran nopeus kiihtyy ja paine sekä lämpötila
laskevat. Jäähtyminen on suurimmillaan silloin, kun kaasuläppä on vain osaksi auki tai tyhjäkäyntiasennossa.
Polttoaineen haihtuminen (kun polttoaine muuttuu nesteestä kaasuksi) sitoo lämpöä kuten muutkin
haihtumisprosessit - esim. bensiiniin kastettu käsi tuntuu kylmältä, kun bensiini haihtuu siitä.
Polttoaineen tullessa kaasuttimen suuttimista sen haihduttamiseen otetaan huomattava määrä
lämpöä sisään tulevasta ilmasta, jonka lämpötila laskee.
Lämpötilan lasku kaasuttimessa voi olla jopa 40 °C, joten on helppo ymmärtää, että normaaleissa
toimintalämpötiloissa kaasuttimen metallipinnat ja polttoaine/ilmaseos voivat jäähtyä pakkasen
puolelle. Jos nyt sisääntulevan ilman suhteellinen kosteus on kyllin suuri (käytännössä yli 70
%) ja lämpötila sopiva (normaalisti välillä -5°… +15°C), laskee sen lämpötila kaasuttimessa alle
kastepisteen ja syntyneet pisarat jäätyvät kaasuttimen metallipinnoille. Edellä sanotusta voi päätellä,
ja käytäntökin on sen osoittanut, että sopivan kostealla kesähelteelläkin kaasutin voi jäätyä.