T-bird vs. Mustang moottorit

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Sulkava
Mega-addikti
Viestit: 579
Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
Auto: 1995 Mustang
Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....

T-bird vs. Mustang moottorit

Viesti Kirjoittaja Sulkava »

5.0 ja 4.6--- V 8 on saatavilla molempiin autoihin -- onko moottorit samat ???
käykö osat esim kannet ristiin ??
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos ;)

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

5.0 linnussa on ainakin matalampi imusarja. Tehoakin siitä ilmoitetaan vähemmän kuin Mustangista. Osat varmastikin käyvät ristiin, mutta ovatko samoja onkin sitten eri asia mihin en osaa sanoa mitään.
Avatar
Masama
Aktiivi
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 21:55
Paikkakunta: Espoo

Mustang vs. Thunderbird

Viesti Kirjoittaja Masama »

5.0 L H.O SN95 Mustangin ja Thunderbirdin koneet ovat samanlaiset..
-91-93 T-birdissä on sama imusarja kuin SN95 5,0 H.O Mustangeissa.
Vesipumppu ei ole vaihtokelpoinen foxista tai farkkumalleista, sillä se pyörii "väärinpäin".
-91 jälkeen männät eivät ole olleet taottua mallia kummassakaan.
HP ero tulee lähinnä siitä että Mustangissa pakoputkisto on kokonaan H-putkella varustettu tuplaputkisto, kun taas Thunderbirdissä pakoputket yhdistyy katalyssattorien jälkeen yhdeksi putkeksi.
Keskimmäisen vaimentajan jälkeen se taas haarautuu tupla malliseksi.
4,6 L SOHC moottorit ovat myös samanlaisia keskenään.
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Mustang vs. Thunderbird

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Masama kirjoitti: -91 jälkeen männät eivät ole olleet taottua mallia kummassakaan.
Tästä mä olisin eri mieltä. Mustangissa monien tietolähteiden mukaan olisi vielä -92 taotut männät.
Avatar
Dervish
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 09:33
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Parin vuoden kohdalta oli viittauksia mäntiin ja t-birdeihin raamatussa, tässä pätkäsyt :

1984
The 1984 version of the manual-transmission-backed 5-liter H.O. engine was carried over with the same block, pistons, heads, compression ratio, and fuel pump used for 1983. Mustangs were also available for 1984 with an AOD-backed, 165 horsepower version of the 5-liter H.O. motor.
With the exception of this engine's centrally fuel-injected industion system (in place of the manual-transmission model's four-barrel carb), this 5-liter motor is identical to it's carburated H.O. counterpart. The CFI V-8 was also used in Thunderbird and Cougar models as well as in police version of the LTD LX package.
Forged pistons had originally been planned for release in late-1984 H.O. motors, but the forgings did not make it into production until after the 1985 models came out.

T-5
302/5.0L H.O.
175hp @ 4200rpm
245lb/ft @ 2400rpm
8.3:1 compression ratio
4-bbl carb.

AOD
302/5.0L H.O.
165hp @ 3800rpm
245lb/ft @ 2000rpm
8.3:1 compression ratio
CFI *


1993
The 5-liter H.O. V-8 was downgraded to 205 horsepower without any major mechanical changes (except the addition of hypereutectic pistons). A V-8 based on the H.O. motor and equipped with GT-40 parts, conversatively rated at 235 horsepower, was released in the limited-production Mustang Cobra models.

T-5/AOD
302/5.0L H.O.
205hp @ 4200rpm
272lb/ft @ 3000rpm
9.0:1 compression ratio
SEFI MAF **

T-5
5.0L GT-40
235hp @ 4600rpm ***
280lb/ft @ 4000rpm
9.0:1 compression ratio
SEFI MAF **


* = Ford's throttle-body electronic fuel injection is designated Central Fuel Injection(CFI). These 1984s were the first Fox Mustang V-8s to come with computerized engine management controls.

** = Sequential electronic multipoint fuel injection, mass-airflow type, on 1989-1993 Mustang 5-lites V-8s.

***= The 1993 Cobra and Cobra R-Model are fitted with a 5-liter H.O. V-8 equipped with select (GT-40) Ford hardware. The GT-40 equipment is specifically designed to enchance this special engines's volumetric effiency (breathing). These modifications combine with other internal upgrades to produce 30 more horsepower for the 1993 Cobra's GT-40 motor (compared to a 1993 H.O. version of the 5-liter V-8).

Aikajana siis 1979 - 1993

EDITTIÄ:
Lisäsin vähän noita pinnallisempia moottorispeksejä vielä tuohon.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Masama
Aktiivi
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 21:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Mustang vs. Thunderbird

Viesti Kirjoittaja Masama »

Lauri kirjoitti:
Masama kirjoitti: -91 jälkeen männät eivät ole olleet taottua mallia kummassakaan.
Tästä mä olisin eri mieltä. Mustangissa monien tietolähteiden mukaan olisi vielä -92 taotut männät.
Joo kyllä se pitää paperilla paikkansa, sillä kun T-birdiin tuli -91 v8 niin silloin alettiin mainostaa näitä hypereutectic mäntiä uutuutena, mutta ei näissäkään kaikissa T-birdeissä ollut välttämättä vielä niitä.
Eli se riippuu siitä milloin se auto on valmistettu. Omasta kokemuksesta tiedän kun n. 10 vuotta sitten omistin tälläisen -91:n T:birdin, niin konetta piristäettäessä huomattiin että siinä oli takomännät.
Ja auto oli alkuperäisellä avaamattomalla moottorilla !
Kun tehdas muuttaa tuotantoa, niin yleensä varastosta poistetaan vaihtuvat osat asentamalla ne autoihin vaikka ne olisivatkin loppuvuodesta valmistettuja tulevan vuoden malleja. Kysymyshän on vaan rahasta, joten varastot täytyy "hävittää" pois.
-92 valmistetuissa autoissa oli molempia, sillä -93 ei kai enään "virallisesti" kasattu moottoreita takomännillä.
Onhan se mahdollista että niitä löytyy vielä myöhemminkin, ja sehän selviää vasta kun katsoo mitä siellä on.
Ja ei ne tehtaan ilmoittamat Hp:t muutenkaan niin tarkkoja ole, sillä usein valmistaja on ilmoittanut urheilullisemmalle mallille hieman enemmän heppoja kuin perhekärrylle.
Tosin tässä T-bird tapauksessa pakoputket on selvästi huonot.
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Mustang vs. Thunderbird OT

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Masama kirjoitti:
Kun tehdas muuttaa tuotantoa, niin yleensä varastosta poistetaan vaihtuvat osat asentamalla ne autoihin vaikka ne olisivatkin loppuvuodesta valmistettuja tulevan vuoden malleja. Kysymyshän on vaan rahasta, joten varastot täytyy "hävittää" pois.
Joo mäkin olen huomannut tämän, mulla on vanhan mallinen mittaristo :lol: Mutta se mua on ihmetyttänyt että eikö niitä osia jätetä varaosiksi yhtään? Onko niille sitten oma tuotantonsa?
Avatar
Masama
Aktiivi
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 21:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Masama »

Autovalmistajat yleensä ostaa kaikki tälläiset osat alihankintana, eli sähköosat, laakerit, moottorinosat, johdot, letkut, putket, renkaat ym. ym.
Jos auto purettaisiin osiin ja eroteltaisiin osat jotka ei ole Fordin tekemiä, niin ei siitä paljon jäisi jäljelle.
Teollisuuden työkalut on niin kalliita ettei kaikkea kannata itse tehdä.
Ja onhan se selvä että jos joku paja tekee pelkästään vaikka iskareita kymmenelle valmistajalle, niin valmistusmäärät on ihan jotain muuta kuin yksi autotehdas joka tekisi itselleen viittä erillaista mallia.
Kunka monta %:a Nokian kännykässä on sen itsensä valmistamaa ?

Muistan joskus lukeneeni, että tehdas hävitti -70 luvulla kaikki HiPo osat heittämällä ne tavallisten autojen kasaushihnalle.
Eli siellä on mennyt mm. Clevelandin 4v lohkoja, teräsakseleita ja vähän eksoottisempaakin palikkaa lankkukylki farkkujen pellin alle.
Vastaa Viestiin