
http://www.verycoolparts.com/Stack.htm
Huomasitko että tarkoitin sitä cros ram imistä jossa pitkät runnerit ja torvet menee ristiin. Sikahieno.Ostaisitko sä tosissasi tommoisen imusarjan jos sanoisin että tässä on, osta pois? Jos 3600 USD hintalappu ei kammoksuta niin unik-racingin Jouni varmasti tekee sulle moisen tai ainakin lähelle tuota ja hinta ei paljoa (?) nouse.
Niin no, hienojan nuo ovat ei pääse mihinkään. Mutta niillä venäjän kaasarisysteemeilläkin otetaan alakerrasta riippuen amerikan tehoja. Huomasin kyllä mitä tarkoitit. Unik-racingin systeemit eivät mene ristiin ja ehkä kirjoitin huonosti, mutta Unik-racing saattaisi vaikka räätälöidä moisen jos saat omistajan innostumaan sarjan tarpeellisuudesta. Minuakin kiinnostaa tuollainen ruiskusatsi uuden moottorin päälle, mutta en vain ole vielä vakuuttunut siitä että miksi minun pitää maksaa 4000 USD asiasta joka hoituu 1500 USD:lla.MONTTU kirjoitti:Huomasitko että tarkoitin sitä cros ram imistä jossa pitkät runnerit ja torvet menee ristiin. Sikahieno.
Hinta oli kyllä aika rapea, tosin jos katsoit tarkkaan niin hinta koski imusarjaa, throttlebodyja, vivustoa, bensalinjoja, kiihdytytyssuppiloita ja filttereitä. Moon on tehnyt letukoihin pelkkää imistä lähes siedettävään hintaan.
Itsellä ei ruisku ole edes käynyt mielessä, 4 x Dellorto sivuimut löytyis hyllystä filttereineen.
Pitemmän aikaa on kummitellut mielessä moisen tekeminen teräksestä kun ei alumiini oikeen pysy käsissä.
Älkääkä sanoko ettei sivuimuja saa toimimaan veekasissa, aina on saanut kaikissa muissakin peleissä. Homma lienee päinvastoin, ainakin suorassa nelosessa "individual runner" systeemi erityisesti napakan nokan kanssa antaa aivan eri tuloksen kuin yhteinen 2 kurkkuinen ( vrt. esim Edelbrock air gap, oikeasti 2 x kaksikurkkuinen kaasari neljälle pytylle.
Tuntuu jotenkin kornilta kun porukka laittaa sikahienoja kansia ja sitten imusarjasysteemi on kuin venäjältä. Tämä ei siis koske Herroja joilla on nykyaikaiset ruiskusysteemit ( joissa yleensä onkin pitkät erilliset runnerit ).
Jos tuo asia olisi noin yksinkertainen niin luulisi V8 koneissa näkevän enemmän 8V imusarjoja. Mutta siinä on tuo ongelma, että yksi kurkku ruokkii todellisuudessa vain yhtä pyttyä ja mainitsemassasi "venäläisessä" tapauksessa 2 kurkkua oikeasti ruokkii yhtä pyttyä, ja yksitaso imusarjalla 4 kurkkua yhtä pyttyä. Jotta päästäisiin samaan lopputulokseen 8V imusarjalla pitää yhden kurkun olla jokseenkin suuri. Tästä tulee taas ongelmia alakierrosten reagoinnin kanssa. Säätökään ei ole kaikkein helpointa. En usko, että Weberit, Dlortot tai Solexit toimiin synkronisesti ja tasaisesti suoraan laatikosta. Lisäksi 8V sarjaa vaivaa jatkuva säätö ongelma. Läpät auki ne tietenkin toimii mutta tyhjäkäynti ja osakaasu alueella ilmenee usein ongelmia.MONTTU kirjoitti: Älkääkä sanoko ettei sivuimuja saa toimimaan veekasissa, aina on saanut kaikissa muissakin peleissä. Homma lienee päinvastoin, ainakin suorassa nelosessa "individual runner" systeemi erityisesti napakan nokan kanssa antaa aivan eri tuloksen kuin yhteinen 2 kurkkuinen ( vrt. esim Edelbrock air gap, oikeasti 2 x kaksikurkkuinen kaasari neljälle pytylle.
Tuntuu jotenkin kornilta kun porukka laittaa sikahienoja kansia ja sitten imusarjasysteemi on kuin venäjältä. Tämä ei siis koske Herroja joilla on nykyaikaiset ruiskusysteemit ( joissa yleensä onkin pitkät erilliset runnerit ).
Pitää varmaankin paikaansa, siitäkin huolimatta että "pelimiehet" ovat näin todenneet.MONTTU kirjoitti:Erillisillä runnereilla käytetään sykeahtamista jonka avulla saadaan hetkellisesti ylipaine imuventtiilille joka imutahdilla. Jos runneri on oikean mittainen niin paineaalto osuu oikeaan aikaan venttiilille, mitä korkeammat kierrokset sitä lyhyempi runneri. (vrt. nykyautojen muuttuvapituuksinen imusarja, myös ainakin Lincolnin V8 )
Tämän takia pelimiehet sanovat nykyään että virtauspenkki ei kerro paljoakaan kisakoneen kannesta kun kanavanmuotoilussa tärkeätä on se että imupulssi pysyy vahvana alusta loppuun. Tuttu kaveri on SPORT2000 luokassa mekatsuna ja kertoi että runnereiden pituuden ja kartiokkuuden muutoksilla on kaivettu kymmeniä heppoja.
Tämä pitää kyllä paikkansa.MONTTU kirjoitti:Mutta onhan nää maailman makeimpia vehkeitä ajella, kasi on kai aina kuitenkin kasi !!!!!![]()
Pitää muistaa että tuo Sport2000 jätkien 20-30 hv saattaa tuntua 200 hv moottorissa. Se ei tosiaan tunnu persauksissa kun tehoa on OIKEASTI +400 hv. Dyno sen näyttää, mutta perse ei tunne.
Nyt puhutaan kuulkaas prosenteista eikä hevosvoimista. Jos 200 hp 2 litrainen moottori voi saada 20-30 heppaa lisähönkää siitä huolimatta että alkuperäinen systeemikin oli "hieno" niin siinä puhutaan 10% tehon ja/tai väännön lisäyksestä. Jos nyt on sitten niin onnellinen tilanne että on jo +400 hp niin 10% tekee jo jotain.Eikös tässä ole kuitenkin kysymys kapeasta kierrosalueesta mihin vaikutus osuu? Itse olen ainakin tähän asti ajanut kasikoneella kierrosalueella 600-5000 rpm, joten ei se 20 hp siellä 4400 kierroksen ympärillä, muutaman sadan kierroksen alueella juuri tunnu.
40hv asiallisella polttoaineensyötöllä lisää? Siinä saa olla kaasari jo tavallisen perseellään. Oletetaan että sulla on oikeasti hyvä imusarja kuten Motorsportin G429 ja siinä säädöissään oleva kaasari, niin vaikeaa on tempoa 40 hv siitä lisää pelkällä bensansyötöllä jos vaihdos keskittyy esim. EFI:n pulttaamiseen imusarjaan. Kokonaan erilaisella imuasarjalla + ruiskulla tilanne voi olla toinen, mutta tilanne on myös toinen jos vastassa on asiallinen imusarja 2*4 kaasareilla. On se kumma kun monet kiihdytyskuskit ajavat 1*4 imusarjoilla kuten Suojaset ja hyvin tuntuu Mustakankit loikkaavan, eikä ole painetta näkynyt 2*4 sarjoihin tai hirmuruisku hässäköihin.MONTTU kirjoitti:Nyt puhutaan kuulkaas prosenteista eikä hevosvoimista. Jos 200 hp 2 litrainen moottori voi saada 20-30 heppaa lisähönkää siitä huolimatta että alkuperäinen systeemikin oli "hieno" niin siinä puhutaan 10% tehon ja/tai väännön lisäyksestä. Jos nyt on sitten niin onnellinen tilanne että on jo +400 hp niin 10% tekee jo jotain.
En ymmärrä miksi olla liekeissä jos vaikka AFR:n kansilla saa 40 heppaa lisää ja samaan aikaan 40 heppaa asiallisella polttoainneensyötöllä ei ole mitään???