bensankulutus 1965 Mustagissa
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
71 Shelby Europa avo vuoden 2002 Grand FunRun:ssa n. 1600 km:n keskikulutus 13,7 L/100 km (pääosin siis rauhallista hwy-cruisailua), perä 1:2,75, C6, 351-4V Cleveland. Voisipa sanoa, että säädöt kohdallaan, ja paikat kunnossa. Normaalisti Hwy 15-16 L/100 km, city 21-22 L/100km.
Aikoinaan vihreä 65-HT 289-2V, perä 1:2,80 & C4: Hwy 11.5-12 L/100 km, city n. 18 L/100km, siten sekalainen n. 15-16 L/100 km.
64-avo 200cid & C4 Hwy n. 12/100 km (ennätys Virginiassa 9,7 L/100km !) ja city 15 L/100km.
Aikoinaan vihreä 65-HT 289-2V, perä 1:2,80 & C4: Hwy 11.5-12 L/100 km, city n. 18 L/100km, siten sekalainen n. 15-16 L/100 km.
64-avo 200cid & C4 Hwy n. 12/100 km (ennätys Virginiassa 9,7 L/100km !) ja city 15 L/100km.
Tuollainen maantietestauskin on tehty, eli matkalla Jyväskylään onnistuin eksymään kaksi kertaa 4-tieltä. Lahteen asti olin tullut hyvää moottoritienopeutta, mutta pienen kiireen yllättäessä piti vaihtaa ripeän ajon moodi päälle. Ei siis mitään ylinopeuksia, mutta kakkosta pesään ja ohi heti kun joku tuli perävalot edellä vastaan. Muuten nelosella hyvää ei-moottoritievauhtia. Silloin sain palamaan n. 15L/100km. Takaisin ajoin sitten kokeeksi hyvin rauhallisesti mutta kuitenkin sellaista 100km/h jos niin sai ajaa, mutten ohitellut ketään varsinkaan jos oli selkeä jono. Jos nyt ihan justiinsa eteen tullut täysperä tai karavanaari oli helposti ohitettavissa ilman vaihtamista, niin silloin saatoin ohittaa. Silloin oli himpan päälle 10L/100km. Perävälkkänä oli 2.79 ja 600Vac 61 ensiösuuttimilla.
Kun ostin auton, niin siinä oli 4.57 perä, jakajassa kiinteä ennakko jotain 10 astetta ja 750vakuumiHolley jollain 78/86 suuttimilla. Se vei 25L/100km kaupungissa ja maantiellä ajoi sitten ykkösellä tai nelosella.
Kun ostin auton, niin siinä oli 4.57 perä, jakajassa kiinteä ennakko jotain 10 astetta ja 750vakuumiHolley jollain 78/86 suuttimilla. Se vei 25L/100km kaupungissa ja maantiellä ajoi sitten ykkösellä tai nelosella.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 16 Elo 2007, 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Viime syksynä -88 pilttuuseen viedessä ensimmäisen lumimyräkän jälkeen eli pakkaskelissä 900km keskikulutus n.18l/100km.
Jääkelissä ei ahdot päässyt juuri nousemaan joten lähes vaparina mentiin koko matka. Ja sitten se laukes:(
Jääkelissä ei ahdot päässyt juuri nousemaan joten lähes vaparina mentiin koko matka. Ja sitten se laukes:(
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Joo ei näin halvoilla bensanhinnoilla oo väliä mitä kuluttaa
Mutta eipä se taas toisaalta muutaman sadankilometrin kesäajolla kauheesti rasita. se vaan on joskus rasittavaa kun lähes kaikki ei alan miehet kyselee ja kauhistelee moisten kulutusta, itte sanon kulutuskyselyihin, et saman verran hörppäse ku vanha volvo tai saappi 


Luulisi 302:sen menevän ainakin matka-ajossa alle 15l/100 jos kaikki on kohdallaan. Itsellä 351 meni nätissä matka-ajossa 0,82 vitosella ja 3,5 perävälkällä alle 15l. Nykyinen 408 menee matka-ajossa tuohon 15L:aan vaikka soppatykki on vielä huonosti säädöissä ja AFR tippuu alle 12:1, eli varsin rikkaalla. Korkeapuristeinen moottori saa tietysti kaasun lämpölaajenemisen hyödynnettyä paremmin kuin matalapuristeinen. Jos mielenkiintoa koneen säätöihin löytyy, niin wideband lambda on hyvä hankinta. Ei sitä varmaan pikkuajoilla takaisin tienaa, mutta mitä sitten? Oikea ennakkokäyrä ja toimiva vakuumiennakko auttavat myös pihistelyssä, eikä maksa juuri muuta kuin vaivaa.
Anyway, mitä enemmän ajaa, sitä halvempia kilometrejä, riippumatta bensan hinnasta. Kaiken ajan, vaivan ja rahan panostusta autoon ei kannata vesittää murehtimalla bensankulutusta. Reippaasti saapasta Grand Touring hengessä, että saa kone hengittää ja puhkua karstat kartanolle.
Anyway, mitä enemmän ajaa, sitä halvempia kilometrejä, riippumatta bensan hinnasta. Kaiken ajan, vaivan ja rahan panostusta autoon ei kannata vesittää murehtimalla bensankulutusta. Reippaasti saapasta Grand Touring hengessä, että saa kone hengittää ja puhkua karstat kartanolle.
No toisaalta, uusi harrastaja (ei koske topicin aloittajaa) ihmettelee ja ihmettelee kun auto pelaa vähän sinnepäin, bensaa menee ihan "#¤%&/eesti ja tehoja ei juuri mitään. Ajatusmallina sudenpentutyyliin: H.A.K.K.K.("huono auto, kerrassaan kelvoton kulkine""), mutta ei viitti kysyä pitempään harrastaneeltakaan, ettei vaan tekis itsestään tyhmää.Make67 kirjoitti:Tää on taas tätä pisaralla pisimmälle-puhetta...autona Mustang vaan moiselle keskustelulle ihan väärä?
Tähän se kuuluisa hymiö:
Voihan ylimääräinen bensanvienti olla oire jostain vakavammastakin ongelmasta.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Ei bensan kulutuksen seuraaminen mielestäni ole pisaralla pisimmälle-mentaliteettia, vaan minimoida turhat kulut ajosta. Jos siistillä ajolla pääsee aiemmin tiedossa oleviin optimikulutuksiin, se kertoo, että auto ja moottori on kunnossa ja säädöissään, jolloin ei muuta tarvita kuin ajoa, ei niin väliä, paljonko vie, kun naatitaan...
Ja jos verrataan Mustangien (ja Shelbyjen) bensan kulutusta esim. moottoriveneisiin, huomataankin, että kulutus/100 km onkin lähes olematonta...
Ja jos verrataan Mustangien (ja Shelbyjen) bensan kulutusta esim. moottoriveneisiin, huomataankin, että kulutus/100 km onkin lähes olematonta...
juu, kyllä mä lähinnä sitä tällä kyssärillä tarkotin,että jos kulutus ois paha,pitäis jotain keksiä.Onhan tuo kulutus minusta vähän korkea.Veisin autoni mieluusti jollekkin pajalle säädettäväksi, jos löytyisi suht järkihintainen ja ei kauhean kaukana Lahdesta.En edes tiedä kuinka kauan moiseen "säätöön" kuluu aikaa.Jotenkin tuo auto haisee niinku pakokaasullekkin normia enempi..eli enemmän kuin aiemmin.Putket aivan mustat,vaik kui luukuttas
.Eikä ns. vie öljyä.Ku antaa kunnolla tossua, tulee sellaset mustat pössyt,että..siis ajossa kun laittaa tallan pohjaan.Kyl toki jotain tapahtuu muutenkin,kiihtyy,mut se musta pilvi hämää vähän.

Hiukan voi olla rikkaalla jos pölläyttää mustaa savua kiihdytyksessä. Jos pölläyttää mustat savut paikallaan polkiessa, niin siitä ei voi päätellä juuri mitään (menee rikkaalle kun ei ole kuormaa).
Jos haluat tutustua aiheeseen ja englanninkieli sujuu, niin lukaise vaikka: http://www.bob2000.com/carb.htm
Sitten hommaat lambdan ja alipainemittarin ja suutinkitin ja alat säätelemään. Ei ole rakettitiedettä, eikä tarvitse arvailla.
Ei tuota pajalla todennäköisesti kummoisesti saada säätöihin, ellei ole dynamometriä käytössä, jotta moottoria saadaan kuormitettua.
Jos haluat tutustua aiheeseen ja englanninkieli sujuu, niin lukaise vaikka: http://www.bob2000.com/carb.htm
Sitten hommaat lambdan ja alipainemittarin ja suutinkitin ja alat säätelemään. Ei ole rakettitiedettä, eikä tarvitse arvailla.
Ei tuota pajalla todennäköisesti kummoisesti saada säätöihin, ellei ole dynamometriä käytössä, jotta moottoria saadaan kuormitettua.
Omasta mielestä ei mikään hirveän paha kulutus, onkos sulla manuaali vai automaatti? Perävälitys? Rengaskoko? Jos tosiaan on nurkka ajoa ja maantietä niin ei mikään hirveä kulutus vielä. Oma vanha joskus muinoin 90-luvun alussa rempattu pannu manuaalilla ja 3.08 perävälityksellä vei maantiellä rauhallisesti ajaen kympin ja viistoista kaupungissa, tietty kone kävi aika matalilla kierroksilla jatkuvasti.
Go tell Alice....
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Ei ollu tarkoitus ketään mollata, varsinkaan uuden harrastajan kysymystä, kunhan vaan sohasin sitä pörriäispesää piruuttani kun tämä keskustelu näistä kulutuksista aina silloin tällöin ponnahtaa pintaa. Kyllä minua myöskin rassaa polttoaineen hinta, mukavaahan se olisi ajella edes alle euron/litra maksavalla bensalla näillä veemoottorisilla autoilla. Ja niinkuin Aku tuossa mainitsi, aika monta seikkaa autossa vaikuttaa kulutukseen eikä varsinkaan ajotyyli ole niistä vähäpätöisin.janne260 kirjoitti:No toisaalta, uusi harrastaja (ei koske topicin aloittajaa) ihmettelee ja ihmettelee kun auto pelaa vähän sinnepäin, bensaa menee ihan "#¤%&/eesti ja tehoja ei juuri mitään. Ajatusmallina sudenpentutyyliin: H.A.K.K.K.("huono auto, kerrassaan kelvoton kulkine""), mutta ei viitti kysyä pitempään harrastaneeltakaan, ettei vaan tekis itsestään tyhmää.Make67 kirjoitti:Tää on taas tätä pisaralla pisimmälle-puhetta...autona Mustang vaan moiselle keskustelulle ihan väärä?
Tähän se kuuluisa hymiö:
Voihan ylimääräinen bensanvienti olla oire jostain vakavammastakin ongelmasta.
Itse kun ajoTYYLITTÖMYYDESSÄNI kulutan polttoainetta omassa autossani aika suuria määriä. Eikä senkään moottori taida olla ihan säädöissään...!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
25.8. lauantaina Botniaringille tai sunnuntaina 26.8. Kauhajoen (Lamminmaan) pienkonekentälle, se ei ole kaukana Hollolasta ja siellä on säätäjiä, jotka katsotavat nykyisen combon ja pystyvät auttamaan alkuun. Samaan reissuun hupi ja hyöty.musti65 kirjoitti:Veisin autoni mieluusti jollekkin pajalle säädettäväksi, jos löytyisi suht järkihintainen ja ei kauhean kaukana Lahdesta.En edes tiedä kuinka kauan moiseen "säätöön" kuluu aikaa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS