GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Tribute to Mustang. Keskustelua VIN-koodeista, valmistusajankohdista tai muuten vaan Mustangista

Valvoja: Ville K

Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

AKE:lta ostettavissa oleva laajin omistushistoria tuli postissa eilen. Ihan mielenkiintoinen katsaus aikaisempiin omistajiin ja vaiheisiin.

AKEsta ei saa tietoja kuin 1966 lähtien, joten jäljet taaksepäin valitettavasti meille 64½/65 Mustangien omistajille päättyvät siihen. Täten ilmeisesti auton ensimmäinen rekisterikortti jää puuttumaan.

Tämän auton kohdalla ensimmäinen saamani rekisterikorttikopio on muutospäivällä 23.2.1966 ja se on ainakin toinen järjestyksessään. Siinä kohtaa rekkari on ollut ADJ-4, mutta rekisterikorttiin on merkitty edelliseksi tunnukseksi VGX-60. Ensirekisteröintipäivä 8.10.1965 ja voisi hyvin pitää paikkaansa. Valmistusajankohta tälle autolle on n. kesäkuun puoliväli jos on valmistus mennyt suht normaalisti verrattuna muihin läheisiin sarjanumeroihin.

Tämä auto lienee aito Suomi-FB vm 1965, sikäli kun se mikään meriitti on. Ainakin itse sen jatkossa sellaiseksi luokittelen todistusaineiston valossa.

Ihmetyttää rekkareiden vaihtuminen alituiseen 60-luvulla:

VGX-60 8.10.1965-23.2.1966
ADJ-4 23.2.1966-24.4.1968
ZFG-20 24.4.1968-24.10.1968
AB-660 24.10.1968-12.10.1978 jolloin poistettu rekisteristä
1989 rekisteröity seuraavan kerran rekkarilla NUN-16 ja tällä tunnuksella esitelty mm. V8:ssa nro 7/1989
7.6.1990 rekkariksi GT-350
ja sitten ollaankin jo tässä päivässä...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

GT-350 kirjoitti: ja sitten ollaankin jo tässä päivässä...
Kyl sä Teppo voit vaihtaa uuteen rekisterikilpeen jos alkaa kyllästyttämään... mä luulen että tuolle GT-350 kilvelle löytyisi ottajia jonoksi asti! :wink:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Kyllä se jonain päivänä todennäköisesti kaupan onkin. Kilven hinta huisa, tulee auto kaupan päälle.

Ilmeisesti ainoa konsti varmistaa, ettei tämä auto tärväänny eli esim. maalaannu punaiseksi, on pitää se itsellä. GT-350 -kilpi kuuluu tähän autoon, ja sitä kautta tämän auton on oltava Shelby GT-350 -klooni.

Autosta ei ole aiemmin kauheasti tullut täällä speksejä kirjoiteltua, mutta tässä muutama seikka:

"Shelby"-muutokset:
- arning
- jäykät jouset
- uretaanipuslat
- vakaajat
- Monte Carlo bar
- export brace
- kuitukonepeitto
- Shelby -ratti
- Shelby mittaripodi kojelaudassa
- Hurst -shifteri
- Koni punaiset iskarit

Moottori
Väsy hassusti rakennettu 289:
- rautakannet
- ilmeisesti Edelin RPM -nokka
- Torker 302 1-tasoimusarja
- Holley 600 vac
- Duraspark -jakaja, MSD6200 boksi, MSD Blaster 2 -puola

Voimansiirto
- teräskytkinkoppa
- 4spd Toploader
- kavennettu 9" perä, Detroit Locker, 3.25 välitys

Jarrut
- edessä Mustangin omat levyt 4-mäntäisillä satuloilla
- takana DeTomaso Pantera GT5 -paketin levyjarrut, 3-mäntäiset satulat
- tehostin, 1-piirijärjestelmä

Muuta
Takaosa autosta kokonaan tehty uusiksi. Takana apurungot siirretty n. 10 cm sisäänpäin, samoin takapyöränkotelot ja tästä johtuen mm. takapenkin selkänoja ja kabiinista takakonttiin johtava luukku kavennettu reippaasti. Takakyljet vedetty ulospäin ja peltiä lisätty pyöränkaariin. Takakontin lattia tehty kyljestä kylkeen ja takakulmissa olevat kolot poistettu. Bensatankki pitkittäin, joku VDO-peräinen olisikohan Volkkarista. Nopeusmittari on km-näytöllä mikä Suomi-autolle ymmärrettävää. Matkamittari ei toimi kun on yksi muoviakseli sieltä vaurioitunut, joten ruuvasin näyttöön 00350,0 ja olkoon silleen, kunnes jostain löytyy varaosa km-näyttöiseen matkamittariin...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja Jukka »

GT-350 kirjoitti:
Ihmetyttää rekkareiden vaihtuminen alituiseen 60-luvulla:

VGX-60 8.10.1965-23.2.1966
ADJ-4 23.2.1966-24.4.1968
ZFG-20 24.4.1968-24.10.1968
AB-660 24.10.1968-12.10.1978 jolloin poistettu rekisteristä
1989 rekisteröity seuraavan kerran rekkarilla NUN-16 ja tällä tunnuksella esitelty mm. V8:ssa nro 7/1989
7.6.1990 rekkariksi GT-350
ja sitten ollaankin jo tässä päivässä...
Kiertopalkinto??? :peukku:
Ennenvanhaan kilvet jaettiin läänikohtaisesti. Arvatenkin, mennyt uutena Vaasan lääniin, josta kulkeutunut seuraavaksi pääkaupunkiseudulle. Tällainen pikainen päätelmä kilpien perusteella.
-Jukka-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

GT-350 kirjoitti:Ilmeisesti ainoa konsti varmistaa, ettei tämä auto tärväänny eli esim. maalaannu punaiseksi, on pitää se itsellä. GT-350 -kilpi kuuluu tähän autoon, ja sitä kautta tämän auton on oltava Shelby GT-350 -klooni.
- kavennettu 9" perä, Detroit Locker, 3.25 välitys

Takaosa autosta kokonaan tehty uusiksi. Takana apurungot siirretty n. 10 cm sisäänpäin, samoin takapyöränkotelot ja tästä johtuen mm. takapenkin selkänoja ja kabiinista takakonttiin johtava luukku kavennettu reippaasti. Takakyljet vedetty ulospäin ja peltiä lisätty pyöränkaariin. Takakontin lattia tehty kyljestä kylkeen ja takakulmissa olevat kolot poistettu. Bensatankki pitkittäin, joku VDO-peräinen olisikohan Volkkarista.
Älä sitten Teppo lähde entisöitteen tuota autoa, sillä tuossa haisee tekemisen meininki. Minkä kokoiset takarenkaat sinne sopii? Punaisia Mustangeja on maailma piukassa, punaisen maalin takia minulla ei ole 428 CJ '69 Mach 1:stä... muuten se kyl oli hieno... Viininpunainen nyt vielä menee, mutta ihan oikea punainen punainen potkii hanttiin - mutta onneksi maailmassa on valitsemisen vapaus.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

En ole mitannut mutta pieni suunnitelman poikanen on laittaa taakse 10" vanne ja n. 295 rengas, joka luultavasti menee ns. heittämällä. Tuo peräpää näyttäisi olevan tehty kiihdytyskäyttöön isoille renkaille. Autossa on ollut aikanaan akselin yläpuoliset tracktion barsit, jotka jossain vaiheessa poistettu ja korvakeet takapenkin kohdalta rälläköity pois. Taka-akselin päällä korvat vielä kuljeksivat.

Rekkariotteessa renkaat ovat muutoskatsastettu 245:ksi taakse.

Tuohon alustaan oikeastaan tekisi mieli laittaa vain alkuperäiset Traction Masterin barsit ja jotkut sub-framet.

Nuo rekkarit ovat kyllä mielenkiintoiset. Onkos 60-luvulla vaihdettu rekkarit kun auto on vaihtanut lääniä? Myöhemmin pitkälle 80-luvulle ainakin käytössä oli läänikohtaiset tunnukset, jotka eivät kyllä vaihtuneet vaikka auto myytiin läänistä toiseen. Käytäntö sitten taisi loppua jossain 80-luvun lopussa ja nyt kai jotenkin pystyisi rekkarista hiukan päättelemään, milloin auto on ensirekisteröity. Esim. jos mun auto on ZAI-123 ja kadulla tulee vastaan vaikka ZAI-234, niin aika liki toisiaan on rekisteriin pistetty.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Rekkareista vielä:

Z-alkuinen rekkari on tullut kun auto on mennyt Karkkilaan jonkun toimitusjohtajan omistukseen.

Muutoin auto on ollut omistuksessa tuosta '66 alusta lähtien Helsingissä, mutta välissä on mm. yksi haltija Porissa.

Pari jännää rekisterimerkintää mietityttää. Niissä omistaja on Helsingissä ja ammattinimike "myyjä", ja haltija Porissa ja toisessa Martinlaaksossa. Oiskohan auto myyty osamaksulla, ja velan ajaksi nimetty rekisteriin autokaupan myyjän omistukseen, vai onko yksityinen antanut osamaksulla toiselle yksityiselle? Vai onkohan ollut joku kimppasysteemi?

Pari 70-luvun merkintää on selviä, omistajana US-auto Oy ja haltijat sitten yksityishenkilöitä Toisessa näistä tapauksista auto sitten seuraavassa paperissa siirtyy haltijan omistamaksi, mutta toisessapa ei.

Omistajahistorian ammatit: lääkäri, toimitusjohtaja, rouva, kokki, (n/a), autokauppa, myyjä (haltija n/a), myyjä (haltija: urakoitsija), autokauppa 2x (haltijat: rouva, autonkuljettaja), autonkuljettaja. Sitten 80-luvulla auton Shelby-kuosiin tehneen herran tiedän olleen USA-osamyyjä. Sen jälkeen 90-luvulla on ennen minua kaksi omistajaa, ja molemmissa tapauksissa perheen kauniinpi puolisko on ollut omistaja ja äijä haltija. Mistähän tämä sitten kertoo...

Tuntemattomat ovat historian polut toisinaan.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

GT-350 kirjoitti:En ole mitannut mutta pieni suunnitelman poikanen on laittaa taakse 10" vanne ja n. 295 rengas, joka luultavasti menee ns. heittämällä. Tuo peräpää näyttäisi olevan tehty kiihdytyskäyttöön isoille renkaille. Autossa on ollut aikanaan akselin yläpuoliset tracktion barsit, jotka jossain vaiheessa poistettu ja korvakeet takapenkin kohdalta rälläköity pois. Taka-akselin päällä korvat vielä kuljeksivat.

Rekkariotteessa renkaat ovat muutoskatsastettu 245:ksi taakse.

Tuohon alustaan oikeastaan tekisi mieli laittaa vain alkuperäiset Traction Masterin barsit ja jotkut sub-framet.
Tuohon sitten möyhy moottori ja etupään geometria kuntoon, niin luulisi saavan kohtuullisen sivaltajan slaalomiin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
KTM
Addikti
Viestit: 257
Liittynyt: 08 Loka 2004, 21:08
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja KTM »

GT-350 kirjoitti: Ihmetyttää rekkareiden vaihtuminen alituiseen 60-luvulla:

VGX-60 8.10.1965-23.2.1966
ADJ-4 23.2.1966-24.4.1968
ZFG-20 24.4.1968-24.10.1968
AB-660 24.10.1968-12.10.1978 jolloin poistettu rekisteristä
1989 rekisteröity seuraavan kerran rekkarilla NUN-16 ja tällä tunnuksella esitelty mm. V8:ssa nro 7/1989
7.6.1990 rekkariksi GT-350
ja sitten ollaankin jo tässä päivässä...
Ei tuossa mitään kummaa ole, eli kun auto vaihtoi lääniä niin rekkari meni vaihtoon. Aivan sama oliko kyseessä omistajan muuttaminen toisen läänin alueelle tai auton myyminen toisen läänin alueelle. Aina sama rumba kilpien vaihdon kanssa. Arvaa vaan miltä näytti tuo historia paketti kun tilasin sen muutama vuosi sitten silloin minulla olleeseen alkuperäiseen Suomi ´65 Vetteen jolla oli ollut 18 - omistajaa. Oli muuten setti kilpiä mistä lähteä valitsemaan ja lopulta päädyin siihen aivan ensimmäiseen HRH-64:ään mikä oli autoon ruuvattu vuonna 1965.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: GT-350 / ei niin tuttua kalustoa

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Sattuuko kenelläkään olemaan mitään materiaalia mahdollisesti tämän auton vaiheista ENNEN Shelby-kloonaamista? Täytynee mennä 80-luvun puolivälin tienoille kun Oksanen oli saanut auton itselleen ilmeisesti jossain niillä nurkilla ostetuksi ja ennen kuin auto muuttui nykyiseen asuun, ja sitten välille 1965-78, kun auto oli käytössä eri omistajilla.

Lopun viimein autolla ei muuten välttämättä ole kauheasti ajeltu...no ensimmäiset n. 13 vuotta on toki ollut yhtäjaksoisesti rekkarissa, sitten uinumassa käsittääkseni 78-84, sitten en ihan tarkkaan tiedä miten on ollut projektina 80-luvun lopun mutta sitten kyllä ollut rekkarissa taas about 2001 kesään asti, sitten ajettu 2006 kesällä muutama tuhat kilsaa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Vastaa Viestiin