Selpi muunnokset

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Selpi muunnokset

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Selpi muunnokset sanan varsinaisessa merkityksessään en oikein ymmärrä miksi pitää tunkea joka paikkaan näitä selpi systeemeitä kyllä auton saa hyväksi ajaettavaksi muillakin keinoilla ensinnäkin kun tehrään tämä muutos joutuu aurausta laittamaan melkein tuplasti normaaliin verraten onhan pirssi hyvä ajaa mutkaa kovaa ja varmasti suoraa tietäkin mut tosi asia on että jos ajaa paljon ostaa myös useammin etu kummeja itse ajelen noin 6-8 tuhatta kesään aloitan huuhtikuussa ja lopetan loka marraskuussa jos on paljon aurausta ja nekatiiviset kampperit kumit hävii kesässä!!!! on aivan eri asia pyöritellä kaupunki ajoa kuin pitkäämatkaa mitä minä ajelen aika paljon mut tässäkin tietysti on oma kuppikuntansa toiset tykkää tyttärestä toise äiteestä niin se vaan on nähtävä.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Selpi muunnokset

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mitäs tarkoitat että aurausta pitää olla tuplasti?
Onko ilman Shelby-muutosta aurausta 1.5-2mm?
Hiukan epäilen.

Itse tein tuon muutoksen ja ajoin sen jälkeen useampia tuhansia ja eturenkaista jäi vielä iloa pitkäksi aikaa seuraavallekin omistajalle.
Niin,ja aurausta oli karvan päälle 3mm.
-Jukka-
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Ja kuusneljäpuolikkaan shopmanuaalin mukaan aurausminimi on yksi neljäsosa tuumaa ja maksimi viisikuudesosatuumaa eli 6,3 milliä - 8 milliä camberi saa olla 0 tai korkeintaan yksi aste ja eikös ne yleensä nollaan laiteta casterikin saa olla nollassa kun kerran minimi on miinus yksi neljäsosaa ja maksimi plus kolme neljäsosaa astetta. samainen opus kertoo optimaalin olevan juurikin raja-arvojen puolessa välissä eli caster 8sylinterisille + yksi neljäsosaa ja camber +puoli ja auraus yhdeksän kolmaskymmeneskahdesosaa eli taitaa olla 7,14milliä.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Auraa auraa

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Joopa joo ehkä oli liioteltu se kumit kesässä mut onha selvä että kitka on se joka kummia kuluttaa mitä enemmän aurausta kitka on sitä suurempi omassa 66HT musseaani on auraus tasan 2 milliä kampperi/ kasteri on oma sovellus ja on erittäin hyvä ajaa korjaan ei ajaa vaan ohjastaa jos autoa pitää ajaa se on sama kuin työntäis kottikärryä pitkin kynnöspeltoa juupa juu poni osaa tuon oikein kirjoituksen erittäin hienosti tuost minä tykkään jatka samaan malliin älkää hyvät TOVERIT menettäkö mielen rauhaanne näistä jutuista näitä tulee ja menee edelleenkin ilman väliörhellyksiä....
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Stockina camber muutos on tuuman puristuksella -.26 ja kahden tuuman joustolla -.69 astetta. Kallistuskeskiö (roll center) 2.4" ja se liikkuu tuuman pudostusta vastaan noin 1.3".

Kun ylätukivarsia pudotetaan tuuma, niin camber muutos on tuuman sisäänjoustolla -.8 ja kahdella tuumalla -1.77 astetta. Roll center nousee 5" korkeuteen, mikä on hyvä, sillä Mussen keulan painopiste on aika korkealla.

Jälkimarkkinaylätukivarsilla tai kulmashimmaamalla pallonivel ja pudottamalla ylätukivartta enemmän kuin tuuma, päästään vielä parempiin lukuihin. En tosin tiedä, paljonko pudotus voisi olla, ennen kuin etupään toiminta alkaa muistuttaa heiluritukivartta.

Ylätukivarsien tuuman pudotuksen jälkeen ei tarvitse laittaa sen enempää aurausta kuin ilman muutostakaan. Kuten Roki totesi säätää pitää niin kuin parhaaksi näkee. Näinhän se on, kulmat säädetään ajon ja tarpeen mukaan, minäkin säädän joskus jopa haritukselle.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 04 Marras 2004, 14:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

harmi80 kirjoitti:Tämä ei tietystikään kuulu varsinaisesti tähän osastoon, mutta tässä välissä olisi hyvä tiedustella jonkinlaista rekisteröintipakkoa tälle foorumille.
Alkaa kaikenlaiset asiattomuudet levitä tällekin, ennen niin asialliselle, foorumille. Rekisteröintipakko voisi jonkin verran nostaa kynnystä, ettei ensimmäisen kaljan jälkeen aleta suuta pieksämään...
Tämä vain jäsenen pienenä toiveena.
Kannatan :!: :!:
-Jukka-
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Hm... Nyt en ymmärrä miten Shelby muutos lisää renkaiden kulumista?

Shelby muutoksellahan ei lisätä Camberia, vaan säädetään camber kurvia? Pyörät siis kuluvat sisältä enempi, sinä vähäisenä aikana ajossa, jolloin jousitus ei ole vakio asennossaan. Kaarteeseen ajettaessa se kuitenkin kääntää renkasta vastaamaan paremmin tien pintaa, joten kovassa ajossa se varmasti kuluttaa renkaat tasaisemmin, kuin vakio asetuksilla sortava ja puskeva auto?

Itsellä on tänä keväänä ja syksynä tullut jotain 3000 km, eikä mitään poikkeavaa kulumista reankaissa ole havaittavissa. Ja huonoksi esimerkiksi vielä todettakoon ettei pyörän kulmia ole edes kunnolla säädätetty... 8)

Jatketaanpa pohdiskelua. Itse en kenenkään oikein kirjoituksiin puutu, mutta olishan se aina kivempi lukea tekstiä missä tieto välittyy lukijalle. :?:
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Ajettuna viimekesänä n. 3500 km alustan muutoksien jälkeen eikä minkäänlaisia "sisärenkaan" kulumajälkiä havaittavissa. 8)
Auto on -67 HT, tuuman ylätukivarsipudotuksella, Gas-A-Just:it, 620 -1" uudet jouset, 1" etuvakaaja, uudet etupään nivelet, uudet renkaat. Takana uudet HD-jouset(5-lehtiset).
Kulmat säädätetty Turussa Euromasterilla arvoihin; Camber= -1.5 :twisted: Caster +1.5 8) Auraus 5mm :wink:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Niin ja ilmeisesti meidän pitäisi puhua Arning-muutoksesta eikä Shelby-muutoksesta. Kyseisestä modifikaatiota teki Fordilla 60-luvulla ensimmäisenä Fordin oma suspension engineer Klaus Arning. Ilmeisesti kahdessa ensimmäisessä Shelbylle toimitetussa autossa tämä modifikaatio oli jo tehty.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Katselin ykän avon muutoksia kuvista joko kuvaajalla on sattunut kuvaus virhe tai sitten siinä avossa on etu pyörät kallellaan kuin sahapukissa jalat ei millään pahalla mut kun moni on väittänyt että kampper on (0 tai - jotakin mitä sitten liekkin) muistaakseni siinä jutussa kyllä mainittiin pyörien kaltevuudesta pitää ettiä se lehti ja lukea uudelleen.
Avatar
harmi80_
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Kesä 2004, 14:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80_ »

Onko muuten tämän "selpi" muutoksen tarkoitus se, että ohjausgeometriaa muutetaan niin, että sisäänjoustossa negatiivinen camber lisääntyy?

Harri
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

harmi80 kirjoitti:Onko muuten tämän "selpi" muutoksen tarkoitus se, että ohjausgeometriaa muutetaan niin, että sisäänjoustossa negatiivinen camber lisääntyy?

Harri
Juurikin näin, eli vastavoimaksi auton kallistumisen aiheuttamalle muutokselle. Esim. Lotuksiahan on tehty ilman kallistuksenvakaajia, koska Colin Chapman mittaili tukivarsien kulmat siten, että kallistelusta huolimatta camberit eivät menneet plussalle.
Vastaa Viestiin