Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Tuli ostettu tommonen -67 vuoden HT Mustang alkuperäien kone on 298
Mikäs on suurin kone minkä saan laittaa tonne? Vai niin suuren kun vaan löydän jos jarrut ja alusta vastaa konetta?
Mikäs on suurin kone minkä saan laittaa tonne? Vai niin suuren kun vaan löydän jos jarrut ja alusta vastaa konetta?
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
390 cid ei selityksiä
tai
427 / 428 cid pienin selvityksin
tai
427 / 428 - up to +500cid saa tai kannattaa valmistautua selitelemään valintaa.
Joitakin isolohko muutoksia joutuu tekemään autoon.
Huom. max tehot 67 - 68
390 325 hp
427 425 hp
428 335 hp
Huomio auton paino noin 1450 kg
1450 kg /425 hp = 3,4 kg/hp
on yhtä kuin
1450 kg / 317 kW = 4,6 kg/kW
ja max oli 7,0 kg/kW
tai
427 / 428 cid pienin selvityksin
tai
427 / 428 - up to +500cid saa tai kannattaa valmistautua selitelemään valintaa.
Joitakin isolohko muutoksia joutuu tekemään autoon.
Huom. max tehot 67 - 68
390 325 hp
427 425 hp
428 335 hp
Huomio auton paino noin 1450 kg
1450 kg /425 hp = 3,4 kg/hp
on yhtä kuin
1450 kg / 317 kW = 4,6 kg/kW
ja max oli 7,0 kg/kW
Viimeksi muokannut Mexico65, 19 Loka 2008, 16:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm
Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.
Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.
Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.
Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.
Em. muutoksien rajoissa voidaan siis hyväksyä muutoskatsastuksella.
Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.
Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.
Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.
Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.
Em. muutoksien rajoissa voidaan siis hyväksyä muutoskatsastuksella.
Mach1 -71
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Eikös 68 saanu 428:lla jonka pitäis kelvata vertailumoottoriks eli 428 + 25% = 535
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
390:n jos ottaa vertailumoottoriksi, niin kaikki moottorit 385-sarjan 460 cid asti menee leimaan, kunhan vertailu hv luku on alueella. Kuutiotuumien kanssa 390x1,25=487,5 joten rajoissa ollaan. Laitat vaan alustan vastaamaan 390 mallia tai päivität paremmaksi siitä ja hankit tarvittavan todistusaineston kuten shop manualin tms. 460 cid moottorille on '67 Mustangi katsastettu ilman ongelmia. 460 vs. 390 painossa ei ole juuri mitään eroa, ei edes tuota 10%, joten se ei tuota ongelmia.
'67 autoissa isoin moottori on ollut FE, joten 429/460 edustavat toista moottoriperhettä, mutta ei estä niiden leimaamista.
'67 autoissa isoin moottori on ollut FE, joten 429/460 edustavat toista moottoriperhettä, mutta ei estä niiden leimaamista.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Alumiininen Windsor, ja iskutilavuutta vaikkapa se 460.
/thread
/thread
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Sittenhän sen voisi katsastaa 351:nä. Mitenkä muuten nuo alumiiniset 351:t kestävät 460 cid tarvittavaa 4,125" porausta??? Iskuahan tulee sitten jo 4,200", pitääkö lohkoa jyrsiä vai meneekö vakiona? Dartsonin alulohkot kestävät tuon 4,125" porauksen? Mites sen jälkeen, onko porauskertoja jäljellä?Lauri kirjoitti:Alumiininen Windsor, ja iskutilavuutta vaikkapa se 460.
/thread
Viimeksi muokannut Fastback, 16 Loka 2008, 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Luulisi tuon hintaisten verkonpainojen kestävän. Dartista en tiedä, mutta World ilmottaa max bore 4.155" alsalohkolle.Fastback kirjoitti:Sittenhän sen voisi katsastaa 351:nä. Mitenkä muuten nuo alumiiniset 351:t kestävät 460 cid tarvittavaa 4,125" porausta??? Iskuahan tulee sitten jo 4,200", pitääkö lohkoa jyrsiä vai meneekö vakiona? Dartsonin alulohkot kestävät tuon 4,125" porauksen? Mites sen jälkeen, onko porauskertoja jäljellä?Lauri kirjoitti:Alumiininen Windsor, ja iskutilavuutta vaikkapa se 460.
/thread
Elä ala vänkäämään, mä suljin jo tän langan kerran. (vapaavalintainen hymiö)
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
kerro mitä pitäisi vängätä niin voin yrittääLauri kirjoitti:Elä ala vänkäämään, mä suljin jo tän langan kerran. (vapaavalintainen hymiö)

edit:
Alumiinilohkot ovat vaan yleensä sen verran heikompia rautaisiin nähden ettei ihan maksimi porauksia saada ulos ilman ettei lohko heikkene. No mitä mun kohdalla tulee mieleen, niin ei noita alulohkoja ole näkynyt tässä maassa kuin vuosia sitten yhdessä sb kisamaverickissa ja nykyään alsabbf motteja yhden käden sormin laskettavissa olevissa katuautoissa. Jos joku noita tietää, niin heittäkää vaikka yv:tä - on aina mielenkiintoista kuulla asiallisista kurmoottajista.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Tuossa nuo Dartin max arvot alumiini ja rauta lohkoille.Lauri kirjoitti:Luulisi tuon hintaisten verkonpainojen kestävän. Dartista en tiedä, mutta World ilmot-taa max bore 4.155" alsalohkolle.
DART FORD 351 SB Aluminum Block
Bore & stroke: 4.165” x 4.250” max recommended
Cubic inch: 463” max recommended
DART iron eagle FORD 351 SB Iron Block
Bore & stroke: 4.185” x 4.250” max recommended
Cubic inch: 468” max recommended
Sehän noissa World ja Dart lohkoissa on jossain määrin hyvä asia, että kuutioita saadaan melko mu-kavasti eikä tehorajoitus (1200 hp) tule heti vastaan. Vasta painona on hieman tyyriimpi hinta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Huumoria huumoria...Fastback kirjoitti:kerro mitä pitäisi vängätä niin voin yrittää![]()
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Asiallista! Tuolla alkaa kuutiotuumia tulemaan, mutta on jo all out effort meininkiä ja raja on vastassa tai ainakin hyvin lähellä. Jos mulla olisi vielä '65-'66 Mustangi niin kyllä sinne tulisi tämmöinen http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku Olisi aika balanssissa, hintaahan tuossa on yli vastaavan 385-sarjalaisen (vertaa http://www.keithcraft.com/engines/514_S ... ngine.html), mutta ainoa mahdollisuus ykköskopan mustakankiin.Mexico65 kirjoitti:DART FORD 351 SB Aluminum Block
Bore & stroke: 4.165” x 4.250” max recommended
Cubic inch: 463” max recommended
DART iron eagle FORD 351 SB Iron Block
Bore & stroke: 4.185” x 4.250” max recommended
Cubic inch: 468” max recommended
Sehän noissa World ja Dart lohkoissa on jossain määrin hyvä asia, että kuutioita saadaan melko mu-kavasti eikä tehorajoitus (1200 hp) tule heti vastaan. Vasta painona on hieman tyyriimpi hinta.
Kaikesta huolimatta minun näkökulmani topicin asiaan on selvä. 429/460
Nyt pitää kysyä, että mitä on mielessä?!?? Mulla on hyvä fiilis, oli se sitten mitä tahansa! Mitä vaan teetkin niin pidät tuon 7kw/kg mielessä.Cosander kirjoitti:Tuli ostettu tommonen -67 vuoden HT Mustang alkuperäien kone on 298
Mikäs on suurin kone minkä saan laittaa tonne? Vai niin suuren kun vaan löydän jos jarrut ja alusta vastaa konetta?
Viimeksi muokannut Fastback, 16 Loka 2008, 14:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- munmummu69
- Addikti
- Viestit: 362
- Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Hyvä lähtökohta itse viritykseen, mutta siihen dynolappuun pitää saada 7kg/kW.Fastback kirjoitti:Mitä vaan teetkin niin pidät tuon 7kw/kg mielessä jos joudut koneen dynottamaan katsastusta varten.

Mustang -69 SR
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Kyllä sinä tiedät mitä laki sanoo asiaan.munmummu69 kirjoitti:Hyvä lähtökohta itse viritykseen, mutta siihen dynolappuun pitää saada 7kg/kW.Fastback kirjoitti:Mitä vaan teetkin niin pidät tuon 7kw/kg mielessä jos joudut koneen dynottamaan katsastusta varten.
Viimeksi muokannut Fastback, 16 Loka 2008, 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- JXA-26
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel. - Paikkakunta: Hirsilä City
- Viesti:
Re: Kuinka suuren moottorin saan laittaa HT -67
Jaa sais vai, hmmmm...Fastback kirjoitti:390:n jos ottaa vertailumoottoriksi, niin kaikki moottorit 385-sarjan 460 cid asti menee leimaan...
Laitat vaan alustan vastaamaan 390 mallia.

Minkäslaiset vauhdinhillittimet on ollut alkuperäisessä -67 390 tai 428 ?
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...