kitkalukko
kitkalukko
Laittoin uuden kitkalukkoperän Bronco II:seen..näyttäis olevan samallainen kuin sn95 cobrassa. Onko Lukko oikeesti tosi luistavaa mallia vai onko mulla väärät öljyt? Jos jää lumeenkin kiinni niin lukko luistaa...
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: kitkalukko
Onhan sulla siellä öljyn lisäksi Fordin "Friction modifieriä" eli kitkalukon lisäainetta? Tai sitten jotakin nimenomaan kitkalukolle tarkoitettua öljyä. Tavallisella peräoljyllä luistaakin.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: kitkalukko
Tuommoset öljyt laittoin "Castrol SAF-XJ 75W-140" tarkoitettu kitkalukkoperiin...En ole laittanut lisäksi mitään lisäaineita.. On vaan pieni pettymys jos lukko ei pidä tuon enempää. Ois lukko tarpeen kun menee metsään...
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: kitkalukko
jou oikeessa on lisä aine pitää olla et pitää ei montaa ekua maksa vauhtiputkassa.
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
Re: kitkalukko
Tuo Castrolin öljy on sisänsä ihan käypänen ja sisältää siis tuon kitkamuunninaineen ja sen lisääminen pahentaisikin tilannetta vielä entisestään.
Kitkalukkojen ominaisuus on valitettavasti tuo että hyvin pienikitkaisilla alustoilla lukko ei pidä koska ne vaativat aina pienen pohjapidon jotta kitkalevyt painuisivat kiinni tiukemmin toisiaan vasten kartioiden tasauspyörien toisiansa erilleen painavan voiman johdosta joka taas puristaa samalla voimalla kitkalevyjä.
Sama tulee eteen usein jos kesken kaarteen antaa äkisti kaasua tehokkaassa autossa. Silloin sisempi pyörä kevenee eikä sen lukkoon kohdistuva voima pysty enää kiristämään lukkolevyjä vaan levyt hinkkaavat toisiaan vastakkain pelkän preloadjousen voimalla mikä ei ole kovin suuri voima. Kitkalukko siis pitää sitä paremmin mitä enemmän on pitoa ja mitä pienempi on molempien vetopyörien suhteellinen pitoero.
Yksi millä pitoa voidaan parantaa ja tarkkuussäätää on kilpa-autoissa ( ja monessa kerholaisen Mustangissa ) käytetty keino että laitetaan perään peräöljyä mikä on ilman tuota kitkanmuunninainetta johon lisätään 1/4 pulloa kitkanmuunninta ja tarkkaillaan perän toimintaa. Jos sieltä kuuluu rutinaa kaarreettaessa niin lisätään 1/4 pulloa kitkanmuunninta ja ajetaan muutama kymmenen kilometriä ja jos vielä pitää ääntä niin taaas tuo 1/4 pulloa jne.
Tuo kitkanmuunnin nimittäin heikentää kitkalukon pitoa ja usein noissa valmiissa kitkaperäöljyissä on varmuuden vuoksi reilusti tuota ainetta ettei perästä kuulu ääntä joka aiheutuu jos kitkalevyt eivät liu’u riittävän liukkaasti toisiaan vasten vaan takertelevat ja liukuvat pykälittäin.
Parhaimpaan tulokseen mm. 8,8 perissä olemme päässeet käyttämällä Red Line Shock Proof Heavyä ilman lisäainetta ja lisätty tarvittaessa mutta lisäainetta on tarvinnut lisätä vai reilusti alle 10% peristä.
Tuohon 8.8 perän lukkoon on mahdollista lisätä ylimääräiset kitkalevyt jolloin saadaan 40% lisää kitkapintaa ja pitoa ja lisäksi on saatavilla hiillikuitupinnoitteella olevia levyjä jotka ovat suoraan vaihtokelpoisia peruslevyjen kanssa.
Kitkalukkojen ominaisuus on valitettavasti tuo että hyvin pienikitkaisilla alustoilla lukko ei pidä koska ne vaativat aina pienen pohjapidon jotta kitkalevyt painuisivat kiinni tiukemmin toisiaan vasten kartioiden tasauspyörien toisiansa erilleen painavan voiman johdosta joka taas puristaa samalla voimalla kitkalevyjä.
Sama tulee eteen usein jos kesken kaarteen antaa äkisti kaasua tehokkaassa autossa. Silloin sisempi pyörä kevenee eikä sen lukkoon kohdistuva voima pysty enää kiristämään lukkolevyjä vaan levyt hinkkaavat toisiaan vastakkain pelkän preloadjousen voimalla mikä ei ole kovin suuri voima. Kitkalukko siis pitää sitä paremmin mitä enemmän on pitoa ja mitä pienempi on molempien vetopyörien suhteellinen pitoero.
Yksi millä pitoa voidaan parantaa ja tarkkuussäätää on kilpa-autoissa ( ja monessa kerholaisen Mustangissa ) käytetty keino että laitetaan perään peräöljyä mikä on ilman tuota kitkanmuunninainetta johon lisätään 1/4 pulloa kitkanmuunninta ja tarkkaillaan perän toimintaa. Jos sieltä kuuluu rutinaa kaarreettaessa niin lisätään 1/4 pulloa kitkanmuunninta ja ajetaan muutama kymmenen kilometriä ja jos vielä pitää ääntä niin taaas tuo 1/4 pulloa jne.
Tuo kitkanmuunnin nimittäin heikentää kitkalukon pitoa ja usein noissa valmiissa kitkaperäöljyissä on varmuuden vuoksi reilusti tuota ainetta ettei perästä kuulu ääntä joka aiheutuu jos kitkalevyt eivät liu’u riittävän liukkaasti toisiaan vasten vaan takertelevat ja liukuvat pykälittäin.
Parhaimpaan tulokseen mm. 8,8 perissä olemme päässeet käyttämällä Red Line Shock Proof Heavyä ilman lisäainetta ja lisätty tarvittaessa mutta lisäainetta on tarvinnut lisätä vai reilusti alle 10% peristä.
Tuohon 8.8 perän lukkoon on mahdollista lisätä ylimääräiset kitkalevyt jolloin saadaan 40% lisää kitkapintaa ja pitoa ja lisäksi on saatavilla hiillikuitupinnoitteella olevia levyjä jotka ovat suoraan vaihtokelpoisia peruslevyjen kanssa.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Re: kitkalukko
Kiitos! Nyt tuli selvä vastaus!
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: kitkalukko
Tartteekohan minunkin perään lisäaineen vaikka mulla on perässä Kendallin öljy joka on tarkoitettu kitkalukkoperiin? Ei se ainakaan täysin pidä. Auto on 90 GT
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: kitkalukko
GTS Kertoikin kaiken oleellisen jota olen mielessäni yrittänyt muotoilla.
Mutta pieni kertaus näyttää silti olevan paikallaan.
Yleensä kaikissa normaaleissa tasauspyörästön öljyissä on mukana tuo lisäaine.
Lisäaineen tehtävä on poistaa levylukoille ominainen "nykiminen" kaarteissa. Vapaasti sanottuna heikentää lukon pito-ominaisuutta.
Yleisesti kuitenkin luullaan, että tuo lisäaine parantaa levylukon pitoa. Asia ei ole näin!
TS. jos lukko luistaa niin lisäaineen lisäys lisää lukon luistamista edelleen.
GTS:n kuvaama "säätö toimi" lisäaineettoman lukkoperäöljyn käytössä on yleisesti käytössä kilpapuolella. Lisäaineeton öljy perään ja säätö lisäaineella sopivaksi.
Suosittelen ainakin uudenpiin levylukollisiin periin jotka oletettavasti ovat vielä ehjiä(olkoon sitten 8", 9", 8,8" tai 7,5") Red Line Shock Proof Heavyä ilman lisäainetta ja säätö sopivaksi lisäainetta sopivin annoksin lisäämällä. Ennen kaikkea tuo systeemi toimii parhaiten jos lukko on säädetty lähtökohtaisesti hyvin tiukaksi. Kulunutta ja luistavaa kitalukkoa ei millään öljyllä voi enää korjata vaan lukko vaatii korjauksen, uudet levyt ja säädön.
Näillä keinoin olen 8" kitalukollisen perän saanut toimimaan tähän mennessä lähes 10 vuotta moitteettomasti. Tarkastuksessa perä oli sisäkaluiltaan lähes uuden veroinen muutama vuosi sitten. Voimaa perälle antaa +400hp sb ja tätä nykyä alla semi sliksit.
Mutta pieni kertaus näyttää silti olevan paikallaan.
Yleensä kaikissa normaaleissa tasauspyörästön öljyissä on mukana tuo lisäaine.
Lisäaineen tehtävä on poistaa levylukoille ominainen "nykiminen" kaarteissa. Vapaasti sanottuna heikentää lukon pito-ominaisuutta.
Yleisesti kuitenkin luullaan, että tuo lisäaine parantaa levylukon pitoa. Asia ei ole näin!
TS. jos lukko luistaa niin lisäaineen lisäys lisää lukon luistamista edelleen.
GTS:n kuvaama "säätö toimi" lisäaineettoman lukkoperäöljyn käytössä on yleisesti käytössä kilpapuolella. Lisäaineeton öljy perään ja säätö lisäaineella sopivaksi.
Suosittelen ainakin uudenpiin levylukollisiin periin jotka oletettavasti ovat vielä ehjiä(olkoon sitten 8", 9", 8,8" tai 7,5") Red Line Shock Proof Heavyä ilman lisäainetta ja säätö sopivaksi lisäainetta sopivin annoksin lisäämällä. Ennen kaikkea tuo systeemi toimii parhaiten jos lukko on säädetty lähtökohtaisesti hyvin tiukaksi. Kulunutta ja luistavaa kitalukkoa ei millään öljyllä voi enää korjata vaan lukko vaatii korjauksen, uudet levyt ja säädön.
Näillä keinoin olen 8" kitalukollisen perän saanut toimimaan tähän mennessä lähes 10 vuotta moitteettomasti. Tarkastuksessa perä oli sisäkaluiltaan lähes uuden veroinen muutama vuosi sitten. Voimaa perälle antaa +400hp sb ja tätä nykyä alla semi sliksit.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: kitkalukko
Maastoajoneuvoissa voi keinotekoisesti lisätä kitkaa lukkoon painamalla hieman jarrua ajettaessa. Lukko ei tiedä onko lisääntynyt kuorma pidosta vai laahaavasta jarrusta. Kikkailuahan tuo on ja oikea ratkaisu on löytää toimivat liemet.
Torsen tyyppistä lukkoa maastoajossa käytettäessä tuo on ainoa tapa saada lukko toimimaan, kun toinen rengas on ilmassa. Tosin heti kun on hieman pitoa alla, toimii taas normaalisti. Torsen pulikoitakin saa myös pre-loadilla, joka helpottanee tuota ongelmaa.
Torsen tyyppistä lukkoa maastoajossa käytettäessä tuo on ainoa tapa saada lukko toimimaan, kun toinen rengas on ilmassa. Tosin heti kun on hieman pitoa alla, toimii taas normaalisti. Torsen pulikoitakin saa myös pre-loadilla, joka helpottanee tuota ongelmaa.
Re: kitkalukko
Mitens kun mun 9" jätettiin ne preload-jouset pois? Kuulemma vaan kuluttaa levyjä, eikä ole niin tarpeelliset.
On tuo lukko kyllä toiminut isolohkon perässä moitteettomasti jo kolme kesää. Ja pitää hyvin.
On tuo lukko kyllä toiminut isolohkon perässä moitteettomasti jo kolme kesää. Ja pitää hyvin.
Älä aja kovempaa mitä suojelusenkelisi pystyy lentämään.
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: kitkalukko
joo ihmeesti toi levylukkokin pitää isolohkon väännön.ainakin kun on kunnossa ja uudet levyt.
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
- mussekakkonen
- Addikti
- Viestit: 165
- Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
- Auto: mustang GT convertible -95
- Paikkakunta: pyhäjärvi
Re: kitkalukko
8,8 PERÄÄN VAIHDOIN FORD RACING LEVYT JA FORDIN LUKKO ÖLJYT JA RACING LISÄAINEEN .. PERÄ TEHTAAN MITTOIHIN , EI OO LUKKO LUISTANU. VAIHOIN KYL LAAKERIT JA TIIVISTEETKIN .
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: kitkalukko
paltant.ponitalli kirjoitti:joo ihmeesti toi levylukkokin pitää isolohkon väännön.ainakin kun on kunnossa ja uudet levyt.
arvaas montako mulla on niitä menny rikki

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- mussekakkonen
- Addikti
- Viestit: 165
- Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
- Auto: mustang GT convertible -95
- Paikkakunta: pyhäjärvi
Re: kitkalukko
jospa sulla on enemmän kaakkeja ? ohan tämä 8.8perä ihan surkee esitys. jos oikeista peristä aletaan puhumaan esim 9" :sta saa semmosen ku haluaa .Galaxie61 kirjoitti:paltant.ponitalli kirjoitti:joo ihmeesti toi levylukkokin pitää isolohkon väännön.ainakin kun on kunnossa ja uudet levyt.
arvaas montako mulla on niitä menny rikki
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: kitkalukko
sulla onkin full size mulla tämmönen kollien ponicar.Galaxie61 kirjoitti:paltant.ponitalli kirjoitti:joo ihmeesti toi levylukkokin pitää isolohkon väännön.ainakin kun on kunnossa ja uudet levyt.
arvaas montako mulla on niitä menny rikki

BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ