Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Syys 2009, 12:28
- Auto: Ford Mustang Fastback, vuosimallia 1967, 351 W, automaatti
Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Fastback 67 työn alla, alustasta on molemmin puolin poistettu massat ja muut tökötit ja muut alustan korjaustyöt tehty. Pintaan pitäisi laittaa jotain ruostumisen ja käytön varalle. Autoa käytetään cruisailuun, ei ajoa talvella, mutta jonkin verran heikkatietä.
Minkälaisen pintakäsittelyn laittaisitte alustan alapuolelle ja sisätilaan yläpuolelle ?
Minkälaisen pintakäsittelyn laittaisitte alustan alapuolelle ja sisätilaan yläpuolelle ?
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Peltikirkkaalle pinnalle mun mielestä hyvä vahva kerros epoksia molemmille puolille. Alapuolelle sitten lisäksi päällemaalattavaa kiveniskumassaa niille kohdin mihin hiekkasuihkut osuu, ja sitten pintamaali esim. auton värillä, tai mustalla tai millä haluaa.. Sisäpuoli menee varmaan ihan tolla epoksilla, tai jos haluaa niin voihan sen vielä maalata jollain sopivalla värillä.
EPoksi istuu pohjassa todella lujassa, eikä siitä mene kosteus läpi. Joskus vuosia sitten rakensin yhden mk1 escortin, joka hiekkapuhallettiin ja maalattiin silloin epoksilla heti puhalluksen jälkeen, ny jokunen aika sitten auton nykyinen omistaja alkoi rakentamaan siitä historic-kilpuria, ja kyseli millä se on maalattu, kun ei meinannut lähteä korkeapainepesussakaan..
Näin tekisin itse toistamiseenkin, mutta mielipiteitä on varmaan monia.
EPoksi istuu pohjassa todella lujassa, eikä siitä mene kosteus läpi. Joskus vuosia sitten rakensin yhden mk1 escortin, joka hiekkapuhallettiin ja maalattiin silloin epoksilla heti puhalluksen jälkeen, ny jokunen aika sitten auton nykyinen omistaja alkoi rakentamaan siitä historic-kilpuria, ja kyseli millä se on maalattu, kun ei meinannut lähteä korkeapainepesussakaan..
Näin tekisin itse toistamiseenkin, mutta mielipiteitä on varmaan monia.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- JooSexSex
- Addikti
- Viestit: 230
- Liittynyt: 15 Helmi 2008, 22:11
- Auto: 1965 Convertible T-code 200 C4
1965 Fastback A-code 332 Toploader 4-speed - Paikkakunta: Vantaa - Vanda
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Ajankohtainen aihe myös mulla. Näin aion edetä:
Lattian yläpuoli epoksilla ja sen päälle pintamaali korin värisenä.
Eihän se mihinkään valmiissa näy, mutta on kivempi katella tallissa projektin ajan.
Osan alapuolen lattiasta, eli ne osat missä on uutta ja kaunista ameriikan peltipalaa, haluaisin jättää massaamatta.
Massaa ajattelin laittaa niihin osiin joissa rapa roiskuu tai jotka on muuten vaan ruman näköiset kuten pyörän kotelot.
Alapuolelle ensin epoksi. Näin on kaikki jututtamani ammattilaiset suositelleet.
Sitten onkin vaihtoehtoja, joista kommentteja kaivataan:
a) massa ensin ja pintamaali päälle: Miksi massa pitäisi maalata yli ? Vain ulkonäon vuoksi ?
b) pintamaali ensin + massa sitten: Tarttuuko massa pintamaaliin ? Pitänee karhentaa kuitenkin ensin ?
c) onko tossa suunnittelemassani osittaisessa massauksessa mitään järkeä ?
d) tai sitten vien kopan ruosteenestoputiikkiin ja ne ruiskii massaa mihin parhaaksi näkevät
Lattian yläpuoli epoksilla ja sen päälle pintamaali korin värisenä.
Eihän se mihinkään valmiissa näy, mutta on kivempi katella tallissa projektin ajan.

Osan alapuolen lattiasta, eli ne osat missä on uutta ja kaunista ameriikan peltipalaa, haluaisin jättää massaamatta.
Massaa ajattelin laittaa niihin osiin joissa rapa roiskuu tai jotka on muuten vaan ruman näköiset kuten pyörän kotelot.
Alapuolelle ensin epoksi. Näin on kaikki jututtamani ammattilaiset suositelleet.
Sitten onkin vaihtoehtoja, joista kommentteja kaivataan:
a) massa ensin ja pintamaali päälle: Miksi massa pitäisi maalata yli ? Vain ulkonäon vuoksi ?
b) pintamaali ensin + massa sitten: Tarttuuko massa pintamaaliin ? Pitänee karhentaa kuitenkin ensin ?
c) onko tossa suunnittelemassani osittaisessa massauksessa mitään järkeä ?
d) tai sitten vien kopan ruosteenestoputiikkiin ja ne ruiskii massaa mihin parhaaksi näkevät
'65 Convertible T-code 200 C4 7.25"
'65 Fastback A-code 332 Toploader 8"
'65 Fastback A-code 332 Toploader 8"
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Jos ja kun harraste auto on vain tilapäisesti kesäkäytössä, niin kovin monimutkaisia alustan maalausoperaatioita ei kannata tehdä. Yleensä hyvin riittää normaali maalaus, kuitenkin voisi mielen rauhan vuoksi suorittaa jonkinlaisen kotelosuojauksen.
Tuolla tavalla tehdyt harraste autot ovat kestäneet erinomaisesti kesäkäytössä täällä hetkellä yli 20 vuotta. Koska tässä ajassa ei ole vielä syntynyt ruostevaurioita niin oletettavaa on, ettei niitä jatkossakaan synny. On kuitenkin syytä huolehtia paikka maalauksista ja varattava kuiva talvisäilytys paikka.
Olen edelleen sitä mieltä, ettei liiallisia ruostesuojauksia kannata tehdä harraste autoihin. Se mikä on mielestäni riittävä, on se arvioitu auton käyttö aika kullakin auton omistajalla osalta. Näin taataan varaosatoimittajille tulevaisuus ja uusille harrastajille tekemistä. Koska näin menetellen pohjan maalaus on inhimillisesti poistettavissa voi seuraava harrastaja taas elvyttää auton uuteen eloon.
Kaikki tämä koskee vain kesäisin satunnaisesti käytettäviä harrasteautoja jotka ajon ulkopuolella säilytetään asian mukaisissa olosuhteissa.
Olen pannut merkille, että täällä Suomessa on ilmeisesti isiltä perittyä tuo järjetön auton ruostesuojaaminen joka on siirtynyt myös tilapäisesti harraste käytössä oleviin autoihin.
Järjetöntä ajan ja rahan haaskausta.
Tuolla tavalla tehdyt harraste autot ovat kestäneet erinomaisesti kesäkäytössä täällä hetkellä yli 20 vuotta. Koska tässä ajassa ei ole vielä syntynyt ruostevaurioita niin oletettavaa on, ettei niitä jatkossakaan synny. On kuitenkin syytä huolehtia paikka maalauksista ja varattava kuiva talvisäilytys paikka.
Olen edelleen sitä mieltä, ettei liiallisia ruostesuojauksia kannata tehdä harraste autoihin. Se mikä on mielestäni riittävä, on se arvioitu auton käyttö aika kullakin auton omistajalla osalta. Näin taataan varaosatoimittajille tulevaisuus ja uusille harrastajille tekemistä. Koska näin menetellen pohjan maalaus on inhimillisesti poistettavissa voi seuraava harrastaja taas elvyttää auton uuteen eloon.
Kaikki tämä koskee vain kesäisin satunnaisesti käytettäviä harrasteautoja jotka ajon ulkopuolella säilytetään asian mukaisissa olosuhteissa.
Olen pannut merkille, että täällä Suomessa on ilmeisesti isiltä perittyä tuo järjetön auton ruostesuojaaminen joka on siirtynyt myös tilapäisesti harraste käytössä oleviin autoihin.
Järjetöntä ajan ja rahan haaskausta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Aivan samaa mieltä!
Omakin oli ruoste suojattu aikanaan... Helvetillinen työ siivota massat pois, kun alkoi niitä ruosteisia peltejä korjaamaan.
Omassa ollut nyt muutamia vuosia epoksi pohja maali, ja reiluhko kerros akryyli mustaa, hyvin on pysynyt ehjänä.
Omakin oli ruoste suojattu aikanaan... Helvetillinen työ siivota massat pois, kun alkoi niitä ruosteisia peltejä korjaamaan.
Omassa ollut nyt muutamia vuosia epoksi pohja maali, ja reiluhko kerros akryyli mustaa, hyvin on pysynyt ehjänä.
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
2 K epoksilla oon kans vetäny oman sekä sisältä et alta 2-3 kerrosta mulla.päälle vedin candy apple red säv.siltamaalia.epoksista tulee tosi kova pinta ja seurasin tarkkaan uudelleen ja päälle maalaus ohjeet.pelkkä epoksi ei kestä oikeen suoraa päivän valoo.kyllä silee pinta on kiva pitää puhtaana röpöön verrattuna.
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Tässähän nyt oli se pointti topikin aloittajalla, että hän joutuu ajamaan myös hiekkatietä, silloin mun mielestä on perusteltua laittaa jotain kiveniskumassaa niin sanotuille "kivilinjoille'", kivet ja hiekka kuitenkin kuluttavat maalipinnan puhki..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04 Syys 2009, 12:28
- Auto: Ford Mustang Fastback, vuosimallia 1967, 351 W, automaatti
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Jotenkin toi epoksihomma tökkii, muovipohjaista tavaraa alle ja päälle, pelti jää väliin ? Mitenköhän epoksin saa myöhemmmin pois muutosten ja korjausten edessä ?
Miten olisi alapuolelle ruosteenestomaali (happomaali), päälle pohjamaali ja pintamaali sekä pyöräkoteloihin ja helmoihin kotelosuoja, jonka päälle kiveniskumassa. Tietenkin kotelosuoja kaikkiin rungon sopukoihin.
Yläpuolelle ruosteenestomaali, peltisaumoihin korimassaa ja päälle pohjamaali ?
Miten olisi alapuolelle ruosteenestomaali (happomaali), päälle pohjamaali ja pintamaali sekä pyöräkoteloihin ja helmoihin kotelosuoja, jonka päälle kiveniskumassa. Tietenkin kotelosuoja kaikkiin rungon sopukoihin.
Yläpuolelle ruosteenestomaali, peltisaumoihin korimassaa ja päälle pohjamaali ?
- munmummu69
- Addikti
- Viestit: 362
- Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Ilman sen tarkempia kannanottoja täytyy todeta omien havaintojen pohjalta, että yli 40v autoissa löytyy ruosteetonta kohtaa parhaiten sellaisesta paikasta johon on vedetty massaa kirkkaalle pellille (esim. takaloksujen saumat lattiaan) ja sitten vedetty väri päälle. Väri ei varmaan mitään lisäarvoa tuo, mutta eipä sen kanssa massaa tartte varoakaan. Näin on näemmä tehtaallakin harrasteltu (eipä se siitä silti parasta tapaa tee).
Parhaiten löytyy ruostetta sellaisesta paikasta, johon on joku vuosien varrella vetänyt jotain löysää kamaa (=minun käsitykseni 'massasta') maalin päälle. Massa on sitten hautonut maalin irti ja väliin jää hyvä tasku ruosteelle muhia. Kosteuden peijakas kun näemmä löytää tiensä perille ennemmin tai myöhemmin.
Parhaiten löytyy ruostetta sellaisesta paikasta, johon on joku vuosien varrella vetänyt jotain löysää kamaa (=minun käsitykseni 'massasta') maalin päälle. Massa on sitten hautonut maalin irti ja väliin jää hyvä tasku ruosteelle muhia. Kosteuden peijakas kun näemmä löytää tiensä perille ennemmin tai myöhemmin.
Mustang -69 SR
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
kait se epoksikin rälläkälle nöyrtyy,happomaalia en kyllä laittais priimeri litkut ei ainakaan oo mulla pysyny ku pari vuotta ni läpi tulee.nimeen omaan epoksi puree kiinni ja on kova pintanen.onhan sitä tosiaan ns.ruiskutettavaa massaakin jota mm -90 luvun taitteen lankkukylkien pohjissa notkean ja nätin värisen näköstä ainakin.tuolla overdriven puolella on jokunen oikee automaalarikin laita sinne otsikko 

BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
- Drummer
- Mega-addikti
- Viestit: 632
- Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
- Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
- Paikkakunta: Ristiina
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
POR 15 alle ja päälle, hiekalle ja kiville alttiisiin kohtiin kiveniskumassaa jos sille tuntuu. Tuo Porri ei edes pala ja saapi rälläkälläkin ajella tarkoituksella, ei vahinkopyyhkäisystä oo moksiskaan
Tietysti puhtaalle pinnalle tämäkin vaihtoehto, käyttöohjeen mukaan kun tekee niin pitäisi pysymän.

-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Porria pintaan. Oon kans oman 67fb:n pohjan vetäny sillä molemmin puolin. toisella maalauskerralla kyllä muisti laittaa hanskat käteen. Viikon oli sormet mustana ennen kun kulumalla lähti. 
http://www.mobitive.com/por.html

http://www.mobitive.com/por.html
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
- Sulkava
- Mega-addikti
- Viestit: 579
- Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
- Auto: 1995 Mustang
- Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
meillä Sulkavalla on hiekkatietä aika tavalla..... six oon laittanut MUSTAG- roiskeläpät sellaset aika pienet eteen ja kyllä ne auttaa...
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos
Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Soutuneuvos

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
- Ile 65FB
- Aktiivi
- Viestit: 92
- Liittynyt: 19 Elo 2004, 12:28
- Auto: Ford Mustang Fastback -65
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Ääni Porrille täältäkin. Riittoisaa,levittyy helposti ja jos toimii (näyttää kestävän) kuten lupaavat on hyvää kamaa.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 11
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 22:19
- Auto: Ford Mustang HT -65 289 C4
- Paikkakunta: Mustasaari
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Eiköhän tuota Zinkimaalia (temazink 99, tai muuta vastavaa) olis parasta pohjaan? sehän korjantuu itestään jos tulee pieni naarmu..ja 2K epoxi pohjamaalia päälle ja sitte 2K epoxi pintaväri loppuksi. Ja tietenkin "kivilinjaan" jotain pehmosta massaa joka kestää iskuja. korjatkaa jos on väärässä..
-65 HT