Välityksestä.

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Välityksestä.

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

kaara91 kirjoitti:Jos autolla ajelee paljon tien päällä ja kone on suht koht vakio, pitäisi nuo kierrokset olla alle 2000 1/min n. 100 vauhdissa jolloin tuo kulutus, meteli ja mäennousukyky ei vielä nyykkää konetta. Toi tarkoittaa automaatilla 3,25 perävälityksellä OD lla ja manuaalilla n. 0,7 -0,8 ylivaihdetta. Jos joku ei vielä tiedä niin vakio Foksissa kierroksia on noin 1500 1/min 100 vauhdissa 5 vaihteella jolloin normaaliliikenteessä kone raksuttelee lähes tyhjäkäyntiä ja hyvin vetää ja on hiljainen. Ainakin tässä iässä jo kaipaa välillä hiljaisiakin hetkiä, ainakin silloin kun ei ole kanssa-autoilijoita lähistöllä. :lol:
Tarkotaks sää hantin paikalta tulevaa sivuääntä?? :lol: :lol:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Välityksestä.

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaara91 kirjoitti:Täytyy korjata tuo muistini virhe. Foxissa 1700 1/min 100km/h on oikea kierrosluku. 1500 1/min vastaa 88km/h.
Vähän piristetyssä koneessa tuo 2000 1/min /100km/h ei vielä aiheuta ongelmia, mutta jos moottorin vääntö putoaa jyrkästi kolmen tonnin alapuolella ( reippaasti viritetyt moottorit) tuohon meluun on pakko tottua, koska koneen tehollinen alapään vetoalue on jo siirtynyt reilusti korkeammille kierroksille, jolloin pitkän ylivaihteen tuomat edut menetetään ja puhutaan niistä oikeista kolmejalkaisista hevosista. :lol:
tää on näitten pikkukoneitten oireyhtymiä vissiinkin? Mullakaan ei ole pienessä isolohkossa 1850rpm satasessa ja ei kyllä ahistanut lainkaan pitkällä vitosella lotkotella. Jotkut kai tekee isompia pikkulohkojakin, mutta en oo vaan ikinä nähnyt kellään :mrgreen:

toi on kyllä loistava heitto hantinpuolen marmatuksesta!
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Klint
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 11:07
Auto: Ford Mustang GT convertible 1968.

Re: Välityksestä.

Viesti Kirjoittaja Klint »

Aivan. Pitää avata toi perä ja ja kattoo. Tuntuu että ei vastaa tagiin joka sinä on kiinni.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Välityksestä.

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

FFreak kirjoitti:Mulla on omassa 2.79 välitys ja 2500 on kierroksia 100:n vauhdissa. Renkaina 225/60-15. Kuulostaa kovilta kierroksilta. Puol vuotta on ollu tallin lattialla 3.25 välitteinen lukkoperä, jota en vieläkään ole saanu paikoilleen. Tällä välityksellä pitäis kierrosten nousta 2900:aan.
Hmm, mulla oli kans 2.79 ja satkussa 2000 rpm ja nyt 3.25 ja satkun vauhti on 2500rpm ja rinkuloina kanssa ollut 225/60/15 ??? Mikä luistaa vertailussa: automeetteri, laskukaava vai turbaani?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Välityksestä.

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

kaara91 kirjoitti:Kaava antoi 2,79 perällä 2000 1/min 88km. Ja 3,25 perällä 2500 1/min 94 km 225/60 R 15 ilman vaihteistoa ja turbiini kiinteenä.
Liekö markan mittari sitten pielessä tai silmät ristissä? Täytyykin katsoa paljonko oli 250km/h kierroksia.
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Välityksestä.

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Lisäyksenä että mulla siis c4 ja 2400 stall turbiini. Mistä nopeus- ja kierrosero johtuu, niin enpä osaa äkkiseltään sanoa. Arto65FB: vastaukseen viitaten. Periaatteessa lootankin pitäis olla kunnossa. :roll:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Välityksestä.

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

NOpeus arvailua helpottaa kummasti nuo esim. Nokian gps puhelimiin saatavat sovellutukset. Ovi storestakin löytyy ihan ilmaiseksi ladattava nopusmittari ohjelma, joka näyttää nopeuden ja piirtää myös nopudesta kuvaajaa. Race crono sovellutus ajaa tietysti myös saman asian.
Kromi
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 15:54
Auto: Ford Mustang Conv.1967

Re: Välityksestä.

Viesti Kirjoittaja Kromi »

Klint kirjoitti:Aivan. Pitää avata toi perä ja ja kattoo. Tuntuu että ei vastaa tagiin joka sinä on kiinni.
Itselläni oli tuo alkuperäinen alulätkä , jossa perän tunnisteet , kiinni murikan kiinnitysmutterin alla ja siinä välityksenä ilmoitettiin 2,79 , no se välitys oli kyllä ihan muuta mitä tuo ilmoitettu , eli oli vaihtunut jossain vaiheessa .
Nopeusmittarivirhe oli n.10 mailia/h , nyt kun ajaa karvan yli 50 niin navigaattori näyttää nopeudeksi tasan 80 km/h kun aiemmin se oli 62 mile /h
Ero on aika pieni mutta vaikutus äänimailmaan todella suuri , on kuin eri autolla ajaisi.
Tosin vanhan perän pinionin laakerit oli antautuneet ja osa äänistä varmaankin tuli siitä.
Vastaa Viestiin