Early SuomiMustangit

Tribute to Mustang. Keskustelua VIN-koodeista, valmistusajankohdista tai muuten vaan Mustangista

Valvoja: Ville K

Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

pee5 kirjoitti:Mustangin TZE-1 kisat, Vauhdin Maailma 6/66:
- Rovaniemen juhannuskisat, yli 2000cm3 luokkavoitto (2 autoa mukana), kuuma sarja 4.sija Mini Cooperien jälkeen (6 autoa). Lehdessä on 2 mv-kuvaa Mustangista, niitä on vaikea päätellä väriä, mutta mielestäni ei ole valkoinen. Renkaiden valkoiset raidat ja rek.kilven kirjaimien värit ovat auton väriä vaaleampia.
ralli.net --->

"Mustangeja oli Suomessa muitakin.

Uolevi Paaolainen ja Theo Salutskij ajoivat Artukaisissa 1965 (TEO-10), Theo myös 1966.
Jouko Valli ajoi maastoa ja rataa 1965-1967 (TZE-1)
Ennu Astikainen ajoi maastoa ja rataa 1966-1967 (MID-34)
Risto Myllylahti ajoi Ounasvaarassa 1966
Kari Kutila ajoi Kokkolassa 1968 maastoa
Markku Kari ajoi 1970 jäärataa Urjalassa ja Tampereella
Seppo Kaakko ajoi Oulunjärven rallissa 1971"
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
pee5
Aktiivi
Viestit: 62
Liittynyt: 30 Maalis 2006, 22:52
Paikkakunta: Sastamala

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja pee5 »

JXA-26 kirjoitti:
pee5 kirjoitti:Mustangin TZE-1 kisat, Vauhdin Maailma 6/66:
- Rovaniemen juhannuskisat, yli 2000cm3 luokkavoitto (2 autoa mukana), kuuma sarja 4.sija Mini Cooperien jälkeen (6 autoa). Lehdessä on 2 mv-kuvaa Mustangista, niitä on vaikea päätellä väriä, mutta mielestäni ei ole valkoinen. Renkaiden valkoiset raidat ja rek.kilven kirjaimien värit ovat auton väriä vaaleampia.
ralli.net --->

"Mustangeja oli Suomessa muitakin.

Uolevi Paaolainen ja Theo Salutskij ajoivat Artukaisissa 1965 (TEO-10), Theo myös 1966.
Jouko Valli ajoi maastoa ja rataa 1965-1967 (TZE-1)
Ennu Astikainen ajoi maastoa ja rataa 1966-1967 (MID-34)
Risto Myllylahti ajoi Ounasvaarassa 1966
Kari Kutila ajoi Kokkolassa 1968 maastoa
Markku Kari ajoi 1970 jäärataa Urjalassa ja Tampereella
Seppo Kaakko ajoi Oulunjärven rallissa 1971"
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =14&t=7114
Hienoa, että tuli lisätietoa tähän vanhaan topiciin. TZE on HT, mutta miten on TEO ja MID +muut. Onko yleensäkään Suomen kilparadoilla näkynyt FB-korisia ennen kun "kouluauto" NS-825 kiihdytteli Räyskälässä 1980 (vai 1979)?

Näiden lisäksi Visa Jääskeläinen ajoi rallicrossia Keimolassa ehkä 1975(?) valkoisella early-HT:lla. Olisko tämä ollut Suomi-auto vai verovapaa ehkä ruotsintuonti-kilpuri?
'65 HT
pee5
Aktiivi
Viestit: 62
Liittynyt: 30 Maalis 2006, 22:52
Paikkakunta: Sastamala

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja pee5 »

pee5 kirjoitti:Näiden lisäksi Visa Jääskeläinen ajoi rallicrossia Keimolassa ehkä 1975(?) valkoisella early-HT:lla. Olisko tämä ollut Suomi-auto vai verovapaa ehkä ruotsintuonti-kilpuri?
Löytyi uutta tietoa: Visa Jääskeläinen on nimestään huolimatta Ruotsin kansalainen, joten tämä meni ot:ksi. Jääskeläinen oli Mussella mukana jo 1974 Turun Artukaisissa.
'65 HT
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Onko kenelläkään tietoa Kleemolan Leipomolle uutena ostetusta earlystä?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
TiM
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Joulu 2011, 12:19
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja TiM »

GT-350 kirjoitti:FB:tä on yleisen tiedon mukaan tullut vuonna 1965 kolme kappaletta, ja kaikki tosiaan tallessa. Karin autokouluauto jopa myynnissä Hyvinkäällä.
Yksi '65FB tuli ilmeisesti jo vuoden '64 puolella Oulun lääniin.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

TiM kirjoitti:
GT-350 kirjoitti:FB:tä on yleisen tiedon mukaan tullut vuonna 1965 kolme kappaletta, ja kaikki tosiaan tallessa. Karin autokouluauto jopa myynnissä Hyvinkäällä.
Yksi '65FB tuli ilmeisesti jo vuoden '64 puolella Oulun lääniin.
Mielenkiintoista. Olisikin kiva nähdä Karin auton (Hyvinkää) ja sitten sen kolmannen (Espoo) VIN-koodeista esim. tuon alun niin kuin itse laitoin niin voitaisi verifioida, voiko niistä kumpikaan olla ollut maassa niin aikaisin. Pitäisi olla todella alkupään FB-valmistetta, eli elo-syyskuulta että ehtii vielä ennen vuoden vaihdetta Suomeen. Oma autoni ainakin on valmistettu kesällä 1965 joten se se ei voinut olla. Huhuu, Hyvinkää & Espoo?
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
TiM
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Joulu 2011, 12:19
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja TiM »

GT-350 kirjoitti:
TiM kirjoitti:
GT-350 kirjoitti:FB:tä on yleisen tiedon mukaan tullut vuonna 1965 kolme kappaletta, ja kaikki tosiaan tallessa. Karin autokouluauto jopa myynnissä Hyvinkäällä.
Yksi '65FB tuli ilmeisesti jo vuoden '64 puolella Oulun lääniin.
Mielenkiintoista. Olisikin kiva nähdä Karin auton (Hyvinkää) ja sitten sen kolmannen (Espoo) VIN-koodeista esim. tuon alun niin kuin itse laitoin niin voitaisi verifioida, voiko niistä kumpikaan olla ollut maassa niin aikaisin. Pitäisi olla todella alkupään FB-valmistetta, eli elo-syyskuulta että ehtii vielä ennen vuoden vaihdetta Suomeen. Oma autoni ainakin on valmistettu kesällä 1965 joten se se ei voinut olla. Huhuu, Hyvinkää & Espoo?
Tuon mainitsemani auton VIN: 5F09A290xxx. Alkoikos Dearbonin juokseva numerointi '65 mallille 250001:stä?
pee5
Aktiivi
Viestit: 62
Liittynyt: 30 Maalis 2006, 22:52
Paikkakunta: Sastamala

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja pee5 »

Oulun läänissä on rekisteröity 2 Mustangia vuoden 64 puolella. Ensimmäinen aikavälillä 9.7.-26.8.64 ja toinen 1.12.-21.12.64, joten tuo FB on varmaan tämä jälkimmäinen.

Vuoden 1964 puolella Suomessa rekisteröitiin Musseja 12 varmaa yksilöä. Lisäksi on ollut 4 kpl, joiden rekisteröinit osuu ajalle joulukuu 64 - helmikuu 65, näistä neljästä voi siis joku olla 64-rekisteröinti, ei kuitenkaan Oulun läänissä.

Kaikkihan tietävät, että tämä rekisteröintiaika ei ole tietenkään sama asia, kuin vuosimalli 64½. Yksi täysin varma 64-puolikas on rekisteröity Uudenmaan läänissä (tai Helsingissä) 13.5. - 24.6.64 välisenä aikana. Toinen melkein varma voisi olla samassa paikassa 2.7. - 20.8.64 rekisteröity yksilö. Edellä mainittu ensimmäinen Oulun Musse voisi olla kolmas.

Nämä tiedot on poimittu Autontuojat Ry:n tilastoista. Kyllä tilastotkin voivat olla mielenkiintoisia!
'65 HT
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

5F09A290xxx -sarjanumerolla on auton scheduled build date ollut n. 17.-18.9.1964 joten onhan silloin valmistettu FB toki voinut ehtiä Suomeen asti vielä 1964 vuoden puolella.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
TiM
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Joulu 2011, 12:19
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja TiM »

GT-350 kirjoitti:5F09A290xxx -sarjanumerolla on auton scheduled build date ollut n. 17.-18.9.1964 joten onhan silloin valmistettu FB toki voinut ehtiä Suomeen asti vielä 1964 vuoden puolella.
Joten Hyvinkään ja Rixun auto se ei ole, ehkä Espoo? Tai sitten mahdollisesti neljäs Suomi-'65FB?
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja stangrider »

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... start=6015

Tuolla autokoulu FB:llä on kyllä värikäs menneisyys, on ollut monessa kuosissa ja käytössä.
Jopa sinisenä. :shock:
DelMonte
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 15:50

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja DelMonte »

pee5 kirjoitti:Toinen tunnettu yksilö on mm. Tekniikan Maailman koeajama AAF-5, auto oli 2-värinen ehkä valkoisella katolla, mv-kuvista on vaikea päätellä pääväriä. Tämän yksilön myöhemmistä vaiheista ei minulla ole mitään tietoa, kukahan tietäisi? Myös eri piirimyyjillä (?) esittelyautona kiertänyt tuntemattomampi valkoinen HT AAF-3 on kadonnut johonkin, vai onko katoamisen syynä rekisterinumeron vaihtuminen.
AAF-5 on poistettu rekisteristä 14.12.64.
AAF-3 on poistettu rekisteristä 10.11.64.
Ja sitten on ollut myös AAF-2, joka sai myöhemmin tunnuksen AOX-1. Kahden ensimmäisen myöhempiä vaiheita en osaa kertoa.

AAF-tunnukset olivat maahantuojan tunnuksia ja saattaneet kiertää useassa eri Fordissa? Tämähän oli usean maahantuojan käytäntö kierrättää samoja kilpiä "vuosi" kerrallaan aina uusissa malleissa.
On olemassa toinen toistaan erilaisempia malmikasoja, mitä maailmalta voi ostaa malli- ja värimieltymyksen mukaan, ja sitten on Ne Historialliset Suomi-yksilöt.
DelMonte
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 15:50

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja DelMonte »

Fastback kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa Kleemolan Leipomolle uutena ostetusta earlystä?
Onkohan tuo leipomo sijainnut Kokemäen suunnalla?
On olemassa toinen toistaan erilaisempia malmikasoja, mitä maailmalta voi ostaa malli- ja värimieltymyksen mukaan, ja sitten on Ne Historialliset Suomi-yksilöt.
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja janne260 »

kariboy kirjoitti:`65 HT valkoisella katolla on vinyylilevyn `60-luvun suosikit` (VPLP 1960-1969)takakannessa, auton väristä ei voi olla varma, on mv kuva. Sen ajan käännösbiisi suosikkeja. Rekkari ADK-1 tai AOK-1.
Lienekköhän Mustang elossa yhä?
Kari, onko sulla tämä levy?
Jos on, niin löytyykö coverart tietoja? Niiden avulla voisin jopa pystyä löytämään tuurilla originaalin kuvan.

Hienosti on lähtenyt tämä keskustelu kasaantumaan.
Nyt kun kilpien lisäksi on arvattu julkistaa myös VIN tetoja, voisi olla jopa pienen yhteenvedon paikka kohtapuoliin.
Jos vaan arvaatte laitella noita vinejä muodossa 5F07F195XXX muodossa, niin vois pee5, Teppo tai vaikka itte, tai joku muu päästä rakentamaan jonkinlaista sukupuuta näistä kaluista, jopa ihan Corralliin tai sitten täällä julkaistavaksi.

Antti, toi 6T-juttu taitaa olla kyllä urbaanilegendaa. Ainakin mainittu BAT-10 on ollut saletisti aito tehdas GT.
Mites muuten tuo sun autos? Löytyykö sumarien piuhanreiät etupellistä?

Toinen urbaanilegenda saattaa olla tuo Juden ja speden autojen samanaikainen hankinta, lähinnä tuo vuosimalliero laittaa ajattelemaan niin. Toivottavasti olen väärässä, sillä hyvät sattumukset vaan parantaa tarnoita.

Mites kamraatti pee5 onko sulla X-alkuisia kilpiä tiedossa siellä?
Sattuneesta syystä kiinnostaa, kun kolme yksilöä ainakin on earlyjä tullut vastaan.
Yhden sijainnin ja omistajan tiedän tässä lähistöllä, meinasin keväällä mennä jututtamaan henkilökohtaisesti.
Toinen on valkoinen HT jonka omistajalla oli todella mielenkiintoista tarinaa autosta, kun tapasin hänet parin kesän takaisissa natikoissa. Jos luet tämän niin olis kiva jutella uudemman kerran.
Kolmas on vaan muistikuvia, mutta varmoja sellaisia.


Ketjun aloittajana kiitos jo tässä vaiheessa aktiivisuudesta kaikille.
Erinomaisen arvokasta tietoa on jo nyt seuloutunut.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Early SuomiMustangit

Viesti Kirjoittaja Fastback »

DelMonte kirjoitti:
Fastback kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa Kleemolan Leipomolle uutena ostetusta earlystä?
Onkohan tuo leipomo sijainnut Kokemäen suunnalla?
Kohtuu lähellä Vammalassa. Varmistan omistajat ja paikkakunnat kun käyn kotona ensi kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin