Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tiettyyn hv määrään asti tarkoittaa varmaan kuinka paljon suuttimet voi työntää bensaa koneeseen ja kuinka paljon läppärunko virtaa ilmaa läpi, näin olen asian ymmärtänyt.(Mulla oli vähän aikaa FAST:in EZ-EFI ruiskusarja jota kerkesin vähän kokeileen, mutta erinäisistä syistä jouduin siitä luopumaan. Olisin sen pitänyt vaikka hyllyssä seuraavaan autoon, mut ei pystyny, ottaisin sellasen kyllä heti uudestaan jos olis mahdollisuus ja auto johon sen laittaa!) Fast:in ruiskussa ainakin määritellään koneen koko ja haluttu AFR-Target jota voi myös säätää. Myös tietysti tyhjäkäyntikierrokset ja kaasun asentoa seuraillen (muistaakseni) 3 eri AFR aluetta. Ja siinä on myös mahdollisuus lisärikastukseen vähän niinku kaasarissakin kiihdytyspumppu. Ecu taas seuraa jokaista anturia ja laajakaistaa jotka antaa tietoa moottorin saamasta seoksesta ja kuormituksesta ja lämpötilasta ja näiden mukaan säätää itse ruiskutusta sopivaksi. Eikös tänäpäivänäkin jo monessa aftermarket ECU:ssa ole autotune joka itse osaa säätää perusarvot jo kohdilleen, niin samalla tavalla ne nuo uusimmat keksinnöt kuten FAST, MSD, HOLLEY, Prosessional Products varmaan toimivat. Minä en ainakaan Esson baarin juoruja kuuntele, jos jokin kiinnostaa niin onhan se itse kokeiltava vaikka kantapään kautta! Mutta ei niitä aftermarket ruiskuja varmaan myytäisi jos ne ei toimis,jotenkin. Minä olen ainakin avoin kokeilemaan kaikkea uutta jos vaan valuutta riittää. Ja se täytyy vielä sanoa että ne vuosien takaiset holleyn ym. ruiskut on jo auttamattomasti vanhoja, se tekniikka uudistuu vaan niin pirun lujaa! Täytyy yrittää vaan pysyä perässä! :D
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Topias74 kirjoitti:Tiettyyn hv määrään asti tarkoittaa varmaan kuinka paljon suuttimet voi työntää bensaa koneeseen ja kuinka paljon läppärunko virtaa ilmaa läpi, näin olen asian ymmärtänyt.(Mulla oli vähän aikaa FAST:in EZ-EFI ruiskusarja jota kerkesin vähän kokeileen, mutta erinäisistä syistä jouduin siitä luopumaan. Olisin sen pitänyt vaikka hyllyssä seuraavaan autoon, mut ei pystyny, ottaisin sellasen kyllä heti uudestaan jos olis mahdollisuus ja auto johon sen laittaa!) Fast:in ruiskussa ainakin määritellään koneen koko ja haluttu AFR-Target jota voi myös säätää. Myös tietysti tyhjäkäyntikierrokset ja kaasun asentoa seuraillen (muistaakseni) 3 eri AFR aluetta. Ja siinä on myös mahdollisuus lisärikastukseen vähän niinku kaasarissakin kiihdytyspumppu. Ecu taas seuraa jokaista anturia ja laajakaistaa jotka antaa tietoa moottorin saamasta seoksesta ja kuormituksesta ja lämpötilasta ja näiden mukaan säätää itse ruiskutusta sopivaksi. Eikös tänäpäivänäkin jo monessa aftermarket ECU:ssa ole autotune joka itse osaa säätää perusarvot jo kohdilleen, niin samalla tavalla ne nuo uusimmat keksinnöt kuten FAST, MSD, HOLLEY, Prosessional Products varmaan toimivat. Minä en ainakaan Esson baarin juoruja kuuntele, jos jokin kiinnostaa niin onhan se itse kokeiltava vaikka kantapään kautta! Mutta ei niitä aftermarket ruiskuja varmaan myytäisi jos ne ei toimis,jotenkin. Minä olen ainakin avoin kokeilemaan kaikkea uutta jos vaan valuutta riittää. Ja se täytyy vielä sanoa että ne vuosien takaiset holleyn ym. ruiskut on jo auttamattomasti vanhoja, se tekniikka uudistuu vaan niin pirun lujaa! Täytyy yrittää vaan pysyä perässä! :D
vanha on juu, -90 luvun alussa ostin ja auto seiso yhden kesän kun tuli opeteltua sitä miten sen saa toimimaan, vaikka laite onkin niitä ensimmäisiä holleyn tekeleitä ilman mitään lambdoja tai läppärisäätöjä niin kaikista puheista välittämättä väitän että täysin toimiva systeemi.
täysin toimivana laite menee toiseen autoon eikä siihen ole syynä vika tai huono toimivuus. päinvastoin.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

En tarkoittanut että niillä ei mitään tekisi, vaan viittasin siihen nykyajan itseoppivuuteen jota moni valmistaja käyttää. Sillälailla se tekniikka on mennyt eteenpäin, niiden käytöstä yritetään tehdä mahdollisimman helppoja että mattimeikäläisetkin uskaltais ostaa sellasia. :lol:
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Kyllä ne jenkkien p'n'p ruiskut varmasti toimii ja niistä löytyy varsinkin nykyään tosi fiksun oloisia ja innovatiivisia ratkaisuja, ei siinä mitään.

Jokainen moottorinohjauspurkin perustoimintaperiaate on samanlainen ja anturoinnit myös hyvin pitkälle samantyyppiset.
Yksinkertaistettuna antureiden perusteella tehdään tiettyjä korjauksia ja muutoksia peruskarttaan. Usein tulee vastaan virheellinen käsitys että laajakaistalambdan kanssa moottorinohjaus osaa säätää seoksen oikeaksi automaattisesti ja joka tilanteessa. Näin se ei kuitenkaan ole. Lambdan avulla tehdään vain tarvittaessa hienosäätöä bensakarttaan osakuormalla, ja tämäkin säätövara yleensä 5-10%. Käytännössä oikein säädetyssä autossa lambdaa ei edes tarvita. Hana auki ajettaessa lambdaa ei voida käyttää seoksen ajonaikaiseen säätöön luotettavasti, siihen se on liian hidas ja epäluotettava.

Sitten on olemassa paljon puhutut autotunet, quicktunet sun muut. Nämä eivät ole ajonaikaisia säätöjä vaan työkaluja moottorin säätöön dynolla/kadulla eikä näitä pidä sekoittaa em. "closed loop" ajonaikaiseen seoksen hienosäätöön joka perustuu joko kapeakaista tai laajakaistalambdan antamaan anturitietoon vaikka käyttävätkin laajakaistan signaalia hyväkseen.

Lähtökohta koko moottorin toimintaan on aina kyseiselle moottorille oikein säädetty polttoaine ja sytytyskartta, kun nämä on kerran säädetty ei niihin enää tarvitse koskea ja ecu tekee anturitietojen perusteella peruskartan päälle korjaukset ajotilanteen ja olosuhteiden mukaan. Tämän jälkeen voidaan myös antaa eculle suoraan halutut AFR arvot eri kuormitustilanteisiin.

Mikäli ecu ei pääse säätämään niin käytännössä annettavat "AFR-target" -arvot ovat vain lukuja joilla korjataan joitakin esimääritettyjen kuormitusalueiden arvoja kertoimella x.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Tässä lyhyt kuvaus anturoinneista ja niiden perusteella tehtävistä säädöistä minun autossani:
Imuilman lämpötila: 3d kartta jossa % muutos peruskarttaan, kylmällä lisätään bensaa, kuumalla vähennetään
Moottorinlämpötila: 3d kartta jossa % muutos peruskarttaan, kylmällä lisätään, mutta myös kuuman ääripäässä lisätään(jäähdytyskäyttö mikäli vedenlämpö yli 110 astetta.), moottorilämmön mukaan myös useita muita säätöjä sytytykseen, käynnistykseen yms yms.
Kaasunasento: 2d kartta Kiihdytysrikastus, karttaan useita korjauskertoimia koskien kuormaa, avautumisnopeutta jne jne.
MAP(manifold ambient pressure): Kuormitustieto, 3d kartta, polttoaine&sytytys
MGP(manifold gauge pressure):Ilmanpaine, ts korkeusmerenpinnasta, korjauskerroin polttoaine karttaan
Laajakaista lambda:AFR tieto, tämän perusteella tehdään max 5% korjaus polttoainekarttaan mikäli reunaehdot täyttyy koskien lämpötilaa, kuormitustietoa ja kaasunasentoa.
Kampiakselin asentotunnistin: Pyörimisnopeustieto, "melko oleellinen"

Tässä erittäin karkeasti ja lyhyesti perusjutut, ja voi kuulostaa monimutkaiselta mutta käytännössä VI-Pec ecun mukana tulee valmiit peruskartat kaikille antureille, eikä minunkaan tarvinnut tehdä peruskarttojen säädön jälkeen kuin hyvin pieniä hienosäätöjä koskien lähinnä kiihdytysrikastusta ja käynnistysrikastusta. Mutta kuten näkyy niin kaikkien anturietojen perusteella tehtävien säätöjen pohjana ovat moottorikohtaiset polttoaine ja sytytyskartat, jos näitä ei pääse säätämään niin kuinka lähellä oikeita säätöjä voi päästä? Moottorin käynnistä kun ei voi paljon päätellä, iso osa pannuista hurisee yhtä kauniisti 11:1 AFR:llä ja 15.5AFR:llä, puhumattakaan sytytysennakosta. Mitä lähemmäksi oikeita säätöjä pääsee niin sitä enemmän tulee voimaa ja sitä vähemmän palaa kakkua.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Tuossa kun hieman tutkailee asiaa, niin esim. Summitracing myy tuota MSD atomic satsia hintaan 2300 usd. Joku kotimainen toimittaja myynee sen hintaan 2400 - 4150 € riippuen käytettävästä kertoimesta (taalan kurssi, rahtimuoto, katteen suuruus tai pienuus). Razorassin vanhemman viestin mukaan kolmella tontulla rakentaa tuollaisen ruiskun Vipecin eculla. Minä tarkastelen myös ominaisuuksia kun jotain tuotetta ostan, varsinkin jos hinta kipuaa tonnilukemiin. Tässä kun miettii että ostaako yleismallin joka toimii kaikissa jollain lailla vaiko samalla rahalla pykälää paremman jossa ominaisuuksia riittää vaikkei niitä tarvitsekaan. Vipec satsia voi käyttää myöhemmin vaikka Centrifugaalin tai turbon kanssa ja ominaisuuksia riittää.

Jos mun tarttis nyt ostaa ruiskuvermeet niin mä olen vannonut Autronicin nimeen pitkän aikaa kun on seurannut isojen poikien laitteita. Se on vaan vähän turkasen kallis, eli tämmöinen harrastelija voisi testailla vaikka Vipecillä ja noissa on se hyvä puoli, että jos ei ite tykkää niin ottajia löytyy.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Razorassin vanhemman viestin mukaan kolmella tontulla rakentaa tuollaisen ruiskun Vipecin eculla.
Nii ja tonni lisää ni ei tarvii edes rakentaa/säätää ite :lol:
No okei mulle tuli tollanen: http://www.gems.co.uk/?content=pages&id=em36
Ja sai siinä silti jotain tehdä ihan omin pikku kätösin....
Sitten kun sitä ihmeteltiin käyntiin niin olin aika vakuuttunu et kannatti maksaa osaavalle kaverille koska mulla ei olis aika riittäny eikä hermot kestäny sitä tietokoneen kanssa tappelua.
janneniemi
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Joulu 2007, 21:45

ViPEC ECU-kurssi Sporttiautossa 4.2.2012

Viesti Kirjoittaja janneniemi »

Aihepiiriä sivuten vinkkinä seuraava tiedote:

"Säädettäviä moottorinohjainlaitteita on tänä päivänä tarjolla laaja joukko, ja laitteiden eroista on vaikea päästä perille.
Kallein ei ole paras, ja käyttäjien tarpeet vaihtelevat kovasti.
Tästä syystä haluamme helpottaa valinnan tuskaa järjestämällä ViPEC -moottorinohjainlaitteiden perusteisiin pureutuvan kurssin.

Syksyllä järjestetty kurssi oli täyteen bookattu, ja nyt järjestetäänkin uusintakurssi, niin muutkin pääsevät perehtymään moottorinohjainlaitteiden kiehtovaan maailmaan.
Tällä kertaa mukaan on sisällytetty myös käytännön asennukseen liittyviä perusteita.

Kurssi on edelleen maksuton Sporttiautosta ViPEC ECU:nsa hankkineille, mutta myös muut asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita 50 euron korvausta vastaan. Kurssin hinta hyvitetään tilaisuudessa uuden ViPEC ECUn ostajille. Lue tästä lisää ja ilmoittaudu mukaan: http://sporttiauto.com/palvelut/efikurs ... tuminen_1/

Paikkoja on tälläkin kertaa rajoitetusti."

Kuva
Vastaa Viestiin