96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Valvoja: Ville K
96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Hei, tuli vastaan jonninmoinen ongelma:
Sain juuri katsastuksessa hylsyn etuvalojen korkeudensäädön puuttessa. Auto on Japanista 2008 suomeen tuotu vuoden 96 malli, rekisteröity siellä heinäkuussa 97. Lamppusissa on merkintä SAE HR 94 MGJ. Aiemmissa Suomessa tehdyissä katsastuksissa ei tuosta ole tullut runtua (siis itse olin nyt tuota ekaa kertaa katsastamassa), joten tämä oli hämmentävää. Jostain luin (en näistä autojutuista tiedä mitään), että noissa alkuperäisvaloissa ei välttämättä nyt tarttisikaan olla korkeudensäätöä, kunhan eivät ole E-valot, tjsp.
Katsastussetä ehdotti trafilta poikkeusluvan vinkumista tai remonttitöitä. Onko tässä nyt vielä joku pykälä, jonka mukaan noi valot voisivat kuitenkin olla tuollaisenaan kelvolliset?
Sain juuri katsastuksessa hylsyn etuvalojen korkeudensäädön puuttessa. Auto on Japanista 2008 suomeen tuotu vuoden 96 malli, rekisteröity siellä heinäkuussa 97. Lamppusissa on merkintä SAE HR 94 MGJ. Aiemmissa Suomessa tehdyissä katsastuksissa ei tuosta ole tullut runtua (siis itse olin nyt tuota ekaa kertaa katsastamassa), joten tämä oli hämmentävää. Jostain luin (en näistä autojutuista tiedä mitään), että noissa alkuperäisvaloissa ei välttämättä nyt tarttisikaan olla korkeudensäätöä, kunhan eivät ole E-valot, tjsp.
Katsastussetä ehdotti trafilta poikkeusluvan vinkumista tai remonttitöitä. Onko tässä nyt vielä joku pykälä, jonka mukaan noi valot voisivat kuitenkin olla tuollaisenaan kelvolliset?
Re: 96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Päivityksenä edelliseen. Olin yhteydessä Trafiin, ja sieltä sain ripeästi vastauksenkin:
EDIT: Olin yhteydessä Suomen Fordiin, mutta he eivät osanneet valitettvasti auttaa asiassa. Eli jos jollakulla on jotain ideaa/kokemusta mistä saisin mahdollisesti riittävän rautalankamaisen ja vedenpitävän todisteen siitä ettei E-hyväksyttyjä lamppuja ollut saatavilla (vai oliko?), niin se olisi enemmän kuin mahtavaa.
Onko kellään kokemusta moisesta? Puhelin vain käteen ja Fordille soittelemaan?Käytännössä riittävä selvitys olisi esimerkiksi maahantuojan edustajan kirjoittama vakuutus, ettei autoon tuolloin ollut mahdollista saada E/e -hyväksyttyjä valoja. Jos autoon oli saatavilla tuolloin E/e -hyväksytyt valot, niin ainut vaihtoehto mikä tulee mieleen on viedä auto korjaamolle, joka vaihtaa siihen hyväksytyt valot. Tällöin siis rekisteröintikatsastuksessa olisi auto hyväksytty väärin perustein rekisteriin Suomessa.
EDIT: Olin yhteydessä Suomen Fordiin, mutta he eivät osanneet valitettvasti auttaa asiassa. Eli jos jollakulla on jotain ideaa/kokemusta mistä saisin mahdollisesti riittävän rautalankamaisen ja vedenpitävän todisteen siitä ettei E-hyväksyttyjä lamppuja ollut saatavilla (vai oliko?), niin se olisi enemmän kuin mahtavaa.
Re: 96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Tuontiasioiden tuntijat ovat ilmeisesti lomilla ajelemassa Mustangeillaan kun ei vastailijoita näy...
Pulmaasi en osaa tyhjentävää vastausta antaa, mutta ratkaisua voisi kysyä esim. iS Automotivelta, Ilmo on hyvin perehtynyt näihin juttuihin.
Suomen Ford ei ole ollut mitenkään tekemisissä Mustangien maahantuonnin kanssa sitten 1960-luvun, joten vastaus ei ollenkaan yllätä.
Pulmaasi en osaa tyhjentävää vastausta antaa, mutta ratkaisua voisi kysyä esim. iS Automotivelta, Ilmo on hyvin perehtynyt näihin juttuihin.
Suomen Ford ei ole ollut mitenkään tekemisissä Mustangien maahantuonnin kanssa sitten 1960-luvun, joten vastaus ei ollenkaan yllätä.
Re: 96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Eikös se ollut niin, että jos valokuvio ei ylitä sallittua täydellä lastilla, eli matkustamo plus matkatavarat, niin ei tarvita.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
- stangrider
- Aina äänessä
- Viestit: 1341
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
- Paikkakunta: sAVO
Re: 96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Tuli mieleen, että onko pitkä matka konttorille, jossa edellisen kerran leimattu ?
No tosiasiahan on ettei sitä korkeudensäätöä tarvita, kunhan tuo valokuvio on oikeanlainen
eli epäsymmetrinen.
Aikaisemmin oli vuosimalliraja, juurikin 1.1.98 alusta mut nyt käy Dot-valot uudemmissakin
kunhan epäsymmetrisyyttä löytyy. Xenon-valoissa on oltava sitten korkeudensäätö.

No tosiasiahan on ettei sitä korkeudensäätöä tarvita, kunhan tuo valokuvio on oikeanlainen
eli epäsymmetrinen.
Aikaisemmin oli vuosimalliraja, juurikin 1.1.98 alusta mut nyt käy Dot-valot uudemmissakin
kunhan epäsymmetrisyyttä löytyy. Xenon-valoissa on oltava sitten korkeudensäätö.
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: 96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Juuri näin. Sitähän varten se korkeuden säätö niis on jotta kuorman lisääntyes saadaan valot näyttämään takasin tielle sielt taivaist. Jos maximi kuormal ei perä laske ni mitäs sillä säädöl sitten tekee, ei mittää. Jäykät jouset taakse, paksi puntteja täytee ja konttorille näyttään.Arto65FB kirjoitti:Eikös se ollut niin, että jos valokuvio ei ylitä sallittua täydellä lastilla, eli matkustamo plus matkatavarat, niin ei tarvita.
Ja kannattaa tarkastaa että se epäsymmetrisyys valokuviois oikeaan suuntaan ku eikös siel japanin maalla ajeta vääräl puolel tietä.
Re: 96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Kiitoksia paljon vastauksista kaikille. Stangriderin viestin jälkeen tajusin olla yhteydessä edelliseen katsastuspaikkaan ja sain sieltä hyvää apua. Liitän nyt tähän saamani vastauksen, jälkipolvia varten jos joku vastaavaa informaatiota joskus etsii:
Pykälien valossa auto voidaan hyväksyä ilman korkeudensäätölaitetta, jos se on voitu hyväksyä DOT-valoilla. En nyt tähän hätään löytä sähköisessä muodossa olevaa kirjallista ohjetta aiheesta, mutta katsastuskonttori pääsee asian jäljille käyttämällä ohjetta "Lisäpöytäkirja M1N1 ennen 2010".
Koska selvitystä E-valojen mahdollisesta saatavuudesta Suomeen rekisteröintiajankohtana et käytännössä saa mistään, ei sellaista kannata edes etsiä.
Ja vaikka korkeudensäätölaite olisikin pakollinen, ei tälläisiin vähäisiin puutteisiin tule Trafin mukaan enää puuttua myöhemmissä katsastuksissa, jos niistä aiheutuu asiakkaalle kohtuutonta haittaa. Vähäinen puute on häilyvä käsite, mutta tämä kait voitaisiin sellaiseksi laskea.
Soitin tuonne Mankkaalle, joka sattumoisin on myös entinen työpaikkani. Voit mennä asemalle tekemään oikaisupyynnön katsastuspäätöksestä.
- stangrider
- Aina äänessä
- Viestit: 1341
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
- Paikkakunta: sAVO
Re: 96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Hyvä, että asia selvisi.
Muistutuksena, että asiakas voi keskeyttää katsastuksen, jos menee liian vaikeaksi..
Toki silloin parempi, jos ei ole jättänyt siihen viimeiseen mahdolliseen katsastuspäivään.

Muistutuksena, että asiakas voi keskeyttää katsastuksen, jos menee liian vaikeaksi..
Toki silloin parempi, jos ei ole jättänyt siihen viimeiseen mahdolliseen katsastuspäivään.

Re: 96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
Tuossa ei ole mitään muuta ongelmaa kuin että valoista puuttuu DOT merkintä, ei tarvitse olla E-valot eikä tarvita korkeusäätöä.Olavi kirjoitti:Hei, tuli vastaan jonninmoinen ongelma:
Sain juuri katsastuksessa hylsyn etuvalojen korkeudensäädön puuttessa. Auto on Japanista 2008 suomeen tuotu vuoden 96 malli, rekisteröity siellä heinäkuussa 97. Lamppusissa on merkintä SAE HR 94 MGJ. Aiemmissa Suomessa tehdyissä katsastuksissa ei tuosta ole tullut runtua (siis itse olin nyt tuota ekaa kertaa katsastamassa), joten tämä oli hämmentävää. Jostain luin (en näistä autojutuista tiedä mitään), että noissa alkuperäisvaloissa ei välttämättä nyt tarttisikaan olla korkeudensäätöä, kunhan eivät ole E-valot, tjsp.
Katsastussetä ehdotti trafilta poikkeusluvan vinkumista tai remonttitöitä. Onko tässä nyt vielä joku pykälä, jonka mukaan noi valot voisivat kuitenkin olla tuollaisenaan kelvolliset?
Jos asia on vielä aktuelli niin hommaa vaikka romikselta valot joissa tämä merkintä löytyy.
Olen itsekkin joskus aikonaan katsastuskonttorilla ihmettellyt katsastajan kanssa DOT-merkinnän puuttumista, silloin tosin
asia katsastajalta "Unohtui" kun auto oli katsottu läpi ja hyväksytty.
- Jones
- Mega-addikti
- Viestit: 613
- Liittynyt: 24 Touko 2004, 20:07
- Auto: GT -94
- Paikkakunta: Laaksolahti, Espoo
Re: 96 Mustang ja Valojen Korkeudensäätö
1994 MUSTANG GT 5.0/AODE
1/4 Endurance BMW E36 - #8
1/4 Endurance BMW E36 - #8