
AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
Elikkäs tässä nyt spekuloin seuraavaa rojektia, en millään jaksa edelleenkään polkea kytkintä ja oon tykästyny ideaan manuaalikoneistoisesta tomaatista. Kuinkakohan tässä etenis, loota saattais olla tiedossa mutta mitäs sitte? Kone on vielä mietinnässä, kattoo ny mitä löytyy... Tehäkkö ite vai teettää jollaki? Vähän nii ja näin tän tiedon kans, paras vaihtoehto olis semmonen loota missä olis molemmat (tomaatti + manuaali), mitenkäs pienillä kustannuksilla tollasen sais tehtyä? Kestääkö noi laatikot niitä tehoja mitä mun autoon tulee eli semmoset jotka jaksaa mun kokosta läskiä liikuttaa? 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
AOD:ssa pystyy pitäämään vaihteita päällä ilman manuaaliventtiilikoneistoakin, sitä keppiä pitää vaan vatkata vähän edestakas...
Tosin joillain shiftkiteillä se on onnistuttu eliminoimaan.
Mä tein ensin ite, toimi useamman vuoden ihan hyvin kunnes tehot lisäänty.
Sit teetin kaverilla joka osaa.
Varmasti kestää mut ei onnistu pienillä kustannuksilla.
Mun askin osat on enimmäkseen tuolta: http://www.transmissioncenter.net/aod.htm
Tuolta saa kokonaisia askejakin mut en tiedä millasia ovat käytössä koska mun aski kasattiin suomessa ja tosta yritettiin tehdä sellanen et lippalakki ei oo joka vaihdolla takapenkillä.
Tosin joillain shiftkiteillä se on onnistuttu eliminoimaan.
Mä tein ensin ite, toimi useamman vuoden ihan hyvin kunnes tehot lisäänty.
Sit teetin kaverilla joka osaa.
Varmasti kestää mut ei onnistu pienillä kustannuksilla.
Mun askin osat on enimmäkseen tuolta: http://www.transmissioncenter.net/aod.htm
Tuolta saa kokonaisia askejakin mut en tiedä millasia ovat käytössä koska mun aski kasattiin suomessa ja tosta yritettiin tehdä sellanen et lippalakki ei oo joka vaihdolla takapenkillä.
- Roadhammer
- Hiljaisempi
- Viestit: 18
- Liittynyt: 08 Kesä 2009, 14:46
- Auto: Mustang 5.0 GT 1988
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
AOD:llä tosiaan voi kikkailla ylöspäin vaihtaessa muttei alaspäin ja sehän tässä itseä ainakin ahistaa
Kiinteeltä ykköseltä kun vaihtaa D:lle ja pitää vedon päällä ja juuri kun vaihteisto on vaihtanut kakkoselle niin vetää kepin takas ykköselle niin kakkonen pysyy päällä kunnes tökkää kepin D:lle.
Kiihdyttäessähän tuosta on apua mutta olisihan se mukava pystyä vaihtamaan myös alaspäin esim.radalla tai mutkateillä ajettaessa.
Tuoltakin löytyy jos jonkinlaista helpotusta asiaan http://www.lentechautomatics.com/aodproducts.html# Eli venttiilikoneisto vaihtoon.

Kiinteeltä ykköseltä kun vaihtaa D:lle ja pitää vedon päällä ja juuri kun vaihteisto on vaihtanut kakkoselle niin vetää kepin takas ykköselle niin kakkonen pysyy päällä kunnes tökkää kepin D:lle.
Kiihdyttäessähän tuosta on apua mutta olisihan se mukava pystyä vaihtamaan myös alaspäin esim.radalla tai mutkateillä ajettaessa.
Tuoltakin löytyy jos jonkinlaista helpotusta asiaan http://www.lentechautomatics.com/aodproducts.html# Eli venttiilikoneisto vaihtoon.
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
Käännetty kaavio ei ole AOD:n kohdalla tietääkseni mahdollista.
Vakiokoneistolla kyllä saa kakkosen pidettyä päällä edellä kuvatulla tavalla, mutta sitä ei kannata tehdä, koska se rasittaa todella paljon laatikkoa ja on varsinkin vanhalle laatikolle turmiollista. Parempi vaihtoehto on tehdä ns. epoxy mod, jolla kaavio muutetaan OD-D-1 kaaviosta D-2-1 kaavioksi. Tähän kun lisätään ylivaihteen esto solenoidilla, saadaan manuaali/automaattikoneisto. Ilman ylivaihteen estoa huono puoli on se että ylivaihde tulee päälle käytännössä heti kun kaasun löysää.
Vakiokoneistolla kyllä saa kakkosen pidettyä päällä edellä kuvatulla tavalla, mutta sitä ei kannata tehdä, koska se rasittaa todella paljon laatikkoa ja on varsinkin vanhalle laatikolle turmiollista. Parempi vaihtoehto on tehdä ns. epoxy mod, jolla kaavio muutetaan OD-D-1 kaaviosta D-2-1 kaavioksi. Tähän kun lisätään ylivaihteen esto solenoidilla, saadaan manuaali/automaattikoneisto. Ilman ylivaihteen estoa huono puoli on se että ylivaihde tulee päälle käytännössä heti kun kaasun löysää.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
Hmmm... Se pitänee sitte olla c4, jotta saa nyppiä vaihteita kuten Homerilla? Kyllä kai kolmella pärjää 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Roadhammer
- Hiljaisempi
- Viestit: 18
- Liittynyt: 08 Kesä 2009, 14:46
- Auto: Mustang 5.0 GT 1988
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
Tuossa on aika hyvin käyty asia ja VAIHTOehdot läpi: http://www.mustang50magazine.com/techar ... lvebodies/
Kuulostaisi ainakin omalle kohdalle toimivalta ratkaisulta.
Kuulostaisi ainakin omalle kohdalle toimivalta ratkaisulta.
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
Sopivalla shifterillä ja edellä kuvatuilla koneistomuutoksilla (itse tehtävissä) saa AOD:ssäkin kepistä nykäisemällä pykälän päälle kerrallaan.Firebolt kirjoitti:Hmmm... Se pitänee sitte olla c4, jotta saa nyppiä vaihteita kuten Homerilla? Kyllä kai kolmella pärjää
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
Jep, eiköhän näistä ymmärrä taas paremmin kun ite pyörittelee osia kädessä... Kiitoksia!
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
Tai sitten tilaa sen manuaalikoneiston tuolta Silverfox Performance Transmissions:silta...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
Mahtaako saada Lenteciltä noita enään, 12 vuotta vanhan lehden tarinaa...Roadhammer kirjoitti:Tuossa on aika hyvin käyty asia ja VAIHTOehdot läpi: http://www.mustang50magazine.com/techar ... lvebodies/
Kuulostaisi ainakin omalle kohdalle toimivalta ratkaisulta.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: AOD manuaalikoneistolla ja käännetty kaavio?
Sivut näyttäs olevan vielä pystyssä, jos ny ite rassais nii toi halvin vaikuttais ihan sopivalta. Vois vaikka laittaa kysymystä sinneppäin... 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.