Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Ratapäivät ja muut race-henkiset tapahtumat.

Valvoja: Ville K

Alueen säännöt
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

pokkinen kirjoitti:Eli Arto, voit kirjata 2013 FMOC slalom-cup sääntöihin että natikoissa ajetaan osakilpailu tapahtuman rengas-säännöillä.
A M E N ! ! :bileet:
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

.. ja kanoottina vielä. Katulaillisilla "track day" renkailla ei slalomissa saavuta mitään etua, koska nuo renkaat eivät kylmänä toimi. Pitäisi olla erikois pehmeä, aikaajo kierrokselle tarkoitettu slicksi, joka toimisi kylmänäkin. Esim. Itse pärjäsin slalomissa paremmin kun ajoin noilla Goodyear GT2 renkailla kuin Yokohama A-048:lla. Radalla nuo eivät sitten alle sula, ja toimivat kyllä paremmin.

Katulaillinen trackday rengas on huonompi suoraan ajossa ja slalomissa kuin HYVÄ katurengas. Kiihdytys slicksi ei takaa parempaa aikaa kuin HYVä katurengas.

Korjatkaa toki jos jollain on eriäviä testi tuloksia...
Viimeksi muokannut Antti66HT, 16 Loka 2012, 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Hollow Head kirjoitti:Tosiasiahan on se, että rata-ajon taso on sen verran kova, että isot erot syntyy näköjään slalomissa tai kiihdyttelyssä? Jos olet kaveria 5 sekkaa nopeampi stripillä, voit hävitä saman ajan radalla tai slalomissa tai toisin päin.
No ok, juttu menee kiusalliseksi, mikäli joku voittaa esim dragin ja radan, mutta häviää ihan älyttömästi slalomissa. Kahta voitettua lajia ei arvosteta, vaan tulos ratkaistaan kylmästi ajoilla. Mikään ei ikinä ole reilua,

Mikä on kikka sen? Se kun varoo pikkasen :wink:

... :backtotopic:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Totta. yksi keilan kaato sakko on enempi kuin 10 parhaan erot rata ajossa... Ei se ihan yksinkertaisen kyllä toimi tuo systeemi...
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Vartilla yhden sekunnin sisään mahtuu ensimmäiset 13 (myös muut lajit ajanutta). Sekä slalomissa, että radalla ensimmäiset 13 kuskia ovat ajoissa 5 sekunnin sisällä.

Iso taustalla kummitteleva periaatteellinen kysymys lienee, katsotaanko että rata ja slalom ovat ikään kuin tårta på tårta ja kokonaistuloksen tulisi muodostua puoliksi mutkittelusta ja puoliksi suoraanajosta, vai entiseen perusajatukseen (joka ei ole käytännössä toteutunut puhtaiden drag laitteiden osallistumisen myötä), että kaikki kolme vaikuttaisivat lopputulemaan yhtä paljon.

Jos mietitään ensimmäistä vaihtoehtoa, niin vartilla kurottu 0,1s pitäisi vastata mutkissa ajettua yhtä sekuntia.

Jos pitäydytään jälkimmäisessä, eli annetaan mutkittelusta 2/3 ja suoraan ajamisesta 1/3, niin vartilla kurottu 0,2s pitäsi vastata mutkissa ajettua yhtä sekuntia. Tai yksi vielä keskustelematon vaihtoehto voisi olla herkkusienipisteiden jakaminen nykyiseen malliin, mutta vain kaikkiin lajeihin osallistuneille. Tällöin sijoitukset ratkaisevat enemmän ja kaikkien lajien painoarvo on yhtä suuri.

Suora yhteelaskettu sekuntimäärä johtaa siihen, että suoraanajotaitojen ja tuunauksen merkitys on noin 10% (1s) koko kisasta, jos katsotaan tuota 13 kärkeä. Käytännössä varttimailin merkitys ei juurikaan kasvaisi entiseen verrattuna. Mukaan kannattaisi hommata ennemmin ne 3s rataslicksit kuin varttimailirenkaat.

Oli miten oli, eihän tämä ole kuolemanvakavaa ja järjestäjät tekevät juuri niinkuin parhaaksi näkevät. Kovempaa ajetaan joka tapauksessa ensi kesänä. Kaikissa lajeissa. :D
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

1969 kirjoitti:Vartilla yhden sekunnin sisään mahtuu ensimmäiset 13 (myös muut lajit ajanutta). Sekä slalomissa, että radalla ensimmäiset 13 kuskia ovat ajoissa 5 sekunnin sisällä.

Iso taustalla kummitteleva periaatteellinen kysymys lienee, katsotaanko että rata ja slalom ovat ikään kuin tårta på tårta ja kokonaistuloksen tulisi muodostua puoliksi mutkittelusta ja puoliksi suoraanajosta, vai entiseen perusajatukseen (joka ei ole käytännössä toteutunut puhtaiden drag laitteiden osallistumisen myötä), että kaikki kolme vaikuttaisivat lopputulemaan yhtä paljon.

Jos mietitään ensimmäistä vaihtoehtoa, niin vartilla kurottu 0,1s pitäisi vastata mutkissa ajettua yhtä sekuntia.

Jos pitäydytään jälkimmäisessä, eli annetaan mutkittelusta 2/3 ja suoraan ajamisesta 1/3, niin vartilla kurottu 0,2s pitäsi vastata mutkissa ajettua yhtä sekuntia. Tai yksi vielä keskustelematon vaihtoehto voisi olla herkkusienipisteiden jakaminen nykyiseen malliin, mutta vain kaikkiin lajeihin osallistuneille. Tällöin sijoitukset ratkaisevat enemmän ja kaikkien lajien painoarvo on yhtä suuri.

Suora yhteelaskettu sekuntimäärä johtaa siihen, että suoraanajotaitojen ja tuunauksen merkitys on noin 10% (1s) koko kisasta, jos katsotaan tuota 13 kärkeä. Käytännössä varttimailin merkitys ei juurikaan kasvaisi entiseen verrattuna. Mukaan kannattaisi hommata ennemmin ne 3s rataslicksit kuin varttimailirenkaat.

Oli miten oli, eihän tämä ole kuolemanvakavaa ja järjestäjät tekevät juuri niinkuin parhaaksi näkevät. Kovempaa ajetaan joka tapauksessa ensi kesänä. Kaikissa lajeissa. :D
Tähän viimeiseen riviin kiteyttäisin koko idean. Kaikkeen kilvanajamiseen osallistutaan ja siitä koknaisuudesta lasketaan nopein, kaikkin lajeihin osallistuneista. Muita ei tarvitse mukaan laskea! Mikä herkkusieni se on, jos ei kaikkiin lajeihin osallist? Itse en kehtaisi edes käydä pokkaamassa voittopystiä, (ei sillä että sitä koskaan saavuttaisikaan) jos en ole kaikkiin osallistunut!!
Mikään ei ole niin vakavaa kuin kilvan ajaminen, eikä sekään ole niin vakavaa!! (vanha Lohjalainen sanonta :lol: )
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

1969 kirjoitti:Tai yksi vielä keskustelematon vaihtoehto voisi olla herkkusienipisteiden jakaminen nykyiseen malliin, mutta vain kaikkiin lajeihin osallistuneille. Tällöin sijoitukset ratkaisevat enemmän ja kaikkien lajien painoarvo on yhtä suuri.
Jos kaikkien lajien painoarvo on sama, on tulos käsittääkseni lähes sama kuin tuo Pokkisen varttiaika/2 + sijotus. Toi kuullostais hyvältä, mutta tässä tais olla hakusessa se helppo laskentakaava, että tietäis tuloksen lähes heti ajettuaan. Helpottuu pisteiden laskeminen jne. mitä futurage tuolla jo selitti. Ja toikin on kyllä totta että juurikin kärjen osalta tuolla ollaan toisiaan lähellä.

Mua ei haittaa vaikka pisteiden laskeminen olis samanlainen ku viimeksi, tärkeintä on että se on sama kaikille!
Homer65 kirjoitti:Mikään ei ole niin vakavaa kuin kilvan ajaminen, eikä sekään ole niin vakavaa!! (vanha Lohjalainen sanonta :lol: )
Allekkirjoitan, vaikken Lohjalta olekkaan.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Jep jep. Meidän ei ole koskaaan mahdollista rakentaa sellaista pistelaskusysteemiä että saavuttaisimme täystyytyväisyyden,joten näillä säännöillä mennään ainakin ensi kesänä. Ja pitää muistaa että suurin osa meistä osallistujista ei edes ole 100 % vakavissaan jahtaamassa herkkusienititteliä... jota tämä eipäs juupas keskustelu on koskenut.. ei siis koko Natikoita jollainen tunne välillä tulee.

Ollaan taas 2013 Natikoiden jälkeen viisaampia :roll:
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja 1969 »

:blackman: :bunny3: Juhuu! Lämmin konsensus lähestyy!


Kuva
Avatar
FBFIN65
Mega-addikti
Viestit: 625
Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005
Paikkakunta: uusimaa

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja FBFIN65 »

Mun mielestä huippu tapahtuma, hienoa että tulee jatkoa,kyllähän tuossa tulee uusia haasteita järjestäjille kun tiivistetään aikataulut 1 päivälle, esim slalom kannataa varmaankin suunnitella useampaan ryhmään tai yhtenäiseen pidempään jaksoon, koska ajajia on yleensä tosi paljon, niin kaikki pääsee ajamaan saman verran kierroksia tai sitten jokainen ajaa vain 1 vedon, radantekijä jäävää itsensä, testi ajosta :)) ? Varmaan yhtä aikaa kiihytys ajon kanssa ,aikaa siinä ainakin kuluu kunnes kaikki halukkaat on ajanut slalomin, mitä katsellut edellisiä vuosia sama se on kaiketi kiihytyksessäkin ?
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

pete74 kirjoitti:Joo oikein arvattu.
Pitää selitellä slaalomiaikaa eli kaks ekaa kierrosta kuskasin lapsia ja sit kuulin et ne ajat kirjataan eikä muita, ajoin kolmannen vähän nopeemman ajan ku toi 1.18
Mut pistelaskuissa mulle ei oo muuta väliä kunhan ne on kaikille samat :lol:
Suurimmat huolet mulla on sen suhteen et pääseekö paikalle....
Ja tähän lopuksi ajatuksena että Petrin EI tosiaan tarvi slalom-aikaa selitellä. Katsokaa vaikka FoMoCo-Day:n tuloksia
Sprintti-kisasta verrattuna muihin 3:n Mustangiin 4:n joukossa (?) tuoreimmasta Corralista. Huom! vuosimallit!
Eiköhän nuo pistelaskut hahmotu kohdalleen ennen ensikesän Natikoita?
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

:asking02:
Tapahtuma yksipäiväiseksi?????
Onko syy aktiivien puute?
Eikö tapahtumaa voisi jatkaa sunnuntaille vaikka vain epävirallisen rata-ajon merkeissä ja ratakustannukset ajajien kesken maksuun.
FMOC voisi ottaa tuon asian omakseen!
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ite luin sen näin, oonkohan väärässä?
Futurage kirjoitti:...sunnuntaina ei ajeta kilpaa.

Näin toimimalla saadaan paketista tiiviimpi ja kustannuksia säästyy. Lauantaista muodostuu varsinainen touhupäivä ja menoa riittää aamusta iltaan. Mitään ei olla jättämässä pois. Aikatauluja ym.säädetään tässä tulevan talven aikana.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Mexico65 kirjoitti::asking02:
Tapahtuma yksipäiväiseksi?????
Onko syy aktiivien puute?
Eikö tapahtumaa voisi jatkaa sunnuntaille vaikka vain epävirallisen rata-ajon merkeissä ja ratakustannukset ajajien kesken maksuun.
FMOC voisi ottaa tuon asian omakseen!
No voihan siihen sunnuntaille lykätä FMOC kesä rata päivän, mutta rata lienee jo varattu...
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mexico65 kirjoitti::asking02:
Tapahtuma yksipäiväiseksi?????
Onko syy aktiivien puute?
Eikö tapahtumaa voisi jatkaa sunnuntaille vaikka vain epävirallisen rata-ajon merkeissä ja ratakustannukset ajajien kesken maksuun.
FMOC voisi ottaa tuon asian omakseen!
Jepujep. Onkohan vuoro jo vapautettu??
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin