2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Kysymyksiä, vastauksia ja keskustelua Mustangin tuomisesta ulkomailta

Valvoja: Ville K

Jeppu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Loka 2012, 22:39

2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Jeppu »

Morjesta foorumilaiset! Liityn kohta “virallisesti” kerhoon mukaan, eli Mustang pikapuoliin hankinnassa. Tässä nyt kuitenkin painin vielä valintojen edessä, ja toivoisinkin täältä hieman jeesiä tämän (positiivisen) painajaisen keskellä. Koitin selailla aiempia ketjuja, mutta enpä oikein löytänyt vastauksia kaikkiin ongelmiin. Lisäksi tässä on lakikuviot yms muuttuneet joten ihan tuoretta tietoa kaivattaisiin.

Elikkäs, asustelen tällä hetkellä Yhdysvalloissa. Muutin tänne jokin aika sitten, ja tarkoituksena on palata Suomeen vajaan vuoden kuluttua. Kokonaisajaksi muodostuu yli vuosi, joten muuttoautostatuksella päästään nautiskelemaan. Pitkällisen (tai oikeastaan aika pikaisen) mietinnän jälkeen olen päätynyt valitsemaan Mustang 6V ja Mustang GT:n välillä. Molemmat vuosimalleja 2012 (myös 2011/2013 OK jos osuu kiva diili kohdalle). Hintaeroahan noilla ei täällä päässä juurikaan ole, mutta Suomen verokarhu muuttaa asian täysin.
Nettiauton perusteella (jota tullikin käsittääkseni käyttää lähteenä) 6V:n hinta Suomessa olisi max noin 65 000 € ja GT:n 75 000 €. Tämä siis vuoden päästä kun tuon autoa kotiin. Onko raati näistä summista samaa mieltä?

Ensimmäinen (tai oikeastaan) toinen kysymykseni on se, että meneekö auton veroprosentin määritys painon vai co2-päästöjen mukaan? Näistähän on molemmat tiedossa, mutta käyttääkö tulli Yhdysvaltojen markkinoille tehdyistä kulkupeleistä co2-lukemaa? Mikäli prosentti määritetään painon mukaan niin menisi seuraavasti:
  • V6: 25.4 % (tässä tehopainosuhde jää 0.15 alle joten ei kerrointa)
  • GT: 37.1 % (tässä mukana tehopainosuhteen perusteella tehty kerroin)
Jos taas käytetään co2-päästöjä niin prosentit menisivät seuraavasti
  • V6: 34.6%
  • GT: 43.9 %
Aika merkittäviä eroja siis. Raha ei kuitenkaan ole ainoa valintaperuste. Kyseessä olisi ensimmäinen Mustangini ja oikeastaan ensimmäinen ”kunnon” menopeli. Tähän asti on tullut ajeltua enemmän tai vähemmän vanhoilla rämillä. Tältä pohjalta pohdin, että meneekö GT tässä vaiheessa osastoon ”helmiä sioille” ja saako jo V6:sta tällainen kokematon jässikkä tarpeeksi iloa irti :)

Kolmantena kysymyksenä tässä vaiheessa olisi se, että minkälaisiin muutostöihin on syytä varautua, jotta autolla saa ajaa Suomen teillä? Kannattaako nämä tehdä (ja onko edes mahdollista) jo täällä päässä?

Tässä vaiheessa kysyisin myös varustesuosituksia. Ajattelin, että V6 performance package
ja comfort package voisivat ainakin olla must-juttuja.

Lisääkin kysymyksiä olisi, mutta jos aloitan näillä. Vinkkejä yms saa myös ehdotella. Kiitoksia jo etukäteen! :love:
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Osta vaan se geetee, tulee halvemmaks. Toi kutonen olis kiva moottori vaikka foxiin, mutta eiköhän kannata hommata se kasilla oleva, eipähän sitte tule mietittyä että mitä puuttuu... Uusien autojen kanssa usein häviää vaihtamalla :wink:

Ja nyt ku luin ton tekstis kunnolla, nii en sanokkaa että kato muita ketjuja samasta aiheesta, mutta täällä niitä kuitenki on. Ja uskoisin verojen katsottavan päästöistä, kun noissa uudemmissa muutenki otetaan täällä päästöjen mukaan...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Ja muuttoautoina saa tuoda useammankin, veroedun saa vain yhdestä mutta katsastusmuutokset on paljon helpommat.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Karppa2
Aktiivi
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Maalis 2010, 03:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Karppa2 »

Moro,

Ja auton ostohan on tunneasia :) Eli sä perustelet itselles minkä otat ja sit elät sen kans. Lueskele vanhoja topikkeja, sieltä löytyy moneen kertaan kirjoitettuna muuttoauton tuontiin liittyvää mielipiteitä ja seassa on tietoakin. Itse olin 2009-2011 siellä ja pähkin saman asian kanssa. Lopulta päädyin pari vuotta vanhaan, takuun alaiseen manuaali GT/CS:ään ja se sieltä tänne mukana kulkeutui. Yritin selvittää ja laskea autoveroa etukäteen ja jänskätin rekisteröintikatsastusta - aivan turhaan. Veroissa oli aivan turhan paljon marginaalia - jäljestä ajateltuna ja faktoihin perustuen olis voinu tuoda vuoden tuoreemman ja ei luultavasti olis menny paljoo yli verorajan sittenkään.

Verotus menee laskennallisen CO2:n mukaan. Mustia ei käsittääkseni ole tyyppihyäksytty euroopan markkinoille (korjatkaa jos tilanne on muuttunut) joten tulli käyttää laskennallista arvoa. Ja mitään kertoimia ei ainakaan 2008 GT/CS vakiomallille tullut.

Muutostöistäkin löytyy tältä foorumilta kaikki mitä tarvii tietää, search-toiminto kehiin :) Itse laitoin vilkulliset peilit ennen auton rahtausta Suomeen. Etupuskurivalot olis voinu myös laittaa jo siellä mutta oli silloin ajatus että laittais parkit erikseen mut lopulta päädyin kirkkaisiin etupuskurivaloihin täällä päässä.

Nyt jos olisin siellä ja asiaa vatuloisin niin ettisin uuden manuaali vm 2012 GT:n kaikilla herkuilla. Ja miksi joutuis ettimään niin siksi että tilaamalla taitaa tulla 2013 malli.. Sitten kun vielä ajat sillä sen 50 tonnia niin autovero jää saletisti alle 13400€

My two cents

P.S. Ja itse asiassa kävin vielä puolta vuotta ennen kotiin paluuta ajamassa Dodge Challenger SRT8 6.1L Hemiä ja oli lähellä ettei tullut Dodgen miestä :) Käyppä kiusaa ittees...
Jeppu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Loka 2012, 22:39

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Jeppu »

Jees kiitti vastauksista! 8)

Oiskohan tuo "kateuskerroin" tullut mukaan noihin laskennallisiin päästöarvoihin vasta viime aikoina kun sulle ei sitä Karppa2 tullut?

Menenkin t'ässä lähipäivinä koeajelemaan molemmat versiot niin ei tarvii miettiä paperilla noita eroja. Yhden diilerin kanssa tässä vaihdeltu tiiviisti s-postia ja siellä olisi muutama sopiva ehdokas odottelemassa valintaa. Varusteet eivät ole ihan sitä mitä haluaisi joten mietin vielä josko päräyttäisi tehtaalta ihan korkkaamattoman 2013 mallin :twisted:

Semmoista kyselisin vielä tässä vaiheessa, että millainenkohan tinkimiskulttuuri täällä jenkkilässä mahtaa olla diilereiden kanssa. Onko yleensä syytä tyytyä "ikkunahintaan" vai onko noissa yleensä reilusti tinkivaraa?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Myyntihintahan aina riippuu tinkijästä ;)

Muoks:Hymiöt kuntoon!
Viimeksi muokannut Firebolt, 01 Marras 2012, 00:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Karppa2
Aktiivi
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Maalis 2010, 03:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Karppa2 »

Kysyntä ja tarjonta se ohjaa kaupan tekoa sielläkin ja asiakas on vielä enemmän kuningas kuin täällä kommunisti-eskimoiden maassa. Itse "naatiskelin" enkä pilannut ostoprosessia ostaa töksäyttämällä heti ekaa vastaan tullutta. Musteja nimittäin siinä maassa riittää, niinkuin olet jo varmaan huomannut. Itsellä oli yhtenä speksinä manuaali, ja se aiheutti sen ettei tarjokkaita hirveesti ollut. Ja toisasaalta sen, että kun amerikkalaiset eivät osaa/halua ajaa manuaalilla, niin ne tuppaavat oleman pidempään myynnissä kuin automaatit.
Jo alun alkaen mulla oli Musti tarkoitus ostaa käytettynä. Cars.com:n ja craigslistin kautta seurasin muutaman kuukauden (10/2009->3/2010) hintatasoa ja autojen myyntiaikoja. KBB (www.kbb.com) on paikallisten "raamattu" auton hinnan perustelemiseen. Muutamat yksilöt siirtyivät jo muutaman viikon jälkeen myyjältä toiselle. Joko joku yhtiöiden välinen diili tai sitten huutokaupan kautta (auction, jossa automyyjät myyvät käytettyjä autoja toisilleen, yksityiset eivät niihin pääse).
Ennen kuin menin autoa katsomaan kauppaan tai yksityisen luo otin autosta autocheck.com:n tai carfax.com kautta raportin auton historiasta. Ihan vaan mieltä rauhoittamaan ettei auton historiassa ole mitään ristiriitoja myyjän kertomuksen kanssa. Autokaupoissa yleensä carfax-raportti oli printattuna näytille.
Se, että oliko tuossa mun touhussa mitään järkeä tai sainko yhtään sen parempaa autoa kuin ostamalla ensimmäisen koeajamani onkin toinen juttu. Mutta se oli samalla minulle "tutumismatka amerikan ihmeelliseen autokaupan maailmaan" :)
Mutta samat lain-alaisuudet ne on sielläkin: Ei ole hyvää ja halpaa sekä toisaalta se, ettei se ole tyhmä joka pyytää liikaa vaan se joka maksaa liikaa..

Onnea kaupoille!
Jeppu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Loka 2012, 22:39

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Jeppu »

Kiitoksia taas vastauksista! Semmoinen kysymys vielä tässä vaiheessa, että mitenkäs nuo takuuasiat toimivat roudauksen yhteydessä? Jos nyt ostan vaikka 2012/2013 mallin niin tehdastakuuta on vielä reilusti Suomeen saavuttaessa. Homma ei vissiin kuitenkaan enää toimi Suomen päässä, vai?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Mun käsityksen mukaan Ford on niistä vastuussa, eikä kuluttaja. Mutta varmimman tiedonhan saat siltä joka sitä autoa on myymässä siellä, eli Fordilta...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Karppa2
Aktiivi
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Maalis 2010, 03:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Karppa2 »

Fordin www-sivuilta löytyy takuuasiaa. Siellä kohdassa "Onko takuu voimassa muissa maissa" sanotaan, että takuu on voimassa ulkomailla jos auto on alunperin ostettu jenkeissä ja ollut siellä rekisterissä/liikenteessä. Ja jopa sanotaan, että ulkomaisessa Ford-liikkeessä voi joutua itse maksamaan korjauksesta mutta ottamalla kuitit talteen voi myöhemmin hakea rahojaan takaisin U.S. Fordilta.
Näin siis teoriassa (tuon takuuoppaan mukaan). Mutta käytännössä kyllä vaikuttaa siltä, ettei tuossa ole otettu huomioon sitä, että joku veisi auton maahan jossa ei Mustangin edustusta ole ja toisaalta että muutto olisi lopullista. Selvitä asia etukäteen. Ole siellä Fordin konttoriin yhteydessä ja Suomen Fordiin myös. Tiedän tapauksen, jossa Suomeen tuodun toisen merkkisen amerikan muskeliauton kone sanoi tehdastakuuaikana poks ja takuu toimi - ainakin osittain ja jopa tyydyttävästi. Asiaa joutuu ihan itse hoitamaan, ei täkäläisestä paikallisesta merkkikorjaamosta ole juuri apua..
Avatar
Larry
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 05:04
Auto: Mustang GT Convertible
Paikkakunta: Miami, FL

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Larry »

Toin jokunen viikko sitten muuttoautona GT 2007. Eilen sain tullilta kirjeen jossa pyydettiin toimittamaan CO2 todistus jos haluan. Kun lisätiedustelin asiaa niin minun kuulemma pitää se itse hankkia, mutta jos en halua niin menee painon mukaan. Olenkohan ymmärtänyt koko homman väärin, koska kun noita taulukkoja katson niin eihän minun missään nimessä sitä kannata toimittaa? Antaa mennä vaan painon mukaan.

Voisiko joku asiaan perehtynyt lisävalaista:
- Mikä tuo CO2 arvo nyt oikeasti on?
- Saako jostain helposti dokkaria joka sen todistaa? (En kyllä tajua miksi tulli ei viitsi sitä naputella järjestelmäänsä sen jälkeen kun on yhden sellaisen saanut)
- Mitäköhän painoa CO2 arviolaskelmissa käytetään? Jossain luki kokonaismassa ja jossain katsastuksessa mitattu paino? Yhden arvonhan olen jo antanut tullille, mutta se ei tietenkään ole kumpikaan noista, vaan se oli kolmas paino, eli omamassa.
- Vaikka ketjun avaaja puhui, että GT meni "rankaistuskertoimelle" 1,5, mutta ei se minun mielestäni ole lähelläkään sitä vaikka käytettäisiin mitä noista kolmesta painosta. Koska teho on 224kW niin painonhan pitäis olla alle 1500kg jotta teho/paino suhde menis yli sen 0,15.
- Otetaanko tässä vaiheessa päätetystä CO2 arvosta vuosittainen ajoneuvovero aina jatkossa?


Ei nyt kyllä pitäisi mennä veroille kun on jo jokusen vuotta vanha, mutta olisi kiva kuitenkin ymmärtää periaate ja pelata varmanpäälle kustannusten optimoinnissa (jotta jää vähän bensarahaakin).
Jeppu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Loka 2012, 22:39

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Jeppu »

Kävinpä äsken koepäräyttämässä 2011 GT premiumin. Voi veljet mikä vekotin ja äänet :blackman: Ei tarvii kyllä enää koeajella V6:tta.

Takuusta kun kyselin niin diileri soitti johonkin ja sanoi, että ei ole Suomessa voimassa. Tästä syystä päätinkin, etten osta uutta vehjettä, vaan 2011 mallin, jolloin voin nauttia takuun loppuun asti täällä.

11 000 mailia mittarissa ja hintaa veroineen kaikkineen 31 400$ Nyt sitten kypsytellään diileriä ja koitetaan tiputella hintaa alaspäin. Kyseinen yksilö on manuaalina ollut aika kauan hyllyssä ja kun on vielä loppusyksy niin luulisi neuvotteluvalttien olevan ihan hyvät.

Verojen suhteen päädyin sellaiseen "en jaksa ressata"-ratkaisuun. Tulee mitä tulee ja maksellaan sitten pois :)
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Mutta kannattaahan se mielenkiinnosta käydä testaamassa vee kutostaki ;)

http://www.autoblog.com/2009/11/30/2011 ... 9-preview/
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Jeppu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Loka 2012, 22:39

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Jeppu »

Noniin, nyt on saatu diilit päätökseen. Hinnasta lähti vielä 4000$ pois kun malttoi vängätä :) Auto saapuu huomenna aamusta pihaan. Mahtaakohan tässä malttaa edes nukkua.

On muuten melkoista hajontaa vakuutusmaksuissa tässä maassa. Ensimmäinen tarjous oli 4500$ per vuosi (full cover). Naureskelin vain ja soittelin toiseen paikkaan, josta lohkesi 2200$ per vuosi. Viimeisestä paikasta sain sitten 1000$ per vuosi.
Avatar
Karppa2
Aktiivi
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Maalis 2010, 03:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2011/2012/2013 V6 tai GT muuttoautona

Viesti Kirjoittaja Karppa2 »

Nonni, hieno homma ja onnea uuden auton kanssa! Nytkö on sitten 2011GT Premium ? :D Tuskin se yöllä tuli uni silmään...

Noista vakuutuksista. Siellä on hieno se vakuutussysteemi. Bonus/alennussysteemi aivan toisenlainen kuin täällä Suomessa. Veikkaisin että ekassa paikassa et saanu mitään alennuksia ja oli omavastuu 0, toisessa ehkä jotain alennuksia jne. , se selittäis nuo hintaerot. Saa pakollisen, minimivakuutuksen halvalla, mutta sitten onkin ongelmissa kun oikeasti jotain sattuu. Senkin varmaan huomasit, että vakuutus on kuljettajakohtainen. Joissakin yhtiössä autolla saa ajaa satunnaisesti muutkin. Tuo on mun mielestä yksi juttu mikä voitais apinoida Suomeenkin: Jos törttöilee autonsa kanssa ja saa sakot, vakuutusmaksu nousee. Se olis kyllä omiaan hillitsemään kaahailua ja maistissa ajelua täälläkin. Myös vuotuinen mailimäärä vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Senkin kun arvioi mahdollisimman lähelle, niin ei tule lisämaksua.
Mistä vakuutusyhtiöstä otit vakuutuksen?
Vastaa Viestiin