Moottorin vaihto
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Moottorin vaihto
Ittellä oo alkuperäisestä 289:stä enää mitään jäljellä koneessa, 302 lohko alukannet (330hp dynottu)jne eikä katsuri oo koskaan kysellyt mitään koneesta. Riittää että konehuoneesta kattoo runkonumeron. Suosittelen että viet johonkin toiseen konttoriin jos on nuin "pilkunnussintaa"
-
- Aktiivi
- Viestit: 67
- Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
- Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
- Paikkakunta: Humppila
Re: Moottorin vaihto
Niin kyllähän katsastusmies sano, että jokatapauksessa tuon mun moottorin saa siihen katsastettua. Lupas jopa auttaa "paperihommissa".
Sitä vaan se sano, että Trafi seuraa heidän tekemisiään aika tarkasti nykyään.
Sitä vaan se sano, että Trafi seuraa heidän tekemisiään aika tarkasti nykyään.
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Moottorin vaihto
-65:sessahan jo tuo 325hv ylittää (tai paremminkin alittaa) 7kg/kw. Miten katsurit suhtautuu tuohon, toisin sanoen mikä on maksimimäärä hevosia mitä 65 - 66 koppaan saa leimattua laillisesti?Fastback kirjoitti:20 % 271 hv tarkoittaa 325 hv...
....muistat ettet saa ylittää 7 kg / kW tehopainosuhdetta.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
-
- Aktiivi
- Viestit: 67
- Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
- Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
- Paikkakunta: Humppila
Re: Moottorin vaihto
Tämän mukaan 20% raja ei ylity?
Engines 1965 Mustang
200cid 1V 6-cyl 120 hp T Code
289cid 2V V-8 200 hp C Code
289cid 4V V-8 225 hp A Code
289cid 4V V-8 271 hp Hi-Po K Code
289cid* 4V V-8 306 hp Hi-Po K Code
*Shelby G.T. 350
Engines 1965 Mustang
200cid 1V 6-cyl 120 hp T Code
289cid 2V V-8 200 hp C Code
289cid 4V V-8 225 hp A Code
289cid 4V V-8 271 hp Hi-Po K Code
289cid* 4V V-8 306 hp Hi-Po K Code
*Shelby G.T. 350
Re: Moottorin vaihto
.. Sen verran täytyy vittuilla että se on sulaa tyhmyyttä jos konttorilla mainostaa erikseen jotain mitä ei erikseen kysytä.
Tehoista sen verran että nuo oldskool jenkkien tehot on bruttoheppoja, eli ne pitää ensin muuttaa dinihepoiksi, sen jälkeen vertaillaan niitä tehoja.
Mulla on tällanen muutos kissaan ihan just käsillä(taas), vertailumotissa on 303hp bruttona, mutta se pitää ensin muuttaa dininksi, TAI sen uuden moottorin tehot muuttaa brutto(sae) hepoiksi.
Varmaan tääkin on ihan konttorikohtaista, riippuen katsastusmiehen ymmärryksestä, tiedosta ja kiinnostuksesta asiaan.
Ja siitä uuden moottorin tehosta sen verran että joka tapauksessa siitä pitää olla tehonmittaustodistus muutoskatsastusta varten, toki myös todistus siitä minkäkokoinen se on. Mahdollisesti muuttuneen Painon voi mitata yleensä konttorilla.
Eli nyt kun joudut sen muutoskatsastamaan niin:
1. Todistus vertailumallista, hepat DIN jos uuden motin hepat DIN
2. Todistus uuden motin tehoista, eli dynolappu
3. Todistus/selvitys uuden ja vanhan koneen painosta.
4. Selvitys/todistus/kuitti mistä selviää mikä sen uuden koneen tilavuus on.
Ja nää kaikki pitää olla jos se inssi tekee kuten trafi vaatii. Jos jostakin näistä riittää inssille suullinen selvitys että "se on 302, 200hp" niin kerro heti konttori, mä tuun heti sinne.
Ja tän kaiken olisit välttänyt kun olisit vaan ollut hiljaa siellä konttorilla, toisaalta korkeasta moraalista ja puhtaasta omastatunnosta joutuu maksamaan. Onneksi multa puuttuu molemmat.
sori.
Tehoista sen verran että nuo oldskool jenkkien tehot on bruttoheppoja, eli ne pitää ensin muuttaa dinihepoiksi, sen jälkeen vertaillaan niitä tehoja.
Mulla on tällanen muutos kissaan ihan just käsillä(taas), vertailumotissa on 303hp bruttona, mutta se pitää ensin muuttaa dininksi, TAI sen uuden moottorin tehot muuttaa brutto(sae) hepoiksi.
Varmaan tääkin on ihan konttorikohtaista, riippuen katsastusmiehen ymmärryksestä, tiedosta ja kiinnostuksesta asiaan.
Ja siitä uuden moottorin tehosta sen verran että joka tapauksessa siitä pitää olla tehonmittaustodistus muutoskatsastusta varten, toki myös todistus siitä minkäkokoinen se on. Mahdollisesti muuttuneen Painon voi mitata yleensä konttorilla.
Eli nyt kun joudut sen muutoskatsastamaan niin:
1. Todistus vertailumallista, hepat DIN jos uuden motin hepat DIN
2. Todistus uuden motin tehoista, eli dynolappu
3. Todistus/selvitys uuden ja vanhan koneen painosta.
4. Selvitys/todistus/kuitti mistä selviää mikä sen uuden koneen tilavuus on.
Ja nää kaikki pitää olla jos se inssi tekee kuten trafi vaatii. Jos jostakin näistä riittää inssille suullinen selvitys että "se on 302, 200hp" niin kerro heti konttori, mä tuun heti sinne.
Ja tän kaiken olisit välttänyt kun olisit vaan ollut hiljaa siellä konttorilla, toisaalta korkeasta moraalista ja puhtaasta omastatunnosta joutuu maksamaan. Onneksi multa puuttuu molemmat.
sori.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
93' Corvette LT1 6 speed
-
- Aktiivi
- Viestit: 67
- Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
- Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
- Paikkakunta: Humppila
Re: Moottorin vaihto
joo.Ensimmäisenä kysyttiin moottorin tehoa.
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Moottorin vaihto
Vennin puolustukseksi: uudessa koneessa on todennäköisesti alukannet, edellisessä oli varmaankin rautaset. Tuon eron puusilmäinssikin näkee, ellei itse ole sen verran fiksu että maalaa kannet lohkon väriseksi, jolloin on mahdollista että jää huomaamatta. Siihen voi sitten pokalla yrittää sanoa, ettei tehot oo noussu, vaihdettu sen takia kun oli halvempi kuin vanhojen kansien korjaus. Uskoo kuka uskoo.
Mutta rehellisyydestä ei voi ketään arvostella.
Itse olen keväällä saman tilanteen edessä, mutta aioin valmistautua ko. kysymykseen paremmin
Mutta rehellisyydestä ei voi ketään arvostella.
Itse olen keväällä saman tilanteen edessä, mutta aioin valmistautua ko. kysymykseen paremmin

Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
-
- Aktiivi
- Viestit: 67
- Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
- Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
- Paikkakunta: Humppila
Re: Moottorin vaihto
Niinpä.Tälläisestä moottorista on kyse. http://www.jegs.com/i/Ford-Racing/397/M ... Id=1538517
Eikös jo pelkät alukannetkin pidä muutoskatsastaa?
Eikös jo pelkät alukannetkin pidä muutoskatsastaa?
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Moottorin vaihto
Ei ole minun tähänpäivään mennessä tarvinnu muutoskatsastaa... Katsuri todennut vaan että "oot sitten alukannet vaihtanu..."venni100 kirjoitti:
Eikös jo pelkät alukannetkin pidä muutoskatsastaa?
Tämä kokemus usealta katsastuskonttorilta Turun seudulta viiden vuoden ajalta...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: Moottorin vaihto
Eipä ole kansista mullakaan koskaan yskitty. Mistä sen tietää mitkä kannet siinä autossa milloinkin on olleet? 40-vuotiaassa laitteessa "voi olla" tehty jotain remppaa joskus. Kannen materiaalin vaihtaminen ei tietääkseni ole varsinaisesti muutoskatsastuksen alainen toimenpide.
Make67 on liedosta? Sellanen vihreä hieno luiskaperä?
Make67 on liedosta? Sellanen vihreä hieno luiskaperä?
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Re: Moottorin vaihto
Eihän tässä muutoskatsastushommassa mitään tervettä järkeä ole.
Orkkis 289:n pystyy stroukkaamaan 347 kuutiotuumaan ja siitä saa yli 500 heppaa irti.Ja ihan 289 kuutiotuumastakin yli 400.
Ja orkkismoottoria ei tietenkään tarvi muutoskatsastaa..ei vaan kannata tosiaan huudella noista tehoista liikaa.
302 on 289:iä 4,5 % suurempi tilavuudeltaan -oi oi kuinka se fucking Liikenneturvallisuus taas vaarantuu
Saman vaikutuksen suorituskykyyn antaa onko sulla 10 kilon kauppakassi mukana vai ei..
Orkkis 289:n pystyy stroukkaamaan 347 kuutiotuumaan ja siitä saa yli 500 heppaa irti.Ja ihan 289 kuutiotuumastakin yli 400.
Ja orkkismoottoria ei tietenkään tarvi muutoskatsastaa..ei vaan kannata tosiaan huudella noista tehoista liikaa.
302 on 289:iä 4,5 % suurempi tilavuudeltaan -oi oi kuinka se fucking Liikenneturvallisuus taas vaarantuu


Saman vaikutuksen suorituskykyyn antaa onko sulla 10 kilon kauppakassi mukana vai ei..
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Moottorin vaihto
Niin, yritä nyt mennä tolla 306 hepan Shelby verrokkimoottorilla, jos se katsuri päästäis sillä pälkähästä....äläkä itse ala puhumaan mistään din/SAE hepoista !
Ja muuten, ovathan noi Crate 302:n 340 heppaa muuten SAE !
Ei pitäis siis olla ongelmaa...mutta miten mahtaa olla ton tehon kanssa, 7 kg tehopainosuhde kyllä rikkoontuu...mutta se rikkoontuu kyllä 306 hepallakin.
Nimimerkki " laillisesti ARK:N luvilla 351 W:lle muutoskatsastettu -80 Fairmont Futura jossa orkkis motti 88 hepan kuutonen ja suurin 130 hepan 302.+ 365 SAE hepan 460:lle ARK:n luvilla muutoskatsastettu -66 Fairlane joss orkkis mottina 200 hepan 289"
Heh...en saanut lupia isolohkolle Futuraan 20 sivun pituisesta hakemuksesta huolimatta joten pakko oli tyytyä pikkulohkoon..
En ole muuten onneksi käynyt Futuralla dynossa eli ei ole tehoista tietoa !
Huhu kertoo että ARK päällikkö, joka määrittelee näiden harrasteautoja koskevien asioiden linjat olisi aivan täys XXXXXXXXXXX eikä ymmärrä että mitään pitäisi autossa muuttaa...vaikuttaa kyllä siltä että voisi jäädä pian eläkkeelle ( pussihousut ?? )
Ja muuten, ovathan noi Crate 302:n 340 heppaa muuten SAE !
Ei pitäis siis olla ongelmaa...mutta miten mahtaa olla ton tehon kanssa, 7 kg tehopainosuhde kyllä rikkoontuu...mutta se rikkoontuu kyllä 306 hepallakin.
Nimimerkki " laillisesti ARK:N luvilla 351 W:lle muutoskatsastettu -80 Fairmont Futura jossa orkkis motti 88 hepan kuutonen ja suurin 130 hepan 302.+ 365 SAE hepan 460:lle ARK:n luvilla muutoskatsastettu -66 Fairlane joss orkkis mottina 200 hepan 289"
Heh...en saanut lupia isolohkolle Futuraan 20 sivun pituisesta hakemuksesta huolimatta joten pakko oli tyytyä pikkulohkoon..
En ole muuten onneksi käynyt Futuralla dynossa eli ei ole tehoista tietoa !
Huhu kertoo että ARK päällikkö, joka määrittelee näiden harrasteautoja koskevien asioiden linjat olisi aivan täys XXXXXXXXXXX eikä ymmärrä että mitään pitäisi autossa muuttaa...vaikuttaa kyllä siltä että voisi jäädä pian eläkkeelle ( pussihousut ?? )
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Moottorin vaihto
kaatuko homma painoon vai tilavuuteen. vai molempiin ??Futurage kirjoitti:Niin, yritä nyt mennä tolla 306 hepan Shelby verrokkimoottorilla, jos se katsuri päästäis sillä pälkähästä....äläkä itse ala puhumaan mistään din/SAE hepoista !
Ja muuten, ovathan noi Crate 302:n 340 heppaa muuten SAE !
Ei pitäis siis olla ongelmaa...mutta miten mahtaa olla ton tehon kanssa, 7 kg tehopainosuhde kyllä rikkoontuu...mutta se rikkoontuu kyllä 306 hepallakin.
Nimimerkki " laillisesti ARK:N luvilla 351 W:lle muutoskatsastettu -80 Fairmont Futura jossa orkkis motti 88 hepan kuutonen ja suurin 130 hepan 302.+ 365 SAE hepan 460:lle ARK:n luvilla muutoskatsastettu -66 Fairlane joss orkkis mottina 200 hepan 289"
Heh...en saanut lupia isolohkolle Futuraan 20 sivun pituisesta hakemuksesta huolimatta joten pakko oli tyytyä pikkulohkoon..
En ole muuten onneksi käynyt Futuralla dynossa eli ei ole tehoista tietoa !
Huhu kertoo että ARK päällikkö, joka määrittelee näiden harrasteautoja koskevien asioiden linjat olisi aivan täys XXXXXXXXXXX eikä ymmärrä että mitään pitäisi autossa muuttaa...vaikuttaa kyllä siltä että voisi jäädä pian eläkkeelle ( pussihousut ?? )
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Moottorin vaihto
Liian kuivaa tekstiä, olis pitäny olla lennokkaampi tiivistelmä? 

Re: Moottorin vaihto
Vennillä ei pienintäkään hätää. Mikään ei todista, että ko. moottorista lähtee 340hp. Minä ja muutama muukin taas voin todistaa, kuin Ford Racingin crate-moottorista tulee 75.5% ilmoitetuista tehoista.
340hp * 0.755 = 256.7hp = nou hätä...
(Em. perustuu tositapahtumiin Suomessa ja toki tämä viesti sisältää rankkaa yleistystä yksittäisen tapauksen johdosta...hyvää perjantaita kaikille!)




340hp * 0.755 = 256.7hp = nou hätä...
(Em. perustuu tositapahtumiin Suomessa ja toki tämä viesti sisältää rankkaa yleistystä yksittäisen tapauksen johdosta...hyvää perjantaita kaikille!)
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****