Laturi ei pelitä 1988 5.0
- Fastbäck65
- Hiljaisempi
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Kesä 2004, 18:29
- Paikkakunta: Helsinki
Laturi ei pelitä 1988 5.0
Elikkä tuli probleemaksi seuraavanlaista:
1988 GT ei lataa. Akulta mitattuna ei mitään tapahdu eli voltit vain laskee käynnissä ollessa. Ajamaan pysyy, mutta imaisee vain sähköt akulta, joten kovin kauaksi ei kerkiä. Elikkä 2 laturia on kokeiltu ja mitään ei tule ulos kummastakaan. Toinen on varmasti toimiva eli vika jossain muualla. Voortin tuntien muutamalla muullakin Foxeilijalla on varmasti ollut vastaavaa vikaa, joten olisin kiitollinen vastauksista.
Eli mistä kannattaa lähteä tutkimaan? Laturin liittimiä on jo roplailtu, mutta tuloksetta. Sisälle ilmestyi "low voltage" valo toisen laturin kanssa, joten yksi asia korjaantui.
1988 GT ei lataa. Akulta mitattuna ei mitään tapahdu eli voltit vain laskee käynnissä ollessa. Ajamaan pysyy, mutta imaisee vain sähköt akulta, joten kovin kauaksi ei kerkiä. Elikkä 2 laturia on kokeiltu ja mitään ei tule ulos kummastakaan. Toinen on varmasti toimiva eli vika jossain muualla. Voortin tuntien muutamalla muullakin Foxeilijalla on varmasti ollut vastaavaa vikaa, joten olisin kiitollinen vastauksista.
Eli mistä kannattaa lähteä tutkimaan? Laturin liittimiä on jo roplailtu, mutta tuloksetta. Sisälle ilmestyi "low voltage" valo toisen laturin kanssa, joten yksi asia korjaantui.
Mulla oli viime keväänä vastaavan oloinen ongelma. Latauksen mittari sojotti punaisella(mittaristossa oleva). Välillä merkkivalokin paloi. Koitettiin ensin vaihtaa laturiin uudet hiilet, diodisilta ja säädin --> ei haluttua tulosta. Sitten ostin uuden laturin ja homma rupesi pelittämään niin kuin pitääkin. Laturia vaihdettaessa putsattiin myös koneen ja rungon maadotukset kaikesta moskasta. Samalla keikalla uusittiin myös akku ja apulaitehihna. Tuon jälkeen on pelittänyt niin kuin pitääkin. Voi ajaa valot päällä lämppäri ja stereot käynnissä.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Laitappa laturin paksusta + navasta 6neliöistä piuhaa suoraan akun + napaan, tällä eliminoidaan mahdolliset katkokset akulle menevässä piuhassa jossakin päin johtosarjoja. Ei tule jännitehäviöitä eikä polta autoa, vois myös olla ohjaus virtapiuha jostakin liitoksesta hapettunut , senkin voi ohittaa jos on tarvis, on omassa mussessa käytössä voisin yrittää jesata puheelimitse jos on tarvetta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Fastbäck65
- Hiljaisempi
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Kesä 2004, 18:29
- Paikkakunta: Helsinki
ok. Täytyy kokeilla puhdistella miinus-napoja.
Roki; tuohon 2G laturiin menee 2 plugia. Kummassakin 3 piuhaa. Laturin kiinni ollessa katsottuna alempana olevaan menee 2 paksua johtoa ja yksi ohut. Olen kokeillut jo mittailla noista volttimittarilla ja ne näyttävät sama volttimäärää, kun akulta mitattuna. Tuossa ei siis ole yhtä suoranaista + napaa. Eli voisin kokeilla liittää noista 2 paksusta toisen akulle.
Toinen plugi (ylempänä oleva) kontrolloi ainakin sitä "low voltage" valoa. Siinäkin siis 3 piuhaa, joista kahteen tulee akun virta. Mikäs muu siihen liittyy? Eli koetin katsella netistä kaavioita, mutta ei löytynyt mitää kunnollista. Ilmeisesti ostettava korjaamokirja tulevaisuutta varten.
Roki; tuohon 2G laturiin menee 2 plugia. Kummassakin 3 piuhaa. Laturin kiinni ollessa katsottuna alempana olevaan menee 2 paksua johtoa ja yksi ohut. Olen kokeillut jo mittailla noista volttimittarilla ja ne näyttävät sama volttimäärää, kun akulta mitattuna. Tuossa ei siis ole yhtä suoranaista + napaa. Eli voisin kokeilla liittää noista 2 paksusta toisen akulle.
Toinen plugi (ylempänä oleva) kontrolloi ainakin sitä "low voltage" valoa. Siinäkin siis 3 piuhaa, joista kahteen tulee akun virta. Mikäs muu siihen liittyy? Eli koetin katsella netistä kaavioita, mutta ei löytynyt mitää kunnollista. Ilmeisesti ostettava korjaamokirja tulevaisuutta varten.
Voipas hiivaliemi oletin että on perinteinen laturi, mut voit kyllä vetää piuhan suoraan akulle ei pilaa ainakaan, päin vastoin kun se rupee joskus lataamaan niin ei ole ainakaan jännitehäviöitä ole. Se kolmas piuha siinä 2paksun plugissa vois olla herätin virran syötö, ilman sitä ei rupea lataamaa pitäis olla kytkentä kaavio, nuo uudet virta vehkeet ovat kyllä vieliäitä jos ei ole tietoa. Vanhemman puolen kyllä hallitsen, mut tuo uusi on hakusessa epäilen kyllä vahvasti että laturille ei tule herätin virtaa, onko latauksen osoitus valola vai mittarilla. Jos valola tarkasta poltin vanhemmisa kulkee herätin virta polttmen kautta ei musseissa vaan muissa häksättimissä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Ensin putsaa maadoitukset ja akun navat ym liitokset valilla akku-laturi-latauksensaadin. Aika usein vika on vaan huonoissa kontakteissa vaikka paalle nayttaisikin hyvalta. Pahinta huonoissa liitoksissa on, etta kun tarpeeksi vaihtaa osia, niin vika "korjaantuu", koska kaikki liitokset on tullut roklattua ainakin kerran auki ja mahdollisesti piuhatkin vaihdettua..
Sitten tarkista heratevirta, kun koneessa on jenkaa ainakin 1500rpm.
Jos heratevirtaa tulee, vie laturi autosahkokorjaamolle tai osta uusi (tuskin tarppaa tassa tapauksessa). Siella voi olla ties mita rikki kuten foxylady mainitsi. Jos virtaa ei tule, vie latauksensaataja korjaamolle tai osta uusi. Jos sekaan ei auta, niin ala vaihtamaan johdotuksia. Viimeistaan silloin loytyy se huono liitos, katkennut/huono piuha tai maavuoto (heratevirtapiuhasta).

Sitten tarkista heratevirta, kun koneessa on jenkaa ainakin 1500rpm.
Jos heratevirtaa tulee, vie laturi autosahkokorjaamolle tai osta uusi (tuskin tarppaa tassa tapauksessa). Siella voi olla ties mita rikki kuten foxylady mainitsi. Jos virtaa ei tule, vie latauksensaataja korjaamolle tai osta uusi. Jos sekaan ei auta, niin ala vaihtamaan johdotuksia. Viimeistaan silloin loytyy se huono liitos, katkennut/huono piuha tai maavuoto (heratevirtapiuhasta).
- Fastbäck65
- Hiljaisempi
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Kesä 2004, 18:29
- Paikkakunta: Helsinki
Juu, täytyy ottaa viikonloppuna maadoitukset kohteeksi. On kaikki piuhat vielä originelli Foorti teippauksien alla, joten sääli olisi kaivella irti, mutta jos ei muukaan auta niin sitten kaikki uusiksi.
Onko tuohon herätinvirralle muuten mahdollista pistää suoraa piuhaa esim. akulta? Ja missä kohtaa on erillinen latauksensäädin? Eikös se ole kiinni laturissa?
Perhana, kun muut autohommat onnistuu, mutta tuo sähköpuoli ei ole vahvin laji..
Vanhassa Hopassa vielä vetää kaikki piuhat helposti uusiksi, mutta näissä kasarivehkeissä on jos jonkinlasta piuhaa roikkumassa. Kaipa se korjaamokirja on syytä ostella jossain vaiheessa...
Se latausvalo muuten toimii nyt ja toisen laturin pitäisi olla suoraan ajosta eli kunnossa.
Onko tuohon herätinvirralle muuten mahdollista pistää suoraa piuhaa esim. akulta? Ja missä kohtaa on erillinen latauksensäädin? Eikös se ole kiinni laturissa?
Perhana, kun muut autohommat onnistuu, mutta tuo sähköpuoli ei ole vahvin laji..

Se latausvalo muuten toimii nyt ja toisen laturin pitäisi olla suoraan ajosta eli kunnossa.
Ainakin Wilson merkkisessä laturissa säädin on samaa pakettia sen pienemmän 3 piikkisen liittimen kanssa. Kun on laturi pöydällä niin eiku neljä ruuvia auki niin säädin irtoo. Mulla kävi tässä juuri edellisellä viikolla silleen, että laturi lakkas lataamasta kun hihnapyörä irtos. Sitten kun hihnapyörä oli saatu paikoilleen, ei edelleenkään ladannu. No säädin irti ja kurkkaus sinne, hoplaa säätimen toisen hiilen johto oli palanut poikki. Puuttu semmonen 5 milliä piuhaa välistä. Eiku uusi hiili sisään ja homma pelas.
Niistä laturin liittimistä, niin isomassa liittimessä ne kaksi paksua piuhaa on periaatteessa samaa eli menevät akulle fusiblelinkkien ( eräänlainen johtosulake ) kautta. Se ison liittimen ohut johto menee suoraan siihen pikkuliittimeen. Todennäköisesti antaa laturin ladatessa säätimelle tiedon todellisesta latausjännitteestä( ei ole varma tieto.) Toinen niistä ison liittimen paksuista johdoista kiertää fusiblelinkin kautta takaisin siihen pieneen liittimeen, tämän merkityksestä ei ole tietoo eikä arvausta. Pienen liittimen kolmas johto menee mittaristtoon latauksen merkkivalolle, mutta en ole aivan varma toimiiko sama johto myös laturin herätejohtona koska siinä oli maininta virtalukon acc tai virta päällä asennosta. Jos ymmärsin lontoonkielisen termin oikein.
Oli mulla aikaisemminkin laturin kanssa propleemia ostin uuden laturin pistin paikalleen ja puolen tunnin päästä ei latausta.
Silloin en ikävä kyllä tutkinut homma sen paremmin vaan kävin hakeen takuuseen uuden laturin. Ois pitäny tutkia sitäkin laturia niin ois viisaampi ehkä
Ootko aivan satavarma että molemmat laturit mitä olet kokeillu on todella kunnossa? Onko kokeiltu jossain muussa autossa?
Säätimen sielunelämästä en ikäväkseni osaa sanoa mitään.
Niistä laturin liittimistä, niin isomassa liittimessä ne kaksi paksua piuhaa on periaatteessa samaa eli menevät akulle fusiblelinkkien ( eräänlainen johtosulake ) kautta. Se ison liittimen ohut johto menee suoraan siihen pikkuliittimeen. Todennäköisesti antaa laturin ladatessa säätimelle tiedon todellisesta latausjännitteestä( ei ole varma tieto.) Toinen niistä ison liittimen paksuista johdoista kiertää fusiblelinkin kautta takaisin siihen pieneen liittimeen, tämän merkityksestä ei ole tietoo eikä arvausta. Pienen liittimen kolmas johto menee mittaristtoon latauksen merkkivalolle, mutta en ole aivan varma toimiiko sama johto myös laturin herätejohtona koska siinä oli maininta virtalukon acc tai virta päällä asennosta. Jos ymmärsin lontoonkielisen termin oikein.
Oli mulla aikaisemminkin laturin kanssa propleemia ostin uuden laturin pistin paikalleen ja puolen tunnin päästä ei latausta.
Silloin en ikävä kyllä tutkinut homma sen paremmin vaan kävin hakeen takuuseen uuden laturin. Ois pitäny tutkia sitäkin laturia niin ois viisaampi ehkä

Ootko aivan satavarma että molemmat laturit mitä olet kokeillu on todella kunnossa? Onko kokeiltu jossain muussa autossa?
Säätimen sielunelämästä en ikäväkseni osaa sanoa mitään.
väri väriin ja loput maihin
- Fastbäck65
- Hiljaisempi
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Kesä 2004, 18:29
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitokset vastauksista. Täytyy printata koko litania ja kokeilla kaikkea viikonloppuna.
DJCOMBO; ilmoittelen vaikka ensiviikolla, jos vielä tarvitsen korjaamokirjaa.
Laturit on muuten kummatkin Motorcraft tuotantoa.
Ideoita vaan lisää, jos mieleen tulee. Onpahan ainakin mitä kokeilla.
Ei toi Hoppa muuten ihan kaakki ole, kun meni rekisteröinti katsastuksesta eilen läpi ilman huomautuksia. On ilmeisesti seisonut muutaman vuoden eikä muutenkaan nauttinut ilmeisesti hellästä käytöstä, mutta niin vaan meni läpi ilman ihmeempiä. Akun olin juuri ladannut täyteen ja toimi konttorille ja vielä kotiin asti.
Sitkeätä tekoa siis Foortiksi nuo Foxit vai lieneekö vain tuuria....
DJCOMBO; ilmoittelen vaikka ensiviikolla, jos vielä tarvitsen korjaamokirjaa.
Laturit on muuten kummatkin Motorcraft tuotantoa.
Ideoita vaan lisää, jos mieleen tulee. Onpahan ainakin mitä kokeilla.
Ei toi Hoppa muuten ihan kaakki ole, kun meni rekisteröinti katsastuksesta eilen läpi ilman huomautuksia. On ilmeisesti seisonut muutaman vuoden eikä muutenkaan nauttinut ilmeisesti hellästä käytöstä, mutta niin vaan meni läpi ilman ihmeempiä. Akun olin juuri ladannut täyteen ja toimi konttorille ja vielä kotiin asti.

Tuosta laturi merkistä ja tyypistä vähäsen viellä laitoin omaan mustiin Bossin laturin, sen yksinkertaisen asennettavuuden ja vahvan maineen saaneena. On toiminut 6 vuotta ilman avausta ja 2vuotta jo aiemmassa asennuksessa edelleenkin avaamatta, eikä tarvitse kuin 2 piuhaa syyöttö akulle ja herätinvirta, erittäin toimintavarma paketti. Käy mussen laturin paikalle säädinhiili paketti helposti vaihdettavissa, jos on tarvista on mulla kunnostettuna omansakkin, muta en laita moista pellin alle, jostakin syystä en luota merkkiin vaikka olis uusikin.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Fastbäck65
- Hiljaisempi
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Kesä 2004, 18:29
- Paikkakunta: Helsinki
Ei vieläkään selvinnyt viikonloppuna latausvika. Kaikki maadoitukset on raaputeltu puhtaiksi jne. Sen verran sain selville, että kun kierrokset nostaa yli 2000 niin latausvalo sammuu ja vähän yritää työntää voltteja akulle. Ei auta kun viedä kummatkin laturit korjaamolle testattavaksi. Taitaa olla kuitenkin vikaa niissä kummassakin.
Pitänee muuten hakea Alfameristä korjauskirja ihan omaksi, kun kyllä Foortismin tietäen se tulee vielä tutuksi niin ei tarvitse kokoajan lainailla
Pitänee muuten hakea Alfameristä korjauskirja ihan omaksi, kun kyllä Foortismin tietäen se tulee vielä tutuksi niin ei tarvitse kokoajan lainailla
