Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Jees kiitti! Nyt on se GT2011 Premium tallissa lepäämässä. Geicolta otin vakuutuksen. Ja samoilla ehdoilla oli kuin tuo törkykallis vaihtoehto eli 500$ omavastuulla. Yksi selittävä tekijä tässä tilanteessa saattaa olla se, että ajan Suomalaisella ajokortilla. Täällä sillä saa ajella koko vuoden. Toiset vakuutusyhtiöt varmastikin hinnoittelevat riskin tälle tilanteelle aivan toisella tavalla kuin toiset.
Samaa pohdin myös itsekin, että sopisi tämä vakuutusjärjestelmä myös Suomeen. Siis, että hölmöilystä vakuutusmaksut ylös. Olisi ihan oikeaoppista kustannusten kohdistamista. Täällä on myöskin yläraja sille paljonko vakuutus korvaa vastapuolelle aiheutettuja vahinkoja. Ferrarin kun runttaat niin mennään omalle lompakolle.
Laitetaanpa vielä kuva uudesta perheenjäsenestä. Parin päivän päästä heitetään vielä pakolliset raidat päälle.
Tässä ketjussa spekuloitiin noita tullin laskentoja. Tässä vähän uunituoretta faktaa tänään tulleesta tullin paperista, eli toin muuttoautona 2007 avo GT:n 80000km ajettuna.
CO2 arvoksi laskivat 224
Veroprossaksi tuli 39%
Yleiseksi pyyntihinnaksi arpoivat 37715 eur ja laskentaanhan vähentävät tuosta aina 5%+750eur
Eli jouduin maksamaan lisäveroja 230 eur, eli tuo on siis osa joka menee 13450 euron yli
Jos meinaat rakentaa autoa suuntaan tai toiseen, tee se siellä. Osat esim ebay:ssä, graiglist:ssa tai harrastajasivuilla kustantaa vain murto-osan Suomen hinnoista, varsinkin kun vähän viittii seurailla. Ja kun ne on pultattuna kiinni, menee ilman ylimääräisiä alveja ja tulleja. Tokikaan rakentelu ei tuu ekana mieleen kun on saanut "unelmiensa auton", mutta mieti vaikka sitten lähempänä Suomeen muuttoa kun oot autoon jo kyllästynyt
Hieno on auto. Nyt vaan sitten modaamaan entistä paremmaksi. Sehän kuuluu asiaan täällä rapakon takana Mustangien kanssa
Itselläkin on kova modauskuume päällä ja se mukavasti aina tuo lisää eloa ja kiinnostusta "vanhaan" autoon. Jos sillä vaikka puoli vuotta saa lisäaikaa autonvaihtoon, niin sehän on jo silkkaa säästöä
Itse en ole liiemmin jaksanut vielä stressata noita veroasioita Suomeen palatessa. Mieluummiin kuitenkin maksan itse lisää veroa kuin jätän veroetua käyttämättä Sen verran piti toki laskintakin jo käyttää, kun mietin tuossa vaihtoa 2011+ GT500 malliin vaihtamista. Sen kohdalla kun taitaisi rapsahtaa aika mukavat verot vielä Suomessakin maksettaviksi...
Vinkiksi viela NA vakuutuksiin, etta ainakin Vancouverissa sai paljon halvemman hinnan kun ajoi paikallisen ajokortin. Lisaksi kun kerroin autolleni olevan oman tallin alakerrassa ja asutaan "onnelassa" niin pukkasi viela parempaa diilia.
P.S Takuu jaa tanne mantereelle. Mutta eipa noissa Mustangeissa juuri murheita ole.
En nyt mene vannomaan tämän päivän käytäntöjä, mutta ammoin voorti-kaupassa hoidettiin noita muuttoautojen takuujuttuja samoin kun takaisinkutsuja ihan jossei päivittäin niin viikottain suomen fordin kautta, eikä kai jäänyt ykskään "roikkumaan".
Toki on voinu muuttua, kysysin asiaa rs-huollosta jos jollain on ajankohtanen asia.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Ettei myohemmilla foorumin (taman ketjun) lukijoilla menisi herneet sekaisin niin 2007 mallissa on huomattavasti vahemman koneja kuin uudemmissa (2011 etehenpain) ja siksi kertoimet voivat olla erit.
aussieman kirjoitti:Ettei myohemmilla foorumin (taman ketjun) lukijoilla menisi herneet sekaisin niin 2007 mallissa on huomattavasti vahemman koneja kuin uudemmissa (2011 etehenpain) ja siksi kertoimet voivat olla erit.
2011 & 2012 Mallit taitavat olla viela "reippaasti" turvallisella puolella mita tuohon kertoimeen tulee. 2013 ja 2014 malleissa tuo on sitten jo aivan flaksista kiinni mita tarrassa lukee auton kokonaismassana. Jos laskuissa kaytetaan tasan 313 Kw:n tehoa, niin raja menee 2086 ja 2087 kilon valissa.
Oma 2014 GT CS sahkopenkein naytti painavan tarran mukaan 2087 kg...
alkoi vaivaamaan oma kerroin 2012 malliin ja jihuu,,,412hv eli 307,2kw/2087kg antaa sopivat 0.147 vaikka taitaa laki kereta viela muuttumaan pari kertaa. "Ikavasti" menee tuo 2014 hepomaara juuri yli rajan.
Viimeksi muokannut aussieman, 03 Touko 2013, 05:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aussieman kirjoitti:alkoi vaivaamaan oma kerroin 2012 malliin ja jihuu,,,412hv eli 307,2kw/2087kg antaa sopivat 0.147 vaikka taitaa laki kereta viela muutumaan parikertaa. "Ikavasti" menee tuo 2014 hepomaara juuri yli rajan.
Itse elan insinoorina siina toivossa, etta viralliset teholukemat annetaan aina kilowatteina. Hevosvoimat ovat sitten markkinointimiesten juttuja (313kW=419.5 hp)...
Vakavasti puhuen en ole vielakaan loytanyt mussesta kilpea/lappua mika kertoisi moottorin tehon. Eurooppalaisistahan tuo loytyy yleensa helposti ja merkinta on kilowatteina.
Edit...
Juuri kuulin, etta kW:t ovat kaytossa virallisina yksikkoina ainostaan raskaan kaluston puolella. Henkiloautoissa jenkkien virallinen yksikko on hevosvoima... Saisikohan tasta ennakkopaatoksen etukateen? Siis siita mita kW lukua laskennassa tullaan kayttamaan, tasaluku vs. kaikka desimaalit.
Äsken sain 08 GT:n autoveropäätöksen. Co2 oli 220 g/km kertaa 1.5x eli 330 g/km. Mulla on tehoja Mussessa noin 404 kw. Tähän asti tulli on oikein laskenu, mutta sitten tulli keksi kertoimen 1.6x vertailuajoneuvon pyyntihinnalle Suomessa. Hinnaksi saatiin 53000 euroa!!!! Veroja siitä tulee 24337 euroa josta muuttoauto vähennyksen jälkeen jää 10000 euroa. Oikaisuvaatimus lähtee välittömästi kunhan saan sen vitutukselta kirjoitettua.
Mites nuo tehot maaritellaan verotuksessa. Eikos ne mene valmistajan ilmoituksen mukaan ja vaikka olisi sitten hiukan enemmankin niin sitahan ei tieda muuten kuin testaamalla. (ja arvaamalla) 404kw---kuullostaa ahtimelta?
Tuosta pitaa kylla valittaa ja kerro lisaa mika se 1.6 kerroin oli?
Tehopainosuhde kun ylittyy 0.15kw/kg niin C02 päästöt kerrotaan kateuskertoimella. Näin saadaan veroprosentiksi 48.8%. Mulla on Whipple/Ford Racing remmiahdinkitti. Se on 50 state legal CARB tarralla eli hyväksytään myös Suomessa. Katsastuksessa näytin ohjekirjasta että 550 hummaa tuon pitäs antaa ja se riitti niille. Auto on ajettu aikoinaan dynossa mutta se lappu on hukassa.
Tullin 1.6 kerroin saatiin seuraavasti: verotettavan ajoneuvon uushankintahinta/vastaavan ajoneuvon uushankintahinta Saksassa eli 31609 eur/20090eur=1.6
Ei ole kyllä mitään käsitystä mistä maasta 31609 euron auton uushankintahinta tulee. Kuitenkin täyttää sontaa koko päätös. Näin siis Oulun Tullissa.