Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Highlighted Benefits
Won’t rust, even in extreme conditions
Highest resistance to damage from road debris
Seamless construction
High durability for all driving conditions Great shine and look for exposed brake lines
Pros
Higher cost per foot than other brake line materials
More difficult to work with than other materials
Stainless steel is the best brake line material for high-performance vehicles and extreme conditions. While you’ll pay more per foot with this coil than others, it’s worth it if you need the strongest brake lines available.
One thing to keep in mind is that stainless steel is more difficult to bend and flare. You’ll want to use high-quality tools when working with this tubing. That same hardness ensures they’ll never take damage from road debris, however, so the time investment will pay off in the brake tube’s lifespan.
This stainless brake line has a beautiful gleam that you’ll love for exposed brake lines on motorcycles, sports cars, and other vehicles. For high and long-lasting performance.
Re: Työkaluja
Lähetetty: 04 Maalis 2021, 09:04
Kirjoittaja Pertti
Jos kupari putket joustaa häiritsevästi, niin milläs letkut saadaan joustottomiksi.
Kyllähän teräspunoskin täytyy tuolla tarkkuusvaatimuksella joustaa aikalailla.
Mulla on tää sama setti. Mä en oo vaan keksiny mitä sillä pienellä putkennatsalla on tarkoitus tehdä? Vähän kuin mallisuoritus kartiosta.
Re: Työkaluja
Lähetetty: 06 Maalis 2021, 17:33
Kirjoittaja ToniH
Rosterijarruputkesta: rosteri "work hardens" (oliskohan suomeksi muokkauslujittuu?) käytössä eli tärinä tai liike kovettaa rosteriputkea. Ilmiö on siis sama, kuin ns. paukkulangan katkaisu sitä taivuttelemalla. Putken tapauksessa pienikin murtuma tarkoittaa tietty vuotoja. Tämä voi tulla ongelmaksi, jos putki ei ole tarpeeksi tiuhaan kiinnitetty. Eli tarpeeksi tiuhaan kiinnikkeitä niin ei tarvitse huolehtia.
Pertti kirjoitti: ↑04 Maalis 2021, 09:04Jos kupari putket joustaa häiritsevästi, niin milläs letkut saadaan joustottomiksi.
Kyllähän teräspunoskin täytyy tuolla tarkkuusvaatimuksella joustaa aikalailla.
Teräspunos ei jäykistä letkua, se on suojus tai pahimmillaan vain koriste. Normi jarruletku on jonkinmoista kumia, teräspunosjarruletkut yleensä teflonputkea. Se on se teflonputki, joka on jonkinverran joustamattomampi kuin tavallinen letku.
Ps. tuo rosterin kovettuminen ja murtuminen on ilmiönä tärkeä myös esim. bensatankeissa. Niissä iso pinta pääsee joustamaan (mieti peltisen öljykanisterin kylkeä, kun painat sitä sormella), lujittumaan ja murtumaan. Ja kattava tukeminen hankalaa/kallista. Siksi rosterisia bensatankkeja näkee aika harvoin.
Re: Työkaluja
Lähetetty: 07 Maalis 2021, 11:54
Kirjoittaja Dervish
Onko hajua mistä löytäisi hylsyn tai silmukka-avaimen kokoa 1" 3/16".
Eli milleinä karvan päältä 30mm. Ainiin, ja on oltava 12 kulmainen.
Audilla ollaan oltu niin fiksuja että tuollainen on etupäässä vetarin päässä pitämässä napaa kiinni.
31 mm saattaisi kelvata myös, kun 30 on liian pieni ja 32 aivan liian iso.
Mukavia nämä välikoot, piti jo hakea 7mm kuusiokoloavain ja 21mm silmukka-avain että sai iskunvaimentimen yläpään irroitettua kun ei moisiakaan kokoja ole yhtään missään valmissarjoissa mitä joskus ostellut ajan saatossa.
Jos kotimaasta niin plussaa, niin ei tarttis odotella mahottomia kun auto seisoo pukeilla osin purettuna tämän takia. Pitää SWT käydä huomenna yytsimässä kun on työpaikan naapurissa kadun toisella puolen, mutta until then.. .. .. ..
Re: Työkaluja
Lähetetty: 07 Maalis 2021, 13:27
Kirjoittaja PeteP
Kyllä taravaa on kaupat pullollaan, oon vain tullu niin nuukaks ettei tuu enään osteltua työkaluja, ninku nuorempana.. No ostin ma täsä talavella lattaviilan, ku piti männänrenkaat sovittaa .
Re: Työkaluja
Lähetetty: 07 Maalis 2021, 14:00
Kirjoittaja Dervish
PeteP kirjoitti: ↑07 Maalis 2021, 13:27
Kyllä taravaa on kaupat pullollaan, oon vain tullu niin nuukaks ettei tuu enään osteltua työkaluja, ninku nuorempana.. No ostin ma täsä talavella lattaviilan, ku piti männänrenkaat sovittaa .
Äläs nyt, kyllä se uusien työkalujen saaminen vähempäänkin tarpeeseen on aina hienoa, niitä ei ikinä ole liikaa.
Ja kiitos Kaaralle linkeistä, sieltä sitä tietoa ja dataa aina vaan tupsahtelee, kysyy mitä vain
Ongelma tosin ratkesi, enää pitää odotella että lumisade laantuis niin jaksaa mennä auton kimppuun.
Joskus työmaalla saanut lahjakortin turvallisuushavainnon tekemisestä, ja sillä ostanut TengToolssin tuumaisen hylsysarjan, jossa on 12 kulmaiset hylsyt! Meni vaan ihan pieni tovi löytää tuo sarja kun en varmaan ole kuin kerran joskus käyttänyt, ja oli aika syvällä tallin romuläjissä.
PeteP kirjoitti: ↑07 Maalis 2021, 13:27
Kyllä taravaa on kaupat pullollaan, oon vain tullu niin nuukaks ettei tuu enään osteltua työkaluja, ninku nuorempana.. No ostin ma täsä talavella lattaviilan, ku piti männänrenkaat sovittaa .
Äläs nyt, kyllä se uusien työkalujen saaminen vähempäänkin tarpeeseen on aina hienoa, niitä ei ikinä ole liikaa.
No näin se on Pitäs mun ostaa uus mauseri, vanha alkaa olla jo senverran kovia kokenut, pelkällä rullamitalla ku ei taho pärjätä 2-pilarinosturi, sellasen joskus vielä hommaan, jos tämä köyhyys loppuu .
Re: Työkaluja
Lähetetty: 07 Maalis 2021, 18:13
Kirjoittaja ToniH
Dervish kirjoitti: ↑07 Maalis 2021, 11:54
Onko hajua mistä löytäisi hylsyn tai silmukka-avaimen kokoa 1" 3/16".
Eli milleinä karvan päältä 30mm. Ainiin, ja on oltava 12 kulmainen.
Audilla ollaan oltu niin fiksuja että tuollainen on etupäässä vetarin päässä pitämässä napaa kiinni
Audeissa ei ole kyllä koskaan käytetty tuumaisia kiinnikkeitä. Mutta, en sitten osaa sanoa mikä ihme tuo on - ainakaan näillä tiedoin.
Mikä Audi? Malli, vuosimalli, moottori, vajaa- vai neliveto?
Dervish kirjoitti: ↑07 Maalis 2021, 11:54
Onko hajua mistä löytäisi hylsyn tai silmukka-avaimen kokoa 1" 3/16".
Eli milleinä karvan päältä 30mm. Ainiin, ja on oltava 12 kulmainen.
Audilla ollaan oltu niin fiksuja että tuollainen on etupäässä vetarin päässä pitämässä napaa kiinni
Audeissa ei ole kyllä koskaan käytetty tuumaisia kiinnikkeitä. Mutta, en sitten osaa sanoa mikä ihme tuo on - ainakaan näillä tiedoin.
Mikä Audi? Malli, vuosimalli, moottori, vajaa- vai neliveto?
Vähän on erikoista omastakin mielestä, mutta niinpä tuo autodocinkin video ohje sanoo avaimeksi, ja sehän siihen oli just sopiva ja sillä ne makitan avulla irtosi.
Auto siis 2000 vuoden a3 1.8tq, joku saksantuonti ja hommana siis etuiskarien yläpään kumit ja samalla laakerit, kun koko tolppa liikku melki sentin ylös alas käsillä kun oli paino pois pyöriltä.
Re: Työkaluja
Lähetetty: 07 Maalis 2021, 19:12
Kirjoittaja ToniH
Autodoc on tuumalaisten teos ja osin siksi konvertoi johonkin vähän sinnepäin. Audi ei tosiaan ole koskaan käyttänyt mitään tuumaisia. Mutta, niillä on kyllä kaikenmoista muuta hauskaa, joita ei löydy normi työkalukaapista tyyliin triple square jne.
Mun manuaalien mukaan tuo mutteri on M20x1.5 mutta näköjään nopealla haulla hiton vaikea löytää avainkoko ja tyyppi. Joku lähde sanoo, että 29.5mm mutta toisaalta Audin napamutterityökalusarjoissa on mm. 30 ja 32mm hylsyt jollain todella mystisillä muodoilla.
No hyvä, että lähti.
Re: Työkaluja
Lähetetty: 07 Maalis 2021, 19:25
Kirjoittaja Kankkis
Se on 30mm mutta muoto sellainen että normaali 12kulmanen hylsy ei sovi, tuumane sopii kun hitusen isompi
Re: Työkaluja
Lähetetty: 07 Maalis 2021, 19:41
Kirjoittaja ToniH
Niin eli sekään ei ole normaali 12-kantainen mutteri vaan joku erikoisempi. Sitten on tosiaan sovellettava tuumaista tai muuta sopivaa, jos ei speksin mukaista löydy.
Ite olen tapellut mm. sen kanssa, että Audissa on mm. MAFissa ihan torxin näköiset ruuvit mutta eri määrä "koloja". Lopulta löytyi ihan oikea mutta oli homma keksiä mikä ko. avaimen nimi on. Kun sen keksin niin löytäminen olikin ihan helppoa. Vähän sama homma vaimon Skodan vaihdelaatikon propussa.
Aikalailla sama homma kaikissa sakujen automerkeissä. Enkä nyt ihmettelisi etteikö olisi jenkeissäkin jossain määrin. Toivat mm. Chevyihin safety T-torx-pultteja jo 80-luvulla ja olen törmännyt myös jossain laturissa käänteisiin e-torxeihin.
Ei tosiaan tehdä meille DIY-tyypeille helpoksi.
Re: Työkaluja
Lähetetty: 12 Maalis 2021, 15:10
Kirjoittaja Dervish
Liittyen edelliseen vielä, audin yli 10000 sivua sisältävä korjaamokirja pdf ei puhunu tuosta mutterista muuten kuin 12 kulmaisena, ei kokoa tai erikoistyökalua jne mainittu.
Ei tullu heti mieleen hakee ulosvetäjää liukuvasaran paketista, mutta tuollahan se vetari lopulta antautu ja irtos navasta.
Re: Työkaluja
Lähetetty: 17 Maalis 2021, 18:04
Kirjoittaja ranger
Hiekkapuhalluslaitetta hommaamassa, budjetti tähän joku 250€. Tarjontaa on monenmoista, mutta eroja ei taida hirveesti olla noissa. Kehukaas omianne.
Jotain tähän malliin..