Sivu 2/8

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 08 Joulu 2011, 21:19
Kirjoittaja JXA-26
pee5 kirjoitti:Mustangin TZE-1 kisat, Vauhdin Maailma 6/66:
- Rovaniemen juhannuskisat, yli 2000cm3 luokkavoitto (2 autoa mukana), kuuma sarja 4.sija Mini Cooperien jälkeen (6 autoa). Lehdessä on 2 mv-kuvaa Mustangista, niitä on vaikea päätellä väriä, mutta mielestäni ei ole valkoinen. Renkaiden valkoiset raidat ja rek.kilven kirjaimien värit ovat auton väriä vaaleampia.
ralli.net --->

"Mustangeja oli Suomessa muitakin.

Uolevi Paaolainen ja Theo Salutskij ajoivat Artukaisissa 1965 (TEO-10), Theo myös 1966.
Jouko Valli ajoi maastoa ja rataa 1965-1967 (TZE-1)
Ennu Astikainen ajoi maastoa ja rataa 1966-1967 (MID-34)
Risto Myllylahti ajoi Ounasvaarassa 1966
Kari Kutila ajoi Kokkolassa 1968 maastoa
Markku Kari ajoi 1970 jäärataa Urjalassa ja Tampereella
Seppo Kaakko ajoi Oulunjärven rallissa 1971"

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 08 Joulu 2011, 21:42
Kirjoittaja pee5
JXA-26 kirjoitti:
pee5 kirjoitti:Mustangin TZE-1 kisat, Vauhdin Maailma 6/66:
- Rovaniemen juhannuskisat, yli 2000cm3 luokkavoitto (2 autoa mukana), kuuma sarja 4.sija Mini Cooperien jälkeen (6 autoa). Lehdessä on 2 mv-kuvaa Mustangista, niitä on vaikea päätellä väriä, mutta mielestäni ei ole valkoinen. Renkaiden valkoiset raidat ja rek.kilven kirjaimien värit ovat auton väriä vaaleampia.
ralli.net --->

"Mustangeja oli Suomessa muitakin.

Uolevi Paaolainen ja Theo Salutskij ajoivat Artukaisissa 1965 (TEO-10), Theo myös 1966.
Jouko Valli ajoi maastoa ja rataa 1965-1967 (TZE-1)
Ennu Astikainen ajoi maastoa ja rataa 1966-1967 (MID-34)
Risto Myllylahti ajoi Ounasvaarassa 1966
Kari Kutila ajoi Kokkolassa 1968 maastoa
Markku Kari ajoi 1970 jäärataa Urjalassa ja Tampereella
Seppo Kaakko ajoi Oulunjärven rallissa 1971"
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =14&t=7114
Hienoa, että tuli lisätietoa tähän vanhaan topiciin. TZE on HT, mutta miten on TEO ja MID +muut. Onko yleensäkään Suomen kilparadoilla näkynyt FB-korisia ennen kun "kouluauto" NS-825 kiihdytteli Räyskälässä 1980 (vai 1979)?

Näiden lisäksi Visa Jääskeläinen ajoi rallicrossia Keimolassa ehkä 1975(?) valkoisella early-HT:lla. Olisko tämä ollut Suomi-auto vai verovapaa ehkä ruotsintuonti-kilpuri?

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 08 Joulu 2011, 22:20
Kirjoittaja pee5
pee5 kirjoitti:Näiden lisäksi Visa Jääskeläinen ajoi rallicrossia Keimolassa ehkä 1975(?) valkoisella early-HT:lla. Olisko tämä ollut Suomi-auto vai verovapaa ehkä ruotsintuonti-kilpuri?
Löytyi uutta tietoa: Visa Jääskeläinen on nimestään huolimatta Ruotsin kansalainen, joten tämä meni ot:ksi. Jääskeläinen oli Mussella mukana jo 1974 Turun Artukaisissa.

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 08 Joulu 2011, 22:46
Kirjoittaja Fastback
Onko kenelläkään tietoa Kleemolan Leipomolle uutena ostetusta earlystä?

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 09 Joulu 2011, 19:36
Kirjoittaja TiM
GT-350 kirjoitti:FB:tä on yleisen tiedon mukaan tullut vuonna 1965 kolme kappaletta, ja kaikki tosiaan tallessa. Karin autokouluauto jopa myynnissä Hyvinkäällä.
Yksi '65FB tuli ilmeisesti jo vuoden '64 puolella Oulun lääniin.

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 09 Joulu 2011, 22:21
Kirjoittaja GT-350
TiM kirjoitti:
GT-350 kirjoitti:FB:tä on yleisen tiedon mukaan tullut vuonna 1965 kolme kappaletta, ja kaikki tosiaan tallessa. Karin autokouluauto jopa myynnissä Hyvinkäällä.
Yksi '65FB tuli ilmeisesti jo vuoden '64 puolella Oulun lääniin.
Mielenkiintoista. Olisikin kiva nähdä Karin auton (Hyvinkää) ja sitten sen kolmannen (Espoo) VIN-koodeista esim. tuon alun niin kuin itse laitoin niin voitaisi verifioida, voiko niistä kumpikaan olla ollut maassa niin aikaisin. Pitäisi olla todella alkupään FB-valmistetta, eli elo-syyskuulta että ehtii vielä ennen vuoden vaihdetta Suomeen. Oma autoni ainakin on valmistettu kesällä 1965 joten se se ei voinut olla. Huhuu, Hyvinkää & Espoo?

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 10 Joulu 2011, 02:35
Kirjoittaja TiM
GT-350 kirjoitti:
TiM kirjoitti:
GT-350 kirjoitti:FB:tä on yleisen tiedon mukaan tullut vuonna 1965 kolme kappaletta, ja kaikki tosiaan tallessa. Karin autokouluauto jopa myynnissä Hyvinkäällä.
Yksi '65FB tuli ilmeisesti jo vuoden '64 puolella Oulun lääniin.
Mielenkiintoista. Olisikin kiva nähdä Karin auton (Hyvinkää) ja sitten sen kolmannen (Espoo) VIN-koodeista esim. tuon alun niin kuin itse laitoin niin voitaisi verifioida, voiko niistä kumpikaan olla ollut maassa niin aikaisin. Pitäisi olla todella alkupään FB-valmistetta, eli elo-syyskuulta että ehtii vielä ennen vuoden vaihdetta Suomeen. Oma autoni ainakin on valmistettu kesällä 1965 joten se se ei voinut olla. Huhuu, Hyvinkää & Espoo?
Tuon mainitsemani auton VIN: 5F09A290xxx. Alkoikos Dearbonin juokseva numerointi '65 mallille 250001:stä?

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 10 Joulu 2011, 15:16
Kirjoittaja pee5
Oulun läänissä on rekisteröity 2 Mustangia vuoden 64 puolella. Ensimmäinen aikavälillä 9.7.-26.8.64 ja toinen 1.12.-21.12.64, joten tuo FB on varmaan tämä jälkimmäinen.

Vuoden 1964 puolella Suomessa rekisteröitiin Musseja 12 varmaa yksilöä. Lisäksi on ollut 4 kpl, joiden rekisteröinit osuu ajalle joulukuu 64 - helmikuu 65, näistä neljästä voi siis joku olla 64-rekisteröinti, ei kuitenkaan Oulun läänissä.

Kaikkihan tietävät, että tämä rekisteröintiaika ei ole tietenkään sama asia, kuin vuosimalli 64½. Yksi täysin varma 64-puolikas on rekisteröity Uudenmaan läänissä (tai Helsingissä) 13.5. - 24.6.64 välisenä aikana. Toinen melkein varma voisi olla samassa paikassa 2.7. - 20.8.64 rekisteröity yksilö. Edellä mainittu ensimmäinen Oulun Musse voisi olla kolmas.

Nämä tiedot on poimittu Autontuojat Ry:n tilastoista. Kyllä tilastotkin voivat olla mielenkiintoisia!

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 11 Joulu 2011, 23:47
Kirjoittaja GT-350
5F09A290xxx -sarjanumerolla on auton scheduled build date ollut n. 17.-18.9.1964 joten onhan silloin valmistettu FB toki voinut ehtiä Suomeen asti vielä 1964 vuoden puolella.

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 01:30
Kirjoittaja TiM
GT-350 kirjoitti:5F09A290xxx -sarjanumerolla on auton scheduled build date ollut n. 17.-18.9.1964 joten onhan silloin valmistettu FB toki voinut ehtiä Suomeen asti vielä 1964 vuoden puolella.
Joten Hyvinkään ja Rixun auto se ei ole, ehkä Espoo? Tai sitten mahdollisesti neljäs Suomi-'65FB?

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 10:50
Kirjoittaja stangrider
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... start=6015

Tuolla autokoulu FB:llä on kyllä värikäs menneisyys, on ollut monessa kuosissa ja käytössä.
Jopa sinisenä. :shock:

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 19:13
Kirjoittaja DelMonte
pee5 kirjoitti:Toinen tunnettu yksilö on mm. Tekniikan Maailman koeajama AAF-5, auto oli 2-värinen ehkä valkoisella katolla, mv-kuvista on vaikea päätellä pääväriä. Tämän yksilön myöhemmistä vaiheista ei minulla ole mitään tietoa, kukahan tietäisi? Myös eri piirimyyjillä (?) esittelyautona kiertänyt tuntemattomampi valkoinen HT AAF-3 on kadonnut johonkin, vai onko katoamisen syynä rekisterinumeron vaihtuminen.
AAF-5 on poistettu rekisteristä 14.12.64.
AAF-3 on poistettu rekisteristä 10.11.64.
Ja sitten on ollut myös AAF-2, joka sai myöhemmin tunnuksen AOX-1. Kahden ensimmäisen myöhempiä vaiheita en osaa kertoa.

AAF-tunnukset olivat maahantuojan tunnuksia ja saattaneet kiertää useassa eri Fordissa? Tämähän oli usean maahantuojan käytäntö kierrättää samoja kilpiä "vuosi" kerrallaan aina uusissa malleissa.

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 19:15
Kirjoittaja DelMonte
Fastback kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa Kleemolan Leipomolle uutena ostetusta earlystä?
Onkohan tuo leipomo sijainnut Kokemäen suunnalla?

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 20:06
Kirjoittaja janne260
kariboy kirjoitti:`65 HT valkoisella katolla on vinyylilevyn `60-luvun suosikit` (VPLP 1960-1969)takakannessa, auton väristä ei voi olla varma, on mv kuva. Sen ajan käännösbiisi suosikkeja. Rekkari ADK-1 tai AOK-1.
Lienekköhän Mustang elossa yhä?
Kari, onko sulla tämä levy?
Jos on, niin löytyykö coverart tietoja? Niiden avulla voisin jopa pystyä löytämään tuurilla originaalin kuvan.

Hienosti on lähtenyt tämä keskustelu kasaantumaan.
Nyt kun kilpien lisäksi on arvattu julkistaa myös VIN tetoja, voisi olla jopa pienen yhteenvedon paikka kohtapuoliin.
Jos vaan arvaatte laitella noita vinejä muodossa 5F07F195XXX muodossa, niin vois pee5, Teppo tai vaikka itte, tai joku muu päästä rakentamaan jonkinlaista sukupuuta näistä kaluista, jopa ihan Corralliin tai sitten täällä julkaistavaksi.

Antti, toi 6T-juttu taitaa olla kyllä urbaanilegendaa. Ainakin mainittu BAT-10 on ollut saletisti aito tehdas GT.
Mites muuten tuo sun autos? Löytyykö sumarien piuhanreiät etupellistä?

Toinen urbaanilegenda saattaa olla tuo Juden ja speden autojen samanaikainen hankinta, lähinnä tuo vuosimalliero laittaa ajattelemaan niin. Toivottavasti olen väärässä, sillä hyvät sattumukset vaan parantaa tarnoita.

Mites kamraatti pee5 onko sulla X-alkuisia kilpiä tiedossa siellä?
Sattuneesta syystä kiinnostaa, kun kolme yksilöä ainakin on earlyjä tullut vastaan.
Yhden sijainnin ja omistajan tiedän tässä lähistöllä, meinasin keväällä mennä jututtamaan henkilökohtaisesti.
Toinen on valkoinen HT jonka omistajalla oli todella mielenkiintoista tarinaa autosta, kun tapasin hänet parin kesän takaisissa natikoissa. Jos luet tämän niin olis kiva jutella uudemman kerran.
Kolmas on vaan muistikuvia, mutta varmoja sellaisia.


Ketjun aloittajana kiitos jo tässä vaiheessa aktiivisuudesta kaikille.
Erinomaisen arvokasta tietoa on jo nyt seuloutunut.

Re: Early SuomiMustangit

Lähetetty: 12 Joulu 2011, 22:28
Kirjoittaja Fastback
DelMonte kirjoitti:
Fastback kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa Kleemolan Leipomolle uutena ostetusta earlystä?
Onkohan tuo leipomo sijainnut Kokemäen suunnalla?
Kohtuu lähellä Vammalassa. Varmistan omistajat ja paikkakunnat kun käyn kotona ensi kertaa.