EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
SKB
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Touko 2010, 19:53
Auto: V8 289 V-65

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja SKB »

Itse vaihdoin viime vuonna moiset.
http://www.procarbyscat.com/Products_Rally.asp

Mukana tuli myös adapteri jolla nuo istui suoraan 65 musseen. ja omasta mielestä istuu mukavasti ajan henkeen.
itse olen tyytyväinen miten nuo istuimet tukee.
Avatar
juke302
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Joulu 2009, 20:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja juke302 »

Joe Cool kirjoitti:Suosittelisin ennemmin se Audin ostoa :LMAO: Kyllä näihin vanhoihin kuuluvat vanhat penkit, totean mielipiteenäni, vaikkei sitä kysytäkään 8)
Talossa on jo 2 audia...siks todennutkin penkit hyviks ja ajattelin sen earlyn modifointia... :evil:

joo kiitoksia noista linkeistä ja asiantuntevista kommenteista, löytyi paaaaljon ideoita, pää on vain täynnä visioita joita täytyy päästä muokkaamaan ja jotta vältyttäis ENEMMÄLTI hölmöyksiltä täytyy kuunnella itteensä visaampia :roll:
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Täytyy muistaa, varsinkin race-käyttöön suunniteltaessa, niskan ja pään tukeminen. Noissa siroissa penkeissä ei tule kunnon tukea ja sitä kyllä tarvitsee radalla, kun vielä on kypärä lisäämässä pään painoa.
Itsellä kanssa Corbeaun penkit, tarvike kiskoilla. Alustakoteloa laskettu paremman ajoasennon saamiseksi, tällä hetkellä tilapäisratkaisulla.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja starsky »

Otsikko sallinee laajemmankin käsittelyn aiheesta, myös tunnepitoisen.

Itse olisin tykännyt pitää oman 66ht:n mahdollisimman paljon Vintage-lookissa, mutta pikku hiljaa projektin mukana on joutunut joustamaan omista periaatteista ja edetä joissain asioissa eri suuntaan. Yksi tämmöinen alkuperäisyyden tuhoaminen on ollut etupenkkipuoli.

Autossani ei hankittaessa ollut alkuperäismallisia penkkejä vaan sovitettuna eri penkit (ilmeisesti pikkukakkosen 74-78 mussen penkit):
vanhatpenkit.JPG
Ensin ajattelin noiden riittävän omaan käyttööni, mutta täydellinen sivuttaistuen ja kallistuksen säädön puute johti vaihtoehtojen miettimiseen.

Alkuperäisissä -65 -66 mallisissa penkeissä on minun mielestä pahimpana ongelmana täydellinen niskatuen puuttuminen. Vaikka itse olisit kuinka hyvä kuski, niin peräänajotilanteessa ei omista taidoista ole apua.

Foorumille kun tuli myyntiin Sparcon R-100 penkkipari, niin tuli ne hankittua. Hommasin lisäksi säätökiskot Sparco 0049302.

Penkit olivat olleet kiinni Kosolan -67 GT500 mustissa ja välissä oli lattarautasovitus. Nuo säätökiskot sopivat suoraan lattarautojen ja penkin väliin ja korotusta yhteensä 3 cm penkin alle.

R-100 penkit kippaavat (kippivipu molemmilla puolilla ja pääsee takapenkiltä hyvin käsiksi), on selkänojan kallistuksen säätö (kippivivusta, portaittainen, mutta portaat sen verran tiheänä, että löytyy hyvä asento) ja kiskojen kautta nopea pituussuunnan säätö.

Ainoa huono juttu noissa penkeissä tähän mennessä on ollut tuo heppoinen muovinen kallistuskahva, mutta siitä oli jo tieto hankittaessa ja saa modattua kestävemmiksi.

Ensi kesä näyttää miten takapuoli kestää noissa ja tarvitseeko tuota mahdollista alennusmodausta tehdä. Hieman vaikeammaksihan tuo autoon meneminen ja poistuminen tuli, mutta ei enää putoa penkiltä. Ainakin omalle selälle nuo istuimet ovat jo tallitestin perusteella erittäin hyvin istuvat ja tukevat ristiselkääkin suoraan tuollaisenaan.

Vintage look on poissa, mutta Restomod tilalla :)
asennusta1.JPG
asennusta2.JPG
micow

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja micow »

Kun syksyllä 2013 sain tarpeekseni omista pomppopenkeistäni, ostin mäjänneet '66 aihiot, joiden jouset amerikan Large-Joe oli istunut mukavasti kuoliaaksi (eli oikein hyvä; ajoasento matalalla, eikä pompota), joten homma vaati enää purkamista, hiekkapuhallusta, maalausta jne., sekä kiinnityspulttien sovittelua/hitsausta oikeille paikoille, ettei tarvi tehdä autonpohjaan uusia reikiä, koska jätin kiskot pois. Näin sain ajoasentoa yht. yli 7cm alemmaksi alkup. kuntopalloihin verrattuna!!

TMI Sport Seat II superloonit/päälliset tulivat joulukuussa Niemensivulta, niin eiku hetekat verhoomoon ja kieli pitkällä odottelemaan valmistumista kuukauden päivät. Nyt penkit toimii, kuten niiden pitääkin toimia: ajoasento on mahtava, ei pompotusta, sopivasti tilaa ratin/reisien välissä, sivuttaistuessa löytyy ja sisustan ulkonäkö jopa PARANI orkkiksiin nähden, vaikka nekin oli komiat! :D

Kuvia: http://canonfotopalvelu.kuvat.fi/kuvat/ ... tback+-67/
Liitteet
NK4I0269.JPG
NK4I0277.JPG
NK4I0297.JPG
Avatar
Charo
Aktiivi
Viestit: 129
Liittynyt: 12 Marras 2009, 13:11
Auto: -67HT, 302, T5
Paikkakunta: Lohja

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja Charo »

JXA-26 kirjoitti:
Firebolt kirjoitti:...normaalikäyttöön tollasta, periaatteessa kiinteesti asennettua penkkiä? Tuleeko katsastuksessa moitteita?
Penkki saa olla normiautossa kiinteästi asennettu mutta jos takapenkki käytössä niin etuselkänojien on oltava kipattavat.
Riittää, kun toinen penkki kippaa, tuli selväksi konttorilla viime kesänä.

Kyllä tuli miellyttävämmäksi kuljeskella, kun heitti pomppulinnan esiasteet pois kabiinista.
Liitteet
jakkarat.jpg
micow

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja micow »

Missä Neuvostoliitossa te käytte autonne katsastamassa? Mullon ollu Mintussa aina (1990-2003) kiintiät (ei taivu) kuppipenkit pultattuna laattiaan, oli takapenkki tai ei (1998 takapenkin tilalla n. 800g painava verhoiltu 0.5mm alumiinilevy), eikä ikinä oo tullu narinaa moisesta... Tosin en oo ajanu sillä 10 vuoteen, mut takaan ja alleviivaan, ettei se ens kesänä(kään) tuoleista pomppaa... :?
Liitteet
pultatut penkit.jpg
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Toi löytyy ihan tieliikennelaista, että jos on takapenkki, niin sieltä pitää päästä jotenkin pois :wink:
Eli sun katsurihan siinä virheen on tehnyt, jos on autos hyväksynyt enemmän kuin etupenkkiläisten paikkaluvulla, vaikka on kiinteet penkit.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
micow

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja micow »

Ville K kirjoitti:Toi löytyy ihan tieliikennelaista, että jos on takapenkki, niin sieltä pitää päästä jotenkin pois :wink:
Saa olla aikamoinen fakiiri ja käärmeitten sukua, joka mun Minin takapenkille ihtensä soljauttaa... :lol:
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja Ville K »

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... 23&t=43567
Bongattu ford-clubilta. Noi on pirun hyvät penkit istua, en oo varma oliko noissa kippisysteemit tai saako rakennettua, mutta hinta ainakin kohdallaan.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
IDA
Aktiivi
Viestit: 113
Liittynyt: 07 Syys 2012, 08:21

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja IDA »

Mä en laittaisi kankaisia racepenkkejä vanhaan Musseen, mikäli on tarkoitus mennä -60 luvun henkeen muilta osin.
Nahkaa tai tekonahkaa olla pitää.

Esim. Motonetissä on edullisia, paremmin vanhaan tyyliin sopivia keinonahka-ralli- tuoleja. Nuo maksaa n. 300€ pari.
Laadusta en kyllä osaa sanoa mitään, mutta varsinkin mustan orkkis-takapenkin kanssa olisi ilmeeltään sopiva.

Kuva
Avatar
juke302
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Joulu 2009, 20:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja juke302 »

Joo kiitos näkemyksistä...

Varmasti penkit löytyy jollei tälle kesälle...niin sit ens kesälle ja poika sillä pääasiassa ajelee hällä parempi selkä...vielä :shock:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Kyllähän alkuperäisestäkin jakkarasta saa toimivan, mutta se on sitten makukysymyksiä minkälaiset lauteet autoonsa haluaa. Muistan ikäni kun vuonna 1996 latasin Fastbackillani erääseen pitkään ja loivaan oikealle kääntyvään mutkaan hienoisella ylinopeudella niin vieressä istunut kaveri kirjaimellisesti ui liiveihini. Vyö oli silleen sopivan pituisena ettei vahingossa puristanut. Siinä oltiin vasten kuskin ovea kuin sillit suolassa. Earlyt on hauskoja vehkeitä, jos tuntuu että jakkara pitää vaihtaa niin do it, modaa vanhat tai osta period correctit tuolit mustalla vinyylillä ja sopivilla tikkauksilla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
mutkanen
Addikti
Viestit: 213
Liittynyt: 02 Loka 2008, 21:19
Auto: Ford Mustang -84 3.8 L
Ford Mustang Mach1 -73
Paikkakunta: Lempäälä

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja mutkanen »

Itelle tuli hommattua Sparcon R 100 istuimet. Tuntu kohtuu hyvältä istua ja mukana tulevilla säädettävillä kiinnikkeillä istumakorkeus jää matalaksi sekä ne on kippaavaa mallia eli takapenkillekin pääsee. Kuten starsky oli näköjään myös tehnyt. :peukku:
Ford Mustang L -84 (Reino)
Ford Mustang Mach1 -73
IDA
Aktiivi
Viestit: 113
Liittynyt: 07 Syys 2012, 08:21

Re: EARLYN ETUPENKIT VAIHTOON

Viesti Kirjoittaja IDA »

Tuossa yksi vaihtoehto, jos välttämättä haluaa modernit sporttipenkit.
Siinä on Corvetten penkit verhoiltu uudelleen nahalla, ja ommeltu samantyylisillä tikkauksilla kuin -68 Musun takapenkki.

http://www.restoredsportscars.com/km/bi ... kesa08.JPG
Vastaa Viestiin