Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Lähetetty: 02 Joulu 2013, 11:39
Sitten kun vielä ton seossuhteen sais valita mittarilla 

Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
https://www.mustangclub.fi/board/
Totta. Mutta aika nopeesti oman auton metkut oppii ja tietää kuinka paljon missäkin tilanteessa voi tankata..Antti66HT kirjoitti:Sitten kun vielä ton seossuhteen sais valita mittarilla
etanolilla on alhaisempi syttymislämpötilä, joten lämpötila ei karkaa niin korkealla mitä bensalla. Vähempi sitoutunutta energiaa kyllä, mutta kun sitä syötetään enempi niin poweri tulee. Palaminen itseasiassa on hitaampaa mitä bensalla, eli seos palaa pidempään = saattaa tuottaa jopa enemmän voimaa - ainakin tasaisemmin. Ahdin moottorien kanssa etanolin kanssa tulee huolehtia riittävän usein öljynvaihdosta, sillä alkoholia sekoittuu moottoriöljyyn. Jos on vähän kilometrejä, niin eikun ölpät alas astiaan ja astia pöydän alle - alkoholi haihtuu öljyistä pois ja taas öljyt ovat käyttökelpoista taas.fox50 kirjoitti:Mites käytännössä sitten e85 polttoaine lisää moottorin tehoja? eikös siinä kumminkin käytettävää "energiaa" ole paljon vähemmän kuin bensiinissä? Tai jos moottori tarvitsee enemmän etanolia kuin bensiiniä kuinka tuo jäähtuminen tapahtuu? Luulis että lämpötilat nousee jos ainetta tulee enemmän ja palaminen on nopeaa? Miten sytytys aikaisemmalle vai myöhemmälle?
täytyy alottaa käytännön kokeilut nyt kun tältä kylältä viimeinki saa sitä viinaa tankkiinFastback kirjoitti:Tämä mun kertomus tuosta "ölpät pöydän alle pesuvatiin haihtumaan" ei perustu teoriaan vaan empiiriseen käytännön tutkimukseen ahdetussa RE85 moottorissa. Ahdetussa koneessa erityisesti ohivuotoa on aina enempi tai vähempi niin alkoholia sekoittuu öljyyn halusi tai ei.
Nyt kun ruvetaan oikein irrottelemaan aiheen tiimoilta....mitenkähän jos kokeilis virtsaa bensan sekaan...ainakin natikoissa tms. aamuisin vois sisältää ihan mukavasti alkoholia..kaara91 kirjoitti:Enkä minä tätä millään pahalla kirjoita, vaan tosiasioiden puitteissa. Itse olen kokeillut dieseliäkin bensanjoukossa. Samoin vesi pesuaine sekoituksia nuoruudessani. Kannattaa vaan olla ainakin alussa varovainen, eikä unohtaa asiaa. Alkoholi kuitenkin on erilainen polttoaine bensiiniin verrattuna. Ja jos remppaa vanhan moottorin alkoholille, vois kuvitella että samat huoltovälit ja suodatin vaihdot pätee sitten kuin uusillakin etanolituotantoautoilla.
Futurage kirjoitti:Nyt kun ruvetaan oikein irrottelemaan aiheen tiimoilta....mitenkähän jos kokeilis virtsaa bensan sekaan...ainakin natikoissa tms. aamuisin vois sisältää ihan mukavasti alkoholia..kaara91 kirjoitti:Enkä minä tätä millään pahalla kirjoita, vaan tosiasioiden puitteissa. Itse olen kokeillut dieseliäkin bensanjoukossa. Samoin vesi pesuaine sekoituksia nuoruudessani. Kannattaa vaan olla ainakin alussa varovainen, eikä unohtaa asiaa. Alkoholi kuitenkin on erilainen polttoaine bensiiniin verrattuna. Ja jos remppaa vanhan moottorin alkoholille, vois kuvitella että samat huoltovälit ja suodatin vaihdot pätee sitten kuin uusillakin etanolituotantoautoilla.
Oletko kokeillut tolueenin lisäystä bensiiniin?kaara91 kirjoitti:Voihan tuon tuloksenkin kertoa. Sekoitussuhteita en muista, eikä testituloksia ole enää saatavilla. Dieselin tai moottoripetroolin lisääminen huonontaa nakutuskestävyyttä. Ajo onnistuu, kun kaasua ei paina pohjaan. Eli matka-ajo kevyellä jalalla onnistuu. Teho ei nakutuksen lisääntymisen myötä ainakaan lisäänny. Pesuaineeseen lisätty (moottorin pesuaine) +vesi bensiininjoukossa ei huonontanut nakutuskestävyyttä, mutta teho putoaa. Suoraan tankkiin kuseminen saa moottorin sammumaan kun polttoaineen tulo lakkaa, koska kusi ja bensiini ei sekoitu. Ilmeisesti jos saadaan toimimaan sekoituksena se toimii katalyyttina pakokaasuissa oliko se typen oksideja vähentäen. Kait noilla munuaisten suodatuskyvylläkin on vaikutusta, mutta ilmeisesti siihen aikaan ne vielä toimivat normaalisti. Sitä ei ole kokeiltu koska etanoli meni parempaan käyttöön siihen aikaan, että paljonko etanoliin voi laittaa vettä, että se vielä sekoittuu bensiiniin. Aika yksinkertainen päätellä nuo edelliset kokeilut ilman viimeistä ja oikeasti käytännössä myös tähtiperä Ford Cortinassa testattu.
Menee kyllä raikkaasti ohi, mutta melkonen pervo olet kun tunget letkun suuhun ja kaljaa perkaara91 kirjoitti:Joooo, unohtu kertoa. -80 luvun lopussa Hangon katuautokisoissa tuli kokeiltua 10-15% seoksilla. Poisti nakutusta, mutta veti normaaliajossa tulpat mustaksi. Stökiömetrinen seoshan on hieman rikkaampi kuin bensiinillä ja lämpöarvo kans jää alle bensiinin, oisko 13,5 luokkaa stökiöt, mutta siittä huolimatta. Paloi kait kylmempänä. Haettiin Herttoniemen öljysatamasta pari tynnyriä. Nykyisinhän tuo ei enää onnistu, kun ei oo koko satamaa. Eikä ollut muistaakseen kuin 50p kalliimpaa kuin silloinen bensiini. Oisko ollu 1,70mk/ litra bensa silloin, vai miten se oli. Kovaa kamaa kuitenkin liuottimena, kuten Asetonikin. Taidettiin kokeilla kerran Ksyleenilläkin, mikä on tosi karsinogeeninen aine, mutta hengissä ollaan vieläkin. En kyllä enää alkas niihin bensaleikkeihin. Milloin oli suu täynä bensaa tai ksyleeniä. Voi helvetti, puistattaa vieläkin noi kokeilut.
Tähän tietysti joku koiranleuka toteaa, ettei sitä juoda pidä, mutta kyllä sitä tuli lutrailtua ja kokeiltua niin kavereiden mopossa kuin omassa autossakin. Joten väkisinkin noita imuletkuleikkejäkin tuli tehtyä. Kaljaa sitten perään ja norttia päälle ja hyvin taas kulki.
Täytyy paneutua noihin Mexicon linkkeihin yön hiljaisina tunteina.