Drummer kirjoitti:
Hus pois netistä nyt kaikki jotka osaa pitää kirjaa kädessä ja mittailla suuttimia... Kysymys ei ehkä loppujen lopuksi ole siitä etteikö näin voisi tehdä, vaan siitä voiko tehdä toisinkin ja miten rahansa/aikansa kukin haluaa käyttää. Olletikin, kun raha jota tällaiseen humpuukiin surkea harrastajan irvikuva nyt sattuu käyttämään, on hänen omaansa.
Aika isolla tuossa ketjun alussa lukee:
Kokemuksia retroasennus TBI EFI järjestelmistä?. Siinä ei lue esim. Kokemuksia oikeiden kaasarien säätämisestä ja kuinka välttää retro TBI EFI järjestelmien vahingollinen harkitseminen ja asennus?

Kai sitä on kohtuullisen turvallista olettaa että jokainen näiden kikkareiden kanssa tekemisiin joutunut/päässyt on ainakin jossain vaiheessa pähkäillyt ihan oikean kaasarinkin arvoituksia. Kaikkia ei vaan jaksa loputtomiin kiinnostaa sekään, ja toisaalta kehitys kehittyy. Eihän näitä meidänkään vankkureita vedä väsynyt muuli pitkin mukulakiviteitä, vaan monen monta virkeää konehevoista... pitkin öljysoraista kynnöspeltoa

Ihan pikkuisen on kokemuksia jälki asennetusta EFI järjestelmästä täälläkin.
Yleisesti vain haluan ilmaista, että oikenlaisella kaasuttimella ja oikein säädettynä se toimii harraste (kilpa) käytössä yleensä paremmin ja varmemmin kuin jälkiasennus EFI järjestelmät.
Lähinnä tarkoitin sitä, että olisi ihan hyvä jos ensin tietäisi miten ja mitä tuo vuonna 1876 keksintö oikein tarvitsee polttoaineen syötön osalta.
Molemmissa tapauksissa kun säädöt on kohdillaan niin kone toimii yleensä moitteetomasti, olettaen, että kaikki muutkin osa-alueet koneessa on kunnossa.
Kaasutin on periaatteessa varma laite koska se toimii yksinkertaisesti fysiikan lakien mukaan alipaineen avulla jonka itse pumppaava moottori tuottaa imuvirtauksella, kunhan se ensin jotenkin saadaan pyörimään. Sähköinen polttoaineen syöttö taas perustuu elektroniseen ohjaukseen ja on lähtökohtaisesti täysin toimimaton ilman sähköä ja jonkinlaista ohjelmapätkää.
Tuolla ohjelmapätkällä siten simuloidaan tyhmän kaasuttimen toimintaa.
-rikastin käynnistyksessä
-tyhjäkäyntiseos
-osakaasu seos
-täyskaasu seos
-kiihdytys rikastus
Niin kuin edellä on jo mainittu, on tuo tyhjäkäynti ja sen tuntumassa oleva kiihdytysrikastus alueen säätö on erittäin vaikea. Mutta näistä TBI EFI järjestelmissä lienee sen verran hitaat prosessorit ettei ne juurikaan ennätä sotkea asioita tyhjäkäynti alueella.
Kaasutin hoitaa tuon alueen suhteellisen helposti ja säätö yleensä vain tyhjäkäynti seosruuvilla ja kaasuläpän asennolla.
Jotta yleensä ymmärtäisi EFI:n toiminnan, niin olisi jotenkin ymmärrettävä reilut 100 vuotta vanhan kaasuttimen toimita. Sen takia jotkin netti neuvot voivat viedä harrastajan harhaan.
Kyllähän tuolta netistä kaikkea kivaa löytyy niin EFI asioista kuin kaasutin puoleltakin.
Harmi vaan kun kaasuttimeen ei saa edes tuota 1.1 päivitystä netistä. Kaiken joutuu joku fyysisesti tekemään. Ja se joku ehkä osaa tulkita alipainetta, lämpötiloja, sytytyksen ennakko käyttäytymistä ja jopa sähköä vaativaa lambda mittarin osoittamia lukemia.