Sivu 2/7

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 01 Marras 2014, 10:34
Kirjoittaja kari gt
Omassa on BBK lyhyet sarjat enkä siitä osaa kommentoida sen ennempää kun tehtiin kansi vaihdos samalla et mikä ois hyöty (tai plus miinus nolla) mut mielen kiitoinen topiikki ,mukava lukea ja asiallisia vastauksia ja kommentteja :peukku: .Ehkä tämmöinen tasamaan tallaajakin oppii jotain :lol:

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 01 Marras 2014, 12:06
Kirjoittaja miksu11
Kiintoisa aihe :peukku: Itsellä juuri Peltisarjojen ja putkiston hommaus edessä.

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 01 Marras 2014, 12:44
Kirjoittaja Topias74
Itsellä on tullut nyt sellainen kysymys mieleen että, mites esim. tuo minun tapaus, Puolipitkät peltisarjat, melkein shortyt, putkien yhdistymisen jälkeen paksumpaa suoraa putkea noin 10cm, sitten on laippa, tämä siis 2 1/2" ja siitä jatkuisi suoraan putkisto saman paksuisena loppuun asti. Olisiko hyvä jatkaa tuota pakosarjan paksun putken osaa jonkun verran ja tehdä johonkin kohti jonkinlainen supistus ja sen jälkeen jatkuisi taas 2 1/2" loppuun. Vai onko mitään hyötyä suuntaan tai toiseen? Maksaako vaivan? :roll:

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 01 Marras 2014, 21:55
Kirjoittaja Pertti
Tehtaalla ovat valurautaiset laittaneet meidän autoon, liekkö vittuilua.
Ainakin savua tulee kahdesta putkesta, kun on valusarjoista kahdella viety takapuskurin alle.
Varmasti on katuauto, rataympäristöön en sillä uskaltaisi mennä, sen verran epävakaata kyyti on...kuopiikin vaan toisell pyörällä :sorry13:
On ihan kiva ajella, kun ei aivan kaikkia vaihtoehtoja näin persaukisena noteeraakkaan.
VR:n malliin, niin kauan kuin liikkuu ja ääni kuuluu, nautitaan....

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 03 Marras 2014, 10:45
Kirjoittaja Fastback
Veikkaisin, että voivat olla paremmat mitä monet peltisarjat - painavat tosin. 427 cid FE Nascar/drag racingiin kohdistetut sarjat, näitä oli sarjatuotanto R-koodi Galaxieissa. Kotimaassakin näitä on useammat parit.

Kuva

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 03 Marras 2014, 20:44
Kirjoittaja Mexico65
Olikohan tämä likki jo laitetu?
Erinomainen testi erilaisten pakosarjojen vaikutuksesta tehoon ja vääntöön.
Tri-Y vs. long tube
Large- vs. small tube
http://www.hotrod.com/how-to/engine/140 ... ctor-tech/

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 03 Marras 2014, 20:57
Kirjoittaja Fastback
Muistan ajan jolloin pakosarjoista puhuttaessa Jyri kertoi tri-y ja normi 4-1 sarjojen erot ja kaikki oli tyytyväisiä. Se oli helppoa aikaa se.

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 03 Marras 2014, 23:03
Kirjoittaja Mexico65
Tieto lisää tuskaa...

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 14 Marras 2014, 19:02
Kirjoittaja Sport 65
Tälläiset 4-4 sarjat näyttäisi toimivan ainakin katurenkaalla aika mukavasti, bonuksena tulee katu-uskottava tyhjäkäyntiräpätys. :mrgreen: :mrgreen:


Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 14 Marras 2014, 21:34
Kirjoittaja Fastback
Sport 65 kirjoitti:Tälläiset 4-4 sarjat näyttäisi toimivan ainakin katurenkaalla aika mukavasti, bonuksena tulee katu-uskottava tyhjäkäyntiräpätys. :mrgreen: :mrgreen:

aijai-ai, ei ole yhtään vastapainetta putkistossa, millä noi nyt voi toimia noin hyvin. Veikkaan että on vaan feikki putkenpäät, jotta saadaan vietyä huomio pois 1,75" pakoputkiston loppupäästä, jolla saadaan imuefekti aikaiseksi putkistoon ja sitäkautta suoranainen ahtopaine imupuolelle.

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 14 Marras 2014, 23:02
Kirjoittaja Galaxie61
Mexico65 kirjoitti:Tieto lisää tuskaa...
ja tietämättömyys pitää olon rentona. :otahuikka:

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 16 Marras 2014, 21:11
Kirjoittaja Fastback
kaara91 kirjoitti:Tämmöset kait on kuitenkin toimivammat kadulla cruisaillessa ilman ahdinta.

http://scargoracing.ypguides.net/page/1 ... aders.html
Mä olen istunut tuollaisen 360 Modenan kyydissä Alastaron radalla, luiston esto pois päältä ja päällä, ratissa tunnetusti nopea jalkainen ja harteinen kaveri. Mutkaan mentiin melko kurmootusta, mutta ei noilla pakosarjoilla paikata sitä voimattomuuden tunnetta joka jylläsi pääsuoran auetessa.

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 17 Marras 2014, 08:58
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti: Mä olen istunut tuollaisen 360 Modenan kyydissä Alastaron radalla, luiston esto pois päältä ja päällä, ratissa tunnetusti nopea jalkainen ja harteinen kaveri. Mutkaan mentiin melko kurmootusta, mutta ei noilla pakosarjoilla paikata sitä voimattomuuden tunnetta joka jylläsi pääsuoran auetessa.
Ei voi paljoa vaatia jos tehoa vain 400 hp ja kosla painaa lähes 1400 kg tyhjänä, ilmeisesti teitä oli kaksi henki-löä vielä autossa eli 80 + 60kg extraa. Ei siinä paljoa luistonestoja tarvita kun ei se juuri sudi muutenkaan.

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 17 Marras 2014, 12:06
Kirjoittaja porttari
Nuo parissa edeltävässä viestissä olleet valmissarjat kun vielä käyttää yhdessä ( 2-1), niin lopputulos on hyvä. Siis rakentaa, tai teettättäisi toimivan 2-1 kollektorin, niin tulos on parempi kuin esim x-putkella. Jatkaa yhdellä suuremmalla putkella esim. vaikka puolesta metristä metriin ja haaroittaa sitten kahteen riittävän suureen putkeen.

Äänet kyllä muuttuvat hitusen siivommiksi ( alkavat jotensakin hiukan kuulostaa 180 asteisilta sarjoilta), mutta muutos vaikuttaa tehoon ja vääntökäyrän laajuuteen. Imuääni voimistuu ( johtuu siitä, että pakoäänet tulevat kuuluviin imupuolelta jälkitäytöksen parannuttua), joka on varma merkki siitä, että pakosarja putkistoineen tekee sille asetettua/haettua hyötyä, etteivät sarjat putkistoineen ole vain reitti kaasujen ulos johtamiseen koneen sisältä, sekä mäntä ainut mikä sysää kaasut mäkeen sylintereistä.

Näitä valmiina olevia peltisarjoja saa kyllä kollektorien osalta muokata paljon ( tehdä siis ne täysin tyhjästä uusiksi), mutta pienemmällä vaivalla kuitenkin pääsee, kuin että ottaa kasan putkea ja alkaa tekemään alusta asti uusia pakosarjoja. Valmiissa sarjoissa monesti järkevästi valiten eri vaihtoehdoista, löytyy sopivan kokoiset sarjat muuten, lukuunottamatta sitä kollektoria.

Tosiaan näiden juttujen toimiessa, esim. max vääntökäyrä+ tehokäyrä voi jatkua vaikkapa 1000rpm pidempään hyvin loivasti laskemalla loppua kohden. Nämä jutut näyttelevät suurta osaa esim. varttimaililla. parempi aika, kovemmat loppunopeudet.

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Lähetetty: 17 Marras 2014, 17:16
Kirjoittaja porttari
En tarkoittanut, mutta tokihan se voidaan piilottaa tuommoisenkin sisään. Tarkoitin niin, että tehdään 2-1 kollektori heti niin pian kuin mahdollista ( laatikon/kytkinkopan tuntumaan). Mutta sekin niin, että se käy sopivassa koossa ( pieni osa hiukan ohuempaa putkea), jonka jälkeen pätkä suurempaa putkea perään lähtemään kartiona ja yhdistys 2:een putkeen kuten tyyliin kuuluu.

Ts. siis otetaan kaikki mahdollinen hyöty vaikka katuautossa. Osa ei tälle varmasti lämpene jo pelkästään äänimaailman muuttuessa, mutta ne jotka hakevat suorituskykyä ja hyötyä laittamille euroilleen, saavat kyllä vastinetta. Ja onhan siinä tietysti oma hommansa tehdä osaksi valmiisiin osiin kohtuullisen aikaa vievät muutokset.

Kuivasumppua käytettäessä, tai jos tilaa on riittävästi öljypohjan alla maavaran liiaksi kärsimättä, voi halutessaan askarrella 180 asteiset pakosarjat, siis pistää putket letille :D . Sitten ei tartte muuta kuin vetää kumpikin puoli putkista erillisinä taakse ja pistää kumit tonttiin :peukku: .