302 stroke /dart

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ei ainakaan vakio imusarjan pultteja voi vetää liian kireelle, kun ne on muutenkin niin venyviä, melkein lakunauhaa! :lol: Tuhosin aikoinaan 3 pulttia kun en uskonut että ei niitä niin tiukkaan tarvi vetää! Aika pitkiks ne veny! :lol:
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja porttari »

Huonosti näyttää tosiaan käyneen lohkolle, kun kahteen palaan on mennyt. Yksi syy lohkojen pettämiseen, vaikka ei nyt ehkä juurikaan liity tähän aiheeseen suoraan, on nakutus. Kaikkea ei korva rekisteröi, mitä tapahtuu koneen sisällä. Pahimman naulaamisen kyllä kuulee korvalla varsin hyvin, kuin kuulostaisi että joku takoo lekalla ihan vieressä.

Nakutus on erilaista rautalohkossa, kun käytetään erilaisia kansia. Siis valurauta vasten valurautaa tilanne on toinen, kuin alumiinisilla kansilla.

Eräässä ( jälleen ei amerikkalais valmisteissa) moottorissa palamista tutkittiin palopaine anturilla. Mielenkiintoista oli löytää sylinterikohtaisia eroja, missä nakutusta tapahtui. Paineen nousu pytyssä oli mm. erilainen, kun vaihdettiin pakonokka ( taisi jäädä liikaa jäännöskaasuja pyttyyn). Monesti kun sanotaan, ettei kone nakuta, se saattaakin nakuttaa. Tuossakin ed. mainitussa moottorissa säädettiin nakuanturi herkemmälle ja niin vain alkoi kuulua selvästi. Korva ei tätä millään erottanut.

Lopputulema oli, että jokainen sylinteri säädettiin eritavoin, koska ennakot mm. eivät olleet kaikissa samat. Moottorinohjain oli Motec. Teho myös parantui tehon/momentin osalta, kun liika sytkäennakko ei vastustanut koneen käyntiä. Siis niitä nakuja, mitä korva ei erottanut.

Mukavaa oli myös saada tietoa, että pakokanavan kautta mittauksissa ilmeni, että siellä puolella vaikutti 0,2 bar alipaine joka veti mäntää ylöspäin. Pakosarjajumppaa ei silloin tehty. Tulokset olisivat todennäköisesti voineet muuttua hieman lisää alipaineen suhteen.

Mutta noin yleisesti ottaen, mitä pitemmälle koneen rakennus etenee, sitä tärkeämmäksi alkaa muodostua tiettyjen asioiden vaikutus suoraan kestoon.

Onko kukaan muuten tutkinut, mihin momenttiin kansi tulee ohennetulla pinnapultilla, verrattuna vakiopulttiin? Ja mikä on jäänyt noin suurinpiirtein momentiksi ohennetulle pinnapultille?

Jaahas, tulipas taas asian vierestä tarinaa.
Anti -Histamiini 65
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja porttari »

Jep, just tuota ajoinkin takaa noista momenteista. Mutta kuinka paljon pienempään momenttiin olisi pitänyt se arppilainen jättää, jotta olisi vastannut sitä vakiopultin momenttia? Siis edelleenkään mulla ei tule äkkiseltään mieleeni perustetta, miksi kansi pitäisi vetää noin tiukalle.

Koska eihän se voi olla tiivisteen pito voi olla siitä kiinni, että vetääkö pultit tiukempaan? Eihän työpaineet nouse liikaa, jos säädöt ovat kohdallaan. Liika on likaa enneakossakin, mutta myös päinvastoin. Jakajalla on kyllä melkein mahdotonta saada just halutunlaista ennakkokäyrää, ennemminkin vähän sille seinälle.

Se kun on vaan ikävä haittapuoli, että liian tiukalle vedettäessä se alukansi varsinkin muuttaa muotonsa. Tämänhän voi helposti todeta kasausvaiheissa, kun laittaa ohivuotomittarin kiinni kun kiristelee. Ja kun ne venttiilit sitten vuotavat käyvässä koneessa, niin istukkarenkaat varsinkin pakopuolella muuttuvat lasisen koviksi, eikä miran terä meinaa pystyä niihin kunnolla. Joutuu teroittamaan terän jättökulman ihan toisenlaiseksi, kuin millä normaalisti leikkaa.

Joskus tuntuu, että ohjaimen ja venttiilin välys täytyisi jättää oikein isoksi, että venttiili edes jotenkin tiivistyy istukkaan. Vaan eipä olisi kuitenkaan loppupeleissä järkevää.

Tiedän kyllä, että koneistuksia istukoihinkin tehdään stressilevyjen kanssa, mutta eri asia milloin se on tosiaan välttämätöntä. Ts, millä tasolla liikutaan koneen tehojen kanssa.

Venttiilit myös karkenevat, eikä niiden koneistus ole kovin herkkua. Hiomakiveä saat terottaa suurinpiirtein joka toisen venttiilin kohdalla. Eikä aina sittenkaaän meinaa saada hyvää. Lämpö on käyvässä koneessa hyväksi, mutta liika lämpö taas ei.

Kyllä minä sen ymmärrän, ettei harrastetasolla toimittaessa ole hakata hilloa tuhottomasti koneeseen, mutta ehkä joihinkin juttuihin kannattaisi silti pistää painoarvoa, ettei ne rahat mene tuuleen mitä koneeseen on sijoittanut siihen mennessä.
Anti -Histamiini 65
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3206
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Noista decki korkeuksista senverran, että saatavilla on:
Windsor lohkot!
302 lohkot 8.200" ja 8.700" laakeripukit 302 STD (2.249”).
351 lohkot 9.200" ja 9.500" laakeripukit 351W STD (3.000") tai 351C (2.749”).

Jos jotain muuta korkeutta haluaisi niin,

DART Small Block Ford Billet Blocks!
Overview
Dart small block Ford billet blocks are 100% custom machined, allowing for virtually unlimited choices in bore centerline, deck height, bore diameter, and lifter and cam options. Each billet block is painstakingly machined from a solid block of ultra-lightweight, forged 6061 aerospace aluminum alloy, then heat treated with a proprietary process that results in ultimate strength and stability for high stress racing engines.

From spread bore spacing, to modified head bolt patterns, to special lifter locations, altered cam shaft locations or high capacity water jackets Dart billet blocks turn your concepts into a reality.

Features:
- Forged 6061 aerospace alloy with proprietary heat treatment for maximum strength and stability
- Custom machined for your application
- Custom deck height options
- Raised camshaft locations
- Cam tunnel options up to 60mm
- Custom lifter diameters and locations
- Steel or optional aluminum main caps
- Full water jackets
http://www.dartheads.com

Kampiakseleiden suhteen on sama tilanne lähes mitä vaan on saatavilla jos todellista halua löytyy.
Minä teetin yhden akselin omilla mitoilla ja sellainen siitä sitten tuli kuin oli tilattu. Spesiaali isku spesiaali laakerikaulat ja halutu bob weight.
Miksi ei flat panel akselikin onnistuisi koska nokan saa myös selaisen kuin haluaa tai otta siten plankko nokan ja pyöräyttää itse nokat halutun laisiksi.
http://www.jesel.com/valvetrain/index.php/cam-cores
http://www.callies.com/components/camshafts/
Kyse on kai lähinnä rahasta, koska osaamista ja tietoa meillä jo on.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 302 stroke /da

Viesti Kirjoittaja porttari »

Tuolla 180 asteisella kampuralla sais hyvät pakosarjat tehtyä. Joko 4-1 tai 4-2-1 tyyppiset. Hyviä mahdollisuuksiahan tuolla kampiraudalla saisi, mutta kuinka kalliiksi se sitten tulisi.. Ja voisko sillä kuitenkin saada jotain värinöihin liittyviä etuja ns perinteiseen akseliin nähden.

Joo, melkein kaikkea saa rahalla :). Tuosta kannen muutoksista vielä sananen. Ihan hiljattain koneistelin istukoita alumiini pipoon ja yllättävän paljon täytyi seetiä koneistaa jotta ympäriinsä sai pitävän. Pakorengas oli mennyt jonkin verran soikeaksi. Nyt venttiilit ovat tiiviit, mutta entä kun vedetään kovilla pulteilla isoon momenttiin. Toivottavasti tulos ei ole +- 0. Venyvät pultit itse laittaisin suosiolla peliin.
Anti -Histamiini 65
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3206
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ymmärtääkseni tuolla korsetilla ei niinkään tueta lohkoa vaan pyritään estämään runkolaakeri pukkien liike main cap walk. Se mikä on riittävää tai tai tarpeeksi on tapaus kohtailen. Jos vaikka alumiini korsetilla pystytään pukkien liike hillitsemään niin hyvä. Tarkoitus ei kuitenkaan ole lisätä turhaa massaa koneeseen. Ensisijaisesti tietenkin tulisi koneen sisäiset värähtely minimoida kevennetyillä mutta vahvoilla osilla ja tähän liittää pyörivien massojen tasapainotus männät, tapit, kiertokanget, damberi, hihnapyörät, vauhtipyörä ja kytkin. Kampilinjan suoruus ja akselin suoruus (suorana pysyminen) myös vaikuttavat vääntö- / värähtelyvoimiin koneen sisällä.
Tässä tulee tietenkin lähtökohtaisesti huomioida koneen teho ja käyttötarkoitus. Jos kone on lähes vakio ja maksimikierrokset lähellä vaikio kone kierroksia ei lisä tukea todennäköisesti tarvita. Mutta kun kone pyörii +7000, +8000 tai jopa +9000 rpm niin jotain tukea runkolaakeripukit tarvii liikkeen hillitsemiseen.

Tuossa Toytan tukisysteemi made in Finland, eli tuollakin pärjätään hyvin myös kilpapuolella kun litratehot menee hieman yli 100 hp/l.
Liitteet
vahvikkeet.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

aikanaan oli toisen merkkinen auto isolla motilla ,,,niissä oli mahdollista käyttää tällästa kehikkoo http://s150.photobucket.com/user/tspjim ... 6.jpg.html kaarahan on näppärä käsistään ni vois tämän tapasia kymmenkunta pikkulohkoon väsätä :idea:
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja porttari »

Kuinkahan ne tuon toteuttivat esim. Ferrarilla V8:ssaan? Kuitenkin niissä 180 asteen kampura. Ja tietysti kaikissa vähän vanhemmissakin kilpakoneissa. Tilavuudet eivät tietystikään olleet kovin suuria noissa. Ferrarissa tilavuudet 3-3,5L, ainakin vanhemmissa koneissa.

Ainakin vajaa sylinterisissä on tehty kampiakselit painaviksi jo useamman vuoden ajan juuri sen värinättömyyden takia. Aika vähän taitaa olla mitään suurempaa tietoa tuosta kampiakselin käytöstä jenkkilästä.
Anti -Histamiini 65
mikkok
Aktiivi
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Huhti 2010, 12:44
Auto: 1955 kupla supercharged
1956 lincoln premiere
1972 kupla
1996 GT Convertible
…ja pari käyttistä
Paikkakunta: Lpr

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja mikkok »

Ei kenelläkään sattuisi olemaan cad kuvaa tai lainata vaikka pariksi viikoksi ruhtirautaa => voisin tutkia mitä maksaisi "riitävän paksusta" (mikä olisi se järkevä paksuus?) materiaalista laserilla tai plasmalla noita tehdä vaikka 10kpl tai sitten sata jos halukkaita ilmaantuu :wink: Ja siis oikeasti harrastaja hintaan!!!
- shine can never replace attitude -
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

tuossahan tuo on pikkulohko puhutunlaisella kampiakselilla.
http://www.enginelabs.com/news/more-det ... otos-here/
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

ei tainnu ferrarilla olla -70 luvun alussa paljoa tietokoneita mutta silti v8 koneet olivat ja ovat hienoja keksintöjä. tilavuutta tosin ei ole ameriikan malliin.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

jos nyt hypätään pois tuotantoautojen koneista niin Coventry Climax teki vastaavia jo -60 luvun alussa.
tämä ei tosiaankaan ole fordin väheksymistä vaan sitä että moni asia on keksitty nykypäivänä uudestaan. :asking02:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3206
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Liitteet
GT 350 V8 Crank
GT 350 V8 Crank
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja porttari »

Chevyyn siis löytyy tätä litteätä kampirautaa, mutta löytyykö Hoppaan? Niinkuin jossain aiemmin kirjoitin, niin tänä päivänä jo noihin eurokoneisiin tehdään painavia akseleita ( isoihin 4 mukisiin) juuri niitten värähtelyjen yms. vuoksi. Eikä siitä keveydestä ole mitään etua muutenkaan, kun niin pienellä kehällä pyörintä kummiskin tapahtuu.

Mielenkiintoiseksi tämä ketju menee mielestäni :peukku:
Anti -Histamiini 65
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 302 stroke /dart

Viesti Kirjoittaja porttari »

No ei sitä varmaan ainakaan ihan helpolla löydy, viimeisintä tietoa siis. Mulla meni yksi tuttu Bosch Motorsportille hommiin Michiganiin, jolle tein useita kansitöitä, niin täytyypä laittaa viestiä udellakseen saisiko mitään selville siellä. Voihan se olla, ettei mitään tietoa tuu mistään :)

No eikös se Cammer tehty jo kuuskytluvulla :D Ehkä se päivä vielä koetaan, kun joku tekee kustannustehokkaan kansitsydeemin ameriikassa, jossa on yläpuoliset nokat..
Anti -Histamiini 65
Vastaa Viestiin