Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
40u esisuodatin ja 10u perässä. Kiertää tukkien kautta ja painesäädin ennen paluuta.
EFI-painemittari tulee painesäätimen yhteyteen.
Tankki on se Aeromotiven systeemi, jossa pumppu sisällä.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Mukana tuli 2" läpivientikumi johdoille.Mexico65 kirjoitti:Rintapeltiin sopiva läpivienti piuhoille. Läpivienti suojana minulla oli jonkin etuvetoisen vetonivelen suojakumi modifioituna.
Kiitokset vaan heti kaikille ohjaamisesta oikeaan suuntaan ecun sijoittamisessa. Oli niin kova hinku piilottaa näkymättömiin boksi...
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Mikä tankki tuo on? Kun ei ollu edes alkuperäisen tankinanturin reikää. Ja tuleeko tuohon tankin päälle myös mittarin anturi?
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
64-68 Mustang Stealth Fuel TankTopias74 kirjoitti:Mikä tankki tuo on? Kun ei ollu edes alkuperäisen tankinanturin reikää. Ja tuleeko tuohon tankin päälle myös mittarin anturi?
asennusohje
Tankissa valmiina VDO-pohjainen lähetin, mutta omassa tapauksessa oli väärällä alueella (lähetin alkuperäiselle mittarille = 73-20 ohmia, minulla VDO-mittari, joka tarvitsee 10-180 ohmin lähettimen).
Olin aikaisemmin sovittanut alkuperäiseen tankkiin VDO-lähettimen lähetinosan kohoineen (pelkkä lähetin ja koho alkuperäiseen umuputkeen ilman telinettä):
http://www.summitracing.com/int/parts/v ... /overview/
Koska tankissa oli mekaanisesti sama lähetin, niin vaihdoin vain vanhan vastusosan (mitä kohon liikuttama kontaktiosa hankaa) tuohon tilalle. VDO rakentaa samaan lähetinrunkoon eri arvoilla olevat lähettimet ja tuo lähetinosan vastuslevy on kiinnitykseltään samanlainen.
Ennen tankin sovittamista käytin kaikki osat irti ja tiivistelin laippaosan alueet, jotta mahdollisessa ylitankkaustilanteessa ei tule tihkumisvuotoa ja että kaikki bensahöyryt kulkeutuvat huohotuslähdön kautta asennettavaan aktiivihiilipurkkiin.
Slosh bafflen olemassaolo tuli myös varmistettua kurkkimalla reikien kautta. On noin 30x30 cm kokoinen 10 cm syvä metallikaukalo pumpun kohdalla ja siinä muutama pikkureikä pohjassa.
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Moro
Mistä hommasit ton aktiivi hiili purkin?
Olis tarvetta omassakin tollaiselle.
Juha
Mistä hommasit ton aktiivi hiili purkin?
Olis tarvetta omassakin tollaiselle.
Juha
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Itsellä on bensalinjat ollut samassa paikassa aiemmin, ja jos ei haeta ihan maksimi rengastusta, niin toimii. Myöhemmin siirsin ne kiertämään yläkautta lokarin sisällä.
Omat boksit sain tungettua hanskalokeroon, mutta hanskoja sinne on enään turha yrittää... Tuo paikka iskaritornin takan ehdottomasti liian kuuma. Joko tornin etupuolelle, tai kabiiniin..
Omat boksit sain tungettua hanskalokeroon, mutta hanskoja sinne on enään turha yrittää... Tuo paikka iskaritornin takan ehdottomasti liian kuuma. Joko tornin etupuolelle, tai kabiiniin..
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
'kaara kyllä mainitsi, että ei taida tuo paketti tukkeentua' Hyvä ajatus laittaa painemittari ennen suodattimia kun sulla näyttää olevan nitriilikumiletkuilla toteutettu tuo systeemi ja nyky alkoholipitoinen bensa liuottaa nitriilikumista mustaa kamaa joka tukkii suodattimia. itse tein saman virheen ja jouduin toisen tuhatlappusen uhraamaan teräspunosletkuihin joissa teflon sisäputki ja liittimethän noihin edellämainittuihin selvästi kalliimpia. jos olisin sinä juoksuttaisin talven aikana putkistossa olleen bensan pois ennen käynnistystä ja vaihtaisin suodattimia säännöllisin väliajoin ettei vedä uutta konetta laihalle.
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Vaikea on ajossa tarkailla poltoaineen pinetta jos mittari on konehuoneessa.
Sähköinen poltoainemittari linjaan löhelle kaasaria tai suuttin kiskoa, toimii ja on huolet ehkä poissa.
Tuossa asennuksessa on se hyväpuoli, että ajossa voi todeta paineen myös WOT.
Sähköinen poltoainemittari linjaan löhelle kaasaria tai suuttin kiskoa, toimii ja on huolet ehkä poissa.
Tuossa asennuksessa on se hyväpuoli, että ajossa voi todeta paineen myös WOT.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Ajattelin ihan samaa ja filtterin oltava lähes täysin tukossa jotta pudottaa painetta tyhjäkäynnillä. Sähköinen mittari vaan kabiiniin ja paaljon parempi.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Kaikki kerholehdessämme mainostavat toimittajat saavat toimitettua.1223 kirjoitti: Mistä hommasit ton aktiivi hiili purkin?
Olis tarvetta omassakin tollaiselle.
Laita hintatiedustelua koodeilla (evap-pönttö + purge valve):
4B1025 Motorcraft CX741 Vapor Canister
CP402 Vapor Canister Purge Valve Ford/Mercury
E4AE-9C915-AA
Pelkkä pönttö ei välttämättä poista bensahuuruja, koska huurut kyllästävävät aktiivihiilen pikkuhiljaa ilman tuuletustoimintoa. Tuuletustoiminto järjestetään vetämällä pöntöstä yhteys imusarjan vakuumipuolelle.
Ongelmana on, että linja ei saa olla auki koko aikaa, koska pöntön läpi imettävä ilma sotkee seoksia.
Itse aion rakentaa (vinkkiä, jos jollain tietoa paremmasta tekniikasta) käyttäen efin kahta ohjauslinjaa.
Efissä on kolme ohjauslähtöä suoraan ilman kikkailuja käytettävissä:
There are 3 optional outputs available on the system that can be used for the following features:
A/C Shutdown – This output will provide a +12 volt output a defined throttle position.
This output can be used to trigger a relay that deactivates the A/C at higher throttle positions
Electric Fan #1 output – This output will provide a ground output to trigger a relay used for a cooling fan.
Electric Fan #2 output – This output will provide a ground output to trigger a relay used for a cooling fan.
Electric Fan #1 output-linja tulee suoraan mukaan olemassaolevan lämpötilareleen/manuaaliohjauksen kanssa rinnalle ja vetää flektin ohjausreleen maihin kun jäähdytysnesteen lämpötila ylittää säädetyn arvon.
AC- ja Fan2-linjaa käytän evap-venttiilin ohjaukseen. Venttiilin ohjausvirta 0,2A, joten potku riittää ilman relettä. Diodi varmuuden vuoksi käämin yli leikkaamaan sammutuksen ylijännitepiikit. AC-linjaan saa säädettyä halutun kaasuläpän asennon, jossa +12V aktivoituu ja Fan2-linja vetää maihin kun jäähdytysnesteen lämpötila ylittää säädetyn arvon.
Lopputuloksena evap purge-venttiili aukeaa sellaisessa tilanteessa, että moottori on käyntilämpöinen ja kohtalaisen kuormituksen alainen -> suljetun silmukan säätö pysynee hyvin mukana kompensoimassa evap-venttiilin kautta tulevat polttoainehuurut.
Vakuumilinjan laitan throttle bodyn ported-liittimeen.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Kiitos varoituksesta, pitää seurailla tilannetta. Vanhasta kaasutinasennuksesta oli jo noita nitriilipuolen liittimiä ja päätin pidättäytyä edelleen samassa letkumateriaalissa - teflonin kanssa olisi tullut jonkin verran lisäkulunkia. Aion ajaa pelkällä 98E5 aineella.Gunwold kirjoitti:Hyvä ajatus laittaa painemittari ennen suodattimia kun sulla näyttää olevan nitriilikumiletkuilla toteutettu tuo systeemi ja nyky alkoholipitoinen bensa liuottaa nitriilikumista mustaa kamaa joka tukkii suodattimia. itse tein saman virheen ja jouduin toisen tuhatlappusen uhraamaan teräspunosletkuihin joissa teflon sisäputki ja liittimethän noihin edellämainittuihin selvästi kalliimpia. jos olisin sinä juoksuttaisin talven aikana putkistossa olleen bensan pois ennen käynnistystä ja vaihtaisin suodattimia säännöllisin väliajoin ettei vedä uutta konetta laihalle.
Eikös tässä minun tilanteessa (ja muissakin paluulinjalla varustetuissa sähköisellä polttoainepumpulla varustetuissa systeemeissä) ole periaatteessa koko ajan vakiovirtaus suodatinpakettien läpi riippumatta auton ajotilanteesta?Gunwold kirjoitti:Ajattelin ihan samaa ja filtterin oltava lähes täysin tukossa jotta pudottaa painetta tyhjäkäynnillä. Sähköinen mittari vaan kabiiniin ja paaljon parempi.
Pumppuhan painaa vakioteholla ainetta linjaan ja jos auto on tyhjäkäynnillä, niin lähes kaikki pumpattu aine palaa tankkiin.
Minusta suodattimien tukkeentumisen havaitsee ihan tyhjäkäynnilläkin vertaamalla analogimittarin ja Efin ilmaisevaa painetta. Efin sähköinen anturihan tulee siis kiinni tuohon painesäätimeen ja se ilmaisee taas suoraan ruiskun jakotukeissa olevan polttoainepaineen.
Terminator ei vaadi polttoaineen painemittausta toimiakseen, mutta halusin mittauksen nimenomaan tuota ajonaikaista seurantaa varten. Kabiinissa oleva mittarikaan ei ole välttämättä mikään ratkaisu, koska ei mittaria kuitenkaan kerkiä tuijotella ajon aikana kovin tiiviisti.Mexico65 kirjoitti:Vaikea on ajossa tarkailla poltoaineen pinetta jos mittari on konehuoneessa.Sähköinen poltoainemittari linjaan löhelle kaasaria tai suuttin kiskoa, toimii ja on huolet ehkä poissa.Tuossa asennuksessa on se hyväpuoli, että ajossa voi todeta paineen myös WOT.
Efiin integroitu mittaus ratkaisee ongelmat.
Terminatorin Efissä saa asetettua automaattisen mittauksen aloitusliipaisun esim. kaasuläpän asennon mukaan ja mittaa sitten halutun ennalta määritellyn ajanjakson joka liipaisusta. Käyriä voi sitten katsella läppäriltä kaikessa rauhassa myöhemmin ja tuloksista pitäisi näkyä jos on bensanpaineongelmia.
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
starsky kirjoitti:Lähti irti. (akku on edessä)
Entäs tämä paikka? Tulee sitten näkyville, mutta eipä tuo kovin iso kosmeettinen ongelma ole, jos vaihtoehtona on lyhyt elämä eculla:
Apumiehen penkin alla joutava paikka , vedä laikalla aukko tee kotelo ja laita sinne . On suojassa ja viileässä paikassa , kun muutenkin olet pilkkonut ja muutellu kulkinettasi , niin ei haittaa jos teet kotelon sinne penkin alle.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Ei huono ajatus, tosin ehkä esim lämppätinpäällä olis ihan hyvää tilaa, jos haluaa hanska lodjun säilyttää...
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Moro
Mulla on boksi siellä lämppärin päällä (ei kiinni lämppärissä vaan hanskalokeron takana omassa kiinnikkeessä) ei ehkä helpoin paikka sitä sinne laittaa mutta on siististi piilossa.
Läppäri liitin on radio aukossa.
Juha
Mulla on boksi siellä lämppärin päällä (ei kiinni lämppärissä vaan hanskalokeron takana omassa kiinnikkeessä) ei ehkä helpoin paikka sitä sinne laittaa mutta on siististi piilossa.
Läppäri liitin on radio aukossa.
Juha