sylinterinkannen pulteista ja studeista tietopaketti

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja porttari »

Vakiopultit vaan kehiin ja ennakot oikeille tasoille, niin loppuu ongelmat ja hatun ylösnousu jne. Sitten vaan piirtämään viivaa katuun hyvillä mielin :mrgreen: .

Laittaa timecertin helat niihin räyhempiin lohkoihin , joissa on jo vakiona isommat pultit, että voi ottaa käyttöön venyvät vakkarituotteet. Pitäisi kyllä toimia varsin hyvin omasta mielestä. Tai näinpä taidan itselleni tulla tekemään ainakin, koska en halua mitään huohottavaa malmikasaa pellin alle.
Anti -Histamiini 65
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ohivuodot 3 - 5%, 289 kone rautakannet ARP kannnen pultit Fel-Pro massa kansipahvi, jälkikiristys tehty, kone on ollut käytössä pari vuotta, käyttö on ollut hallitua ja rauhallista koskaan ei ole ylitetty 7500 rpm rajaa.

Tuo eilen dynottu 289 ohivuoti enne käynnistystä noin 10 - 15%. Dynossa sisäänajon jälkeen noin 5 - 10 %. Oletettavaa on, että ohivuodot vielä tuosta laskee kun kaikki osat on loksahtaneet paikoilleen. Samat kannet, pahvit ja ARP pultit kuin edellisessä 289ssä ei jälkikiristystä.

Eli en murehdi kansipulteista, mutta seuraan asiaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Mutta kuten itekki totesit, ei ongelmaa rautakansilla.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Jyriä meinasin, kyl mää noi sun jutut oon pariin kertaan kuullu ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
mave
Aktiivi
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Syys 2004, 14:59
Auto: Mustang 1993 Turbo, 1967 F100 pikkulohko, Maverick 5.0 Coyote
Viesti:

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja mave »

kaara91 kirjoitti:Noita karkaistuja prikka-aihioita löytyy hyvin varustetuista pulttikaupoista merkinnällä DIN 6340, joista saa sorvattua sopivat kantta vasten, sekä tarvittaessa korottaa vielä jos pultin pituuksissa on varaa.
Mites hommat etenee vai onko studit jo napsunu poikki ;)
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jos ARP:n pultit ja sudit tuntuu jostain syystä aivan väärältä valinnalta niin hyvä tajonta löytyy myös Fel-Prolta oikein T-T-Y pultit 302 7/16" kansipultit.
http://olybrake.com/pdf/fel_pro_torque_specs_guide.pdf

ja lisää aiheesta
http://www.enginebuildermag.com/2005/07 ... -bolt-use/

Edelleen olen kuulolla mutta en ...
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja porttari »

Painetta pyttyyn ohivuotomittarin kautta, niin alkaa selvitä minne ja miten paljon prosenteissa hukkuu väärillä pulteilla. Tekee kiristyksen pikkuhiljaa ja sitten toteaa millä momentilla kansi antaa myöten.

Eräs asiakkaani 4 sylinterinen ahdettu eurokone tuottanut parhaimmillaan 2,3L koossa 1260hp E85:lla ( n.3,2 bar). Kansi on ollut kiinni 11x1,5mm (150hp) vakiomoottorin venyvillä kansipulteilla. Pikainen laskutoimitus antaa 315hp/sylinteri. Syl. halkaisija 95,5mm, eli ei kovin montaa mm. enää eroa esim. 302 ns. vakioporaukseen verrattuna.

Tästä kun ynnää esim. mitä ahdettu 302-347 tms pitäisi puskea pihalle, niin tehoksi tulee pyöreät 2500hp samalla pyttyteholla, mitä tuo vajaa sylinterinen. Ja eipä taida olla vielä suomessa tämmöistä yhtään missään nähtynä.

Niin millä ihmeellä on oikeasti perusteltua käyttää jossain 500+ tehoisessa v8 mosassa kovia pultteja?? Tässä eurokinnerissä kyllä koiteltiin huomattavasti pienemmillä tehoilla kovia pultteja, mutta kansirieskaa ei saatu koskaan pitämään. Ongelmat ratkesivat ainoastaan venyvillä pulteilla. Plus että venttiilit vuosivat myös kovia pultteja käytettäessä.

Tehdäänkö meillä täällä kotimaassa aina kaikki samalla tavalla, kuin jenkit tekevät? Kun se nyt sattuu olemaan heillä jotenkin ns. muodissa. Jos on olemassa sellaisia kansia, jotka eivät muutu kovemmiila kiristysarvoilla, niin ei siinä silloin muodostu ongelmaa, mutta tähän asti nähdyt ovat olleet enempi vähempi alttiita muodon muutoksille. Ja tietysti täytyy varmistua myös, ettei lohkosta nouse kierteet ylös.

Kun tehollinen keskipaine kasvaa riittävän korkeaksi, niin moottori on säädettävä sylinteri kohtaisesti, koska pienikin työpaineen nousu väärässä kohtaa kammenkiertoa saattaa olla tuhoisia. Esim. varsinaista nakutusta ei ole, mutta jo liian kova työpaine heti alakuolokohdan jälkeen saattaa nostella hattua ylös kummasti. Tai sitten pyttyyn jää palamattomia jäännöskaasuja, jotka hidastavat palamista noin niinkuin esimerkiksi aiheuttaen nakutusta.

Tiedän kokemuksesta, että myös sytkäennakko on pyttykohtainen, jos asiaa ruvetaan oikeasti tutkiskelemaan. Erot eivät ole kovin suuria, mutta hyvinkin oleellisia toimivuuden ja kestävyyden tavoittelussa. En tiedä tähän mennessä yhtään esim. ahdettua konetta, joka olisi särkynyt liian kovasta tehollisesta keskipaineesta ( suuresta tehosta), mutta tiedän lukuisia, jotka ovat särkyneet väärästä säädöstä johtuen.

Minusta tämä pulttiasia on hieman samanlainen juttu, kuin se, että käytetään huonoja pakosarjoja ( isoja kollektoreita) vaikkapa täällä kotimaassa. Niitä kun on ruukattu käyttää siellä jenkkilässä iät ajat, niin kyllähän sitten meilläkin. Ehkä järjenkäyttökin voisi olla ihan sallittua ja suotavaa.

Ja ei sitten herneitä tästä paatoksesta kiitos :mrgreen: .
Anti -Histamiini 65
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 xxx / xxxx moottori

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tässä on yksi mielenkiintoinen asia, ettei yksikään lohkojen tai alumiinikansien valmista eikä kansipulttien valmistaja kerro erikseen, että venyviä pultteja tulisi käyttää FORD sb koneissa, oli kyseessä rauta- tai alumiini kannet. Paitsi FlePro Torque-To-Yield (TTY) (kertakäyttöiset) ns venyvät pultit.

http://www.felpro.com/technical/technic ... bolts.html
◾To be absolutely safe, do NOT reuse (TTY) head bolts.
Fel-Pro TTY Head Bolt Kit ES72155, $17.97

Onko niin, ette nämä valmistajat ARP, Edelbrock, Dart, Trick Flow, Brodix, ym. valmistajat evät ole vaivautuneet tutkimaan tai testaamaan erilaisia kannen pultteja juurikin alumiinikansien tapauksissa. Uskon, että joitakin testejä pojat on tehneet ihan käytännössä ja laboratorioissa.

Kuinka monta tapausta on tullut esille FORD sb koneiden osalta, että alumiinikansien osalta olisi tapahtunut ARP:n kansipulttien tai studien osalta ongelmia sikäli, että asennus on tehty oikein?

Omakohtaisia kokemuksia on vain kolmesta 302 ja 334 cid koneista joissa kahdessa 7/16" kansi pultit / studit ja yhdessä 1/2" pultit / studit, ei mitään ongelmia kisakausien jälkeen, että pultit tai sudien aluslevyt olisi painuneet kasiin.

Hyvin pitkälle sama tilanne myös GM ja MOPAR puolella jossa vanhan rauta lohkon päälle on pultattu alukannet ARP:n pulteilla, kisa puolella ei näitä ongelmia ole suoraan havaittu.

On myös huomioitava millaisia kannen tiivisteitä käytetään.

Perfect Engine Sealing Starts With Proper Head Bolt Use
http://www.enginebuildermag.com/2005/07 ... -bolt-use/

Tämäkin olisi hyvä lukaista.
http://arp-bolts.com/p/technical.php

TORQUE TO YIELD HEAD BOLTS
http://engineproblem.com.au/procedures/details/7.html

Jokainen saa käyttää minkälaisia kansipultteja tahansa, kunhan työ tehdään oikein. Ei ole oikea eikä väärää kansipulttia. On vaan erilaisia tarpeita.

Tuollaisen kommentin löysin yhdestä keskustelusta!
Torque to yield bolts are junk,use ARP's or find some old 289/302 bolts...Torqued correctly with any good quality gasket there shouldn't be a problem...

My 95 had TTY head bolts. After talking to ron @fox lake racing I will never use factory head bolts again!
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Power_boat
Addikti
Viestit: 213
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
Auto: Mustang 4.0 2005
Paikkakunta: Nummela

Re: 289 xxx / xxxx moottori

Viesti Kirjoittaja Power_boat »

Voisitteko avata mulle hieman tätä ARP pulttia. Siis musta, kova pultti ilmeisesti. Kovuus luokkaa 10.9 vai 12.9 vaiko ihan jotain muuta??
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 xxx / xxxx moottori

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Power_boat kirjoitti: 02 Tammi 2018, 14:45 Voisitteko avata mulle hieman tätä ARP pulttia. Siis musta, kova pultti ilmeisesti. Kovuus luokkaa 10.9 vai 12.9 vaiko ihan jotain muuta??
http://arp-bolts.com/p/technical.php
ja valitset ARP Materials

Minkälainen verstas on kyseessä niin voi katsoa videot: 1/3, 2/3 ja 3/3


65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Power_boat
Addikti
Viestit: 213
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
Auto: Mustang 4.0 2005
Paikkakunta: Nummela

Re: 289 xxx / xxxx moottori

Viesti Kirjoittaja Power_boat »

Joo nää momenttijutut on opetettu mulle jo ennen ammattikoulua. Sen tarkoitus lienee kuitenkin juuri se pultit venyttäminen tietyllä tavalla.

Sitä mä vaan kummasteleen että mikä juuri siitä tekee niin hyvän koska ainakin meillä rakennetaan töissä huomattavasti tehokkaampia moottoreita ja ihan valmistajan omat pultit niihin riittää.

Ehkä lukaisen noin myyntihöpinät tuolta ARP:n sivuilta josko saisin valaistuksen.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 xxx / xxxx moottori

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Power_boat kirjoitti: 02 Tammi 2018, 17:42 Joo nää momenttijutut on opetettu mulle jo ennen ammattikoulua. Sen tarkoitus lienee kuitenkin juuri se pultit venyttäminen tietyllä tavalla.

Sitä mä vaan kummasteleen että mikä juuri siitä tekee niin hyvän koska ainakin meillä rakennetaan töissä huomattavasti tehokkaampia moottoreita ja ihan valmistajan omat pultit niihin riittää.

Ehkä lukaisen noin myyntihöpinät tuolta ARP:n sivuilta josko saisin valaistuksen.
Order Desk & Technical Support: 800.826.3045
Hours: Monday - Friday, 7:30am - 4:30 pm PST
Outside the U.S. and Canada: +1 805.339.2200
Fax: 805.650.0742
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 xxx / xxxx moottori

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

kaara91 kirjoitti: 02 Tammi 2018, 17:54 Tossa yksi strokkeri jossa käytetty venyviä studeja alukansilla.

http://www.enginelabs.com/engine-tech/e ... or-street/
Kummatkaan esittämäsi pultit eivät ole ns. T-T-Y pultteja vaan samanlaisia kiristys metodiltaan kuin muutkin ARP:n pultit ja studit. Olen yhdessä koneessa (FORD 302) käyttänyt noita Felpro T-T-Y pultteja ja niissä lopullinen kiristys tehtiin astelevyllä samoin kuin monissa nykyaikaisissa moottoreissa. Eipä senkään kanssa ole ollut mitään ongelmaa yli kymmenen vuoden käytön jälkeen.

Molemmat on kuitenkin vielä kovempia kuin ARP 7/16" tai 1/2" normi pultit ja studit, joten vaativat suuremman momentin saavuttaakseen saman venymän, mutta puristus voima kasvaa vastaavasti verrattuna normi pulttiin tai studiin.

http://www.felpro.com/technical/tecblog ... bolts.html

Kuten artikkelista huomaatte saattaa T-T-Y pultin / studin puristus voima olla suurempi kuin vakio pulteilla, näin ollen oletettavaa lienee lämpölaajenemisen vaikutuksesta voiman vaan kasvavan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 xxx / xxxx moottori

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Clamping Force

Tämä artikkeli kannattaa lukea huolella!
http://dsportmag.com/the-tech/how-to-in ... ny-engine/

Ote ko. artikkelista:
Any engine with an M10 head bolt is likely to lack enough clamping force when the torque output of the engine is doubled. One great example of such an engine is the Nissan KA24DE. The stock head bolts torqued to 62 ft-lb with motor oil apply under 10,000 pounds of preload. Push the torque output of this engine past 300 lb-ft of torque and those stock head bolts will have difficulty in maintaining a head gasket seal. When the head bolts are upgraded to ARP 8740 10mm head studs, torque can be increased to 70 ft-lb (using ARP lube). This torque value will deliver over 12,500 pounds of clamping force.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 xxx / xxxx moottori

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Hyvä keskustelu!
Kiitos Ismo, joutui oikein kaivamaan lisätietoa kansipultti ym. pultti asiasta.
Tämä ei mitenkään ollut turhaa keskustelua, päinvastoin paljon lisää tietoa niin meille kuin niille jotka jaksoivat keskustelua seurata.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin