Painetta pyttyyn ohivuotomittarin kautta, niin alkaa selvitä minne ja miten paljon prosenteissa hukkuu väärillä pulteilla. Tekee kiristyksen pikkuhiljaa ja sitten toteaa millä momentilla kansi antaa myöten.
Eräs asiakkaani 4 sylinterinen ahdettu eurokone tuottanut parhaimmillaan 2,3L koossa 1260hp E85:lla ( n.3,2 bar). Kansi on ollut kiinni 11x1,5mm (150hp) vakiomoottorin venyvillä kansipulteilla. Pikainen laskutoimitus antaa 315hp/sylinteri. Syl. halkaisija 95,5mm, eli ei kovin montaa mm. enää eroa esim. 302 ns. vakioporaukseen verrattuna.
Tästä kun ynnää esim. mitä ahdettu 302-347 tms pitäisi puskea pihalle, niin tehoksi tulee pyöreät 2500hp samalla pyttyteholla, mitä tuo vajaa sylinterinen. Ja eipä taida olla vielä suomessa tämmöistä yhtään missään nähtynä.
Niin millä ihmeellä on oikeasti perusteltua käyttää jossain 500+ tehoisessa v8 mosassa kovia pultteja?? Tässä eurokinnerissä kyllä koiteltiin huomattavasti pienemmillä tehoilla kovia pultteja, mutta kansirieskaa ei saatu koskaan pitämään. Ongelmat ratkesivat ainoastaan venyvillä pulteilla. Plus että venttiilit vuosivat myös kovia pultteja käytettäessä.
Tehdäänkö meillä täällä kotimaassa aina kaikki samalla tavalla, kuin jenkit tekevät? Kun se nyt sattuu olemaan heillä jotenkin ns. muodissa. Jos on olemassa sellaisia kansia, jotka eivät muutu kovemmiila kiristysarvoilla, niin ei siinä silloin muodostu ongelmaa, mutta tähän asti nähdyt ovat olleet enempi vähempi alttiita muodon muutoksille. Ja tietysti täytyy varmistua myös, ettei lohkosta nouse kierteet ylös.
Kun tehollinen keskipaine kasvaa riittävän korkeaksi, niin moottori on säädettävä sylinteri kohtaisesti, koska pienikin työpaineen nousu väärässä kohtaa kammenkiertoa saattaa olla tuhoisia. Esim. varsinaista nakutusta ei ole, mutta jo liian kova työpaine heti alakuolokohdan jälkeen saattaa nostella hattua ylös kummasti. Tai sitten pyttyyn jää palamattomia jäännöskaasuja, jotka hidastavat palamista noin niinkuin esimerkiksi aiheuttaen nakutusta.
Tiedän kokemuksesta, että myös sytkäennakko on pyttykohtainen, jos asiaa ruvetaan oikeasti tutkiskelemaan. Erot eivät ole kovin suuria, mutta hyvinkin oleellisia toimivuuden ja kestävyyden tavoittelussa. En tiedä tähän mennessä yhtään esim. ahdettua konetta, joka olisi särkynyt liian kovasta tehollisesta keskipaineesta ( suuresta tehosta), mutta tiedän lukuisia, jotka ovat särkyneet väärästä säädöstä johtuen.
Minusta tämä pulttiasia on hieman samanlainen juttu, kuin se, että käytetään huonoja pakosarjoja ( isoja kollektoreita) vaikkapa täällä kotimaassa. Niitä kun on ruukattu käyttää siellä jenkkilässä iät ajat, niin kyllähän sitten meilläkin. Ehkä järjenkäyttökin voisi olla ihan sallittua ja suotavaa.
Ja ei sitten herneitä tästä paatoksesta kiitos

.