Sivu 2/4

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 20 Joulu 2007, 21:29
Kirjoittaja Arto65FB
Vehje kirjoitti:No nyt pitäis päättää tiputtaako tuota tukivartta tuuman vai 1 5/8 tuumaa. Onkos tosta 5/8 lisäpudotuksesta sanottavaa iloa? Se taitaa poikia mukanaan muutakin muutettavaa, bump steeria, ylätukivarren kiiloja ym?
Jos mun autoon sitä ei olisi jo tehty -1", niin laittaisin enemmän. Staattinen camber on -1 astetta ja eturenkaat kuluvat olkapäästä ja ulkoreunasta enemmän kuin sisäreunasta. Dynaaminen camber-kulma toimisi sisäänjoustossa paremmin isommalla pudotuksella. Mutta kuten sanoit, poikii lisää hommia. Toi Arning-muutos on vaan poranterää vailla.

Tuolla muuten jotain numeroarvojakin tuon muutoksen vaikutuksesta, laskijana ollut nimim. Applejack tuolta eräästä toisesta foorumista.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=11&t=670

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 28 Joulu 2007, 12:26
Kirjoittaja MONTTU
Onko kellään 64-66 mallin poraus sapluunaa jota saisi lainata ?? Nyt olisi inspiraatio...

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 29 Joulu 2007, 00:32
Kirjoittaja Arto65FB
MONTTU kirjoitti:Onko kellään 64-66 mallin poraus sapluunaa jota saisi lainata ?? Nyt olisi inspiraatio...
Ei siinä välttämättä mitään sapluunaa tarvita. Toi tuuman pudotus on helppo piirtää itsekin ja sitten vaan taaksepäin niin paljon kuin on mahdollista, että saat vielä rasvaruutan siihen ylätukivarren akselin päässä olevaan nippaan.

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 30 Maalis 2008, 19:29
Kirjoittaja MONTTU
Nyt tuli tenkkapoo...

Tein sen ison muutoksen eli 1 5/8 tuumaa ( n.41mm ) ja kasasin ilman jousta ja iskaria. Muuten kaikki hyvin paitsi että yläpallosta loppui liikerata, eli jos ajaa kuopasta ja etupää käy syvällä niin jotain hajoaa. Tukivarsi jää melkein 10cm päähän pohjauskumista.
Mistä niitä kiiloja saa pallon ja tukivarren väliin vai mitä pitäisi tehdä???

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 30 Maalis 2008, 20:01
Kirjoittaja munmummu69
MONTTU kirjoitti:Tein sen ison muutoksen eli 1 5/8 tuumaa ( n.41mm ) ja kasasin ilman jousta ja iskaria. Muuten kaikki hyvin paitsi että yläpallosta loppui liikerata, eli jos ajaa kuopasta ja etupää käy syvällä niin jotain hajoaa. Tukivarsi jää melkein 10cm päähän pohjauskumista.
Mistä niitä kiiloja saa pallon ja tukivarren väliin vai mitä pitäisi tehdä???
Aijai, eikös tuo kiilojen tarve tuuman jälkeen ole aika hyvin netissä näkösällä. Arvostan kyllä, että tällaisiakin asioita kyseenalaistetaan. Kuvia?

Ainakin tuolla näkyy olevan:
Mustangsplus

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 31 Maalis 2008, 19:55
Kirjoittaja Arto65FB
[quote="MONTTU"]Nyt tuli tenkkapoo...[quote]

No, kuten todettu, eihän toi ole este vaan hidaste. Nyt kiilapaloja joko ostamaan tai tekemään. Tekiköhän nimim. 1969 itse sellaiset kiilapalat?

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 01 Huhti 2008, 20:35
Kirjoittaja MONTTU
Joopajoo,

Kyllähän niitä negative wedge kittejä löytyy...
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 491&page=1
http://www.drgas.com/store/product.php? ... =22&page=1
Harmittaa vaan vähän kun joutuu uusista tukivarsista palloniveliä rälläköimään irti (niitattu), olisihan ne siinä joutaneet olemaan. No, tuleepahan tehtyä samalla sitten kunnolla.

Mitäs olette mieltä tällaisista alatukivarren säätösysteemeistä. Vähän niinkuin -67=> malleissa. Ei ole hinnan kiroissa, onko kukaan kokeillut?
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 493&page=1

Pitäisköhän ottaa samaan kyytiin nämä tubular strut rodit:
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 138&page=1
kun nämä "vastakappaleet" on jo:
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... uctid=1095

Kaikenlaista muutakin riemukasta roinaa olisi kuten vaimentajat joita olen sommitellut. Maksaa vaan kipeesti ja mikä on performanssi?
http://www.drgas.com/store/product.php? ... t=6&page=1

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 01 Huhti 2008, 21:24
Kirjoittaja Mexico65
MONTTU kirjoitti: Kyllähän niitä negative wedge kittejä löytyy...

Mitäs olette mieltä tällaisista alatukivarren säätösysteemeistä. Vähän niinkuin -67=> malleissa. Ei ole hinnan kiroissa, onko kukaan kokeillut?
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 493&page=1

Pitäisköhän ottaa samaan kyytiin nämä tubular strut rodit:
http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 138&page=1
Suosittelen noita kaikkia mainitsemiasi osia etupäähän.

Kokemusta on kaikista em. osista, tosin jotkut ovat jo vaihtuneet kehittyneempiin versioihin.
Kaikki on toimineet moitteettomasti.
Muutamien osien kanssa saa olla hyvin huolellinen kun teet asennuksia.

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 01 Huhti 2008, 21:24
Kirjoittaja munmummu69
Joo jotenkin toi hintataso ei oikein säväytä Taiwanin tavaran ostajaa. Tuossa kiilapalasarjassa kun parhaassa tapauksessa anti on vain kahdessa reiällisessä metallikiilassa niin maksappa niistä $250. Eiks joku vois niitä tosiaan tehtailla?

Toinen mitä mä en ymmärrä on yleisesti ottaen toi kiilojen lisääminen. Eikö jostain vanhoista ylätukivarsista saa laikalla ja mikillä tehtyä sopivat kun pitää ajatukset kasassa ja miettii homman valmiiksi? Erityisen silmiinpistävää on tuossa aikaisemmassa linkissäni valmis torttapåtortta: "ylätukivarsi hiluineen + kiilat / kaikki osina -sarja". Kai tolla rahalla vois saada jo oikean mallisen ylätukivarren kasattuna? :roll:

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 02 Huhti 2008, 12:09
Kirjoittaja Antti66HT
munmummu69 kirjoitti:Joo jotenkin toi hintataso ei oikein säväytä Taiwanin tavaran ostajaa. Tuossa kiilapalasarjassa kun parhaassa tapauksessa anti on vain kahdessa reiällisessä metallikiilassa niin maksappa niistä $250. Eiks joku vois niitä tosiaan tehtailla?

Toinen mitä mä en ymmärrä on yleisesti ottaen toi kiilojen lisääminen. Eikö jostain vanhoista ylätukivarsista saa laikalla ja mikillä tehtyä sopivat kun pitää ajatukset kasassa ja miettii homman valmiiksi? Erityisen silmiinpistävää on tuossa aikaisemmassa linkissäni valmis torttapåtortta: "ylätukivarsi hiluineen + kiilat / kaikki osina -sarja". Kai tolla rahalla vois saada jo oikean mallisen ylätukivarren kasattuna? :roll:
Tetin joskus, hankalaa.

Tukivarsia ei saa hitsata. Poikki suuntainen hitsaaminen epävarmaa, vaikka hioisitkin niin ettei leimalla huomattaisi.

Jos 250 taalaa turvallisesta ylätukivarresta on paljon, niin tiedä sitten mitä pitäisi tehdä.

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 02 Huhti 2008, 12:39
Kirjoittaja Mexico65
Antti66HT kirjoitti:
munmummu69 kirjoitti:Joo jotenkin toi hintataso ei oikein säväytä Taiwanin tavaran ostajaa. Tuossa kiilapalasarjassa kun parhaassa tapauksessa anti on vain kahdessa reiällisessä metallikiilassa niin maksappa niistä $250. Eiks joku vois niitä tosiaan tehtailla?

Toinen mitä mä en ymmärrä on yleisesti ottaen toi kiilojen lisääminen. Eikö jostain vanhoista ylätukivarsista saa laikalla ja mikillä tehtyä sopivat kun pitää ajatukset kasassa ja miettii homman valmiiksi? Erityisen silmiinpistävää on tuossa aikaisemmassa linkissäni valmis torttapåtortta: "ylätukivarsi hiluineen + kiilat / kaikki osina -sarja". Kai tolla rahalla vois saada jo oikean mallisen ylätukivarren kasattuna? :roll:
Tetin joskus, hankalaa.

Tukivarsia ei saa hitsata. Poikki suuntainen hitsaaminen epävarmaa, vaikka hioisitkin niin ettei leimalla huomattaisi.

Jos 250 euroa turvallisesta ylätukivarresta on paljon, niin tiedä sitten mitä pitäisi tehdä.
Jos tukivarsien kiilapalat tuntuu jotenkin oudoilta ja kalliilta niin kannattaa tukivarret asettaa takaisin alkuperäisiin kohtiin tai olla maltillinen muutoksen kanssa.

Mutta jos kuitenkin haluaa tehdä muutoksen eikä kiilapaloja halua käyttää niin vaihtoehtojakin löytyy. Tosin hinta on hieman kiilapala settiä korkeampi.
esim.
Global West Super Duty Upper Control Arms
Price: $629.95 Kit
tai
TPC:n kitti eikä tarvitse edes reikiä porata.
Coil-Spring Arm with Dropped Shaft
TCP UCA-06
TCP UCA-07
Price: $719.00

Jos nyt joku kuitenkin harkitsee kiilapalojen tekemistä ja uskoo hommasta selviytyvän kovasti alle 250 euron niin laadusta joutuu kyllä tinkimään paljon.
PS. olen tehnyt yhdet enkä toisia tee. Halvemmalla tai ainakin helpommalla pääsee kun ostaa valmiit lähes pulttaa kiinni kamat.

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 02 Huhti 2008, 19:21
Kirjoittaja munmummu69
Antti66HT kirjoitti:Tukivarsia ei saa hitsata.
Hyvä tietää tässä kohtaa, kannatti avata suunsa. :D Nähtävästi tämä tarkoittaa myös sitä, ettei minkäänlaisia omavalmisteita kelpuuteta ilman kaikenmaaliman SAE ja TÜV lappuja, leimoja, lupia ja sertifikaatteja?
Antti66HT kirjoitti:Jos 250 euroa turvallisesta ylätukivarresta on paljon, niin tiedä sitten mitä pitäisi tehdä.
Tuo hinta vaikuttaa turvallisuuteen aika välillisesti, jos ajattelee kyseisen kappaleen (kiila) toimintaa ja rakennetta.
Mexico65 kirjoitti:Jos nyt joku kuitenkin harkitsee kiilapalojen tekemistä ja uskoo hommasta selviytyvän kovasti alle 250 euron niin laadusta joutuu kyllä tinkimään paljon.
PS. olen tehnyt yhdet enkä toisia tee. Halvemmalla tai ainakin helpommalla pääsee kun ostaa valmiit lähes pulttaa kiinni kamat.
:( Josko sitä tuhlaa aikansa, jonkin vähemmän harmaan kiven läpäisemiseen. Eiköhän niitäkin vielä löydy. Mutta jos nyt kuitenkin jollain pyörii joutilaana teollisesti valmistetut kiilat, niin ihan "ammatillisesta mielenkiinnosta" voisin niitä kosketella. :wink:

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 15 Kesä 2015, 12:40
Kirjoittaja Handyy
Nostetaanpas vanhaa ketjua... Eihän kellään vielä armon vuonna 2015 sattuisi löytymään lainaksi tuota Arning-sapluunaa 1965-1966:n muutokseen?

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 15 Kesä 2015, 15:06
Kirjoittaja Topias74
Tuosta helppo kopioida.

http://www.ftw.com.au/content/view/152/50/

Mä tein itelle ton mukaan ensin paperille sapluunan ja sitten 10mm alumiinilätkään saman.

Re: Arning-muunnos

Lähetetty: 15 Kesä 2015, 19:44
Kirjoittaja starsky
Handyy kirjoitti:Nostetaanpas vanhaa ketjua... Eihän kellään vielä armon vuonna 2015 sattuisi löytymään lainaksi tuota Arning-sapluunaa 1965-1966:n muutokseen?
Saa minulta kunhan säilyttää ja laittaa sitten taas kiertoon seuraavalle tarvitsijalle.

Sorvatut holkit kiinnitykseen ja 3 mm:n poralla saa porattua alkureiät.
arming_sapluuna.JPG