Sivu 2/10

Lähetetty: 15 Joulu 2005, 20:45
Kirjoittaja Spiff
Siellä Tukholmassa on mukava tyyppi joka myy Musseja http://www.stefanernrydab.com/ on myynyt ennen klassikko jenkkejä ja vastaa maileihin, ainakin ruotsiks. Myy vissin ilman verojakin että uudenkin saisi halvalla, olen ollut yhteydessä.

maahan vain

Lähetetty: 13 Helmi 2006, 14:07
Kirjoittaja saleen
joo

tahdon olla koekaniini .voisin lähtee kokeilemaan 1997 ja hiukan nuorempaa saleenia tänne . pidän ajan tasalla tätä paikkaa
sit niitä linkkejä ketä aletaan kiusaa ...moottori lehdetä aloitetaan

Lähetetty: 13 Helmi 2006, 15:26
Kirjoittaja Spiff
Osta uus, tässä on vihdoinkin saatu peräpääkin ihan upeaksi, nyt on melkein täydellinen paketti kasassa, johonkin hävis kolmas jarruvalo.
Kuva

Lähetetty: 13 Helmi 2006, 18:39
Kirjoittaja Mussemaan
apuustin kirjoitti:
Milläs luvalla se Pietarsaarelaisfirma niitä sitten meinaa reikisteriin saada jos se kerran on noin mahdotonta ilman että on muuttoauto?
Valoille saa erityiskohtelun myös diplomaatti -sekä valtion huutokaupasta ostettu auto.
Siinäpä ne sitten taitaa oljenkorret ollakin, menee armotta poikkeuksen hakemiseksi.
Ja ymmärtäkää tämä:
On kaksi eri asiaa mitä ne AKEssa puhelimessa lässyttää, ja mikä sitten on päätös kirjallisena.

Lähetetty: 13 Helmi 2006, 19:26
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Kyllä AKElta ja konttorilta tulee aika tiukkaa tekstiä siitä että ei onnistu tuoreempien jenkkien tuonti tänne. Mulla olis ollu 2000 Ford Contour SVT tulossa mutta en uskaltanu autoa tänne ottaa kun juuri tammikuussa julkaistiin uusi tarkennus prosyyri siitä mitä vaaditaan tänne tuotavalta autolta. Sen kun lukee niin kyllä motivaatio yritykseen karisee (sehän siinä tietysti on tarkoituskin), mutta tehoaa ainakin meikäläiseen. Ainakin 5 tai 6 kohtaa jää noista vaatimuksista täyttymättä. Tiukkenee päivä päivältä nuo lait... Olisi se kyllä kuitenkin mukava tietää mitkä direktiivien kohdat AKE painaa villaisella kun noita uudempiakin Mustangeja kerran on tiedossa täällä ei muuttoautoina. Olisi todella loistavaa jos joku avautuisi tulosta tuottaneesta paperisodastaan.

Lähetetty: 13 Helmi 2006, 19:36
Kirjoittaja Spiff
Saa myös PERINTÖNÄ, ei kun jenkkimummoja sponssaamaan.
Sen verran olen saanut kalastettua tietoa että se Bullitt joka on nettiautossa myytävänä on tuotu ihan tuontiautona ja kaikki paperit hommattua.
Luulen myös että autoliikkeitä kohdellaan vähän eri tavalla kun muita.

Lähetetty: 13 Helmi 2006, 22:29
Kirjoittaja PeteP
Spiff kirjoitti:Osta uus, tässä on vihdoinkin saatu peräpääkin ihan upeaksi, nyt on melkein täydellinen paketti kasassa, johonkin hävis kolmas jarruvalo.
Kuva

Ei helvetti, tuo perähomma meni surkeen näköiseksi.

Lähetetty: 13 Helmi 2006, 22:43
Kirjoittaja musse67
Vaikka on kuin Saleen, niin silti mustangissa pitää olla kolmiosaset takavalot. :)

Lähetetty: 15 Helmi 2006, 16:43
Kirjoittaja WhiteCoupe
musse67 kirjoitti:Vaikka on kuin Saleen, niin silti mustangissa pitää olla kolmiosaset takavalot. :)
Kolmiosaiset mutta pystyyn vaiko vakaan? :wink:

Lähetetty: 15 Helmi 2006, 18:16
Kirjoittaja musse67
WhiteCoupe kirjoitti:
musse67 kirjoitti:Vaikka on kuin Saleen, niin silti mustangissa pitää olla kolmiosaset takavalot. :)
Kolmiosaiset mutta pystyyn vaiko vakaan? :wink:

No pystyssähän niiden pitää olla! :)

Lähetetty: 15 Helmi 2006, 18:26
Kirjoittaja Vee8
musse67 kirjoitti:
WhiteCoupe kirjoitti:
musse67 kirjoitti:Vaikka on kuin Saleen, niin silti mustangissa pitää olla kolmiosaset takavalot. :)
Kolmiosaiset mutta pystyyn vaiko vakaan? :wink:

No pystyssähän niiden pitää olla! :)
Pystyssä, vaakat päätyi vintille... sittenkun entisöidään... :roll:

Lähetetty: 15 Helmi 2006, 18:48
Kirjoittaja veekoo
NoNeed4Boost kirjoitti:Kyllä AKElta ja konttorilta tulee aika tiukkaa tekstiä siitä että ei onnistu tuoreempien jenkkien tuonti tänne.
Eikohan noi pykalat ja niiden viilailu pysy samana niin kauan kuin hommia paatetaan kateuspohjalta. Itse en ainakaan nae, etta liikennekuolemien lukumaara nousisi moninkertaiseksi tai pohjoisnapa sulaisi ensi viikolla, jos muutama sata jenkkiautoa vuodessa saisi poikkeusluvan liikenteeseen ilman ostajan hermoromahdusta. Koko farssiin ainoa jarkeva laake olisi saada noiden peltilehmien hinnat sellaiselle tasolle (verot..) etta niihin olisi varaa ilman kaikenmaailman muuttoakrobatiaa tai lottovoittoa. Siita tuskin on pelkoa, etta niita alkaisi tulvimaan maahan ovista ja ikkunoista - Japanialaiset ja Eurooppalaiset autot ovat kuitenkin oikeasti (halvempia ja) laadukkaampia kayttoautoksi. :roll: Ainoa etu jenkista on viileyskerroin. :wink: Jatkovuodatukset uuteen aiheeseen kiitos.. :)

Lähetetty: 07 Maalis 2006, 21:03
Kirjoittaja Spiff
Ake:n sivuille on ilmestynyt 54 kohtainen tarkistuslomake Ey tyyppihyväksymättömälle autolle. Tällaisen lomakkeen ymmärtäisi jos olisi kyseessa itse rakennettu auto.

Lähetetty: 18 Maalis 2006, 12:14
Kirjoittaja Spiff
Iltalehden artikkeli:

Kielletyt jenkkiherkut
17.3.2006 0:08
Maahan saa kyllä tuoda vapaasti mitä tahansa uusia jenkkiautoja, mutta täällä auto jää seisomaan, jos niiltä puuttuu EU-tyyppihyväksyntä.



Jenkkiostokset odottelevat Suomessa turhaan rekisteröimislupaa.
Ongelma koskettaa erityisesti yksityisiä maahantuojia, jotka tuovat yksittäisiä automalleja maahan.

- Tänne tuotujen henkilöautojen tulee olla EU-tyyppihyväksyttyjä. Toisin sanoen niiden tulee täyttää EU-normien mukaisesti testatut turvallisuus-, ympäristö- ja rakennemääräykset, kerrotaan Ajoneuvohallintokeskuksen (AKE) neuvonnasta.

Rekisteröinnin tiukkuutta perustellaan auton tekniikkaa, turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä koskevilla EU-säädöksillä.

Aivan aukottomia jenkkiauton tuontiin liittyvät tulkinnat eivät ole.

Sinnikkäimmät voivat saada ajokkinsa rekisteröityä Suomeen, jos he ovat valmiit vaihtamaan autoon uusia EU-standardien ja testien mukaisia osia etuoven saranoita myöten.

- Mutta näitäkään poikkeuslupia ei saa yksi ihminen kuin yhden vuodessa. Väittävät useampien lupien vääristävän kilpailua. Mutta sehän olisi sama, jos rakennusliikkeen omistaja voisi saada rakennusluvan vain yhdelle omakotitalolle vuodessa, kertoo autoalan yrittäjä Arto Sulopuisto.

Autoa USA:sta Suomeen tuovalle ei riitä se, että osia vaihdetaan; niiden euronormitukseen vaaditaan todistus. Sulopuisto kertoo esimerkiksi penkkien kiinnityksestä saatavan testauksen ja todistuksen maksavan VTT:llä oheiskuluineen 7500 euroa + alv.

- Todistuksia pitää hommata toinen toisensa perään ja siitä huolimatta autoa ei välttämättä saa kilpiin.

Ruotsissa ja Saksassa toisin

Jenkkiautojen tuojia kismittää erityisesti se, että muualla Euroopassa pykäliin sovelletaan maakohtaisia tulkintoja. Esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa ja Hollannissa jenkkiautojen rekisteröinti on rutiinijuttu ilman EU-tyyppihyväksyntää.

Voisi kuvitella, että tästä löytyisi porsaanreikä. Mitäs, jos autojen maahantuojat rekisteröisivät jenkkiautot ensin jossain toisessa maassa EU-kilpiin ja toisivat ne sitten Suomeen?

Ei käy. Amerikan markkinoille tarkoitetun auton rekisteröinti muussa EU-maassa ei kelpaa Suomessa. Esimerkiksi Saksassa valtion virallisen koneiston tekemiä vastaavuustodistuksia ei hyväksytä meillä.

- Jäsenmaiden kansalliset hyväksynnät eivät kelpaa Suomessa, todetaan AKE:sta yksiselitteisesti.

"Mikä tässä mättää?"

- Miksi emme saa tuoda uusia jenkkiautoja maahan, vaikka olisimme valmiit maksamaan puolet auton hinnasta valtiolle, ihmettelee Jari Mäki, koskenkorvalainen amerikkalaisten autojen varaosien ja varusteiden maahantuoja.

- Emme me ole mitään keinottelijoita. Haluamme rehellisesti maksaa ostoksemme.

Mäki ei voi ymmärtää säädösten pilkkuakin tarkempaa tulkintaa. Vaikka EU:n sisällä normit tiukkenevat koko ajan, niin Yhdysvalloissa ne ovat vieläkin tiukemmat. Katalysaattori tuli siellä Mäen mukaan pakolliseksi vuosien 1975-1979 välillä joka osavaltiossa.

- Meillä valitetaan virallisesti Suomen autokannan olevan liian vanhan. Samaan aikaan vanhoja jenkkiautoja saa tuoda ja uusia ei: lainkaan välittämättä niiden saastuttavuudesta tai turvattomuudesta.

2005

Lähetetty: 26 Maalis 2006, 13:32
Kirjoittaja mustang cs
eilen tuli vastaan teippi kilvillä varustettu uuden korimallin musti.kait joku kokeilee vero päätöstä