Sivu 2/4

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 15:19
Kirjoittaja Mexico65
Vehje kirjoitti:Musta jollain tapaa tuntuu, että näissä kasikoneissa kaasari+imusarja+kansi+pakosarja-yhtälössä panostetaan liiaksi kanteen?
Saman olen pannut merkille.
AFR taitaa olla joku taikasana onneen.
Eikä nuo muutkaan kohdat paljoa jälkeen jää.
Mutta näissä jenkinvehkeissä katsotaan turhankin tarkkaan hp/$. Harrastaja kunta ei osaa tai uskalla kokeilla niin kuin tuolla ero ja jatsiautopuolella tapahtuu. Liian usein tulee uusi topikki joka alkaa; "onko kokemuksia". Mielestäni niitä kokemuksia tulisi itse hankia eikä aina olla peesaamassa. Tuolla tavalla on aina askeleen jäljessä muista.

Mutta Cros Flow, 4 x tuplat pystyyn tai 8 reikäinen ruisku hienoja ja varmasti tehokkaita laitteita. Haittapuolena on kuitenkin lähes kohtuuton hinta. Lisäksi pitäisi koko muun koneen vastata tuohon 8-reikäisen huutoon. Tuntisi ehkä mielekkäältä lähteä liikkeelle kuitenkin tuosta kokonaisuudesta ja jos kaikki on vastannut odotuksia niin viimeisenä urkupillit pystyyn tai vaakaan.

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 15:54
Kirjoittaja MONTTU
Mutta Cros Flow, 4 x tuplat pystyyn tai 8 reikäinen ruisku hienoja ja varmasti tehokkaita laitteita. Haittapuolena on kuitenkin lähes kohtuuton hinta. Lisäksi pitäisi koko muun koneen vastata tuohon 8-reikäisen huutoon. Tuntisi ehkä mielekkäältä lähteä liikkeelle kuitenkin tuosta kokonaisuudesta ja jos kaikki on vastannut odotuksia niin viimeisenä urkupillit pystyyn tai vaakaan.
Tässä on kyllä totuuden jyvä, tässä V8 maailmassa on totuttu eriitäin kohtuulliseen hv/euro suhteeseen (mikä on kyllä jees). Johtunee siitä että koneet ovat vakiona todella matalaviritteisiä ja todella isoja.
Toki 60hp/litra isolohkossa pienetkin asialliset muutokset saavat isoja aikaan ja vähemmän hienostunutkin ratkaisu pelaa hienosti.

Itse tein muutama vuosi sitten Suzuki GSX1100R:n, 1255cc/191hp/152nm. Se ei onnistu yhdellä kurkulla eikä edes kahdella, siitä voi olla varma, Vakiona oli 1052cc/135hp/105nm.

Aloitusviritysaste oli sama kuin esim 641hp/302cid. Kun konetta suurennettiin ja viritettiin siitä mentiin sitten esim. tasolle 908hp/364cid.

On muuten ihan eri hommaa kuin Edelbrockin ja Holleyn vaihtelu. Muunneltavat osat ovat kyllä ihan samoja kun V8 Foortissa mutta tuolla tasolla kaikki vaikuttaa kaikkeen radikaalisti. Tässä ehkä syy älyttömään meuhkaamiseeni "täydellisen" imupuolen kaipuussa. En ole koskaan yrittänytkään hakea "järkevää" ratkaisua, järkevä taitaa olla aika outo termi tässä koko touhussa...

Kiitos ja anteeksi.

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 18:38
Kirjoittaja Fastback
Tästä päästäänkin teemaan, että paljonko tehoa tarvitaan? Onko kone järkevää hieroa "tappiin asti"? Otetaan esimerkiksi 460 cid moottori joka on porattu 0,030" ylikokoon ja varustettu Scatin 4,500" stroker akselilla ja 10,5-11,0 puristussuhteeksi. Tuloksena 545 cid. Tähän Kaasen P51 (SCJ korvaus) kannet, portattu Victor Jr imusarja, Comp Camsin XR304 mekaaninen rulla 266/272 0,050 nostolla, 0,680/0,699 nostoa (108 lsa), 2 1/8" peltisarjat 3.5" kollektoreilla, 1050 cfm Dominaattori. Tuolla saavutetaan n. +750 hv ja +680 lb-ft (+918Nm) vääntöä. Tätä voi vielä sanoa katukelpoiseksi, mutta jos rönttötönttö keppi kauhistuttaa, niin Compin XR292-R10 (0,050 0,254/0,260) on sopivasti miedonnettu katukeppi ja hv. lukemat +700 hv pitkälle. Tämä on plane jane esimerkki "helposta" katukoneesta, mikä maksaa n. 7500-8000 USD.

Nyt meillä on +700 hv ja olettavasti voimansiirto mikä kestä potkun. 700 hv on perkeleesti tehoa, sillä heikompi saa sydänkohtauksen, kumi palaa jokaisella vaihteella ja potentiaalia on alustasta riippuen 9-10 sekunnin 1/4 maili aikoihin. Tarvitaanko vielä lisää? Nyt tulee se legendaarinen sanonta vastaan... Speed costs, how fast do you wanna go? Esimerkin moottorista on taiottavissa +1000 hv vapaastihengittävänä, tarvitseeko joku moista tehomäärää kadulla - kisassa kylläkin, mutta nakkikiska pyörityksessä? Ehkä tarvitsee... minä saattaisin vaikka tarvitakin. Ehkei tarvita mutta haluttaa kyllä... Tulee muistaa myös, että kestääkö voimansiirto nousseen tehon, pitääkö pyörä vanhallakaan tekniikalla eli saadaanko nousseesta tehosta jotain hyötyä jne.

Kaikki ylimääräinen hifistely lisää laskua joskus varsin eksponentiaalisesti. Tässä vaiheessa pitää miettiä että tarvitaanko jotain tuommoista eksotiikkaa oikeasti, jos huomattavasti halvemmalla saadaan täysin riittävä määrä tehoa kuten isosta 302-545 V8 moottorista voidaan saada.
Mexico65 kirjoitti:Tuntisi ehkä mielekkäältä lähteä liikkeelle kuitenkin tuosta kokonaisuudesta ja jos kaikki on vastannut odotuksia niin viimeisenä urkupillit pystyyn tai vaakaan.
Tästä on hyvä jatkaa.

Hifistely & entisöinti tms. mielessä kaikki mikä eroaa 1*4 kaasarista on aina katuautossa "hurraa & kädenpuristus" huudon arvoista. Kisa-autot ovat asia erikseen. Harvoin näkee katuautoissa 2*4 satseja tai muita erikoisempia ratkaisuja. Monttu, en missään nimessä tahdo lyödä kapuloita rattaisiisi - PÄINVASTOIN!!! Hienoa olisi nähdä jotain esittämiesi linkkien imusarjoja Mustangien pellin alla.

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 19:43
Kirjoittaja Aku_81
Fastback kirjoitti: On se kumma kun monet kiihdytyskuskit ajavat 1*4 imusarjoilla kuten Suojaset ja hyvin tuntuu Mustakankit loikkaavan, eikä ole painetta näkynyt 2*4 sarjoihin tai hirmuruisku hässäköihin.
Mitähän suojaset ajaa varttimailiaikoja 1x4 imusarjoilla?

Olipa eräässä 477cid d-ryhmän rusettifirman pannussa korkea 2x4 imusarja ja oli sinä vuonna nopein ja ryhmän mestari, vuosituhannen vaihteessa nimittäin. Kyllä sillä koneella ja imusarjallakin early Camaro liikkui, 9,2sek/varttimaili :lol:

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 20:03
Kirjoittaja Arto65FB
Onhan sitä Suomessakin, eli Savolaisen Janne ajoi 4*2V Dellortoilla aika ripeästi.

Ja jottei päättämättömiltä päiväunet loppuisi, niin laitetaan vielä yksi uudehko, eli BG inline 4V
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... line_carb/

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 20:10
Kirjoittaja Aku_81
Arto65FB kirjoitti:Onhan sitä Suomessakin, eli Savolaisen Janne ajoi 4*2V Dellortoilla aika ripeästi.
Tais mennä alle 12 sekan vartilla? Tuli vaan kateltua -94 natikka viteota.

Moro

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 22:15
Kirjoittaja 1223
Jos nyt saa sanoa niin tossa imarissa on kylä muunaa.

Ei muuta kuin tilaukseen sellainen ja muijalle joku pirun hyvä selitys.

Ja jos joku ihmettelee että onko tässä mitään järkeä niin missä sitte on?

Mä meinaan tehdä seuraavan koneen piruuttanikin 260cid ja pistän siihen ruiskun, suorasytkän ja läppärungot teen holleyn 94 kaasareista.
Ja katotaan mitä muuta keksin kun mopo rupee keuliin.

Juha

Lähetetty: 22 Helmi 2007, 10:19
Kirjoittaja Fastback
Kai Erik Niemisellä oli Reher Morrisonin prostock tason 477 cid n. 1100 hv motti '55:ssa joka kaadettiin Kalajoella. Niemienen 55:lla muistaakseni 8,7s ja Hape sen Camarolla 1*4 kaasarilla 9,1-9,0s - tulevalla kaudelle 2*4 updeitti tulossa?? 900-850 hv on D-ryhmän ns. standardi, vai mitä Tapsa sanoo? 800 hv alle isolohkossa ei 2*4 ole juuri käytännön merkitystä.

Lähetetty: 22 Helmi 2007, 11:59
Kirjoittaja Tapsa
Dodii.. tänä päivänä alkaa olla jo lähes 800- 1000hp on aika standardi.
1x4bbl kilpa moottoreissa kohtalisen korkealla kierrosalueella . 477-526cid
kokoluokassa . kaasutus on myös tätä päivää sillä saadaan +400hp tai enemmänkin lisää kohtuulisen helpostikin kun tarvitaan vain hetkellisesti .
lisävoimaa /täyttöä lähinnä vanhemilla kombinaatiolla
ylä rekisterissä 2x4bbl 8800- 9500rpm
tämän paivän trendi Spotsman ryhmissä , moottorit
kasvavat jo 577-638 cid kokoluokkaan +kaasut
huoltojen /kestävyyden kannalta helpommiksi
kun ei tarvitse kierrättä korkealle ja + vääntöä löytyy jo kokonsa puolesta.
PRO-STOCK koneet jylläävät ihan omilla teholukemilla ja kierrosluvuilla koska siellä se kilpailu on kovaa siellä alkaa olla
1300- 1450 hp standardia ja kiemurat +10000 ja vääntöä 1000lbs/ft
ja pelkillä kaasareilla , ja "vain" 499-500cid ,joissain luokissa ja jopa 800cid ...
PRO-MOD Pannut ovat varsinaisia voimalaitoksia kun skaala alkaa 526-706 cid ja tehot 1200-1400 vaparina +600hp kaasut
ja ahdetut alkkis koneet 2000-2500hp että siinä sitä koko/tehoskaala
mitä suhteelisen "vanhanaikaisilla" tönäri moteilla ajellaan kilpaa..
Ruiskut ja ahtimet ovat oleet tulossa mutta vielä ei ole ei ihan läpimurtoa
ole tehneet , vanhoissa dragstereissä /veneissä /rata-autoissa ovat kyllä paljonkin ajelleet menestykselläkin
omasta puolestani kaikki em esitetyt ruisku/ahdin ym kombinaatiot on HAUSKAA piristettä ,jos ei nopein niin ainakin näyttävin .
tavanomaisiin systeemeihin nähden. Näyttävyydestä ,itse en ole vielä
nähnyt muuta kuin kuvissa/näyttelyissä tuplaremmiahtinen muilla mausteilla , olisi kiva kuunnella äänimailmaa.. kaikki muu alkaa olla tuttua
mutta kyllä kiertävä USA-V8 moottori kuulostaa/ näyttää eniten "siltä " kaikista moottoreista oli se pieni tai iso , kaasareilla/ruiskulla/ahtimilla mikä saa fiiliksen tähänkin harrastus/elämäntapaan = jos ei se ole kaikkein nopein mutta makein ! :wink:

Lähetetty: 22 Helmi 2007, 17:56
Kirjoittaja Fastback
oliskos tässä asiallinen konehuone?

Kuva

Ei tarvi ilmoista puhua kun pellin korkkaa???

Lähetetty: 22 Helmi 2007, 17:58
Kirjoittaja Aku_81
Konehuone on ihan asialline mutta keulasta voidaan olla montaa mieltä :lol:

Lähetetty: 22 Helmi 2007, 18:13
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:Onhan sitä Suomessakin, eli Savolaisen Janne ajoi 4*2V Dellortoilla aika ripeästi.

Ja jottei päättämättömiltä päiväunet loppuisi, niin laitetaan vielä yksi uudehko, eli BG inline 4V
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... line_carb/
Popular Hotroddingissa tuota hehkutettiin oikein tosissaan. Tuossa olisi sitä "good ole days" henkeä. Eihän tuossa ole muuta onglelmaa kuin valmiiden imsarjojen puute - eli vaatii imusarjan modifiointia. Toisaalta, onhan tunnelram imusarjoja nähty jopa suomessa modifioituna autoliten inline 4 kurkkuiselle joten...

Ei tämmöinen alkuperäinen Autoliten Inline ole ruma Boss 302 "cross boss" imusarjan päälläkään...

Kuva
Kuva
Aku_81 kirjoitti:Konehuone on ihan asialline mutta keulasta voidaan olla montaa mieltä :lol:
Joo ei noi Foxit ole munkaan suosikkeja...

Lähetetty: 22 Helmi 2007, 21:23
Kirjoittaja MONTTU
BG INLINE 4V

No siinä sitä nyt on kai sitten parasta kahdesta maailmasta:

Crossram/Tunnelram suorilla runnereilla ja ehkä nelikurkkuisen helppous ja toimivuus arkipäivänä. Tila jossa soppa keitetään on tarpeeksi suuri poistamaan häiriöt runnereiden välillä. Väittäisin että käy melko nättiä tyhjää napakallakin nokalla.

Lisäksi sika näyttävä ja jopa nostalginen, mulla on kuvat kirjassa siitä alkuperäisestä kehitelmästa.

US-partsin kaverilla on samanlainen kaksiosainen "crossram" veneessä 454 letukan kanssa, melko korkea ja näyttävä, kaasareiden tilalla on vaan ruisku. On Mercruiserin HO stanukamaa, miksei autoissa???

Lähetetty: 23 Helmi 2007, 00:49
Kirjoittaja Arto65FB
Fastback kirjoitti:valmiiden imsarjojen puute - eli vaatii imusarjan modifiointia. Toisaalta, onhan tunnelram imusarjoja nähty jopa suomessa modifioituna autoliten inline 4 kurkkuiselle joten...

Ei tämmöinen alkuperäinen Autoliten Inline ole ruma Boss 302 "cross boss" imusarjan päälläkään...

Joo ei noi Foxit ole munkaan suosikkeja...
Hää, foksit on hienoja, takseinakin. Mutta asiaan, onhan tuollainen imis ollut kerho-osastollakin Tampereella.

Lähetetty: 23 Helmi 2007, 09:48
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:
Fastback kirjoitti:valmiiden imsarjojen puute - eli vaatii imusarjan modifiointia. Toisaalta, onhan tunnelram imusarjoja nähty jopa suomessa modifioituna autoliten inline 4 kurkkuiselle joten...

Ei tämmöinen alkuperäinen Autoliten Inline ole ruma Boss 302 "cross boss" imusarjan päälläkään...

Joo ei noi Foxit ole munkaan suosikkeja...
Hää, foksit on hienoja, takseinakin. Mutta asiaan, onhan tuollainen imis ollut kerho-osastollakin Tampereella.
Toi oli pieni provo foxi miehille vähän Akun sanoja väännellen... :rollin: Puhutaan Arto samasta imusarjasta!!! Se on PRONO!