Sivu 2/3

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 11 Syys 2008, 15:39
Kirjoittaja koppa
JXA-26 kirjoitti:Tätä mieltä minäkin olin, -ja voimakkaasti olinkin- kunnes käytin Kopan 2,0 välikoppa ekkeriä leimalla. Autoon oli vaihdettu vuonna sirppi ja vasara 2,0 OHC kaasariversiona. Kunnes keksittiin heittää weberillä kuikkaa ja laittaa edistyksellistä iS-Sierran pentsiinin suitsuttelu laitteistoa wanhan koneen kylkeen. Vuosileimalla tuli sitten painit... Tulipahan avauduttua kunnolla katsastuspäälliköitä myöten kun inssi meinas ruveta kanta-auto katsastamaan Escorttia. Aiemmat rosentit oli 0 ! Ei päässyt piällikkö helpolla, mutta... äääh, kertokoon Koppa lisää jos jaksaa, rupee taas pulssi nouseen !!!
Tämäkin oli melko taistelu kun ko. katsastusmies ei kertonut noita perusteita tuohon vaatimukseensa, toisin kun topikin aloittajan tapauksessa.

Juu eli auto oli katsastettu 10v aikaisemmin 2.0 ohc:lle, minulle saapuessa siinä oli weber paikallaan mutta mm. bensalinjat oli tehty uusiks ja myös b-paluu oli jo hoidettu sekä koneessa oli ruiskun kansi eli paikallaan on varmaankin tuo ruisku ollut mutta papereihin sitä ei koskaan oltu laitettu.
Katsastus-setä siis halusi laskea nuo prosentit tuon ruiskuun vaihdon takia, siis vaikka itse kaasarin vaihto ruiskuun ei prosentteja hetkauta koska koneesta prosentit ei muuttuisi mutta silti vedottiin juuri tuohon ruiskun vaihtoon. Tämä tapahtui 2vko ennenkuin nuo prosenttien laskeminen muuttui viimeksi. Kun sitten tuon lain muuttumisen sain tietoon niin laskin itse prosentit jotka jäi alle 40%, tuossa vaiheessa siis oli jo mennyt herne nenään ja seuraavaan muutoskatsastukseen vaihtui mm. etupää korkeus ja jäykkyys säädettäväksi, etujarruiksi scorpion satulat ja cossun levyt sekä 15" pyörät alle. Pitihän sitä saada katetta muutoskatsastuksen hintaan :P Uudestaan muutoskatsastukseen ja setä ei edes tutkinut autoa vaan mittasi alustan korkeuden ja lähti samantien kirjottamaan papereita uusiksi??

Tuossa siis oli jo aikaisemmin vaihdettu moottori, originaali moottorin muutoksista ei ole kokemusta. Selvittelin tuota asiaa tuolloin tarkemmin ja jos prosentteja ei ole merkitty mihinkään katsastusmies voi milloin tahansa vaatia muutoskatsastuksen vaihdettujen osien määrittämiseksi. Jos auto viedään muutoskatsastukseen niin prosenttilaskenta aloitetaan aina alusta, näin ollen esim. korinvaihto autoon ei enää voi mitään muutoksia tehdä kun prosentit kasvoi rungon osalta viime muutoksessa.

Seuraavaksi odotetaan mielenkiinnolla tuon turbo foxin katsastusta kun sen aika vain tulis..melkopaljon alustaa ja moottoria kun on/tulee vaihtumaan...Prosentit ei tule olemaan ongelma mutta kuinka tarkkoja papereita nuo nykyisin muutoksista haluavat...Noissa pykälissä kun on aina tuota tulkintavaraa jos ei kysy suoraan AKElta.

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 11 Syys 2008, 16:06
Kirjoittaja pete74
Viikon vinkki: Kannattaa käydä etukäteen kuulostelemassa että miten suhtautuvat noihin muutoskatsastuksiin.
Itsellä kävi tuossa kesällä niin että parillakin konttorilla katsoivat kuin mielipuolta (ei ehkä syyttä :lol: ) kun kyselin etuakseliston muutoksista ja heidän suhtautumista asiaan. Vastaus oli että eivät suorita kuin pieniä muutoskatsastuksia, eli renkaan koon muutoksia yms.

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 11 Syys 2008, 18:48
Kirjoittaja JXA-26
koppa kirjoitti:Jos auto viedään muutoskatsastukseen niin prosenttilaskenta aloitetaan aina alusta, näin ollen esim. korinvaihto autoon ei enää voi mitään muutoksia tehdä kun prosentit kasvoi rungon osalta viime muutoksessa.
OT, mutta näitä kukkasia on nähty aiemminkin. Kerran kaupattiin vanhakoppasta Escorttia jonka otteessa: 49,9%
Lisämainintana, Autoon vaihdettu RS2000 mallia vastaava tekniikka. Autoon vaihdettu kori...
Mitä siis on alkuperäistä kanta-autoa ???? Kumminkin kilvissä. :shock: :shock: :shock:
Tuolla välihousu-leimakonttori-sekoilulla oli suurin kyse juuri inssin väittämä rinnastus moottorinvaihtoon kun polttoaineen syöttötapa muuttuu. Itse olin ja olen edelleen eri mieltä ! kele...

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 11 Syys 2008, 20:51
Kirjoittaja munmummu69
koppa kirjoitti:Selvittelin tuota asiaa tuolloin tarkemmin ja jos prosentteja ei ole merkitty mihinkään katsastusmies voi milloin tahansa vaatia muutoskatsastuksen vaihdettujen osien määrittämiseksi. Jos auto viedään muutoskatsastukseen niin prosenttilaskenta aloitetaan aina alusta, näin ollen esim. korinvaihto autoon ei enää voi mitään muutoksia tehdä kun prosentit kasvoi rungon osalta viime muutoksessa.
Voisi kuvitella, että jos auton muutokset on merkitty otteeseen ilman prosentteja, ei näiden muutosten prosentteja olisi perusteltua myöhemminkään alkaa laskemaan. Jos tämä logiikka pitäisi, niin tällaisen auton rengaskokoakaan ei voi vaihtaa koska tarjoutuu sauma prosenttien laskuun. :?:

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 06 Loka 2008, 19:15
Kirjoittaja Hellakopteri
Laitetaas päivitys tuohon aloitusviestiin. Niin, Hipoonhan se halusi rinnastaa sitten tuon kansion vaihdosta johtuvan ´moottorinvaihdon´ ja tänään dynolappujen, alustaselvitysten ja muiden korjattujen hommien kanssa katsastukseen...ja leimahan sieltä viimein tuli. Jeah!

Piru kun oli tarkka jamppa, kiloteho suhteita sääädettiin vielä vararenkaalla ja bensan määrällä kun lukema näytti 6,99...?!?!

No leima on ja sillä selevä!

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 06 Loka 2008, 23:58
Kirjoittaja Antti66HT
Jaahas, eikös se kuitenkin olisi niin että jos pelataan noilla muutoksilla pkoneen painoon, tehoon ja tilavuuteen, ja pysytään haarukassa, ei kyllä kuuluisi tuota 7kg/hv soveltaa lainkaan...

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 07 Loka 2008, 17:29
Kirjoittaja Lauri
Antti66HT kirjoitti:Jaahas, eikös se kuitenkin olisi niin että jos pelataan noilla muutoksilla pkoneen painoon, tehoon ja tilavuuteen, ja pysytään haarukassa, ei kyllä kuuluisi tuota 7kg/hv soveltaa lainkaan...
Kyllä se niin on että tuota maagista seitsemää kiloa ei saa alittaa, muutakuin siinä tapauksessa jos vertailumoottori sen sallii. Tällöin ei saa vertailumoottorin tehot käsittääkseni ylittyä, jos aletaan pilkkua parittelemaan.

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 07 Loka 2008, 17:42
Kirjoittaja munmummu69
Lauri kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:Jaahas, eikös se kuitenkin olisi niin että jos pelataan noilla muutoksilla pkoneen painoon, tehoon ja tilavuuteen, ja pysytään haarukassa, ei kyllä kuuluisi tuota 7kg/hv soveltaa lainkaan...
Kyllä se niin on että tuota maagista seitsemää kiloa ei saa alittaa, muutakuin siinä tapauksessa jos vertailumoottori sen sallii. Tällöin ei saa vertailumoottorin tehot käsittääkseni ylittyä, jos aletaan pilkkua parittelemaan.
Tuota lakia voi pilkkua viilaamatta tulkita myös niin, ettei 7 kg/kW saa alittua (moottorinvaihdossa), olipa se vertailumoottori miten iso tahansa.

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 07 Loka 2008, 18:47
Kirjoittaja Lauri
munmummu69 kirjoitti:Tuota lakia voi pilkkua viilaamatta tulkita myös niin, ettei 7 kg/kW saa alittua (moottorinvaihdossa), olipa se vertailumoottori miten iso tahansa.
No voi tietenkin, mutta mun mielestä vielä (toistaiseksi) saa tekniikan vaihtaa mallisarjan tehokkaimpaan kunhan vaadituilta osilta vastaa sitä, vaikka silloin tuo seittemän kiloa alittuisikin. Mutta vain siihen asti mitä vertailumoottorissa on tehoa, ei yhtään enempää.

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 07 Loka 2008, 18:57
Kirjoittaja Hellakopteri
Eilisen perusteella katsastaja voi aina(kin) ottaa sen 7 kiloa pöydälle millon vaan. Autossani kun on heppa vähemmän kun vertailumoottorissa (ja muu tekniikka vastaa vertailumoottoria) , ja sit laskettiinkin jo 7 kilon keissiä...

Olisko tämä inssikohtainen kuten tavallista...

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 07 Loka 2008, 20:46
Kirjoittaja Lauri
Tuohan pitäisi jo melkein kysyä AKE:lta, he kun sen päättävät ja katsastajat noudattaa niitä määräyksiä.

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 08 Loka 2008, 08:30
Kirjoittaja Sulkava
tohon seitsemään kiloon voi hakea sitä poikkeuslupaa AKE:lta - :idea: :idea: ja se ON mahdollista saada.

nimi.merk. lupa hyllyssä 8) 8)

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 08 Loka 2008, 16:19
Kirjoittaja jyge
Huomasinpa tuossa AKE:n tiedotteen katsastustoimipaikoille:

http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Katsast ... iedotteet/ ja siellä linkki
Ajoneuvotekniikan tiedote katsastajille 8/2008 (pdf, 10.6.2008)

Siellä pisti isosti silmään seuraava kappale:
Teho/painosuhteesta
Jos ajoneuvon omamassan ja tehon suhde alittaa 7 kg/kW, ei auton moottorin Suomessa tai ulkomailla tehtyä muutosta voida hyväksyä rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa ilman poikkeuslupaa.
Auton moottorin tehon muuttamista ei siis voi hyväksyä katsastuksessa ilman poikkeuslupaa, vaikka auto on jo tehdasvalmisteisena alittanut em. rajan. (LiikMP auton rakenteen muuttamises-ta 779/1998 5 § ja 6 §).
Tällä tiedotteella on voinut olla jotain tekemistä katsastajan innokkuuden kanssa.

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 06 Helmi 2009, 18:47
Kirjoittaja jarnok
Noi kaikki aken säädökset pitää opetella ulkoa, niissä ei ole mitään taikaa. Monet katsurit ei itse edes tunne niitä koska esim tekniikanvaihto kysymykset ei ole jokapäiväistä heinää mitä tapahtuu jatkuvasti. Joten ne on tunnettava itse.

Ainakin seuraavat rinnastetaan moottorivaihtoon :
*Kannenvaihto
*Pakokaasu tai mekaaninen ahtaminen tai ahtimen tyypin vaihtaminen.
*välijäähdyttimen lisäys tai koon muuttaminen
*litratilavuuden kasvattaminen

Muistikuvani mukaan ruiskuksi muuttaminen ei ole moottorin vaihtoo rinnastettava toimenpide, mutta muisttaakseni aken spekseissä luki että efi = 10% lisäys tehoon. Tätä varten tarvitaan dynotodistus jolla todetaan todelinen teholisäys.

Tehoa voi maksimissaan kasvattaa 20% ja litratilavuutta 25% MALLISARJAN tehokkaimpaan malliin. Myös koneen painosta on säädetty rajat että mitä ei saa ylittää, mutta jenkkien kohdalla tuskimpa tulee sitä ongelmaa että katsuri käskee ajaa etupään puntarille

Se mitä on MALLISARJA niin rajaus koskee vain ja ainoastaa euroopassa ja usa myytäviä malleja joita minimissää muistaakseni on valmistettu vähintää 500kpl eli ei jotain erikoispajojen malleja.

Suomessa ake määrää viimekädessä mallisarjan. Ei ole mitään merkitystä mitä esim tehdas sanoo. Kun alkaa selvittää mikä on mallisarjan tehokkain malli kannattaa kysyä ekana akelta, sitten maahan tuojalta etc. Esim aken mukaan e30 bmw ja saman korisarjan M3 bemu ei ole samaa mallisarjaa samoin esim ford sierra ja sierra cosworth. Vaikka ulkoisesti molemissa casessa autot näyttää ulkoisesti samalta ja voisi kuvitella että ne on samaa mallisarjaa mutta ake päättänyt että ei ole. Muitakin esimerkkejä löytyy pilvinpimein. Toi mallisarja manner rajauskin on hauska. Esim. monista malleista on australiaan ja eteläafrikkaan tehty tehokkaampia malleja. Muistaakseni ford sierraa on eteläafrikassa myyty v8 koneella ja e30 300 sarja bemaria on ollut isommalla koneella kuin jenkeissä ja euroopassa, mutta esim noita malleja ei voi käyttää vertailumallina.

Yleensä moottorivaihdossa määrätään vaihtamaan alustaja voimansiirto vastaamaan mallisrajan tehokkainta. Pääpaino on kuitenkin yleensä jarruissa, akseleissa, vakaajissa etc. parasta on jos saa esim maahantuojalta vertailutodistuksen vaihdettavista osista, yleisesti kelpaa varmaan korjausoppaakkin todisteena joista voi osoittaa mallien erovaisuudet. Tossa kohden on varmaan katsastusasemissa ja katsureissa eroa mitä lappuja ne vaativat tekniikkavaihdoksessa.

pähkinäkuoressa
*selvittää mikä on tehokkainmallin
*selvittää vaihdettavat alustanosat ja voimansiirtoosat suhteessa mallisarjan tehokkampaan ja jokin todistus siitä että on katsurille että mitä on vaihdettava ja myös todistukset siitä että niitä on vaihdettu esim kuitteja etc.
*dynosta teholappu

ja noilla voi mennä konttorille jo aika huoletta.

Edellä oleva koskee noin elokuu (muistaakseni) 1987 ennen rekisteröityjä autoja. elokuu 87 - 91 pitää olla katalysaattori vaikkei auto olisikaan ollut vähäpäästöinen. Huvittavinta on että kattipöttö saa olla tyhjäkin, mutta se vain pitää olla siellä suurimmassa osassa konttoreilla. 91 jälkeisissä malleissa elämä meneekin sitten jo todella hankalaksi, muttei mahdottomaksi.

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 07 Helmi 2009, 10:30
Kirjoittaja MouTine
Pieniä korjauksia ylläolevaan muuten mainioon tekstiin...

Eri verrattavien suureiden kesken voidaan käyttää eri vertailumalleja. Esim teho tehokkaimmasta ja iskutilavuus suurimmasta.

AKE ohjeistaa konttoreita, muttei päätä mallisarjoista. Se on nimenomaan maahantuoja ja piirimyyjät jotka kirjoittavat todistuksia mistä milloinkin. Kun niissä on nimet ja leimat, on ne käypäisiä todistuksia. AKE ei voi kuin ihmetellä. Bimmeristä en tiedä, mutta Cossu Sierra on suurimmalta osin suomen kats.konttoreiden mielestä samaa mallisarjaa karva-Sierran kanssa. Asiasta toki on ollut kohinaa.