Sivu 2/4
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 27 Helmi 2010, 22:37
Kirjoittaja 96PurpleStang1
Ville K kirjoitti:Peltikirkkaalle pinnalle mun mielestä hyvä vahva kerros epoksia molemmille puolille. Alapuolelle sitten lisäksi päällemaalattavaa kiveniskumassaa niille kohdin mihin hiekkasuihkut osuu, ja sitten pintamaali esim. auton värillä, tai mustalla tai millä haluaa.. Sisäpuoli menee varmaan ihan tolla epoksilla, tai jos haluaa niin voihan sen vielä maalata jollain sopivalla värillä.
EPoksi istuu pohjassa todella lujassa, eikä siitä mene kosteus läpi. Joskus vuosia sitten rakensin yhden mk1 escortin, joka hiekkapuhallettiin ja maalattiin silloin epoksilla heti puhalluksen jälkeen, ny jokunen aika sitten auton nykyinen omistaja alkoi rakentamaan siitä historic-kilpuria, ja kyseli millä se on maalattu, kun ei meinannut lähteä korkeapainepesussakaan..
Näin tekisin itse toistamiseenkin, mutta mielipiteitä on varmaan monia.
Epoksi on kovaa tavaraa ja kestää sinkkipohjalla jopa upotusrasitusta suolavedesssä.Itse olen omiin projekteihin käyttänyt tällä metodilla ja kyllä mielestäni
kestää hyvin.Näin 10 vuoden maalarinkokemuksella+harrastelut voin sanoa että on hinta-laatusuhteeltaan oikein käytettynä hyvä pohjamaali autoonkin.Lisäksi ei ole liian kova hiokkaan mutta sekoitus-suhteen kanssa on oltava tarkkana.Liika tai liian vähän määrä kovetinta tekee maalin lähes sietämättömäksi hioa.Epoksissa
on myös ruostetta torjuvia "inhibaattoreita" eli sitä voi periaatteessa maalata hieman epäpuhtaallekkin pinnalle, kuten usein teollisuudessa tehdäänkin.
Tässä -76
Fury Stw jonka aikoinaan käpistelin, hiekkaa meni varmaan 400kg puhaltaessa, osaan korista tuli sinkkipohja ja osaan pelkkä epoksi+pur pinta, Pur-lakka.
Tämä kokoisekseen uskomattoman kovaa kulkeva hirviö on siis kokonaan maalattu teollisuusväreillä, toki hieman pilveilee mutta välttää jos ei katso liian
tarkkaan..Lienee helsingin seudulla edelleen...valitan "väärän" konsernin auton kuvia tässä topikissa mutta jos annatte anteeksi tämän kerran...

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 28 Helmi 2010, 10:49
Kirjoittaja Tahavo
Kaikissa edellämainituissa maalaushommissa puhutaan varmaan ammattilaisen tekemästä työstä? Minä aikanaan kun hitsautin uudet etulattiat, niin maalasin ensin jollain sinkkimaalilla, siihen joku pintamaali päälle ja sitten kiveniskusprayta päälle, niin koko komeus lähti kuorena irti. Nyt on sitten ollut 10 vuotta paljaalla pellillä koteloaine ja sen päällä alustamassa.
Sisäpuolelle ensin joku sinkkimaali ja siihen kysyin sopivan pintamaalin. Pintamaali oli jotain ns. muovimaalia. No se lähti kohta kuorina irti. Poistin kaikki maalit ja laitoin koteloaineen peltipinnalle ja sanomalehteä päälle.
Suurin syy kyllä mun maalauksien epäonnistumisiin oli pintojen liian huono putsaaminen rasvasta ym. ja keskenään epäsopivat aineet.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 23:45
Kirjoittaja 96PurpleStang1
Teidän onnellisten kiertäessä Fun runissa, minäpoika makoilin Mustangin ja Lincolnin alla ja pesin pohjat
ja sitten hieman "möträsin" menemään.Eli aiemmin käsittelin jo kaikki kotelot Tectyl Ml:llä ja nyt sitten
oli alustan vuoro.En juurikaan aja hiekkateitä joten kiveniskusuojaa en tarvi.Tokihan kunnon massa
tuohon päälle vaimentaisi ääntäkin mutta tekee subien. jne asennuksen jälkeenpäin hankalaksi..
Kuten kuvista näkee, tämä 12v Miamissa ollut auto on muutamaa pistettä lukuunottamatta onneksi
vielä täysin ruosteeton

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 28 Heinä 2010, 12:02
Kirjoittaja MHui2
Tuossa aikaisemmin oli maininta happopohjamaalin huonoudesta.
Itselläni oli ajatus laittaa happopohjamaali ja sen päälle epoksi.
Pitäisikö tuo pohjamaali unohtaa kokonaan ?
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 28 Heinä 2010, 19:58
Kirjoittaja Homer65
96PurpleStang1 kirjoitti:Teidän onnellisten kiertäessä Fun runissa, minäpoika makoilin Mustangin ja Lincolnin alla ja pesin pohjat
ja sitten hieman "möträsin" menemään.Eli aiemmin käsittelin jo kaikki kotelot Tectyl Ml:llä ja nyt sitten
oli alustan vuoro.En juurikaan aja hiekkateitä joten kiveniskusuojaa en tarvi.Tokihan kunnon massa
tuohon päälle vaimentaisi ääntäkin mutta tekee subien. jne asennuksen jälkeenpäin hankalaksi..
Kuten kuvista näkee, tämä 12v Miamissa ollut auto on muutamaa pistettä lukuunottamatta onneksi
vielä täysin ruosteeton

Milläs pohjan pesit??
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 29 Heinä 2010, 00:08
Kirjoittaja 96PurpleStang1
Pohjanpesut tein Kärcher-painepesurilla jonka sekoittajassa wurthin pineline mäntyöljypohjainen liuotin.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 21 Helmi 2013, 21:57
Kirjoittaja JooSexSex
2 kerrosta epoksi primeria ja 2 kerrosta epoksi pintaväriä, kolme kesää ajoa.
Noi maalarin ohisuihkinnat voisi peittää jollain mustalla. Mikä olisi hyvä aine ?

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 25 Helmi 2013, 23:27
Kirjoittaja ROKI
Ei taida toverit olla perillä maaleista, mikä ero on happo maalilla ja epoksi maalilla. Ei mitään epoksi on happokovetteinen maali.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 26 Helmi 2013, 00:31
Kirjoittaja Antti66HT
Roki tän tietääkin, muttaesim. spies Heckerillä oli aiemmin ns. happo pohja väriä, jota ei ainakaan sellaisenaan enään saa. 2k. Epoksi maalit ovat siitä hyviä että kestävät mm. Jarru nestettä melko hyvin.
Aikanaan maalasin moottorin Miranolilla. Tuli hyvän näköinen, ja kestää, kunnes aloin rakenteleen jarruja ja tuli vähän sotkua. Miranolit kiehuu poois.
Jotamstic voisi olla hyvä 2k pohjamaali, jota teollisuudessa käytetään. Tuo sinkkkipitoinen maali on hyvä hiekkapuhalletulle pinnalle, mutta ei sovellu paikka maalaukseen, eli ei pysy toisen maalin päällä.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 27 Helmi 2013, 17:39
Kirjoittaja musse1967
epoksille annan myös äänen, kaveri tehnyt epoksilla jo monta autoa eli pohja alta ja päältä eikä minkään sortin ongelmia tähän mennessä. Hiekkatietä jos paljon ajaan niin hiekkasumu kohdille tosiaan kiveniskumassaa ja maalia koko pohjan päälle vaan niin hyvä tulee...oma auto käsiteltiin juurikin näin tässä kk takaperin ja pirun luja pinta tuli.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 02 Maalis 2013, 14:39
Kirjoittaja ROKI
Niinpä, ppg universal happopohjamaali on vielläkin myynnissä. Tämän päälle voi ruiskia mitä vaan, epoksi on hyvä mutta uretaani olisi hiukan joustavampaa ja saa vähemmällä lutraamisella paksumman kalvon. Kestää paremmin kulutusta.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 04 Maalis 2013, 23:10
Kirjoittaja ROKI
Kyllä sitä laivamaalia saa, mutta ei 5l erissä pitää tilata tynnöreissä 200l. Ei vaan taida monellakaan autoharrastelijalla olla paalua riittävästi takataskussa. Lähes vastaavia maaleja käytetään kaivoskoneiden maalauksessa, minullakin on noita maaleja hankittuna omaan käyttöön. Tuosta alustan völjäyksestä viellä vähäsen, omaan koslani pohjan putsasin entisistä massoista käsipelissä, oli perkeleen työläs operaatio. Mutta pohjan kunto oli senverran hyvä että päädyin ruiskuttamaan koko alustan 3 kertaan tektyylin massalla, 10kg sitä meni noin 5mm kalvopaksuus. Koteloihin ympäriämpäri 4l kannu tektyylin ml puhtaalla moottoriöljyllä terästettynä, tukkesin kaikki koteloiden reijät muutaman päivän päästä laskin ylimääräiset litkut astioihin. 98 vuodesta lähtien on ajettu keli kuin keli, parina syksynä suolalitkun seassakin eipä ole ruostetta ilmestynyt sentään 15 vuosi jo menossa, eikä säkähdä sorateitä.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Maalis 2013, 16:46
Kirjoittaja JooSexSex
Selvyyden vuoksi: Hyvin on aineet pysyneet kiinni.
Pohjalla Tikkurilan Temacoat GPL-S Epoxy Primer ja sen päällä Spies-Hecker Permacron MS-630 raskaan kaluston pintamaali.
Nyt haetaan sellaista suomalais-ugrilaista pussihousumeininkiä, että olisi mustat ja vähän niinkuin suojatun näköiset noi sisäpinnat.
Elikkäs, että mikä kiveniskumaali tms. tohon päälle ?
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Maalis 2013, 18:14
Kirjoittaja Ville K
Ton oman käyttis servoletin pyöräkotelot ruiskutin tummanharmaalla kiveniskumassalla, hyvin on pysynyt.
Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli
Lähetetty: 05 Maalis 2013, 20:13
Kirjoittaja hannu
Aikoinaan tuli myös tehtyä kevyt suojamassaus HUOLELLISEN pesun ja KUIVAUKSEN jälkeen Finikorin 1:llä ja 3:lla. Hieno oli kyllä tehdä TÄYSIN ruosteettomaan pohjaan/koteloihin...ja massauksen jälkeen reilu vuorokausi kuivumassa. Kaikki muut kohdat oli hyvin suojattuna massauksen aikana.