Sivu 2/2

Re: Välityksestä.

Lähetetty: 22 Syys 2011, 20:06
Kirjoittaja Homer65
kaara91 kirjoitti:Jos autolla ajelee paljon tien päällä ja kone on suht koht vakio, pitäisi nuo kierrokset olla alle 2000 1/min n. 100 vauhdissa jolloin tuo kulutus, meteli ja mäennousukyky ei vielä nyykkää konetta. Toi tarkoittaa automaatilla 3,25 perävälityksellä OD lla ja manuaalilla n. 0,7 -0,8 ylivaihdetta. Jos joku ei vielä tiedä niin vakio Foksissa kierroksia on noin 1500 1/min 100 vauhdissa 5 vaihteella jolloin normaaliliikenteessä kone raksuttelee lähes tyhjäkäyntiä ja hyvin vetää ja on hiljainen. Ainakin tässä iässä jo kaipaa välillä hiljaisiakin hetkiä, ainakin silloin kun ei ole kanssa-autoilijoita lähistöllä. :lol:
Tarkotaks sää hantin paikalta tulevaa sivuääntä?? :lol: :lol:

Re: Välityksestä.

Lähetetty: 22 Syys 2011, 22:29
Kirjoittaja Fastback
kaara91 kirjoitti:Täytyy korjata tuo muistini virhe. Foxissa 1700 1/min 100km/h on oikea kierrosluku. 1500 1/min vastaa 88km/h.
Vähän piristetyssä koneessa tuo 2000 1/min /100km/h ei vielä aiheuta ongelmia, mutta jos moottorin vääntö putoaa jyrkästi kolmen tonnin alapuolella ( reippaasti viritetyt moottorit) tuohon meluun on pakko tottua, koska koneen tehollinen alapään vetoalue on jo siirtynyt reilusti korkeammille kierroksille, jolloin pitkän ylivaihteen tuomat edut menetetään ja puhutaan niistä oikeista kolmejalkaisista hevosista. :lol:
tää on näitten pikkukoneitten oireyhtymiä vissiinkin? Mullakaan ei ole pienessä isolohkossa 1850rpm satasessa ja ei kyllä ahistanut lainkaan pitkällä vitosella lotkotella. Jotkut kai tekee isompia pikkulohkojakin, mutta en oo vaan ikinä nähnyt kellään :mrgreen:

toi on kyllä loistava heitto hantinpuolen marmatuksesta!

Re: Välityksestä.

Lähetetty: 27 Syys 2011, 11:53
Kirjoittaja Klint
Aivan. Pitää avata toi perä ja ja kattoo. Tuntuu että ei vastaa tagiin joka sinä on kiinni.

Re: Välityksestä.

Lähetetty: 27 Syys 2011, 14:25
Kirjoittaja Arto65FB
FFreak kirjoitti:Mulla on omassa 2.79 välitys ja 2500 on kierroksia 100:n vauhdissa. Renkaina 225/60-15. Kuulostaa kovilta kierroksilta. Puol vuotta on ollu tallin lattialla 3.25 välitteinen lukkoperä, jota en vieläkään ole saanu paikoilleen. Tällä välityksellä pitäis kierrosten nousta 2900:aan.
Hmm, mulla oli kans 2.79 ja satkussa 2000 rpm ja nyt 3.25 ja satkun vauhti on 2500rpm ja rinkuloina kanssa ollut 225/60/15 ??? Mikä luistaa vertailussa: automeetteri, laskukaava vai turbaani?

Re: Välityksestä.

Lähetetty: 27 Syys 2011, 14:51
Kirjoittaja Arto65FB
kaara91 kirjoitti:Kaava antoi 2,79 perällä 2000 1/min 88km. Ja 3,25 perällä 2500 1/min 94 km 225/60 R 15 ilman vaihteistoa ja turbiini kiinteenä.
Liekö markan mittari sitten pielessä tai silmät ristissä? Täytyykin katsoa paljonko oli 250km/h kierroksia.

Re: Välityksestä.

Lähetetty: 27 Syys 2011, 18:55
Kirjoittaja FFreak
Lisäyksenä että mulla siis c4 ja 2400 stall turbiini. Mistä nopeus- ja kierrosero johtuu, niin enpä osaa äkkiseltään sanoa. Arto65FB: vastaukseen viitaten. Periaatteessa lootankin pitäis olla kunnossa. :roll:

Re: Välityksestä.

Lähetetty: 27 Syys 2011, 19:36
Kirjoittaja Antti66HT
NOpeus arvailua helpottaa kummasti nuo esim. Nokian gps puhelimiin saatavat sovellutukset. Ovi storestakin löytyy ihan ilmaiseksi ladattava nopusmittari ohjelma, joka näyttää nopeuden ja piirtää myös nopudesta kuvaajaa. Race crono sovellutus ajaa tietysti myös saman asian.

Re: Välityksestä.

Lähetetty: 30 Syys 2011, 11:53
Kirjoittaja Kromi
Klint kirjoitti:Aivan. Pitää avata toi perä ja ja kattoo. Tuntuu että ei vastaa tagiin joka sinä on kiinni.
Itselläni oli tuo alkuperäinen alulätkä , jossa perän tunnisteet , kiinni murikan kiinnitysmutterin alla ja siinä välityksenä ilmoitettiin 2,79 , no se välitys oli kyllä ihan muuta mitä tuo ilmoitettu , eli oli vaihtunut jossain vaiheessa .
Nopeusmittarivirhe oli n.10 mailia/h , nyt kun ajaa karvan yli 50 niin navigaattori näyttää nopeudeksi tasan 80 km/h kun aiemmin se oli 62 mile /h
Ero on aika pieni mutta vaikutus äänimailmaan todella suuri , on kuin eri autolla ajaisi.
Tosin vanhan perän pinionin laakerit oli antautuneet ja osa äänistä varmaankin tuli siitä.