Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 18 Maalis 2015, 22:12
Vähän aikaa meni haeskellessa optimi viilaustekniikkaa ja homma alkoi sujua kun asetti renkaan pöydän reunaa vasten oheisen kuvan mukaisesti:
Tuossa asennossa saa hyvin hallittua viilauskulmaa.
Rengas on asetettava sylinteriin mittausta varten mahdollisimman suoraan. Jos rengas on muutamia millejä sopivasti kallellaan, niin rako muuttuu jo 0,05 mm. Kokeilin pari kertaa käyttää mäntää painamiseen, mutta ei saa oikein toistoa tuohon sovitukseen ja uusien mäntien kanssa on aina vaarana, että kohta pyörii lattialla.
Yksi pojistani on ensimmäistä vuotta asentaja-koneistaja linjalla ja sai jo sorvattua mittojen mukaan oheisen renkaanpainimen (näyttää olevan tuollaisia myös myynnissä):
Merge collectorin rakenteluakin pojalle ehdotin, mutta taidot ei vielä riitä. Itsekin totesin olevan sen verran isotöinen, että lykätään suosiolla tulevaisuuteen.
Sitten vaan huolellista viilailua ja rengasta sovitetaan noin 10 kertaa viilausten välissä sylinteriin. Viilantyöntöjä tulee ehkä 40 kpl/rengas (riippuen kuinka kovaa viilaa painaa). Huomasin, että kannattaa 0,30 luiskalla esisovitella rakoon ja kun alkaa mahtua, niin tiuhentaa sovitusvälejä.
2. renkaat viilattu ja 1. renkaista vielä 6 viilaamatta. Lopuksi öljyrenkaiden välyksen tarkistus.
2. renkaat numeroiduissa pussukoissa (sylinterit kyllä niin samankokoisia, että kokeillessa rengasta eri sylintereissä ei tullut luiskamittavälin (0,05 mm) eroja.
Rakomitoiksi tulee loppujen lopuksi (juteltu vielä yhden konesepän kanssa asiasta ja nämä mitat ovat toimineet hyvin):
1. rengas 0,40 mm
2. rengas 0,40 mm
öljyrenkaat 0,40 mm
Viilaustunteja takana ehkä yhteensä parisen tuntia ja jokainen rengas on helpompi viilailla kuin edellinen.
Nuo terävät nurkat renkaan päistä pyyhkäisen lopuksi hienolla käsihiomakivellä. 2. renkaat kävin jo kivellä viilauksen jälkeen läpi.
Tuossa asennossa saa hyvin hallittua viilauskulmaa.
Rengas on asetettava sylinteriin mittausta varten mahdollisimman suoraan. Jos rengas on muutamia millejä sopivasti kallellaan, niin rako muuttuu jo 0,05 mm. Kokeilin pari kertaa käyttää mäntää painamiseen, mutta ei saa oikein toistoa tuohon sovitukseen ja uusien mäntien kanssa on aina vaarana, että kohta pyörii lattialla.
Yksi pojistani on ensimmäistä vuotta asentaja-koneistaja linjalla ja sai jo sorvattua mittojen mukaan oheisen renkaanpainimen (näyttää olevan tuollaisia myös myynnissä):
Merge collectorin rakenteluakin pojalle ehdotin, mutta taidot ei vielä riitä. Itsekin totesin olevan sen verran isotöinen, että lykätään suosiolla tulevaisuuteen.
Sitten vaan huolellista viilailua ja rengasta sovitetaan noin 10 kertaa viilausten välissä sylinteriin. Viilantyöntöjä tulee ehkä 40 kpl/rengas (riippuen kuinka kovaa viilaa painaa). Huomasin, että kannattaa 0,30 luiskalla esisovitella rakoon ja kun alkaa mahtua, niin tiuhentaa sovitusvälejä.
2. renkaat viilattu ja 1. renkaista vielä 6 viilaamatta. Lopuksi öljyrenkaiden välyksen tarkistus.
2. renkaat numeroiduissa pussukoissa (sylinterit kyllä niin samankokoisia, että kokeillessa rengasta eri sylintereissä ei tullut luiskamittavälin (0,05 mm) eroja.
Rakomitoiksi tulee loppujen lopuksi (juteltu vielä yhden konesepän kanssa asiasta ja nämä mitat ovat toimineet hyvin):
1. rengas 0,40 mm
2. rengas 0,40 mm
öljyrenkaat 0,40 mm
Viilaustunteja takana ehkä yhteensä parisen tuntia ja jokainen rengas on helpompi viilailla kuin edellinen.
Nuo terävät nurkat renkaan päistä pyyhkäisen lopuksi hienolla käsihiomakivellä. 2. renkaat kävin jo kivellä viilauksen jälkeen läpi.