Sivu 13/18
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 06 Huhti 2015, 11:56
Kirjoittaja starsky
kaara91 kirjoitti:Onkos tuossa yläkuvassa kansi oikealla paikallaan. Siinä olis kannessa vielä vingulle töitä imupuolen pytynreunan puolella viimeistelyssä.
Kansi mallisovitettuna (kaksi messinkiluiskaa päissä, jotta kannentiiviste 1mm tulee korkeuteen mukaan). Tuota katseltiin Kosusella ja ei tietysti mallattu vielä sylinterissä kiinni ollessaan. Kosunen vinkasi tuosta vaihtoehdosta, että saisi parannusta aikaan jos sipaistaan tavaraa pois. Kuvasta tosiaan näkee, että snurrauskelpoinen alie sijoittuu toiselle puolelle kokonaan. Pitää katsastaa vielä kaikki muutkin reiät läpi ja arvioida Kosusen kanssa tekisikö tuolle tilanteelle jotain. Arvioitiin työntömitan kanssa vaan, että molemmilta puolilta saisi aivan mitättömästi otettua tavaraa, mutta ei hoksattu, että palotila sijoittuukin sylinterin suhteen laitaan.
Kansia ei ole vielä plaanattu. Seetipinnat on koneistettu, venttiilit sovitettu ja ohjaimet kalvattu. Tarkoitus oli vain käyttää sen verran kansia tallissa, että mittaan työntötankojen pituudet.
kaara91 kirjoitti:Kuulostaa vähän meriselitykseltä. Milloin se aika tulee ... Vuoden päästäkö. Jos et koneistuta, ei auteta enää yhtään. Joo, kympin ruttuja pitäs lähennellä.
Mexico65 kirjoitti:Vieläkin härnään sinua tuon quench heigth asian osalta.
OK, hyvä, että laitatte jäitä hattuun. Kelit lämpenee ja pää sumenee sitä mukaa. Ei kait kuukausi lisää tässä vaiheessa enää kauhean paha odotusaika ole. Syyt dekkitason pudotuksen lykkäämiselle olisivat olleet tässä järjestyksessä: raha, epäilys kuinka paljon oikeasti hyödyttää, kiire, laiskuus. Ihan aiheesta väännätte. siksihän minä tätä tänne kirjoittelen, että olisi kollektiivinen tietotaito käytettävissä ja myös luottaisi annettuihin ohjeisiin ja toimisi niiden mukaan jos mahdollista. Konetta ei ole tietysti tarkoitus availla enää huvikseen, vain jos remonttitarvetta ilmenee.
Pitää vielä nyt sovitella männät reikiin ja koettaa saada tarkemmat mittaustulokset. Mittauksenhan suoritin männän keskeltä, kun heiluu tuossa reiässä melko paljon ilman renkaita.
Mexico65 kirjoitti:1-4 puolelta 0.5 mm pois ja 5-8 puolelta 0.4mm pois!
Jep, mittaillaan vielä, mutta varmaan aika lähelle noita sattunee.
Suositelkaa sellainen moottorikoneistamo akselilla Jyväskylä -Kuopio-Joensuu / kuopiosta 200km, jonne lohkon uskaltaa viedä koneistettavaksi. yv. tai tähän ketjuun suoraan.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 06 Huhti 2015, 17:20
Kirjoittaja 302TT
Kiteen moottorikoneistamolla ovat voimakoneita koneistuttaneet.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 06 Huhti 2015, 21:42
Kirjoittaja Topias74
Minä oon käyttäny osia tuolla Keski-Suomen koneistamolla. 014-338 1600.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 07 Huhti 2015, 22:04
Kirjoittaja MONTTU
MUTTA 0,5 mm alle dekkitason olevat männät ei ainakaan minua miellytä. Suosittelisin "0" dekkiin männät dekkitason kanssa tasan.
Juu, 0,2 mm männät (matalat Wisecot, vaikka keikkuu) yli dekin ja 0,04" Fel-Pron pahvi. Välys 0,816 mm / 0,032". Pelaa, ei ota kiinni ainakaan kevyillä männillä, lähellä varmaan on. Onko siittä sitten suurta hyötyä ajaa männät noin lähelle, en tiedä, olen kyllä antanut niin itselleni kertoa. Tulipahan vaan niin tehtyä, vähän sai ruttuakin lisää.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 07 Huhti 2015, 22:59
Kirjoittaja porttari
Tottahan se paljealue on tärkeä juttu. Toiset koneet reagoi siihen hieman toisia herkemmin nakutuksen muodossa. Paljon myös kiinni männänpään muodosta, palotilan muodosta. Sinne 0,8mm olen itse koittanut omissa rakennelmissa tähtäillä, mutta tokihan tähänkin vaikuttaa männän halkaisija, porausvälykset jne.
Joissakin koneissa tuon 0,8mm jälkeen lähestyttäessä milliä, alkaa rapista ja taas ilmiö häviää kun alue kasvaa sinne 3mm paikkeille.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 07 Huhti 2015, 23:54
Kirjoittaja Antti66HT
Quench.. can be at .038" for a 6K engine. on a 7500 rev engine steel rod.. look for .045" min, on a aluminum rod and 7500 rev look for .080" quench.
Nuo tietty tiivisteen kanssa, eli normitiivisteellä 0.40 0-dekki.
Paljos meinaat antaa koneelle jenkaa? .005"=0.12mm
Noi nyt on vaan noita Amerikan Joen näkemyksiä, ei varmaan päde turpo tojotaan.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Huhti 2015, 07:37
Kirjoittaja Mexico65
There is plenty of discussion about the net effect of squish and quench. While it’s doubtful that this will ever amount to more than a few horsepower in any street application, it does offer some distinct advantages when it comes to increased engine efficiency, better fuel mileage, and driveability.
If you’ve ever wondered why certain engines run better than others, this could be one reason why.
Read more:
http://www.superchevy.com/how-to/engine ... z3WgkxDvEa
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Huhti 2015, 09:51
Kirjoittaja MONTTU
Wiseco ilmoittaa 3TC Toyotalle 89mm männällä:
"Always run at least .030 piston to head clearance including gasket thickness."
Eli aika lähelle saapi Wiseconkin puolesta mennä.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Huhti 2015, 11:18
Kirjoittaja Antti66HT
Varoitus! Älkää avatko tuota Jyrin Linkkiä, sisältää arveluttavaa materiaalia!!!

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 08 Huhti 2015, 16:20
Kirjoittaja Mexico65
What Is The Ideal Quench Height?
Quench should be as tight as possible without the piston actually contacting the head.
Read more:
http://www.hotrod.com/how-to/engine/131 ... z3Wiry9m00
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 17:37
Kirjoittaja starsky
Kokeiltu mäntiä nyt aika monella kombinaatiolla eri sylintereihin ja lopulliset mitat ovat:
sylinteri/reiässä mm
1 0,49
2 0,45
3 0,47
4 0,46
5 0,41
6 0,40
7 0,40
8 0,37
Rakentelin tallissa olevista tarvikkeista tämänmallisen mittaussysteemin:
Mittausten toiston sai 1/100 alueelle kun tähtäili mittakärkeä ensin männässä keskilinjalla sellaiseen kohtaan, että keikutus ei vaikuttanut tulokseen.
Koneistamolle ohje olisi mittausten mukaan sitten 0,50 toisesta dekistä ja 0,40 toisesta.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 19:33
Kirjoittaja starsky
Nokan ajoitukset mitattu ja melko samoja tuloksia sain nokkakorttiin verrattuna.
Nokka on TFS-51403002
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 21:39
Kirjoittaja starsky
Työntötankojen pituudet mitattu.
Käytössä Comp Cams 7701 mittatanko.
Kansien ja lohkon välissä 0,5mm messinkiluiskat, joten tuleva 0,5mm:n luokkaa oleva dekkien lasku + 1 mm:n kannentiiviste mittauksissa huomioitu.
Mittatanko 12 kierrosta auki, ja jälki venttiilien päässä (testattu sylinterit 1, 4, 5 ja 8 ja kaikissa vastaava jälki) oheisen kuvan mukainen:
Testijouset olivat hennot ja nostajien jousi ei painunut mittauksissa. Voimat olivat niin pieniä, että jäljen sai tussipeittoon vain liikuttelemalla eri noston kohdissa sivuttain keinun kärkeä.
Mittatanko auki 12 kierrosta = 5,800"+12*0,050"=6,400"
Hydraulisiin nostajiin tulee asennusvaiheessa 0,050" preloadia, eli tilaan 6,450" pituiset työntötangot.
Geometria keinuissa menee sunnilleen "mid lift" mukaan. Molemmat merkityt kulmat ovat noin 80 astetta (kuvat nostoilla 0 ja max):
Jesel käyttää "low pivot" geometriaa (
täällä, otsikolla "Rocker geometry") ja tuo olisi tietysti ollut mielenkiintoinen toteuttaa. Geometriamuutos vaatisi työntötangon pituuden muokkausta.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 24 Huhti 2015, 22:51
Kirjoittaja starsky
Kommenttien perusteella työntötangoiksi tuli Comp Cams 7619-16, pituus 6.400" preloadiksi tähdätään 0.020"
Tangot passelin pituiset:
Muovailuvahapuristuksen jäljet (piti hiukan avustaa keinua kädellä, koska nostajien jouset antoivat jo periksi vahaa puristettaessa):
Ja mittauksen perusteella ei pitäisi tulla ongelmia:
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 13:14
Kirjoittaja porttari
Olethan varmaan ottanut huomioon, että kansista lähtee pienet siivut oikaisussa pois? En nyt kovin tarkkaan lukenut kaikkea edellä, mutta kansinahkat olivat tönärien mitoituksessa mukana.