Sivu 3/6

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 12 Marras 2011, 00:36
Kirjoittaja Topias74
Kuinka monella on henkilökohtaisia kokemuksia noista jenkkien ecuista? :roll: Ettei vaan olis kuulopuheita suurin osa. Yks haukkuu kun ei saa toimimaan ja 10 sen kaveria kuuluttaa maailmalle ettei siitä ruiskusta oo mihinkään! :lol:

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 12 Marras 2011, 16:29
Kirjoittaja jeppe
eikös sulla ollu jotain kokemusta tosta fast ez efistä? juttua overdrivellä vai sattumalta sama nimimerkki.

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 12 Marras 2011, 18:22
Kirjoittaja Topias74
Sama mies, enkä ala täällä vuodattaan syitä minkätakia siitä jouduin luopumaan, mutta jos joskus tulee eteen ruiskun laitto vanhempaan autoon niin ostan semmosen Fast:in uudestaan! Nyt on tiedossa syyt ja viat mitä mulla silloin oli ja ne ei ollu sen Fast:in vikoja vaan syyt oli muualla autossa! Että täällä on kokemusta, eikä se niin huono vaihtoehto ole ollenkaan! Tämä on mun omakohtainen mielipide kokemuksen perusteella! 8)

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 12 Marras 2011, 19:38
Kirjoittaja razorass
Tuo tankin, linjojen yms pakollinen vaihtaminen etanolin kestäviin on kyllä ainakin osittain täysin kukkua. Yhtään nippeliä, letkua tai putkea en ole vaihtanut tai joutunut vaihtamaan polttoaineen vaihdon myötä mihinkään vehkeeseen. Bensakamat mulla on täysin peruskauraa, AD:n 9mm letkua, paluu 8mm pvc ja meno 10mm poly. Tankki on orkkis ruiskun ja pumppu Bosch 044. säädin jonkun volvon 2.5bar bosch. Tietty en tiedä jos on jotain hienoja teräspunos hitekki-kromi-teflon kikkareita konehuoneessa, niiden kestosta en tiedä kun en ole ikinä moisia osannut arvostaa...

Kaasarilla en tehnyt etanolin myötä mitään muuta kuin vaihdoin suuttimet. Vakiot neulavenat toimi hyvin.

Puristussuhdetta ei ole "pakko" nostaa etanolin myötä. mulla tuli pelkällä polttoaineen vaihdolla 40hp ja 50nm lisää voimaa, siis ennakot yms samat.

Mun kokemukset perustuu omiin tuotoksiin ja/tai omin silmin koettuihin muiden autoihin dynossa tai kadulla. Erinäköisiin tarinoihin keskustelupalstoilla täytyy suhtautua hyvin varauksella.

26.11 On muuten Sporttiautossa Vipec kurssi joka liippaa jonkun verran aihetta, olen siellä itsekin ja auto myös.

OT. Ei turun alueelta löydy keneltäkään 2" spaceria 1450 jaolla?? mullon vaan 1" ja ottaa vivusto kiskoihin kiinni... anyone?

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 13 Marras 2011, 18:09
Kirjoittaja razorass
Spaceri löytyi Auran isolohkomieheltä ja isänpäiväajelut on suditeltu. Tuhannet kiitokset vauhtiperälle!

Suuttimien siirron jälkeen tein bensakartan peruskertoimeen korjaukset, ja kiihdytysrikastukseen hiukan hienosäätöä. pari sataa kilsaa tuli tänään päristeltyä ja ei voi muuta sanoa kuin että toimii loistavasti.
Käy "nättiä" (niin nättiä kun toi käy) tyhjäkäyntiä 800rpm ja vetää vitosella kakomatta jo tuhannesta kierroksesta lähtien! Kaasun voi myös tallata lattiaan vitosella jo tuossa tyhjäkäynnin tuntumassa ilman mitään kakomisia tai ontumisia.

Jos jotakuta kiinnostaa niin lyhyet speksit nykyisistä setupista:
Vipec V44 ecu (sisäinen 2.5bar map)
Bosch imuilman lämpöanturi
Bosch vedenlämpöanturi
Bosch TPS (tähän kokeilin myös muutamaa tarvikekopiota Fordin TPS:Stä, menee rahat hukkaan.. älkää ostako moisia.)
Bosch "044" bensapumppu
Bosch 2.5bar paineen säädin
GM 4napainen stepperi tyhjäkäynnin säätöön
Edelbrock 60lbs suuttimet
Edelbrock Bensakiskot
Imusarja Victor Junior johon tehty suuttimille paikat (kannattaa ostaa valmis victor efi, on helpompaa ja halvempaa, käytin vanhaa koska kairattu kansiin sopivaksi)
Accel 74135b 750chm läppärunko (tässä on varaa kairata reilusti isommaksi kuten mulla)
3kpl 30A releitä.

Ecu ohjaa polttoaineen, sytytyksen (MSD 6AL), bensapumpun, flektin ja ISC Stepperin.

Asennus ei muuttune yksinkertaisemmaksi, Sporttiauto toimitti käynnistyskartan jossa valmiina tärkeimmät asetukset, lämpötilakorjaukset sun muut. Näihin ei tarvinnut tehdä hienosäätöä isompia muutoksia lukuunottamatta luonnollisesti polttoaine ja sytytyskarttoja jotka säädin ensin karkeasti kadulla ja lopullinen säätö tehtiin Sporttiauton dynolla.

Olis pari hyvää kaasaria kaupan jos on kiinnostusta?? 8)

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 13 Marras 2011, 23:17
Kirjoittaja Topias74
Paljonkos noihin osiin menee rahulia? Arvatenkin läppärillä säädettävä, millä ohjelmalla säätö tapahtuu?

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 14 Marras 2011, 08:58
Kirjoittaja razorass
Topias74 kirjoitti:Paljonkos noihin osiin menee rahulia? Arvatenkin läppärillä säädettävä, millä ohjelmalla säätö tapahtuu?
Läppärillä säädetään, softan saa ladattua valmistajan sivuilta www.vi-pec.com, löytyy myös aktiivinen tuotetukipalsta joka nykyään avoin myös ei ecun omistaville.

V44 Ecu+johtosarja+anturit about 1500-1700e, mulla on vanhemman mallinen ecu joka hiukan halvempi v44+ versiota. tosin uudemmalla voi ohjata suoraan myös matalaohmisia suuttimia. Ecu ja anturit Sporttiautosta
Suuttimet 389$ summitilta
Bensakiskot 92$ summitilta
TPS 55e Motonet
Bensapumppu about 200€ Sporttiauto
Paineensäädin ?muutaman kympin? Motonet
Läppärunko 383$ summitilta
ISC stepperi 45$ summitilta
Releet, tarvikkeet yms about 40e
Tuohon Accelin läppärunkoon voi myös laittaa suoraan suuttimet, jolloin niitä ei tietysti tarvita kuin 4, ja bensakiskojen kustannus jää pois.

Eli euroissa alle 3te.

Periaatteessa samanlaisen asennuksen pystyy tekemään myös Atom G4 eculla, jonka hinta lienee siinä tonnin kieppeillä. Atomi on Vipecin sisarmalli, säätösoftat yms on hyvin samanlaiset. Yhden Atomin olen asentanut kaverin autoon ja perusasioissa aivan yhtä pätevä laite kuin vipec.

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 14 Marras 2011, 13:41
Kirjoittaja Mexico65
Minulla ruisku toteutus kustansi +5k€, tosin sillä ei haettu muuta kuin tehoa, lopputulos 100 hp/litra tai 1.65 hp/cid.

Mielipiteeni; jos olet muutaman vuoden opiskellut auton ruiskuohjausjärjestelmiä, tai olet auton sähkö/mekaniikan ammattilainen ja ymmärrät näin koneen tarpeet ja omaat hyvän tietokoneen käsittely taidon tai sinulla on hyvä kaveri joka omaa nämä taidot ja on valmis uhraamaan oman vapaa-aikansa sinun ruiskukoneen rakentamiseen ja säätämiseen ja olet valmis sijoittamaan muutaman tuhat euroa systeemiin ja jättämään yhden kesän ajelut pelkästään säätöihin niin hanki ruisku. Mutta jos et, niin sijoita noin 1 k€ kaasuttimeen ja sytkä vehkeisiin ja opettele samalla koneen perussäädöt kaasarille, niin lopputulos lienee lähellä sitä mitä haet. PS. kaasarilla saa yleensä hieman enemmän tehoa kuin ruiskulla.

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 14 Marras 2011, 14:21
Kirjoittaja razorass
Mehico puhuu ihan asiaa. Tietotaitoa täytyy luonnollisesti jonkin verran perusasioista olla. Ja kaasarilla saa varsinkin kesäkäytössä laitteet toimimaan loistavasti ja myös kulutuksen kohtuulliseksi.

Tehoon vaikuttaa hyvin pitkälle se että muutetaanko koneen hengitystä, ts. muutetaanko Imusarjaa ruiskun asennuksen yhteydessä.
Kaasutintahan ei voi käyttöominaisuuksien kärsimättä määrättömästi kasvattaa, Ruisku taas ei välitä imusta ja voidaan käyttää isompaa läppärunkoa käyttöominaisuuksien kärsimättä. JOS kaasuttimen koko on ollut tehoa rajoittava tekijä niin silloin teho ruiskun asennuksen myötä kasvaa. Ja vaikka huipputeho ei välttämättä ruiskun asennuksen jälkeen muuttuisikaan niin moottorin toiminta ja veto alue on yleensä aina laajempi koska seos saadaan helpommin kohdalleen myös alhaisemmilla kierroksilla joilla kaasuttimen (ison sellaisen) kanssa on eniten haastetta. Jos jollakin on pikkulohko jossa 1000cfm kaasari ja saa seoksen pysymään optimissa 1500-7000rpm niin nostan hattua ja tarjoan pullakahvet erittäin mielelläni. Onko sillä sitten merkitystä jos joutuu hakemaan pienemmällä pykällä mosan vetoalueella ennen ohitusta? Joillekin on ja joillekin ei. Penkissä on testattu muutama laite joissa kaasari korvattu ruiskulla käyttäen vanha imusarja ja teho on aina noussut tai pysynyt samana.

Koetan pikapuoliin taas omankin laitteen dynottaa, voin laittaa lapun vaikka näytille niin voidaan ihmetellä tuloksia.

Mun mielipide taas on että jos menee kesän ajelut säätämiseen niin on vika säätäjässä tai vehkeissä.

Edit:
Janne olikin päivittänyt sivuilleen pienen stoorin:
http://www.sporttiauto.fi/projektit/fi_ ... ruiskuksi/
Siinä vaihdetaan tuikitavaliseen taunuksen maamoottoriin yksinkertainen polttoaineen suihkutus.

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 14 Marras 2011, 22:25
Kirjoittaja Antti66HT
Mulla tasi koko kone kustantaa 6kEur, kaasareineen...

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 14 Marras 2011, 23:43
Kirjoittaja Galaxie61
onko joku alkanu oikeesti laskenmaan harrastukseen menviä rahoja :LMAO:

ei kuulkaas kannata, ei tule muuta kun paha mieli. :idea:

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 15 Marras 2011, 13:48
Kirjoittaja paltant.ponitalli
ihanan halpaa ! ja kerranku tekee niin ei niitä tuu muuneltua vai mitä :LMAO: :LMAO:

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 15 Marras 2011, 21:37
Kirjoittaja Antti66HT
Jep. kaikkihan näihin menee. Tuli vaan mieleen, vakio 289 ruiskulla, vai stroker 347 kaasuttimella, rullanokalla ja kunnon alukansilla.

Ei taida ruiskun vääntökäyrä päästä yllättämään... kusatannukset lienevät samalla tasolla. 8) Itselläkin on joskus ollut hyllyssä 80-luvun lopun 302 ruisku kone, mutta kiertoon lähti kun asiaa enempi funtsasin...

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 15 Marras 2011, 22:04
Kirjoittaja Fastback
Antti66HT kirjoitti:Jep. kaikkihan näihin menee. Tuli vaan mieleen, vakio 289 ruiskulla, vai stroker 347 kaasuttimella, rullanokalla ja kunnon alukansilla.

Ei taida ruiskun vääntökäyrä päästä yllättämään... kusatannukset lienevät samalla tasolla. 8) Itselläkin on joskus ollut hyllyssä 80-luvun lopun 302 ruisku kone, mutta kiertoon lähti kun asiaa enempi funtsasin...
Jos esimerkin 3 tonnin sijoituksella hankkii 347 stroukin, rullanokan nostajineen ja kunnon alukannet, niin kerro minullekin mistä.

Tuli Granada tänään vastaan Turussa, eli todistettavasti elossa. Ulkolämpötilamittari osoitti 0 Celsiusta astetta... Näkyi se toimivan.

Re: Kaasuttimen tilalle ruiskujärjestelmä

Lähetetty: 15 Marras 2011, 23:24
Kirjoittaja Antti66HT
No 289 myyntiin + 3000 eur. Kirpputorilta. isolohkomiehiltähän putoilee taskuista noita 347:n strokeri osia. nitä vaan seurailee.. :lol:

Älä nyt tartu pikku asioihin, pointtina nyt kuitenkin rautalankasta Aurajoen suistoalueellekin, että ei ole mikään Biggest Bang for a buck investointi.

Siinä kaasari, jonka rinnalla vakio granaatinkin kaasari kalpenee. Ei kurista venturi enään.

http://www.prosystemsracing.com/svseries.html