Sivu 3/6
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 15 Loka 2012, 21:18
Kirjoittaja CFR-759
Hienoa, kiitos ja hattu päästä että yhteishenkeä löytyy. Omaltakohdalta pyrin ainakin olemaan apuna Natikoiden
slalom-(rata-)järjestelyssä. Ja eiköhan tuohon pistelaskuunkin löydy sopiva kaikkia tyydyttävä tapa talven aikana.
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 15 Loka 2012, 22:28
Kirjoittaja Hollow Head
Kyllä mun mielestä Ford Champion on se henkilö, joka on käyttänyt vähiten aikaa kolmen osa-alueen suorittamiseen, mikäli tuo Burn Out tosiaan jätetään pois laskuista. Viimevuotisia suorituksia ynnäillen homma menisi jotakuinkin näin ja tässä on otettu sieltä täältä kaikkiin kolmeen lajiin osallistuneita henkilöitä:
Laitinen: Drag aika 12.005, rata 1,33.924 ja slalom 1,18.16 ajat yhteenlaskettuna tekee vähän yli kolme minuuttia eli 3,04.089. Ei oikein voittaja-ainesta, koska slalomissa aika oli surkea verrattuna moneen muuhun. Voitti kuitenkin Dragin näistä lasketuista.
Eiranen: Drag 12.177, rata 1,34.000 ja slalom 1,04.03. Yhteensä kai jotain 2,50.207? Hävisi Laitiselle dragissä ja radalla, mutta slalom meni paljon paremmin.
Uljas: Drag 12.633, rata 1,31.060 ja slalom 1,08.17. Yhteensä 2,51.863 eli toistaiseksi toisena rankingissa. Voitti sentään rata-ajon, mutta tuo slalom...
Keloaho: Drag 15.323, rata 1,31.460 ja slalom 1,11.97. Yhteistulos mun laskujen mukaan 2,58.753. Hyvä rata-ajosuoritus hukkuu huonoon kiihdyttelyyn... Kolmas sija tällä hetkellä.
Kallio: Drag 13.648, rata 1,32.311 ja slalom 1,04.02. Tasainen suoritus, josta yhteisaika 2,49.979 ja voittajaksi.
Eli järjestys olisi Kallio, Eiranen, Uljas, Keloaho ja Laitinen. Ja nää oli ihan satunnaisesti poimittuja suorittajia ja tällä listalla ei ole mitään tekemistä tämän vuoden virallisten tulosten kanssa. Mutta, niin kuin sanoin... vähiten aikaa kuluttanut on voittaja tällä systeemillä eikä mitään painotuksia tarvita minkään lajin osalle. Jos ei osallistu kaikkiin, ei voi olla Herkkusieni! Onko tää systeemi helppo ja nopea laskea kaikkien sijoitus, niin se onkin jo toinen asia... Tosiasiahan on se, että rata-ajon taso on sen verran kova, että isot erot syntyy näköjään slalomissa tai kiihdyttelyssä? Jos olet kaveria 5 sekkaa nopeampi stripillä, voit hävitä saman ajan radalla tai slalomissa tai toisin päin.
No ok, juttu menee kiusalliseksi, mikäli joku voittaa esim dragin ja radan, mutta häviää ihan älyttömästi slalomissa. Kahta voitettua lajia ei arvosteta, vaan tulos ratkaistaan kylmästi ajoilla. Mikään ei ikinä ole reilua,
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 15 Loka 2012, 23:25
Kirjoittaja Sport 65
Kyllähän Natikat on kesän tärkein ja paras tapahtuma, mulle ainoa häppeninki minkä edelle ei mene mikään muu, hienoa että jatkoa on luvassa.
Sekä Futuragen ja Hollow Headin esittämä pistelaskusysteemi vaikuttavat molemmat ihan hyviltä, aina löytyy joku jolle käytetty systeemi ei sovi. Mun mielestä Futuragen systeemissä ei ollut liikaa painoarvoa kiihdytykselle, eihän herkkusienen taunus voi liikenteessä jaloissakaan pyöriä. Rata-alustalla ja näillä suosituilla, radalle tarkoitetuilla semi slickseillä pääsee varttimailin alle 12 sekunnin jos on vähän jerkkua moottorissa, siitä ei ole epäselvää. Itse ajoin kaikki lajit samoilla 225 leveillä kumeilla ja vain yhden varttimailin rykäsyn ja aika oli tuo 12,177. Lisää voimaa ja lisää kumia jos taunus ei kulje.
Toi on hyvä että burnis jätettiin kisasta pois, mutta burnisalueen voisi silti säilyttää mun mielestä, kiinnostaa varmaan yleisöä.
Samoin tuota rengassääntöä voisi ehkä miettiä, pitääkö ajaa kaikki lajit samoilla kumeilla. Toi menee ehkä vähän hölmöksi jos pitää olla joka lajiin omat renkaat, kohta pitää olla sadekelin slicksitkin mukana, vai sallittaisiinko kiihdytykseen eri kumit kuten monilla olikin. Tai jos vaihtaa renkaita stripille ja radalle, niin sallittaisiinko ajaminen mutta ei osallistumista champiooni skabaan.
Mulle on sama vaikka annettaisiin miinuspisteitä vaijerikytkimestä, holleyn kaasarista tai rumasta kuskista, mä tuun silti ajamaan.

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 00:12
Kirjoittaja pete74
Joo oikein arvattu.
Pitää selitellä slaalomiaikaa eli kaks ekaa kierrosta kuskasin lapsia ja sit kuulin et ne ajat kirjataan eikä muita, ajoin kolmannen vähän nopeemman ajan ku toi 1.18
Mut pistelaskuissa mulle ei oo muuta väliä kunhan ne on kaikille samat
Suurimmat huolet mulla on sen suhteen et pääseekö paikalle....
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 03:03
Kirjoittaja Antti66HT
Jep. Toi rengas homma jakaa varmasti mieipiteitä. Itselläkin on slicksit dragiin, näillä tosin paras aika toistaiseksi 12,3 (Gooduear GT2 katurenkaalla 2010 paras 11,99).
Mielestani kiihdytys ajossa pitää sallia kiihdytys renkaat, kosk amuuten nopeimmilla autoilla ei oikein edes pysty ajamaan. Rataslickseillä taas ei periaatteessa ole niin suurta merkitystä rata ajoon, siis ajallisesti kyllä mutta itse ajo tapahtumaan ei. Rataslicksit ottavat ajasta pois 3s.
Toistaiseksi ehkä Pokkisen ehdotus (Kiihdtys sekunnin kymmenykset pisteitä, ja jaetaan kahdella) voisi olla järkevin...
Itse ajan ihan tosissani kyllä joka lajissa tuli siitä pisteitä tai ei. Paitsi Burnis, johon en viitsi renkaita raahata.
hä?
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 06:48
Kirjoittaja JXA-26
Antti66HT kirjoitti:Jep. Toi rengas homma jakaa varmasti mieipiteitä.
hä?
Mustat ja pyöreät tai punaiset ja savuavat, vaikea valvottava, en laittaisi mitään rajoituksia. Paitsi slalomin cuppia ajaville lajisäännön mukaiset, muuten tuloksia ei noteerata slalom-cup pisteissä. Ajanottajat ja radalle lähettäjät vaihtuu monta kertaa päivän aikana kaikilla ei välttämättä ole hippaa onko auton alla dottia, slicsiä vai piikkirengasta. Kuskilta kysyttäessä ei tiedä edes minkä merkkisellä autolla ajaa...

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 09:13
Kirjoittaja FBFIN65
Toi rengas sääntö sais olla vapaa kaikissa lajeissa.Jos joku haluaa ruuvata joka lajiin eri renkaat niin siitä vaan. itse oon niin laiska että en viitsinyt raahata vaihtorenkaita mukana, eikä ne olisi mitään auttanutkaan tänä vuonna.
Sellainen sääntö vaihtoehto että katsastuksessa renkaat merkataan ja ne on ja pysyy.(Ellei rikkoudu niin luvalla saa pistää ehjän/ehjät tilalle)
Slalomissa periaatteessa kans sama ympäri kauden, ihan sama millä renkailla ajat joka paikassa eri pinta, kylmät renkaat,likainen asfaltti ym, mun mielestä ei mitään merkitystä renkailla, jokaisen oma valinta mitä käyttää.
Onhan tietenkin olemassa hyviä ja vielä hyvempiä renkaita.
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 11:30
Kirjoittaja Futurage
Mun mielestä ei rajoituksia renkaisiin, kukin saa ajaa millä haluaa. Mutta se " one man one macchina" periaate eli tsamppioonikilpailussa tarvii yhden henkilön ajaa yhdellä autolla..siinähän sitä on muuten taas pistelaskijalla hommaa kun selvittelee. Tottakai Natikoissa saa ajaa useamma autolla jos niitä on, mutta jotenkin se pitää rajata.
Toi uusi pistelaskusysteemi sorsii mielestäni kiihdytysautoilijaa päin vastoin kuin täällä on väitetty.. jos auto on rakennettu kiihdytykseen, sillä voi päästä jopa 8 sekunnin varttimailiaikaan,mutta sillä ei sitten todellakaan edes ajeta radalla. Radalle rakennetulla autolla taas voi aina ajaa kiihdytystä ja lisäksi sillä osallistutaan sekä rataan että kiihdytykseen. Ja jos tämä kiihdytysauto, joka saa vain vain 80 pojoa ajettuaan 8.0 ajan, ei osallistu rata-ajoon eikä slalomiin saa näistä 200+200 rangaistuspistettä.
Käytännössä ei ole olemassa pistelaskusysteemiä joka täyttäisi kaikki kriteerit täydellisesti joten meidän on tyytyminen kompromissiin.Systeemin yksinkertaisuus ja helppokäyttöisyys on ihan ykkösjuttu.
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 14:33
Kirjoittaja Mexico65
Yhteen laskettu kokonaisaika, vartti maili, 13,50 s + slalom, 1min 07,80 s + rata, 1min 34,65 s = 2 min 55,95 s tai 175,95 s.
Renkaat vähän samaan tapaan kuin koneetkin, se joka virittää niin mitä se muille kuuluu. -> isolohko miehillä isot kumit jne.
Tai sitten yksityyppirengas esim. 205 50 R15. Ai niin ne jarrut max halkaisija 295 mm.
Siis renkaista; sitä alle mitä talista löytyy tai parhaaksi näkee, ei rajoituksia Natikoissa renkaiden suhteen.
Vain yhdellä autolla voi osallistua herkusieni kisaan. Muutoin voi ajella vaikka kuinkamonella taunuksella.
Jotenkin voisi myös yrittää huomioida kuskin vaihdot, ettei joku käy ajamassa toiselle aikaa.
Kuminpoltto pois herkusieni kisasta.
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 19:33
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Futurage kirjoitti:Toi uusi pistelaskusysteemi sorsii mielestäni kiihdytysautoilijaa päin vastoin kuin täällä on väitetty.. jos auto on rakennettu kiihdytykseen, sillä voi päästä jopa 8 sekunnin varttimailiaikaan,mutta sillä ei sitten todellakaan edes ajeta radalla. Radalle rakennetulla autolla taas voi aina ajaa kiihdytystä ja lisäksi sillä osallistutaan sekä rataan että kiihdytykseen. Ja jos tämä kiihdytysauto, joka saa vain vain 80 pojoa ajettuaan 8.0 ajan, ei osallistu rata-ajoon eikä slalomiin saa näistä 200+200 rangaistuspistettä.
Sorsii? Onko "kolmiottelussa" tarkoitus että vain yhteen lajiin osallistunut voi pärjätä kokonaiskilpailussa?
Eiköhän mutkaradalla nyt kuitenkin mitata auton suorituskykyä kokonaisuutena selkeästi kokonaisvaltaisimmin joten pisteytyksen luulisi suurimmaksi osaksi painottuvan radalla ajettuihin aikoihin. Yleensäkin miksi niitä virhepisteitä pitää antaa? Kai koko kilpailun paremmuusjärjestys selviäisi niin että voittaja löytyisi kaikkiin kolmeen lajiin osallistuneiden keskuudesta, näiden perään sijoitettaisiin kahteen ja lopuksi yhteen lajiin osallistuneet? Keep it simple!
Ja vielä, hienoa kun tapahtuma saadaan puristettua yhteen päivään ja tekijöitä löytyy! Omaa aikaa ei vielä löydy talkoohommiin, mutta tulevina vuosina varmasti.
ps. Renkaat mitä kukin alleen laittaa ja only one man and the machine.
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 20:04
Kirjoittaja Antti66HT
Hyvää keskustelua,
mielestäni on mukava että näistä avoimesti keskustellaan-.Vähentää keskustelua sitten paikan päällä ja jälkeenpäin.
Natikat ovat parhaimmillaan, kun pääse ajamaan melkein millä vaan häksättimellä, mutta toisaalta olisi mukava, jos viralliselta taholta, Natikka organisaatiolta linjattaisiin ( Taisto, Ville etc.) esim:"Rengastus vapaa."
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 20:12
Kirjoittaja hannu
NoNeed4Boost kirjoitti:Futurage kirjoitti:Toi uusi pistelaskusysteemi sorsii mielestäni kiihdytysautoilijaa päin vastoin kuin täällä on väitetty.. jos auto on rakennettu kiihdytykseen, sillä voi päästä jopa 8 sekunnin varttimailiaikaan,mutta sillä ei sitten todellakaan edes ajeta radalla. Radalle rakennetulla autolla taas voi aina ajaa kiihdytystä ja lisäksi sillä osallistutaan sekä rataan että kiihdytykseen. Ja jos tämä kiihdytysauto, joka saa vain vain 80 pojoa ajettuaan 8.0 ajan, ei osallistu rata-ajoon eikä slalomiin saa näistä 200+200 rangaistuspistettä.
Sorsii? Onko "kolmiottelussa" tarkoitus että vain yhteen lajiin osallistunut voi pärjätä kokonaiskilpailussa?
Eiköhän mutkaradalla nyt kuitenkin mitata auton suorituskykyä kokonaisuutena selkeästi kokonaisvaltaisimmin joten pisteytyksen luulisi suurimmaksi osaksi painottuvan radalla ajettuihin aikoihin. Yleensäkin miksi niitä virhepisteitä pitää antaa? Kai koko kilpailun paremmuusjärjestys selviäisi niin että voittaja löytyisi kaikkiin kolmeen lajiin osallistuneiden keskuudesta, näiden perään sijoitettaisiin kahteen ja lopuksi yhteen lajiin osallistuneet? Keep it simple!
Ja vielä, hienoa kun tapahtuma saadaan puristettua yhteen päivään ja tekijöitä löytyy!
ps. Renkaat mitä kukin alleen laittaa ja only one man and the machine.
komppaan TÄYSIN Antin kirjoitusta

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 20:56
Kirjoittaja Firebolt
Vartilla tosin on vaikeempi saada noita sekuntteja pois matkan pituuden takia, mutta piste-erot on aika valtavat ellei sitten suhteuta tolleen kuten pokkinen. Kiihdytyksessä pärjäävät sanoo ton kokonais-ajan mukaan että on liian rata-painotteinen...

Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 21:03
Kirjoittaja JXA-26
Antti66HT kirjoitti:Hyvää keskustelua,
...mutta toisaalta olisi mukava, jos viralliselta taholta, Natikka organisaatiolta linjattaisiin ( Taisto, Ville etc.) esim:"Rengastus vapaa."
Olisiko samalla FMOC slalom cupissa tämä "villinä" osakilpailuna, jossa ei renkaita tullattaisi. Early stock luokkakin saisi ajaa slikseillä niin halutessaan. Cup pisteet jaettaisiin normaalisti luokkatuloksen pohjalta, ja Natikka pointsit yleiskisan perusteella. 2013 cup sääntöjä kirjoitetaan tässä samalla...
Re: Ford Nationalsien tulevaisuus ?
Lähetetty: 16 Loka 2012, 21:42
Kirjoittaja pokkinen
JXA-26 kirjoitti:Antti66HT kirjoitti:Hyvää keskustelua,
...mutta toisaalta olisi mukava, jos viralliselta taholta, Natikka organisaatiolta linjattaisiin ( Taisto, Ville etc.) esim:"Rengastus vapaa."
Olisiko samalla FMOC slalom cupissa tämä "villinä" osakilpailuna, jossa ei renkaita tullattaisi. Early stock luokkakin saisi ajaa slikseillä niin halutessaan. Cup pisteet jaettaisiin normaalisti luokkatuloksen pohjalta, ja Natikka pointsit yleiskisan perusteella. 2013 cup sääntöjä kirjoitetaan tässä samalla...
Natikkaorganisaatio linjaa selkeät säännöt myös rengastuksiin. (käytännössä tarkoittanee että rengastus on vapaa)
Vaikka natikka-slalom kuuluu osana koko kesän FMOC-cuppia, meidän lienee viisain tehdä poikkeus rengas-sääntöön. Eli yksinkertaisuuden vuoksi natikoissa ajetaan natikoitten säännöillä. Kellään ei liene intressejä kytätä (tai vaihdella) renkaita slalomissa jos muuten tapahtumassa on rengastus vapaa.
Eli Arto, voit kirjata 2013 FMOC slalom-cup sääntöihin että natikoissa ajetaan osakilpailu tapahtuman rengas-säännöillä.