Sivu 3/5
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 04 Huhti 2017, 18:06
Kirjoittaja ak72
Jaa-a tiedä häntä otin kuvan tuosta mun jakopäästä tiiä sitte selventääkö tuo öljyn kiertoa.
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 04 Huhti 2017, 18:13
Kirjoittaja Mexico65
Noiden jakopään settien hinnat vaihtelee noin $16 - 206 välillä niin oletettavaa on, että tuolle hintaerolle on myös jotain katetta.
Korkea laatuinen setti kestää pitkään jos asennus on onnistunut oikein. Niin kuin Kaara totesi kolmen kauden jälkeen ei minkäänlaista venymistä ketjussa.
Käytössä mulla:
Ford Performance Parts Timing Chain Sets M-6268-B302
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /make/ford
Seuraava on tupla säädettävämalli.
Cloyes Hex-A-Just Timing Sets 9-3135
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /make/ford
Ketjun voitelu päittäisvälyslevyn (thrust plate) kautta ja kansien etummaisista valumareijistä. Eli toi nokan päittäisvälys pitää olla suunnilleen oikea ym.
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 04 Huhti 2017, 19:29
Kirjoittaja ak72
Onkohan se thrustplate väärinpäin tuolla? En vielä saanu rattaita irti kun kampiakselin ratas niin lujassa ja saan vasta huomenna ulosvetäjän.
Munkin mielestä sen platen "muhkuran" pitäis tulla tuohon reiän päälle.
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 04 Huhti 2017, 19:38
Kirjoittaja ak72
Juu nuin, mitähän ongelmia sitä voi tulla jos tuo reikä ei oo peitettynä? Nokka ei saa kunnolla päädystä voitelua?
Trustplate kuluu nopeasti tms?
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 04 Huhti 2017, 19:50
Kirjoittaja ak72
Kävin pyörittelemässä konetta eihän tuossa oo thrustplatessa semmosta nystyrää vaan pelkkä tämmönen:
https://www.carid.com/1966-ford-mustang ... 47834.html
Kannattaako hommata tuollainen missä se nystyrä on?
EDIT: Niin ja tuossahan on 1979 vuoden 302 lohko mutta muut hilut sitten '66:sta. Eli oisko niin että thrustplate pitäis myös päivittää tuon '79 lohkoon passeliksi?
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 04 Huhti 2017, 20:01
Kirjoittaja ak72
Öljynpaineet ainaki oli hyvät kun syksyllä lopettelin ajokautta. Tiiä sitte mitä se kertoo laakereista.
Mutta laitan tilaukseen uudenmallisen platen.
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 04 Huhti 2017, 20:47
Kirjoittaja ak72
Juu pitää selvittää asia, en vielä tilannut platea. Kiitoksia vinkeistä jälleen kerran
EDIT: Kävin kattoo sen reiän, näyttäs menevän ölypumpun käyttöakselille. Eli ei ole tukittu.
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 04 Huhti 2017, 21:14
Kirjoittaja ak72
Juu, semmosta se on ku sekottelee näitä uudempia osia vanhoihin.
Luultavasti Ford on havainnut tuossa ongelman ja päivittänyt sitten lohkoa.
Hommaan sen oikeanlaisen platen, eipähän pitäis voitelu kärsiä sitten.
Tässä taitaa olla passeli:
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 05 Huhti 2017, 09:56
Kirjoittaja Mexico65
Tuossa kuvassa Etummaisen nokkalaakerin voitelu kierto samalla hoituu myös jakopään thrut platen ja ketjun voitelu.
1. onhan ensimmäinen nokka laakeri asennettu oikein niin, että öljy kanavat on auki oikeisiin paikoihin!
2. jos käytetään "uuden" mallista thrust platea niin se on asennettava oikeinpäin niin, että öljykanava on lohkoon päin.
HUOM! Jos kyseessä ns. vanhanmallin lohko (221, 260, 289 vanha 302) niin tarkastakaa, että öljykanava on auki (se on tuo noin 3-4 mm reikä tuossa kuvassa oikealla klo 4 paikkeilla. Uudemmissa lohkoissa kyseinen kanava on auki.
HUOM! noita thrust plateja on kaikkiaan kolmea eri mallia kuvat.
3. nokka-akselin päittäisvälys noin 0.005 - 0.014". Mitataan kun yläratas on asennettuna
Kuvassa päittäisvälyksen mittaus 0.006"
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 05 Huhti 2017, 10:10
Kirjoittaja ak72
Kiitos Mexico kuvista ja selvityksestä, tosiaan mulla on '79 mallin lohko jossa öljyreikä menee virranjakajalle, eli uudempaa mallia. Mutta jostain syystä tietämättömänä mulla on '66 mallin thrust plate ollut käytössä varmaan yli 10 vuotta. Silti ei ole vaurioita tullut ihme kyllä. Tuumalta on nyt tulossa sitten oikeanmallinen thrust plate joka passaa tuohon lohkoon.
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 07 Huhti 2017, 15:02
Kirjoittaja ak72
Uusi ja vanha thrust plate, eli eron näkee hyvin. Vanhassakin jonkinmoiset öljykolot mutta tiedä sitten miten hyvin on voidellut platea, ainakaan siinä ei näy kulumisuraa tms.
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 20 Huhti 2017, 21:38
Kirjoittaja Tahavo
Onkohan normaalia, että tuo yksiosainen epäkesko on syönyt aika paljon metallia bensapumpun käyttöakselista? Vai kuluttaakohan se vain uutuuttaan jonkin verran? Huomasin tämän kun vaihdoin jakopään tiivisteen. Vai kuuluukohan se kulua juuri ollenkaan?
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 20 Huhti 2017, 22:31
Kirjoittaja starsky
Tahavo kirjoitti: ↑20 Huhti 2017, 21:38
Onkohan normaalia, että tuo yksiosainen epäkesko on syönyt aika paljon metallia bensapumpun käyttöakselista? Vai kuluttaakohan se vain uutuuttaan jonkin verran? Huomasin tämän kun vaihdoin jakopään tiivisteen. Vai kuuluukohan se kulua juuri ollenkaan?
Ei kyllä pitäisi kulua juuri ollenkaan ainakaan mitä omassa mekaanisessa pumpussa oli jälkiä. Öljyroiskeessahan tuo kontaktipinta on koko ajan. Onko bensapumppu vanha? Jos venttiilit falskaavat pumpun sisällä, niin varsi vatkaa tarpeettoman paljon epäkeskoa vasten.
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 21 Huhti 2017, 18:20
Kirjoittaja Tahavo
No voi pahus. Pumppu on muutama vuosi sitten uusittu, mutta lieneekö syynä Made in Taiwan kun tuolla tavalla on kuluttanut

. Niin ja sama pumppuhan oli aiemmin rikkonut kaksiosaisen epäkeskon, siksi vaihdoin yksiosaisen tilalle ja nyt sitten pumpun akseli kuluu.
Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
Lähetetty: 22 Huhti 2017, 06:36
Kirjoittaja starsky
Tahavo kirjoitti: ↑21 Huhti 2017, 18:20
No voi pahus. Pumppu on muutama vuosi sitten uusittu, mutta lieneekö syynä Made in Taiwan kun tuolla tavalla on kuluttanut

. Niin ja sama pumppuhan oli aiemmin rikkonut kaksiosaisen epäkeskon, siksi vaihdoin yksiosaisen tilalle ja nyt sitten pumpun akseli kuluu.
Suosittelen, että ostat uuden pumpun ja katsot parin ajokuukauden jälkeen miltä pumpun käyttövarsi näyttää. Jos on edelleen poikkeava tilanne, niin sitten on jossain muussa kuin pumpussa tai epäkeskossa vika. Vaihtoehtona on tietysti sähköinen polttoainepumppu, mutta kyllä perus mekaaninen pumppu on toiminut miljoonissa pikkulohkoissa ihan luotettavasti.