Sivu 3/3

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 25 Heinä 2015, 21:25
Kirjoittaja ak72
Dampperi vaihdettu, kyllä sai nyhtää melkosesti ainetta vesipumpusta että mahtui limppu paikalleen :x
Jotenki tuntuu että värinät koneessa vähenivät uuden myötä...
Ajotuslampulla kun katsottiin niin peruennakko näytti nyt 22 ja kierroksilla 38 :shock: , tiputettiin ennakoita alle 18 ja dynossa vasta selviää myöhemmin että mihin suuntaan konetta säädetään, ihmetyttää kyllä noi ajotukset vieläkin että mistä tommoset lukemat tuo kone taikoo...

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 25 Heinä 2015, 23:32
Kirjoittaja porttari
Itse kyllä nakkaisin näistä koneista mäkeen tuon perusjakajan ja korvaisin sytkäpuolen ohjelmoitavalla systeemillä. Jos konetta pikkuisenkaan muutettu vakiosta, niin helposti saa joissain olosuhteissa nakutusherkän lopputuloksen. Lisäksi kun sitä ennakkoa pitäisi muutetuissa koneissa saada pienemmäksi parhaan väännön alueella ja sen jälkeen taas lisättyä kohti maksimi tehoa.

Milläs tämän jollain normityyppisellä jakajalla toteuttaa? En ole itse vielä keksinyt. Joo, tietysti voisi jakajaa muutella siihen tarkoitukseen tehdyllä penkillä, tai paremminkin ajaa muutosten jälkeen uuden ennakkokäyrän ja taas muuttaa ja muuttaa....

Tuolla ohjelmoitavalla sytkäsysteemillä koneesta saa laaja-alaisemman toiminnallisesti ja vaikkei nyt niin kauhean merkityksellistä olisikaan, niin myös polttoaine taloudellisemman kaasutinta käytettäessäkin.

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 10:00
Kirjoittaja ak72
Tuli mieleen tyhmä kysymys: Mitä nokan ajotus vaikuttaa ennakoihin? Eli jakopäässä on retard, keskikohta ja advance vaihtoehdot. Jos esim nokka on laitettu advance kohtaan niin mitä se merkitsee ajotuksessa? Kiitos ja anteeksi [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 10:45
Kirjoittaja Mexico65
ak72 kirjoitti:Tuli mieleen tyhmä kysymys: Mitä nokan ajotus vaikuttaa ennakoihin? Eli jakopäässä on retard, keskikohta ja advance vaihtoehdot. Jos esim nokka on laitettu advance kohtaan niin mitä se merkitsee ajotuksessa? Kiitos ja anteeksi [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei mitään. Sytytyksen ajoitus tehdään kampiakselin asteiden perusteella. Nokan ajoitus ei mitenkään vaikuta sytytyksen säätöön.

Huom! Tämä ei välttämättä koske kakkia tapauksia eikä kaikkien harrastajien vaatimuksia.
Damberin, vauhtipyörän / vetolevyn ja kytkimen vaihto ei takaa täysin tavoite tasapainotuista koneessa vaikka osasta ilmoitettaisiin esim. 28 oz. ei se välttämättä täsmää alkuperäisen osan tasapaino massaa. Tämä koskee kaikkia dambereita, vauhtipyöriä / vetolevyjä osaa kytkimistä oli valmistaja siten kuka hyväänsä.

Huom! välttämättä uusissakaan dambereissa ei ajoitusmerkit vastaa todellisuutta.

Selvitä aina damberin vaihdon jälkeen koneen todellinen "0" kohta!

Jakaja on yleensä mekaaninen (joissain malleissa elektroninen) laite eikä se taio noita ennakoita tyhjästä. Jos ennakot muuttuu mittaus kerrasta toiseen niin jakajan mekaniikka ei toimi halutulla tavalla tai mittaus tehdään väärin.

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 12:34
Kirjoittaja ak72
Juu pitääpä alkaa selvittää tuo, luultavasti uuden dampperin asteikko ei pidä paikkaansa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 13:35
Kirjoittaja Arto65FB
ak72 kirjoitti:Juu pitääpä alkaa selvittää tuo, luultavasti uuden dampperin asteikko ei pidä paikkaansa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulla on Summitin dampperi ja siinä on neljä eri nollakohtaa ja asteikkoa. Yksi niistä osuu vesipumpun ruuvinreiän kohdalle. Eli asteikko voi pitää paikkansa mutta pointteri on vaan eri paikassa. Merkin paikka on vaihdellut riippuen ties mistä muutoksista: v-hihnasta moniuraan, alavesiletkun lähtö ja vesipumpun suunta.

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 21:49
Kirjoittaja Topias74
Mullakin summitin dampperi ja viimein löytyi myös oikea yläkuolokohta kun tulpanreijästä stopparilla pyöritettiin konetta molempiin suuntiin. Sitten tehtiin uusi pointteri oikeaan kohtaan jossa oikeasti 0-kohta. Oli väärän pointerin takia sytty noin 30 astetta pielessä! :roll: Nyt rokkaa!! 8)

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 20:00
Kirjoittaja Fastback
Oliko myöhäisellä vai aikaisella?

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 21:08
Kirjoittaja Topias74
Myöhäsellä.

Re: Sytytyksen säätö

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 21:34
Kirjoittaja Fastback
Parempi niin päin.