Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mä suurennan sun pärstän sinne :mrgreen: No ei vaineskaan, kännykällä otettu filminpätkä ei ole järin suuri kuvakooltaan. Toiseksi se kuulostaa surkealta pörinältä puhelimen mikistä, hyvä kun peittosi naapurin 350 cid letukan käyntiäänet.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Niin kuin otsikossa jo mainitaan, siellä on ääntä missä on voimaa. Tuon voi kääntää myös toisin päin. Tosin hiljainenkin voi olla tehokas ja äänekäs tehoton.
Jälkiasennetut putkistot ja vaimentimet ovat valitettavasti usein äänekkäitä, varsinkin putkiston resonanssiäänet (kumina) yleensä voimistuu joskus jopa sietämättömäksi. Onneksi nuo resonanssiäänet esiintyvät vain tietyllä kierroslukualueella.

Ongelmaan löytyy a mielestäni neljä ratkaisuvaihtoehtoa.
1. resonaattori vaimentajien asennus, yleensä taka-akselin ylityksen jälkeen. Tämä vaatii kuitenkin omatoimista kokeilua, eikä välttämättä johda toivottuun lopputulokseen.
2. alkuperäisen putkiston asentaminen alkuperäisillä vaimentajilla. Tämä ratkaisu saattaa hieman leikata tehoja.
3. vaihtaa perävälitys tai vaihteisto sellaiseksi, ettei resonanssiäänet esiinny normaali ajossa käytettävällä kierroslukualueella.
4. ajaa joko kovempaa tai hiljemmin niin että välttyy resonaatio kierrosalueesta.

Yleensä tuo resonaatio ääni esiintyy kierrosalueella 1700 -2300 rpm eli juuri normaali matka nopeudessa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

juuri em tavat vaikuttavat myös resonaation esiitymiseen, kiinnityskin voi vaikuttaa kosketus yms .
orkkis putkistossa on harvemmin näitä ilmiöitä
omissa kokeiluissa on pienillä putkilla (konekivääri , kottikärry ) malliset eniten pärisee
ylärekisterissä
ilman ristivirtausputkea isommat /paksummat päät hieman
leikkaavat sitä hieman
tasaus putki kaikissa versioissa tasoittaa
papatuksen
takavaimennin+lyhyt putki saa rasemaisen äänen keski yläalueella.
ja akselin eteen loppuvat putket tasaisen ala ja keskirekisterin x-putki hiljentää ainakin
matkaajossa testattiin eräässä autossa n3.00 perävälkällä ja manuska. loppupäillä ja ilman
sisällä autossa ainakin resonaatiot selkeesti väheni .rosterirännit tuovat ylensä hieman metallisen soundin
n1800-2400 rpm alueella
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Ääni ei riitä, pitää olla voimaa :roll-roll:
Go tell Alice....
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

noh,noh,, kyllä VOIMAA LÖYTYY ja ääntäkin
riittävästi tarvittaessa. :evil:
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Pienikokoiset, taitaa olla tarvikevaimentajien yleiskoko, Thrush Turbo -vaimentajat (lue sillipurkit) toivat ikävän jyminän 80 vauhdissa (2200 rpm) 2,5" putkistossa. Korjaantui kun tilalle vaihdettiin Silver Knight -vaimentajat, jotka ovat aika suuret, kokoa en muista. Eli suurella vaimentajalla on parempi mahdollisuus vaimentaa sopivasti ilman haitallisia kuminoita, äänissä tai ruuassa. :shock:
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tuon kuuloisen putkiston värkkäilin omaksi iloksi... http://www.nic.fi/~moutine/mustang/mustang02.avi (16mb) Yllätyin itsekin miten mieto ja hiljainen tuli. 2x 2.5" ja kolme Simonsin läpihönkivää pönttöä per puoli ja X heti laatikon jälkeen. Ei katteja!
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

65HT kirjoitti:Minulla on ikävä kumina 1800-2300 rpm alueella. Auttaisikohan siihen toisten pönttöjen lisääminen? Vaikka sellaiset läpikatseltavat perupöntöt. Kiitos. :D
Laitoin tänään paikalleen molempiin putkiin marteliuksen läpivirtauspöntöt. Mittaa noilla on 25 cm ja ne on putkien loppupäässä. Putkea vaimentimien jälkeen on noin 30 cm. Aiemmin minulla oli ainoastaan yhdet pöntöt taka-akselin etupuolella. Sellaiset perusovaalit, reunasta sisään ja keskeltä ulos.

Kumina hävisi täysin tuolta yllämainitulta kierrosalueelta. Kokonaisäänitaso lieveni hieman, todella vähän. Kuminaa on nyt jonkinverran tyhjäkäynnillä 600 rpm, ja siitä kun lähtee liikkeelle kuminaa on noin 1200 rpm asti, sitten loppuu. Ääni tyhjäkäynnillä on myös matalampi, ilmeisesti pöntöt vaimentivat lähinnä korkeampia taajuuksia. 600-1200 kierrosalueella oleva lievä kumina ei haittaa kyllä mitään.
Eli lopputulos hyvä, kuminasta päästiin eroon kruisailunopeuksilla. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Itse sain vihdoin tehtyä omasta mielestäni täydellisen putkiston. Koneessa on TrickFlow setti ja resonansseja ei ole. vasta reiluissa moottoritie nopeuksissa alkaa jylinä ottamaan korviin pitemmällä matkalla.
Mulla on 2.5" putkisto catillisella pypesin x-putkella ja Thrush Welded vaimentajilla "Flowmaster kopiot". Ja putket on katkastu taka-akselin takaa puhaltamaan alas. Lisäsin vielä käyrätulostulot. ainakin foxeissa tuo noin 70cm pätkän katkaisu putkista poistaa täysin 2000-2200 kierros alueen resonansin ja resonanssit yleensä. Kuluu vain V8:sin sulosoinut :hattuwhee:
Kuva
Kuva



Omasta mielestä on sopivan räyhäkät äänet eikä häiritse. Volume nousee tyhjäkäyniltä rauhallisesti ilman resonointeja ja täyskaasullakaan ei ole liiaan äänekäs. Tosin vaimentajatkaan eivät varmaan ole hiljaisemmasta päästä mutta suurta eroa ei ollut 18" pitkiin normi magnaflow vaimentajiin.

Mää heiluin ku heinämies kun kuvasin mutta äänen sävy selviää:
http://s85.photobucket.com/albums/k74/m ... I_6004.flv
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja hannu »

Tulipa tässä vielä "kesän" lopussa muokattua myös mussen äänimailmaa, eli tänään.

Muutama kuva ohessa:

Eli otin pois flowmasterin tyhjät höpinäpöntöt ja laitoin tilalle vaimennetut Walker Dynomax Super Turbot, nyt voi ajellessa vieruskaverin kanssa jutella ilman kypäräpuhelimia.
Kuva

Etupäästä poistin originaalit valuhässäkät ja laitoin tilalle BBK:n peltiset tilalle, taas tuli "persheppoja" lisää.

oikea alkuper.
Kuva

vasen alkuper.
Kuva

vasen uusi ja vanha
Kuva

oikea uusi ja vanha
Kuva

siellä ovat uudet paikoillaan, eikö käynyt nopsasti ;) ............
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

vaatii homma yhden pikku osan irroittamisen ;) ............muutamasta pienestä puhumattakaan .
Kuva
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja MouTine »

OT kysymys Hannulle... Miksi lyhyet? Miksei pitkiä sarjoja?
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja hannu »

MouTine kirjoitti:OT kysymys Hannulle... Miksi lyhyet? Miksei pitkiä sarjoja?
Enpä koe tarvitsevani pitkiä sarjoja. Ne on niin ahtaatkin, siis asentaa ja joka paikassa tiellä ja matalalla ja ja ja ja ja ja ja................ .
Eli tyydyn tällä hetkellä noihin lyhyisiin. On ne varmasti paremmin hengittävät kuin nuo originaalit.

että tämmöttis tällä kertaa.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja SamiM »

hannu kirjoitti:
MouTine kirjoitti:OT kysymys Hannulle... Miksi lyhyet? Miksei pitkiä sarjoja?
Enpä koe tarvitsevani pitkiä sarjoja. Ne on niin ahtaatkin, siis asentaa ja joka paikassa tiellä ja matalalla ja ja ja ja ja ja ja................ .
Eli tyydyn tällä hetkellä noihin lyhyisiin. On ne varmasti paremmin hengittävät kuin nuo originaalit.

että tämmöttis tällä kertaa.
Ei olis matalalla kun olis puolipitkät. :)
Avatar
Kesämies!
Addikti
Viestit: 161
Liittynyt: 03 Kesä 2006, 21:35
Auto: Ford Mustang 1965 conv.
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja Kesämies! »

Ymmärsinkö siis oikein, että minun ei tarvitse vaihtaa pakoputkistoa katsurille mentäessä vaikka putket päättyvät ennen taka-akselia?
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kesämies! kirjoitti:Ymmärsinkö siis oikein, että minun ei tarvitse vaihtaa pakoputkistoa katsurille mentäessä vaikka putket päättyvät ennen taka-akselia?
Juuu! Ei sen takia tarvii vaihtaa.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin