
Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Mä suurennan sun pärstän sinne
No ei vaineskaan, kännykällä otettu filminpätkä ei ole järin suuri kuvakooltaan. Toiseksi se kuulostaa surkealta pörinältä puhelimen mikistä, hyvä kun peittosi naapurin 350 cid letukan käyntiäänet.

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Niin kuin otsikossa jo mainitaan, siellä on ääntä missä on voimaa. Tuon voi kääntää myös toisin päin. Tosin hiljainenkin voi olla tehokas ja äänekäs tehoton.
Jälkiasennetut putkistot ja vaimentimet ovat valitettavasti usein äänekkäitä, varsinkin putkiston resonanssiäänet (kumina) yleensä voimistuu joskus jopa sietämättömäksi. Onneksi nuo resonanssiäänet esiintyvät vain tietyllä kierroslukualueella.
Ongelmaan löytyy a mielestäni neljä ratkaisuvaihtoehtoa.
1. resonaattori vaimentajien asennus, yleensä taka-akselin ylityksen jälkeen. Tämä vaatii kuitenkin omatoimista kokeilua, eikä välttämättä johda toivottuun lopputulokseen.
2. alkuperäisen putkiston asentaminen alkuperäisillä vaimentajilla. Tämä ratkaisu saattaa hieman leikata tehoja.
3. vaihtaa perävälitys tai vaihteisto sellaiseksi, ettei resonanssiäänet esiinny normaali ajossa käytettävällä kierroslukualueella.
4. ajaa joko kovempaa tai hiljemmin niin että välttyy resonaatio kierrosalueesta.
Yleensä tuo resonaatio ääni esiintyy kierrosalueella 1700 -2300 rpm eli juuri normaali matka nopeudessa.
Jälkiasennetut putkistot ja vaimentimet ovat valitettavasti usein äänekkäitä, varsinkin putkiston resonanssiäänet (kumina) yleensä voimistuu joskus jopa sietämättömäksi. Onneksi nuo resonanssiäänet esiintyvät vain tietyllä kierroslukualueella.
Ongelmaan löytyy a mielestäni neljä ratkaisuvaihtoehtoa.
1. resonaattori vaimentajien asennus, yleensä taka-akselin ylityksen jälkeen. Tämä vaatii kuitenkin omatoimista kokeilua, eikä välttämättä johda toivottuun lopputulokseen.
2. alkuperäisen putkiston asentaminen alkuperäisillä vaimentajilla. Tämä ratkaisu saattaa hieman leikata tehoja.
3. vaihtaa perävälitys tai vaihteisto sellaiseksi, ettei resonanssiäänet esiinny normaali ajossa käytettävällä kierroslukualueella.
4. ajaa joko kovempaa tai hiljemmin niin että välttyy resonaatio kierrosalueesta.
Yleensä tuo resonaatio ääni esiintyy kierrosalueella 1700 -2300 rpm eli juuri normaali matka nopeudessa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
juuri em tavat vaikuttavat myös resonaation esiitymiseen, kiinnityskin voi vaikuttaa kosketus yms .
orkkis putkistossa on harvemmin näitä ilmiöitä
omissa kokeiluissa on pienillä putkilla (konekivääri , kottikärry ) malliset eniten pärisee
ylärekisterissä
ilman ristivirtausputkea isommat /paksummat päät hieman
leikkaavat sitä hieman
tasaus putki kaikissa versioissa tasoittaa
papatuksen
takavaimennin+lyhyt putki saa rasemaisen äänen keski yläalueella.
ja akselin eteen loppuvat putket tasaisen ala ja keskirekisterin x-putki hiljentää ainakin
matkaajossa testattiin eräässä autossa n3.00 perävälkällä ja manuska. loppupäillä ja ilman
sisällä autossa ainakin resonaatiot selkeesti väheni .rosterirännit tuovat ylensä hieman metallisen soundin
n1800-2400 rpm alueella
orkkis putkistossa on harvemmin näitä ilmiöitä
omissa kokeiluissa on pienillä putkilla (konekivääri , kottikärry ) malliset eniten pärisee
ylärekisterissä
ilman ristivirtausputkea isommat /paksummat päät hieman
leikkaavat sitä hieman
tasaus putki kaikissa versioissa tasoittaa
papatuksen
takavaimennin+lyhyt putki saa rasemaisen äänen keski yläalueella.
ja akselin eteen loppuvat putket tasaisen ala ja keskirekisterin x-putki hiljentää ainakin
matkaajossa testattiin eräässä autossa n3.00 perävälkällä ja manuska. loppupäillä ja ilman
sisällä autossa ainakin resonaatiot selkeesti väheni .rosterirännit tuovat ylensä hieman metallisen soundin
n1800-2400 rpm alueella
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Ääni ei riitä, pitää olla voimaa 

Go tell Alice....
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
noh,noh,, kyllä VOIMAA LÖYTYY ja ääntäkin
riittävästi tarvittaessa.
riittävästi tarvittaessa.

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Pienikokoiset, taitaa olla tarvikevaimentajien yleiskoko, Thrush Turbo -vaimentajat (lue sillipurkit) toivat ikävän jyminän 80 vauhdissa (2200 rpm) 2,5" putkistossa. Korjaantui kun tilalle vaihdettiin Silver Knight -vaimentajat, jotka ovat aika suuret, kokoa en muista. Eli suurella vaimentajalla on parempi mahdollisuus vaimentaa sopivasti ilman haitallisia kuminoita, äänissä tai ruuassa. 

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Tuon kuuloisen putkiston värkkäilin omaksi iloksi... http://www.nic.fi/~moutine/mustang/mustang02.avi (16mb) Yllätyin itsekin miten mieto ja hiljainen tuli. 2x 2.5" ja kolme Simonsin läpihönkivää pönttöä per puoli ja X heti laatikon jälkeen. Ei katteja!
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Laitoin tänään paikalleen molempiin putkiin marteliuksen läpivirtauspöntöt. Mittaa noilla on 25 cm ja ne on putkien loppupäässä. Putkea vaimentimien jälkeen on noin 30 cm. Aiemmin minulla oli ainoastaan yhdet pöntöt taka-akselin etupuolella. Sellaiset perusovaalit, reunasta sisään ja keskeltä ulos.65HT kirjoitti:Minulla on ikävä kumina 1800-2300 rpm alueella. Auttaisikohan siihen toisten pönttöjen lisääminen? Vaikka sellaiset läpikatseltavat perupöntöt. Kiitos.
Kumina hävisi täysin tuolta yllämainitulta kierrosalueelta. Kokonaisäänitaso lieveni hieman, todella vähän. Kuminaa on nyt jonkinverran tyhjäkäynnillä 600 rpm, ja siitä kun lähtee liikkeelle kuminaa on noin 1200 rpm asti, sitten loppuu. Ääni tyhjäkäynnillä on myös matalampi, ilmeisesti pöntöt vaimentivat lähinnä korkeampia taajuuksia. 600-1200 kierrosalueella oleva lievä kumina ei haittaa kyllä mitään.
Eli lopputulos hyvä, kuminasta päästiin eroon kruisailunopeuksilla.

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Itse sain vihdoin tehtyä omasta mielestäni täydellisen putkiston. Koneessa on TrickFlow setti ja resonansseja ei ole. vasta reiluissa moottoritie nopeuksissa alkaa jylinä ottamaan korviin pitemmällä matkalla.
Mulla on 2.5" putkisto catillisella pypesin x-putkella ja Thrush Welded vaimentajilla "Flowmaster kopiot". Ja putket on katkastu taka-akselin takaa puhaltamaan alas. Lisäsin vielä käyrätulostulot. ainakin foxeissa tuo noin 70cm pätkän katkaisu putkista poistaa täysin 2000-2200 kierros alueen resonansin ja resonanssit yleensä. Kuluu vain V8:sin sulosoinut


Omasta mielestä on sopivan räyhäkät äänet eikä häiritse. Volume nousee tyhjäkäyniltä rauhallisesti ilman resonointeja ja täyskaasullakaan ei ole liiaan äänekäs. Tosin vaimentajatkaan eivät varmaan ole hiljaisemmasta päästä mutta suurta eroa ei ollut 18" pitkiin normi magnaflow vaimentajiin.
Mää heiluin ku heinämies kun kuvasin mutta äänen sävy selviää:
http://s85.photobucket.com/albums/k74/m ... I_6004.flv
Mulla on 2.5" putkisto catillisella pypesin x-putkella ja Thrush Welded vaimentajilla "Flowmaster kopiot". Ja putket on katkastu taka-akselin takaa puhaltamaan alas. Lisäsin vielä käyrätulostulot. ainakin foxeissa tuo noin 70cm pätkän katkaisu putkista poistaa täysin 2000-2200 kierros alueen resonansin ja resonanssit yleensä. Kuluu vain V8:sin sulosoinut



Omasta mielestä on sopivan räyhäkät äänet eikä häiritse. Volume nousee tyhjäkäyniltä rauhallisesti ilman resonointeja ja täyskaasullakaan ei ole liiaan äänekäs. Tosin vaimentajatkaan eivät varmaan ole hiljaisemmasta päästä mutta suurta eroa ei ollut 18" pitkiin normi magnaflow vaimentajiin.
Mää heiluin ku heinämies kun kuvasin mutta äänen sävy selviää:
http://s85.photobucket.com/albums/k74/m ... I_6004.flv
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Tulipa tässä vielä "kesän" lopussa muokattua myös mussen äänimailmaa, eli tänään.
Muutama kuva ohessa:
Eli otin pois flowmasterin tyhjät höpinäpöntöt ja laitoin tilalle vaimennetut Walker Dynomax Super Turbot, nyt voi ajellessa vieruskaverin kanssa jutella ilman kypäräpuhelimia.

Etupäästä poistin originaalit valuhässäkät ja laitoin tilalle BBK:n peltiset tilalle, taas tuli "persheppoja" lisää.
oikea alkuper.

vasen alkuper.

vasen uusi ja vanha

oikea uusi ja vanha

siellä ovat uudet paikoillaan, eikö käynyt nopsasti
............




vaatii homma yhden pikku osan irroittamisen
............muutamasta pienestä puhumattakaan .

Muutama kuva ohessa:
Eli otin pois flowmasterin tyhjät höpinäpöntöt ja laitoin tilalle vaimennetut Walker Dynomax Super Turbot, nyt voi ajellessa vieruskaverin kanssa jutella ilman kypäräpuhelimia.

Etupäästä poistin originaalit valuhässäkät ja laitoin tilalle BBK:n peltiset tilalle, taas tuli "persheppoja" lisää.
oikea alkuper.

vasen alkuper.

vasen uusi ja vanha

oikea uusi ja vanha

siellä ovat uudet paikoillaan, eikö käynyt nopsasti





vaatii homma yhden pikku osan irroittamisen


Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
OT kysymys Hannulle... Miksi lyhyet? Miksei pitkiä sarjoja?
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Enpä koe tarvitsevani pitkiä sarjoja. Ne on niin ahtaatkin, siis asentaa ja joka paikassa tiellä ja matalalla ja ja ja ja ja ja ja................ .MouTine kirjoitti:OT kysymys Hannulle... Miksi lyhyet? Miksei pitkiä sarjoja?
Eli tyydyn tällä hetkellä noihin lyhyisiin. On ne varmasti paremmin hengittävät kuin nuo originaalit.
että tämmöttis tällä kertaa.
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Ei olis matalalla kun olis puolipitkät.hannu kirjoitti:Enpä koe tarvitsevani pitkiä sarjoja. Ne on niin ahtaatkin, siis asentaa ja joka paikassa tiellä ja matalalla ja ja ja ja ja ja ja................ .MouTine kirjoitti:OT kysymys Hannulle... Miksi lyhyet? Miksei pitkiä sarjoja?
Eli tyydyn tällä hetkellä noihin lyhyisiin. On ne varmasti paremmin hengittävät kuin nuo originaalit.
että tämmöttis tällä kertaa.

- Kesämies!
- Addikti
- Viestit: 161
- Liittynyt: 03 Kesä 2006, 21:35
- Auto: Ford Mustang 1965 conv.
- Paikkakunta: Ylivieska
- Viesti:
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Ymmärsinkö siis oikein, että minun ei tarvitse vaihtaa pakoputkistoa katsurille mentäessä vaikka putket päättyvät ennen taka-akselia?
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa
Juuu! Ei sen takia tarvii vaihtaa.Kesämies! kirjoitti:Ymmärsinkö siis oikein, että minun ei tarvitse vaihtaa pakoputkistoa katsurille mentäessä vaikka putket päättyvät ennen taka-akselia?
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey