Sivu 3/4

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 15 Helmi 2008, 13:52
Kirjoittaja Fastback
Mä suurennan sun pärstän sinne :mrgreen: No ei vaineskaan, kännykällä otettu filminpätkä ei ole järin suuri kuvakooltaan. Toiseksi se kuulostaa surkealta pörinältä puhelimen mikistä, hyvä kun peittosi naapurin 350 cid letukan käyntiäänet.

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 15 Helmi 2008, 13:59
Kirjoittaja Mexico65
Niin kuin otsikossa jo mainitaan, siellä on ääntä missä on voimaa. Tuon voi kääntää myös toisin päin. Tosin hiljainenkin voi olla tehokas ja äänekäs tehoton.
Jälkiasennetut putkistot ja vaimentimet ovat valitettavasti usein äänekkäitä, varsinkin putkiston resonanssiäänet (kumina) yleensä voimistuu joskus jopa sietämättömäksi. Onneksi nuo resonanssiäänet esiintyvät vain tietyllä kierroslukualueella.

Ongelmaan löytyy a mielestäni neljä ratkaisuvaihtoehtoa.
1. resonaattori vaimentajien asennus, yleensä taka-akselin ylityksen jälkeen. Tämä vaatii kuitenkin omatoimista kokeilua, eikä välttämättä johda toivottuun lopputulokseen.
2. alkuperäisen putkiston asentaminen alkuperäisillä vaimentajilla. Tämä ratkaisu saattaa hieman leikata tehoja.
3. vaihtaa perävälitys tai vaihteisto sellaiseksi, ettei resonanssiäänet esiinny normaali ajossa käytettävällä kierroslukualueella.
4. ajaa joko kovempaa tai hiljemmin niin että välttyy resonaatio kierrosalueesta.

Yleensä tuo resonaatio ääni esiintyy kierrosalueella 1700 -2300 rpm eli juuri normaali matka nopeudessa.

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 15 Helmi 2008, 16:21
Kirjoittaja Tapsa
juuri em tavat vaikuttavat myös resonaation esiitymiseen, kiinnityskin voi vaikuttaa kosketus yms .
orkkis putkistossa on harvemmin näitä ilmiöitä
omissa kokeiluissa on pienillä putkilla (konekivääri , kottikärry ) malliset eniten pärisee
ylärekisterissä
ilman ristivirtausputkea isommat /paksummat päät hieman
leikkaavat sitä hieman
tasaus putki kaikissa versioissa tasoittaa
papatuksen
takavaimennin+lyhyt putki saa rasemaisen äänen keski yläalueella.
ja akselin eteen loppuvat putket tasaisen ala ja keskirekisterin x-putki hiljentää ainakin
matkaajossa testattiin eräässä autossa n3.00 perävälkällä ja manuska. loppupäillä ja ilman
sisällä autossa ainakin resonaatiot selkeesti väheni .rosterirännit tuovat ylensä hieman metallisen soundin
n1800-2400 rpm alueella

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 15 Helmi 2008, 17:02
Kirjoittaja Aku_81
Ääni ei riitä, pitää olla voimaa :roll-roll:

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 15 Helmi 2008, 18:27
Kirjoittaja Tapsa
noh,noh,, kyllä VOIMAA LÖYTYY ja ääntäkin
riittävästi tarvittaessa. :evil:

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 15 Helmi 2008, 19:11
Kirjoittaja SamiM
Pienikokoiset, taitaa olla tarvikevaimentajien yleiskoko, Thrush Turbo -vaimentajat (lue sillipurkit) toivat ikävän jyminän 80 vauhdissa (2200 rpm) 2,5" putkistossa. Korjaantui kun tilalle vaihdettiin Silver Knight -vaimentajat, jotka ovat aika suuret, kokoa en muista. Eli suurella vaimentajalla on parempi mahdollisuus vaimentaa sopivasti ilman haitallisia kuminoita, äänissä tai ruuassa. :shock:

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 15 Helmi 2008, 20:06
Kirjoittaja MouTine
Tuon kuuloisen putkiston värkkäilin omaksi iloksi... http://www.nic.fi/~moutine/mustang/mustang02.avi (16mb) Yllätyin itsekin miten mieto ja hiljainen tuli. 2x 2.5" ja kolme Simonsin läpihönkivää pönttöä per puoli ja X heti laatikon jälkeen. Ei katteja!

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 06 Loka 2008, 13:44
Kirjoittaja 65HT
65HT kirjoitti:Minulla on ikävä kumina 1800-2300 rpm alueella. Auttaisikohan siihen toisten pönttöjen lisääminen? Vaikka sellaiset läpikatseltavat perupöntöt. Kiitos. :D
Laitoin tänään paikalleen molempiin putkiin marteliuksen läpivirtauspöntöt. Mittaa noilla on 25 cm ja ne on putkien loppupäässä. Putkea vaimentimien jälkeen on noin 30 cm. Aiemmin minulla oli ainoastaan yhdet pöntöt taka-akselin etupuolella. Sellaiset perusovaalit, reunasta sisään ja keskeltä ulos.

Kumina hävisi täysin tuolta yllämainitulta kierrosalueelta. Kokonaisäänitaso lieveni hieman, todella vähän. Kuminaa on nyt jonkinverran tyhjäkäynnillä 600 rpm, ja siitä kun lähtee liikkeelle kuminaa on noin 1200 rpm asti, sitten loppuu. Ääni tyhjäkäynnillä on myös matalampi, ilmeisesti pöntöt vaimentivat lähinnä korkeampia taajuuksia. 600-1200 kierrosalueella oleva lievä kumina ei haittaa kyllä mitään.
Eli lopputulos hyvä, kuminasta päästiin eroon kruisailunopeuksilla. :D

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 07 Loka 2008, 10:43
Kirjoittaja 91GT
Itse sain vihdoin tehtyä omasta mielestäni täydellisen putkiston. Koneessa on TrickFlow setti ja resonansseja ei ole. vasta reiluissa moottoritie nopeuksissa alkaa jylinä ottamaan korviin pitemmällä matkalla.
Mulla on 2.5" putkisto catillisella pypesin x-putkella ja Thrush Welded vaimentajilla "Flowmaster kopiot". Ja putket on katkastu taka-akselin takaa puhaltamaan alas. Lisäsin vielä käyrätulostulot. ainakin foxeissa tuo noin 70cm pätkän katkaisu putkista poistaa täysin 2000-2200 kierros alueen resonansin ja resonanssit yleensä. Kuluu vain V8:sin sulosoinut :hattuwhee:
Kuva
Kuva



Omasta mielestä on sopivan räyhäkät äänet eikä häiritse. Volume nousee tyhjäkäyniltä rauhallisesti ilman resonointeja ja täyskaasullakaan ei ole liiaan äänekäs. Tosin vaimentajatkaan eivät varmaan ole hiljaisemmasta päästä mutta suurta eroa ei ollut 18" pitkiin normi magnaflow vaimentajiin.

Mää heiluin ku heinämies kun kuvasin mutta äänen sävy selviää:
http://s85.photobucket.com/albums/k74/m ... I_6004.flv

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 07 Loka 2008, 21:20
Kirjoittaja hannu
Tulipa tässä vielä "kesän" lopussa muokattua myös mussen äänimailmaa, eli tänään.

Muutama kuva ohessa:

Eli otin pois flowmasterin tyhjät höpinäpöntöt ja laitoin tilalle vaimennetut Walker Dynomax Super Turbot, nyt voi ajellessa vieruskaverin kanssa jutella ilman kypäräpuhelimia.
Kuva

Etupäästä poistin originaalit valuhässäkät ja laitoin tilalle BBK:n peltiset tilalle, taas tuli "persheppoja" lisää.

oikea alkuper.
Kuva

vasen alkuper.
Kuva

vasen uusi ja vanha
Kuva

oikea uusi ja vanha
Kuva

siellä ovat uudet paikoillaan, eikö käynyt nopsasti ;) ............
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

vaatii homma yhden pikku osan irroittamisen ;) ............muutamasta pienestä puhumattakaan .
Kuva

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 07 Loka 2008, 22:09
Kirjoittaja MouTine
OT kysymys Hannulle... Miksi lyhyet? Miksei pitkiä sarjoja?

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 07 Loka 2008, 22:44
Kirjoittaja hannu
MouTine kirjoitti:OT kysymys Hannulle... Miksi lyhyet? Miksei pitkiä sarjoja?
Enpä koe tarvitsevani pitkiä sarjoja. Ne on niin ahtaatkin, siis asentaa ja joka paikassa tiellä ja matalalla ja ja ja ja ja ja ja................ .
Eli tyydyn tällä hetkellä noihin lyhyisiin. On ne varmasti paremmin hengittävät kuin nuo originaalit.

että tämmöttis tällä kertaa.

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 10 Loka 2008, 22:31
Kirjoittaja SamiM
hannu kirjoitti:
MouTine kirjoitti:OT kysymys Hannulle... Miksi lyhyet? Miksei pitkiä sarjoja?
Enpä koe tarvitsevani pitkiä sarjoja. Ne on niin ahtaatkin, siis asentaa ja joka paikassa tiellä ja matalalla ja ja ja ja ja ja ja................ .
Eli tyydyn tällä hetkellä noihin lyhyisiin. On ne varmasti paremmin hengittävät kuin nuo originaalit.

että tämmöttis tällä kertaa.
Ei olis matalalla kun olis puolipitkät. :)

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 25 Loka 2008, 21:44
Kirjoittaja Kesämies!
Ymmärsinkö siis oikein, että minun ei tarvitse vaihtaa pakoputkistoa katsurille mentäessä vaikka putket päättyvät ennen taka-akselia?

Re: Pakoputkisto / Siella missa on aanta on myos voimaa

Lähetetty: 25 Loka 2008, 22:03
Kirjoittaja Homer65
Kesämies! kirjoitti:Ymmärsinkö siis oikein, että minun ei tarvitse vaihtaa pakoputkistoa katsurille mentäessä vaikka putket päättyvät ennen taka-akselia?
Juuu! Ei sen takia tarvii vaihtaa.