Sivu 3/3

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 07 Helmi 2009, 21:55
Kirjoittaja jarnok
MouTine kirjoitti:Pieniä korjauksia ylläolevaan muuten mainioon tekstiin...

Eri verrattavien suureiden kesken voidaan käyttää eri vertailumalleja. Esim teho tehokkaimmasta ja iskutilavuus suurimmasta.

AKE ohjeistaa konttoreita, muttei päätä mallisarjoista. Se on nimenomaan maahantuoja ja piirimyyjät jotka kirjoittavat todistuksia mistä milloinkin. Kun niissä on nimet ja leimat, on ne käypäisiä todistuksia. AKE ei voi kuin ihmetellä. Bimmeristä en tiedä, mutta Cossu Sierra on suurimmalta osin suomen kats.konttoreiden mielestä samaa mallisarjaa karva-Sierran kanssa. Asiasta toki on ollut kohinaa.
juuri näin litratilavuus ja tehot voidaan ottaa saman mallisarjan sisältä eri vertailumalleista. Esim pikkuautoista fiat unoissa tehokkain oli 1,4 turbo ja suurin litra tilavuus diisselissä 1,9. Fiiat forumilla on joitain 2.0 ja 2.2 turboja unoja rakennettu juuri tällä perusteella. Näin pienissä autoissa on vaadittu muutoskatsastuksessa puntarille ajoo kun 2.0 kone painaa suhteessa paljon joten akseli massa kasvaa.

ake ohjeistaa konttoreita kyllä, en ole kuullut konttoreista tai katsureista jotka toimivisat viime kädessä aken ohjeistuksen vastaisesti. Tuolla rs coswort clubin puolella löytyy hyvää vääntöö tästä mallisarja dilemasta voin sitä kaivaa myöhemmin kun löydän ton kädenväännön mitä käyty aken kanssa asiasta taunus ja cortina mallisarjoista. Niin pointtini oli että jos viimekädessä akella otettu joku kanta niin tarvii aika paljon nähdä vaivaa asian muuttamiseksi. Esim tota manner rajaus (usa eurooppa) ei ilmeisesti perustu mihinkään lakiin. Tästä mannerrajauksesta on yks rs cosworthlainen valittanut jo jollekin oikeusasiamiehelle tai vastaavalle, siihen asiaan on mahdollisesti tulossa muutosta. Tommoiset prosessit vaan hitaita.

Vielä noista tehorajoista niin periaatteessa auto saa olla tehokkaampi kuin 25%, mutta ei kadulla. Jos sulla on säädettävä efi + ahdin niin ahdot ja ruiskun säädöt silleen että dynosta saadaan lappu jossa on toi 25% tai alle. Noilla säädöillä pitäisi sitten ajaa myös kadulla :),kun muutos katsastuksessa on saatu leima paperiin. Lakihan ei kiellä yksityisellä alueella laittaa ahtoja tappiin ja efin säätöjä niin että saadaan max konit. Tossakohden vasta rikotaan lakii kun lähdetään noilla rata säädöillä liikenteeseen. Ois hauska vaan nähdä kuinka moni ahdettu auto ajaa niillä ahdoilla ja säädöillä, jolla leimattu. Yleisesti jos muutoskatsastaa ahdettua autoa tulee dynolapussa olla ahdot joilla tulos saatu ja noi ahdot yleisesti kirjataa rekotteeseen.

Tosta mennään vähä lisää ot niin helpiommalla pääsee paremmilla uusilla kaupallisiila efeillä joissa voidaa luoda useat bensa ja sytkä kartat tyyppiä vaikka race ja katu, niin ne on helpompi painaa vain nappia ja vaihtaa siihen katu asentoon kun menee lähelle konttoria.

vapareissa toi pienten dynolappujen haku on jo vähä hankalampaa, no ainahan kaasarin ja sytkän säädöt voi olla "vähän" pielessä. Säädettävässä efissä voi kierros rajoittin olla vahinkossa jäänyt alhaalle. En tiedä voiko mikää instanssi vaatia että pata jenkaa lähellekäään punarajaa aina voi perustella ettei nää mun rakennelmat vissiin ollut ihan onnistuneita. Jottei nyt seuraavaksi joku sano et yllytän laittomaan niin noilla dyno asetuksilla pitäisi sitten ajaa kadulla :)

Vähä tää mun juttu rönsyilly alkuperisestä tekstistä,mutta oon ite yrittänyt opiskella aihetta jonkin verran jottei tulevaisuudessa muutoskatsatukset jää konttorilla kiinni noista asiosta, jos katsuri mussuttaa jotain nii voi lyödä aken nivaskalla päähä ja sanoo et lue tosta. Kuitenkin katsurille jos lyöt kouraa aken ohjeistukset niin niidenperusteella ne kuitenkinn toimii. Oman kokmukaan ainakin noissa pääkaupunkiseudun katsurit on aikapihalla noista muutoskatsastuksista, joka ukolta kun kysyy niin aina saa eri vastauksen yleensä.

Re: Moottorin vaihtoon rinnastettava moottorin muutos

Lähetetty: 08 Helmi 2009, 09:34
Kirjoittaja JXA-26
jarnok kirjoitti:Tossakohden vasta rikotaan lakii kun lähdetään noilla rata säädöillä liikenteeseen. Ois hauska vaan nähdä kuinka moni ahdettu auto ajaa niillä ahdoilla ja säädöillä, jolla leimattu...
Näinhän sitä voisi äkkinäinen luulla... :roll: Ehkä ensi alkuun auton omistajat jaksavat vaihdella dumpin jousia, mutta mikä on tarpeeksi tehoa ? Totuushan on että katuajossa ei ole mitään väliä onko autossa 300 vai 500hp. Radalla vaikutus on valtava ! Noita tehoja varmasti tutkitaan suurennuslasin kanssa kolaritilanteessa, ja jos laittomuus löytyy se voi olla peruste korvauksien eväämiselle vaikka oikeassa olisikin.
jarnok kirjoitti:...oon ite yrittänyt opiskella aihetta jonkin verran jottei tulevaisuudessa muutoskatsatukset jää konttorilla kiinni noista asiosta, jos katsuri mussuttaa jotain nii voi lyödä aken nivaskalla päähä ja sanoo et lue tosta. Kuitenkin katsurille jos lyöt kouraa aken ohjeistukset niin niidenperusteella ne kuitenkinn toimii. Oman kokmukaan ainakin noissa pääkaupunkiseudun katsurit on aikapihalla noista muutoskatsastuksista, joka ukolta kun kysyy niin aina saa eri vastauksen yleensä.
Tämä autonrakentelu säännöstö rupeaa kohta vaatimaan lakimiehen mukana olon jo pelkässä vuosikatsastuksessa! Tässäpä olisi varmasti jollekin osaavalle markkinarako harrasteautojen muutoskatsastuksissa ja poikkeusluvan haussa.