Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
tollasta näkyä kattelis oman auton konehuoneessa mielellään. olis sitten vähemmän järkevää, kallista tai mitä vaan.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
SV1:stä sanotaan että se tarttisi min. 700 hv edestä "signaalia" jotta toimisi odotusten mukaisesti. Hienon näköinen ja mikä parasta se on normi 4150@4500 sarjalaisia matalampi. Victoriin ja barry whiten karputtraattoriin täälläkin luotetaan kun hoitavat hommansa.
8 tötterö ruiskuja saa myös efinä. Jouni Kautto Unikracing ruotsista valmistaa sellaisia.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61 kirjoitti:tollasta näkyä kattelis oman auton konehuoneessa mielellään. olis sitten vähemmän järkevää, kallista tai mitä vaan.
Noista tuli joskus 70 luvulla jo väänneltyä V8 poikien kanssa kättä, Mutta silloin oli vain tuplapumppu holley muotia ja muulla ei tehny mitään. Näkyy se muoti muuttuneen sitten kumminkin erillisten weebereitten suuntaan kun nykypäivää kohti mennään. Noilla saa rajullakin nokalla koneen käymään sivistyneesti. Ei sen puolesta, kilpa autoissa käytettiin jo vastaavaa läppärunko mallia jo silloin mekaanisella ruiskulla yleisesti. Hienohan tuo kieltämättä on ja 4X58mm läppärungolla ja 46mm kurkuilla kyllä isolohkokin saa riittävästi ruokaa, mutta saattaa toi oma kurkku jäädä pienemmälle ton hankinnan jälkeen. Noita on saatavana myös vaakamallisena jolloin konepeittokin mahtuu kiinni ilman reiän tekoa. Tietysti noistakin voi riisua sisäkalut pois ja asentaa ruiskut runkoihin.Mutta veikkaan että teho ei lisäänny ainoastaan säädön tarkkuus ja helppous puoltaa asiaa. Tiedän yhden kaverin jolla on roverin koneen päällä 4X45 Weeberit ja kyllä saundista kuulee että putkissa virtaa. Noita ei muutenkaan ole suositeltu koneisiin joitten haviteltu litrateho on alle 80hv/l.Eli niiden hyöty tulee esille vasta huippuun viritetyissä moottoreissa, joissa imukanavan värähtelyä voi käyttää hyödyksi täytöksessä ja näin resonoimalla kierrosluku esim. max väännön ja huipputehon aluella. Näin on sylinterin täytös mahdollista saada ylipaineen puolelle vappaastuihengittävässäkin moottorissa. Optimoimalla raju nokka akseli, pakosarja ja imusarja resonoimaan yhdessä. Tällöin tehonlisäys yleensä kierrosluvusta riippuen on tuntuva ja litratehot kiipeävät reippaasti yli 100hv/l ja moottori antaa tuntuvan tehon lisäyksen resonanssi alueella. Nykyisissä ruiskukoneissa tuota värähtelyn laulua ei vaan pääse kuulemaan, koska imusarjan rakenne vaimentaa äänen. Resonointi tapahtuu yhteisen läpän sisäpuolella olevissa imusarjoissa. Rakenteen voi havaita kun tutkii nykyaikaisten ja vanhempien ruiskumoottoreiden imukanavia oli se sitten pyttymäärältään 2 tai 8 reikänen.
noin se "valitettavasti" on. sen takia ei viitti tuohon yli 2 tonniseen autoon tollasia suunnitella.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
razorass kirjoitti:Jos jollakin on pikkulohko jossa 1000cfm kaasari ja saa seoksen pysymään optimissa 1500-7000rpm niin nostan hattua ja tarjoan pullakahvet erittäin mielelläni.
Anteeksi lapsellisuuteni, en vaan voinut vastustaa kiusausta, mutta eikös 290cfm x3 ole pienen pyöristämisen jälkeen aika liki tuhatta....
Rajoitin iskee tosin jo 6000 kiinni, ja seoksista vain persetuntumatietoa, mutta kulutuksen ja hupisuhteen perusteella väittäisin etteivätten kovin persiillään ole.
Eipä ihan halvaksi tulleet nuo 1964 vuodelta olevat Holleyn rungotkaan tuon imusarjan kanssa. Plus sitten kaikki muu mitä piti koneeseen saada noiden myötä.
Ja sitten asiaan: eikun rakentamaan ja tutkimaan ruiskun saloja, sillähän se selviää kannattiko vai ei.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Jannella on Tri-Power tai 3*2V, eli yhteinen plenumi, johon syöttää alakierroksilla keskimmäinen ja kun enemmän tuupataan, niin laitimmaisetkin aukeaa.
janne260 kirjoitti:eikös 290cfm x3 ole pienen pyöristämisen jälkeen aika liki tuhatta....
Itseasiassa, eikös noi 2 kurkkuiset kaasarit (3,0") mitata eri alipaineella mitä nelikurkkuiset (1,5") serkkunsa? Saatan muistella pieleen, mutta minulle on jostain jäänyt kuva, että tuollainen 290 cfm 2 barrel virtaa 1,5" pressure dropilla n. 200 cfm? Muistaakseni Sieverssin Ville oli joskus kirjoittanut aiheesta miten lasketaan Ford Freak lehteen tms. Vastaavasti Moparin sixpack mainosvirtaa 1200 cfm, mikä todellisuudessa normaali 4 kurkkuisen mittausalipaineelle vastasi jotain 750-850 cfm luokkaa. Elikkäs tuo janne260 patteri vastaisi noin 600 cfm. Sekään ei sinällänsä ole se pointti, vaan se, että jos sulla on YKSI (1 kpl) 1000 CFM kaasari, niin se ei vaan jatkuvasti pysy lähellä optimia esim. 289 cid moottorin päällä, voisi käytettävyydessä olla myös omituisuuksia.
Kaunishan tuo 3x2 on katsella on kuin morsian kesäaamuna.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Gaze at this Tony Oddo Engines (TOE)-built Boss 302, consider the 2,200 cfm represented by this pair of Holley Dominators, and disregard everything you know about over-carburetion. While it may sound crazy, this is no cobbled-together affair, rather the system that Ford engineers worked up for the '69 Trans-Am effort.
John reports there's no progressive linkage here; instead, all eight barrels open in direct response to throttle input. Is there a better definition of all or nothing?
Liitteet
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
kaara91 kirjoitti:Tuolla konstruktiolla alapäähän saa oikeat seokset ja todellakin kulutuksen hienosäädettyä. Ja yläpäässä reikää sitten riittää, mutta värähtelyn hyväksikäytöstä yläpään täytöksessä tuollakaan tuskin on yhtä nelikurkkuista kummemmin etua.
Naulan kantaan.
Ei sit tainnut pullakahveja tulla?
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Kaasutin keskustelulle voinee avata oman treadin. Kaasareista on ainakin minulla kokemusta 1, 2, 3 ja nelireikäisistä, 1-3 kaasarin yhdistelmistä, ahdettuna ja vaparina. Eikä kaasutin ikinä missään tilanteessa pysty kilpailemaan toimivan ruiskulaitteiston kanssa oikein millään osaalueella lukuunottamatta hintaa. Tästä en jaksa alkaa väittämään, ja sehän on totta että niin pitkään kuin ei tiedä paremmasta niin se nykyinen systeemi on paras.
Jos haluaa ajaa 60 luvun laitteella niin ok, jos haluaa ajaa 60-luvun laitteella joka toimii kuin 2000-luvun laite niin se on toinen luku eikä siinä luvussa puhuta kaasuttimista. Saati jos haluaa sen 60-luvun laitteen ahdettuna, ja edelleen toimivan kuten 2000-luvulla, silloinkaan ei puhuta kaasuttimista.
Tottakai jos ajaa vain varttimailia kaasupohjassa niin se on melkein sama minkälaisella ämpärille sitä kakkua koneeseen kaataa, voi vaan olla että joku haluaa koneelta muitakin ominaisuuksia.
Mitä hintaan tulee niin kaikki maksaa, jos ja kun ymmärrys kasvaa niin ruiskuvehkeitten hinta ei tunnu enää kovalta. Mulla oli muuten PIITKÄÄN vaihtoehtona 4xweberit pikkulohkon päälle eikä sekään ollut hinnasta kiinni vaan siitä että oikeasti ajan paljon eikä ne weberit olisi tuoneet mulle mitään lisäarvoa ulkonäköä lukuunottamatta, toisekseen jos ja kun haluan taas laittaa painetta pannuun niin niillä webereillä olisi saanut heittää vesilintua, puhumattakaan siitä säätämisen tuskasta jo vaparina, eikä ne suuttimet ihan ilmaisia ole. Autohan mulla on 500e metsälöytö joka näyttää 430eken metsälöydöltä, ja jota 80% harrastajista dissaa tai naureskelee enemmän tai vähemmän riippumatta siitä mitä tekniikka siihen tunkee. Siinä tulee ehkä ero asioissa mitä kukakin arvostaa tai pitää kalliina, toisilla se on maalipinta, kromi tai se korimalli, oli sitten legendaarinen tai vähemmän legendaarinen, toisilla se on jotain muuta. Mä en ikinä mieti mikä on kallista ja mikä ei vaan sitä mitä haluan ja onko siihen varaa.
juu.. koettakaas saada sitä etanolikäyttöistä kaasutinpannua pakkasaamuna käyntiin. voi alkaan sormet palelee ja vitutus kasvaa seittämän aikaan maanantai aamuna.
Jatketaan rakentavaa keskustelua aiheesta, eikä kaasuttimista.
Ny lähren starttaamaan veekasi granadan tosta citymaastureiden välistä ja käyn kotimatkalla lataamassa taas tankin täyteen etanolia.