Lämpöongelmia

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
NooB
Mega-addikti
Viestit: 552
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Paikkakunta: Ulvila

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja NooB »

pete66 kirjoitti:Onhan se sytkä oikein ja dampperi ei ole pyörähtänyt.
Menihän kannentiivisteet oikein;) ?
Tuleeko painetta ennen kiehumista?
Yleensä syylarista näkee jos vesi kiertää ainakin mun orkkis syylarilla näkyi hyvin.
Luit varmaan tämän topikin läpi koitin jossain vaiheessa listata yhteen viestiin kaikki mitä itse kävin läpi, toivotaan että vika selviää pian.
Nää on ihan hanurista nämä lämpöongelmat!
- Sytkä 8 astetta ilman alipainesäädintä, kokonaisennakko 32 astetta kierroksilla 2900rpm. Dampperi ok. Nokan ajoitus ok.
- Painetta tulee ennen kiehunista.
- Syyläristä näkee kun termostaatti aukeaa. Muuten ei suurempaa virtaumaa.
- Luin.
- Nämä Fordin kasit on hanurista :)

- Kannentiivisteet ovat oikein. Takana vesireiät auki! Kannen etureunoistakin huomaa vielä jälkikäteen että ovat oikein. Näkyy tiivisteen kulmat.
- Performerissa ei takana vesireikiä. Ei ainakaan tässä mallissa.

Tämän lukasen seuraavaksi.
http://www.fordmuscleforums.com/all-for ... cover.html
Avatar
NooB
Mega-addikti
Viestit: 552
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Paikkakunta: Ulvila

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja NooB »

Termari testattu! Vesi kiehuu ennenkuin termari aukeaa. Kyseessä 194F eli 90 asteinen. Ja oli asennettuna oikein päin.
Avatar
tomeri
Addikti
Viestit: 164
Liittynyt: 27 Marras 2013, 08:56
Auto: HT -65
Paikkakunta: Pori

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja tomeri »

Soutaa, huopaa, jupas, eipäs, keittää, ei keitä. Niemensivulla käynnin jälkeen uusi syylari ja kanssa ameriikan nesteet ja nyt tuntui paluumatkalla toimivan. Ja tuli se anturikin vaihdettua.

Vikana oli siis tukossa oleva syylari. Alkuperäisessä kun ovat tulo ja lähtö samassa päädyssä, niin näköjään menee vanhemmiten se pääty tukkoon. Käyntilämpöisenä (tai vähän ylikin) pystyi kättä pitämään rivoituksessa kiinni siinä päässä, toinen poltti kättä. Paisuntasäiliöviritykset Seppo repi samantein pois, "ei tämmösiä ole Nevadan kuumuudessakaan tarvittu" :D

Paskalle päivälle hyvä loppu (postissa kesäaukioloajat ja matkalla jäähdyttelyn vuoksi olin vasta kuuden jälkeen postin oven takana).
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

kaara91 kirjoitti:Efi koneissa on käytetty tehtaalla 194 F termaria. Vanhoihin kaasarikoneisiin riittää 180-190 F termarit. Ja viritettyihin kesärasseihin 170 -180 F.
Pudottaisin tuon termari arvon 160 - 170F jos auto on käytössä vain kesäisin, eikä lämmityslaiteen käyttölle ole tarvetta.
Jos jäähdytysjärjestelmä on muuten kunnossa pitäisi tuon alueen termostaateilla moottorin vedenlämmön pysytellä raikkaamassakin ajossa alle 200F.

Tarkastin noiden dyno ajojen vesilämmöt ja ne ovat olleet noin 65 - 75C alueella (max. tehoalue). Ehkä tästä syystä pyrin käyttämään koneitani aika alhaisilla lämmöillä.

Nämä lämpöongelma keskustelut on aika mielenkiintoisia koska harrastuksen alkuaikoina taistelin samojen asioiden parissa.
Jostain opin, että vähänkään viritettyjen koneiden kanssa kannattaa maksimoida jäähdytys, kun oivalsin tämän opin, ei enää lämpöongelmia ole ollut, ei normaalikäytössä eikä kilpailuissa.

Koneita rakentaessa aina tulee huomioida jäähdytys järjestelmä samalla, mitä enemmän tehoa koneessa sitä enemmän se tuottaa lämpöä.

1. puhdas lohko ja kannet vesitiloiltaan (paksut seinämät)
2. hyvä vesipumppu (mekaaninen tai sähköinen)
3. niin iso jäähdyttäjä kuin autoon ilman suuria muutoksia sopii
(http://www.usradiator.com/news/car-warriors-66-mustang/)
(tuossa minun 289 koneen edessä on Ford Galaxie 427 messinki syylari, 65 GT350 R malleissa käytettiin ko. syylaria)
4. flekti tehokas mekaaninen tai sähköinen + tunneli
5. asianmukaiset letkut
6. toimiva lämpömittari (F tai C asteikolla) mittaus ennen termostaattia
7. 160 - 170F termostaatti
8. ehjä ja toimiva jäähdyttäjän korkki (10 - 20 psi) ralli koneisiin (20 and up psi) (nämäkin ovat halpoja)
9. puhdas vesi + korkealuokkainen pakkasneste + Water vetter (jos talvisäilytys lämpimässä niin pakkasnesteen voi jättää pois, itse käytän noin -10C seosta). 10. huolellinen jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen
11. moottorin seossäädöt kohdallaan AFR 11 - 13 alueella kokoajan (tämä jää useimmilta tekemättä)
12. oikean lämpöarvoiset sytytystulpat
13. jäähdyttäjän ulkopuolinen puhdistus riittävän usein
14. oikein ja huolella tehty koneen rakentaminen

Kun olette virittäneet koneen ja mieli tekee kierroslukumittaria, niin unohtakaa se ja hankkikaa laajakais-taseosmittari ja toimiva lämpömittari.
Säätäkää koneet oikeille seossuhteille, älkää hakeko alhaista kulutusta seosten avulla -> lämpöongelmia.
Ei ole ollut lämpöongelmia kun tuota listaa olen noudattanut. Enkä ole termostaatteja keitellyt koskaan vaihto vain uuteen (ovat aika halpoja).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Tietääkö kukaan, löytyykö tutkittua/testattua tietoa E85 polttoaineen käytön vaikutusta koneen lämpötiloihin/jäähdytysjärjestelmän osien kokoonpanoon?
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Make67 kirjoitti:Tietääkö kukaan, löytyykö tutkittua/testattua tietoa E85 polttoaineen käytön vaikutusta koneen lämpötiloihin/jäähdytysjärjestelmän osien kokoonpanoon?
Testattua tietoa, moottorin lämmöt selkeästi alempana, lämmitys käyttölämpötilaan vaatii aikaa pidempään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Make67 kirjoitti:Tietääkö kukaan, löytyykö tutkittua/testattua tietoa E85 polttoaineen käytön vaikutusta koneen lämpötiloihin/jäähdytysjärjestelmän osien kokoonpanoon?
ei ole mitään virallista tutkimusta, mutta näillä helteillä kestää ajellä pikkukaupungin keskustassa ilman flektin kytkemistä kyllästymiseen asti. polttoaineena ½ 98 ja ½ e85.
jaa mistäkö tiedän että syy on polttoaineessa. no siitä että samaa autoa tullu ajeltua yli 20 vuotta bensalla eikä viimetalvena tullut mitään muutoksia (suuttimia ja powervalven vaihtoja ei lasketa).

kulutus on vähän reilumpi ja käynnistäessä tulee välillä pontikkatehtaan haju nenään. joutuu käyttämään lämpimäksi paikallaan, muuten ei meinaa liikkua. muuta vaivaa sekotuksesta ei ole näkynyt, edes öljyt eivät ole laimentuneet viinan avulla kusenohueksi.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Galaxie61 kirjoitti:
Make67 kirjoitti:Tietääkö kukaan, löytyykö tutkittua/testattua tietoa E85 polttoaineen käytön vaikutusta koneen lämpötiloihin/jäähdytysjärjestelmän osien kokoonpanoon?
ei ole mitään virallista tutkimusta, mutta näillä helteillä kestää ajellä pikkukaupungin keskustassa ilman flektin kytkemistä kyllästymiseen asti. polttoaineena ½ 98 ja ½ e85.
jaa mistäkö tiedän että syy on polttoaineessa. no siitä että samaa autoa tullu ajeltua yli 20 vuotta bensalla eikä viimetalvena tullut mitään muutoksia (suuttimia ja powervalven vaihtoja ei lasketa).

kulutus on vähän reilumpi ja käynnistäessä tulee välillä pontikkatehtaan haju nenään. joutuu käyttämään lämpimäksi paikallaan, muuten ei meinaa liikkua. muuta vaivaa sekotuksesta ei ole näkynyt, edes öljyt eivät ole laimentuneet viinan avulla kusenohueksi.
Tämähän vahvistaa omia käsityksiä asiasta mukavasti. Mun viinakoneen dynossa kyllä sai selkeen käsityksen siitä miten E85 viilentää konetta :mrgreen:
Nytkään ei mun katiskassa ole mitään lämpömurheita, tulevana talvena viinamotti konehuoneeseen. Eipä siis ole odotettavissa lämpömurheita tältäosin tulevaisuudessakaan... :backtotopic:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

kaara91 kirjoitti:Vesipumppu ja syyläri ovat keskenään naimisissa. Jos syylärin teho on heikko, ei suurenkaan vesikierron avulla jäähdytys lisäänny. Jos sitävastoin syylärin teho on suuri vaikuttaa pumpun tuotto suoraan jäähdytystehoon ja lämpötilan muutosnopeuteen moottorissa. Yleensä ongelmaksi muodostuu suurilla kierroksilla turha veden pumppaus, joka vie energiaa. Vastaavasti tyhjäkäynnillä voi low pulley sarjoilla muodostua, että vesi ei kierrä joka paikassa tarpeeksi ja aiheuttaa joissain osissa lämmön nousua.
Juuri näin!
Jos yleisesti jäähdytysjärjestelmässä kaikki on kunnossa mutta lämmöt eivät pysy kurissa syy on jäähdyttäjässä jonka kapasiteetti ei enää riitä. Yleinen syy on jäähdyttäjän kennojen tukkeutuminen (ennemmin puhuisin seurauksesta jos kyseessä on lähes 50 vuotta vanha (auto) jäähdytin) joka johtuu ajan saatossa kertyneestä liasta ja lohkon korroosiosta, lika ja ruoste palat tukkivat kennot. Joissakin tapauksissa myös vesipumpun siipipyörä on ruosteen syömä eikä enää kunnolla pysty pumppaamaan nestettä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Mexico65 kirjoitti: Joissakin tapauksissa myös vesipumpun siipipyörä on ruosteen syömä eikä enää kunnolla pysty pumppaamaan nestettä.
Tämä olikin ihmetys, kun PutJetin vanha vesipumppu oli niin hyvän näköinen ja lohko taas ei ja sama pumppu ollut jostain 80-luvulta lähtien.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Arto65FB kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti: Joissakin tapauksissa myös vesipumpun siipipyörä on ruosteen syömä eikä enää kunnolla pysty pumppaamaan nestettä.
Tämä olikin ihmetys, kun PutJetin vanha vesipumppu oli niin hyvän näköinen ja lohko taas ei ja sama pumppu ollut jostain 80-luvulta lähtien.
Valurautaiset ja en-nen kaikkea räkä pe-listä tehdyt siipipyörät saattaa kulua niin, että pumppu ei enää pysty pumppaamaan nestettä riittävästi. Uudempien pumppujen siipipyörät taitaa olla ruostumattomia. Yleisempää lienee akselitiivisteen pettäminen noissa pumpuissa.
Liitteet
DCP01845.jpg
toast.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

pete66 kirjoitti:Mulla on tuossa 66:ssa dampperi 6,7 tuumaa ja vesipumpun hinapyörä 6 tuumaa ja nämä on ulkohalkaisijat. Pitäiskö kokeilla pienempää vesipumppuun?
Mekaaninen ropeli menossa takaisin, samalla laittaisi tuon pienemmän hihnapyörän.
Mekaaninen pumppu on tehokkaimmillaan noin 4000 - 6000 rpm alueella.
Nopeuden nosto ei juuri paranna pumpun tehoa, mutta pumppu saattaa ruveta kavitoimaan, vähintään pumppu ottaa lisää tehoa pyörittämiseen joka on noin 15% koneentehosta.
Tuon tiedon kaivoin jostain koska itsekkään en tuota mekaanisen pumpun kierrosaluetta varmaksi tiennyt.
Vaikkakin yleisesti keskipakopumput pyörivät tuossa 3000 - 3600 rpm (at 30 - 50 Hz) alueella ja loppu hoide-taan siipipyörän muodolla ja koolla.

Eli jos et kovin korkealle konetta pyöritä saattaa pumpun nopeuden nostaminen auttaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mikäs se on "oikeaoppinen" nesteen lämpötila, jos on muutaman kierroksen radalla puuhannut??
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
NooB
Mega-addikti
Viestit: 552
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Paikkakunta: Ulvila

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja NooB »

Tämä on kyllä erikoinen 302. Otin termostaatin pois ja lämmöt nousee pikku hiljaa kunnes kiehuu. Taitaa olla vedenkeitin :)
Täytyy nopsaan saada kutonen takaisin keulille :drum:
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Lämpöongelmia

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

NooB kirjoitti:Tämä on kyllä erikoinen 302. Otin termostaatin pois ja lämmöt nousee pikku hiljaa kunnes kiehuu. Taitaa olla vedenkeitin :)
Täytyy nopsaan saada kutonen takaisin keulille :drum:
tuon tekee joka moottori ilman termostaattia ennemmin tai myöhemmin. poislukien systeemit joissa pumppu hoitaa nestekierron anturilla tai muulla ohjauksella.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Vastaa Viestiin