kaara91 kirjoitti:Efi koneissa on käytetty tehtaalla 194 F termaria. Vanhoihin kaasarikoneisiin riittää 180-190 F termarit. Ja viritettyihin kesärasseihin 170 -180 F.
Pudottaisin tuon termari arvon 160 - 170F jos auto on käytössä vain kesäisin, eikä lämmityslaiteen käyttölle ole tarvetta.
Jos jäähdytysjärjestelmä on muuten kunnossa pitäisi tuon alueen termostaateilla moottorin vedenlämmön pysytellä raikkaamassakin ajossa alle 200F.
Tarkastin noiden dyno ajojen vesilämmöt ja ne ovat olleet noin 65 - 75C alueella (max. tehoalue). Ehkä tästä syystä pyrin käyttämään koneitani aika alhaisilla lämmöillä.
Nämä lämpöongelma keskustelut on aika mielenkiintoisia koska harrastuksen alkuaikoina taistelin samojen asioiden parissa.
Jostain opin, että vähänkään viritettyjen koneiden kanssa kannattaa maksimoida jäähdytys, kun oivalsin tämän opin, ei enää lämpöongelmia ole ollut, ei normaalikäytössä eikä kilpailuissa.
Koneita rakentaessa aina tulee huomioida jäähdytys järjestelmä samalla, mitä enemmän tehoa koneessa sitä enemmän se tuottaa lämpöä.
1. puhdas lohko ja kannet vesitiloiltaan (paksut seinämät)
2. hyvä vesipumppu (mekaaninen tai sähköinen)
3. niin iso jäähdyttäjä kuin autoon ilman suuria muutoksia sopii
(
http://www.usradiator.com/news/car-warriors-66-mustang/)
(tuossa minun 289 koneen edessä on Ford Galaxie 427 messinki syylari, 65 GT350 R malleissa käytettiin ko. syylaria)
4. flekti tehokas mekaaninen tai sähköinen + tunneli
5. asianmukaiset letkut
6. toimiva lämpömittari (F tai C asteikolla) mittaus ennen termostaattia
7. 160 - 170F termostaatti
8. ehjä ja toimiva jäähdyttäjän korkki (10 - 20 psi) ralli koneisiin (20 and up psi) (nämäkin ovat halpoja)
9. puhdas vesi + korkealuokkainen pakkasneste + Water vetter (jos talvisäilytys lämpimässä niin pakkasnesteen voi jättää pois, itse käytän noin -10C seosta). 10. huolellinen jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen
11. moottorin seossäädöt kohdallaan AFR 11 - 13 alueella kokoajan (tämä jää useimmilta tekemättä)
12. oikean lämpöarvoiset sytytystulpat
13. jäähdyttäjän ulkopuolinen puhdistus riittävän usein
14. oikein ja huolella tehty koneen rakentaminen
Kun olette virittäneet koneen ja mieli tekee kierroslukumittaria, niin unohtakaa se ja hankkikaa laajakais-taseosmittari ja toimiva lämpömittari.
Säätäkää koneet oikeille seossuhteille, älkää hakeko alhaista kulutusta seosten avulla -> lämpöongelmia.
Ei ole ollut lämpöongelmia kun tuota listaa olen noudattanut. Enkä ole termostaatteja keitellyt koskaan vaihto vain uuteen (ovat aika halpoja).