302 tai no 306 jos ihan tarkkoja ollaan.porttari kirjoitti:Minkähän kokoinen pata lie tässä kyseessä? Tietäisi alkaa heittelemään jotain mittoja yms.
Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Omat kokemukset erilaisista härveleistä ( ei isoja V8 moottoreita ) kertovat että pakosarjan merkitys alkaa olla suuri vasta kun ”nokkaa” alkaa olla reippahasti. ”Miedolla tai vakiolla” nokalla ei pakosarjalla kummia saavuteta, joskus jopa tulee takapakkia, jos pakoputkisto ei ahdista liikaa niin hyvin rokkaa.
Jos taas overlappia tai yleensä aikaa alkaa nokassa olemaan ja kansi virtaa hyvin niin pakosarjan merkitys on suuri.
Esimerkki:
Omassa Yamaha mettämopossa ( 1 cyl, 290cc n. 45hp 13000rpm ) Akrapovic titaanisen tehoputken primääri on alussa 4mm pienempi kuin vakio. Laajenee loivilla kartioilla vaimentajalle asti jossa supistetaan FIM desibeli rajalle. Vaikutus tehoon ja vääntöön dramaattinen, kaasarin säädötkin meni uusiksi.
Aiemmassa XT600 Yamahassa ( 1 cyl, 600cc sama n. 45hp 6500rpm ) kokeilin eri putkia, ei kummempaa vaikutusta kunhan ei ole liian tukkoinen, kaasarin säädöt eivät vaikuttaneet juuri mitään.
Kysymys siis kokeneemmille V8 miehille:
Millä ”viritysasteella tai nokan tasolla” kannattaa oikeesti alkaa vaivaamaan päätään enempää kuin hommata ”hyväksi tunnettu” vauhtikaupan perussetti?
Jos taas overlappia tai yleensä aikaa alkaa nokassa olemaan ja kansi virtaa hyvin niin pakosarjan merkitys on suuri.
Esimerkki:
Omassa Yamaha mettämopossa ( 1 cyl, 290cc n. 45hp 13000rpm ) Akrapovic titaanisen tehoputken primääri on alussa 4mm pienempi kuin vakio. Laajenee loivilla kartioilla vaimentajalle asti jossa supistetaan FIM desibeli rajalle. Vaikutus tehoon ja vääntöön dramaattinen, kaasarin säädötkin meni uusiksi.
Aiemmassa XT600 Yamahassa ( 1 cyl, 600cc sama n. 45hp 6500rpm ) kokeilin eri putkia, ei kummempaa vaikutusta kunhan ei ole liian tukkoinen, kaasarin säädöt eivät vaikuttaneet juuri mitään.
Kysymys siis kokeneemmille V8 miehille:
Millä ”viritysasteella tai nokan tasolla” kannattaa oikeesti alkaa vaivaamaan päätään enempää kuin hommata ”hyväksi tunnettu” vauhtikaupan perussetti?
1966 HT 347 Stroker
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Grumpy on suht vanhan linjan Vette-miehiä. Vähän tyyppinä semmonen "kärttyinen", niinkuin nimi sanoo, mutta puhuu paljon asiaa. Tuolla hänen omalla foorumillaan aika paljon hyvää matskua, kannattaa kattella läpi jos nappaa. Moni juttu on sovellettavissa läpi eri merkkien, vaikka lähtökohta on enempi GM-painotteinen. Esillepano värikirjoineen vaatii vähän keskittymistä ja toistoa on paljon mutta, kun ajatuksella lukee niin jää kyllä jotain käteenkin.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Tuossa hiljattain näin yhden videon, jossa 289 käy oikein kivasti pelkillä 180 sarjoilla.. Äänet voi tuoda lisää uskottavuutta, mutta menohan kyllä paranee ihan käytännössä tuossa laitteessa



Anti -Histamiini 65
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
En mä usko, että täältä on mitään tautia kellekään tartutettu, korkeintaan se saattaa pahimmassa tapauksessa vahvistua entisestään..
Kys. auton omistaja on tainnut saada erittäin vakavan, sekä parantumattoman motorsport viruksen aikoja sitten, joka vaatii pahimmassa tapauksessa koko ajan virittämään tekniikkaa enemmän ja enemmän..
Odotellaan siis kevättä ja pikkulohkon harmoonista karjuntaa uudella nuotilla


Odotellaan siis kevättä ja pikkulohkon harmoonista karjuntaa uudella nuotilla

Anti -Histamiini 65
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
AAaarggh!!! Kuulosti lähes wankeri...wankelilta, eli karseelta.kaara91 kirjoitti:1500cc Corttiinako? Pakoputkillako katuuskottavuutta?

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Onneksi isoputkisten Top Fueleiden saundi tulee olemaan ikuisesti se mahtavin ja jopa aitoja kaatava.kaara91 kirjoitti:Joo näinhän se on. Nopee ei aina kuulosta hyvältä. Vaikka tanner tömisee, niin silti ei välttämättä ole voimaa, edes kaataa aitaa. Isoilla putkilla saa helposti jytinää, joka kuulostaa voimakkaalta. Kirkossakin 16Hz urkuputkella saa penkkien selkänojat silmin nähden tärisemään ja tuntuu, että Jumala laskeutuu pyhättöön.. Näin meitä kusetetaan. Pelkällä äänellä ei luoda kuin tunnelmaa. Teho ja moottorin suorituskyky muodostuu aivan muista seikoista, kuin pelkästä äänestä. Tosin Esson kahvipöydässä on päteneet nämä lait jo vuosikaudet. Pitäsköhän ruveta käännytystyöhön. No ei nyt sentään, antaa legendan elää......
Ei nuo uudet pölyimurilta kuulostavat Formulatkaan kummoiselta kuulosta. Tehoa on kuitenkin koneen kokoon nähden kuten sanotaan aivan "SAIRAASTI".

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Jatkanpas hieman aiheesta, vaikkakin sivuten. Nyt menneen viikonlopun jälkeen "outo sointuista" pikkulohkoa on päästy kiusaamaan kilvanajon merkeissä. Kuten Mexico jo tuolla eräässä toisessa topikissa kertoilikin kuulumiset ratin takaa, niin asialla oli käsittääkseni vain positiivisia vaikutuksia auton kulkupuoleen. Tämä oli tietenkin jo meillä tiedossa etukäteen
.
Omasta mielestä se nyt kuulostaa juuri siltä, miltä ratakasin pitääkin
. Toisten mielestä se kuulostaa ihan joltain muulta ja toiset haluavat kuunnella perinteistä papatusta. No onneksi lähes jokaiselle saattanee löytyä mieleinen vaihtoehto tämän suhteen, millä sarjoilla autonsa varustelee.
Olin ja olen edelleenkin sitä mieltä, että pakosarjoihin+putkistoon kannattaa satsata, olipa kyseessä pienempi, tahi suurempi viritys konetta koskien. Huuhtelua ei tarvitse vakiosta paljoakaan lisätä( siis vaihtaa nokka-akselia jyrkempään), kun pakosarjojen vaikutus tuntuu ja näkyy. Se kun ei ole auton valmistusmaasta kiinni millään tavoin.
Vääntömomentti laajenee koneessa kummasti, sekä max teho jatkuu lähes putoamatta noin tuhannen kierroksen verran ( esim. max teho 7000rpm/400hp>8000rpm/385hp). Ja miksi alavääntö esim. paranee, niin hyvin toimivat sarjat saavat jo pienemmillä kierroksilla aikaan jälkitäytöstä, jota ei taas huonot toimimattomat tee. Eikä seos sekoile nelikurkkuista käytettäessä niin pahasti imusarjassa, mitä se muutoin pyrkii tekemään.
Ja näkyyhän tämä oikein hyvin myös varttimailin repäisyilläkin kasvaneessa loppunopeudessa, toki myös aika paranee. Ja saahan koneesta myös taloudellisemman, mikäli sillä nyt on mitään merkitystä kun kaikki kuitenkin tankista häviää minkä sinne tankkaakin
.

Omasta mielestä se nyt kuulostaa juuri siltä, miltä ratakasin pitääkin

Olin ja olen edelleenkin sitä mieltä, että pakosarjoihin+putkistoon kannattaa satsata, olipa kyseessä pienempi, tahi suurempi viritys konetta koskien. Huuhtelua ei tarvitse vakiosta paljoakaan lisätä( siis vaihtaa nokka-akselia jyrkempään), kun pakosarjojen vaikutus tuntuu ja näkyy. Se kun ei ole auton valmistusmaasta kiinni millään tavoin.
Vääntömomentti laajenee koneessa kummasti, sekä max teho jatkuu lähes putoamatta noin tuhannen kierroksen verran ( esim. max teho 7000rpm/400hp>8000rpm/385hp). Ja miksi alavääntö esim. paranee, niin hyvin toimivat sarjat saavat jo pienemmillä kierroksilla aikaan jälkitäytöstä, jota ei taas huonot toimimattomat tee. Eikä seos sekoile nelikurkkuista käytettäessä niin pahasti imusarjassa, mitä se muutoin pyrkii tekemään.
Ja näkyyhän tämä oikein hyvin myös varttimailin repäisyilläkin kasvaneessa loppunopeudessa, toki myös aika paranee. Ja saahan koneesta myös taloudellisemman, mikäli sillä nyt on mitään merkitystä kun kaikki kuitenkin tankista häviää minkä sinne tankkaakin

Anti -Histamiini 65
-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Mulla oli tämmöinen kuva Italialaisen suunnittelijan mallista hyvin matalaan autoon. Olettaisin olevan hyvinkin toimiva
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Oletteko testailleet miten eri pakosarjat vaikutta koneen vääntö / tehokäyriin?
Aika turhaa arvailla mikä olisi sopivin jos dataa ei ole käytettävissä. Niin kuin tuossa Engine Mastere videossa käy hyvin ilmi, ettei suuriakaan muutoksia saada aikaan pakosarjoilla jos kyseessä on tuollainen "matalaviritteinen" kone. Vaikutukset näkyy selvemmin kun koneen viritysastetta nostetaan.
Jotain dataa sain kun testasin kolme erilaista sarjaa keskenään samalla kertaa samoissa olosuhteissa. Valitettavasti ei testattu kuin lähes vakiota Tri-Y sarjaa modifioituun 4-1 + Merge collektor ja Custom made 180 asteinen + Merge cllektor.
Joo kaikki sarjat toimivat, mutta yksi ylitse muiden ja se on valmistettu Suomessa.
Tri-Y 103 Nm/l
4-1 + Merge 107 Nm/l
180 degree + Merge 110 Nm/l
Pelkästään huippu vääntö ei kerro kaikea vaan vääntökäyrän muodot jota oli 180 sarjalla parhaat kun houmioidaan koneen käyttö kierrosalue 4000 - 7200 rpm. Tuo Tri-Y ei kuitenkaan enää toiminut kunolla 6500 rpm jälkeen, muutoinkin kone tuntui raskaalta Tri-Y sarjojen kanssa. Siitä huolimatta Tri-Y on hyvä sarja jos kone olisi hieman vaisummin viritetty ja max kierrokset noin 6000 prm.
Aiemmin hieman moitittiin Kiinan kamoja, niin vaihtoehto on teettää sarjat Suomessa tai modifioida Kiina hanurit toiseen oktaaviin.
Aika turhaa arvailla mikä olisi sopivin jos dataa ei ole käytettävissä. Niin kuin tuossa Engine Mastere videossa käy hyvin ilmi, ettei suuriakaan muutoksia saada aikaan pakosarjoilla jos kyseessä on tuollainen "matalaviritteinen" kone. Vaikutukset näkyy selvemmin kun koneen viritysastetta nostetaan.
Jotain dataa sain kun testasin kolme erilaista sarjaa keskenään samalla kertaa samoissa olosuhteissa. Valitettavasti ei testattu kuin lähes vakiota Tri-Y sarjaa modifioituun 4-1 + Merge collektor ja Custom made 180 asteinen + Merge cllektor.
Joo kaikki sarjat toimivat, mutta yksi ylitse muiden ja se on valmistettu Suomessa.
Tri-Y 103 Nm/l
4-1 + Merge 107 Nm/l
180 degree + Merge 110 Nm/l
Pelkästään huippu vääntö ei kerro kaikea vaan vääntökäyrän muodot jota oli 180 sarjalla parhaat kun houmioidaan koneen käyttö kierrosalue 4000 - 7200 rpm. Tuo Tri-Y ei kuitenkaan enää toiminut kunolla 6500 rpm jälkeen, muutoinkin kone tuntui raskaalta Tri-Y sarjojen kanssa. Siitä huolimatta Tri-Y on hyvä sarja jos kone olisi hieman vaisummin viritetty ja max kierrokset noin 6000 prm.
Aiemmin hieman moitittiin Kiinan kamoja, niin vaihtoehto on teettää sarjat Suomessa tai modifioida Kiina hanurit toiseen oktaaviin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Muutin viestiketjun yleisesti kiinnostavana pysyväksi.
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Ilmeisestikin pakosarjojen kääntö onnistuu? Eli niin, että lähtö osoittaa eteen. Orkkiksilla taitaa tulla kuskin puolella ohjaustehostimen pumppu eteen, mutta mahtuuko jotkut tämmöiset olemaan käännettyinä? Lähinnä iskaritolpat huolettavat.
Mitä eroa noissa pakosarjoissa on, kun myynnissä näkyy olevan vanhempiin ja 80-90 -luvun vehkeisiin eri sarjoja? Ja jotkut myyjät näyttää taas myyvän noita uudempien pakosarjoja ihan universaaleina.
Koneena 302 ja autona -69 Mustang
Mitä eroa noissa pakosarjoissa on, kun myynnissä näkyy olevan vanhempiin ja 80-90 -luvun vehkeisiin eri sarjoja? Ja jotkut myyjät näyttää taas myyvän noita uudempien pakosarjoja ihan universaaleina.
Koneena 302 ja autona -69 Mustang
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Ihan tarkkaan en pysty tietämään noiden sarjojen eroa, mutta voisihan kyseessä olla juurikin joitain väistöliikkeitä laturille, ilmapumpulle, ilmastoinnin kompuralle jne.
Saattaa jotkut sarjat sopia suoraan jonkun vuosimallin pakoputkiinkin, mene ja tiedä.
Sarjat saa käännettyä ja ne voi laittaa vaikka puolilta toisille mikäli tila antaa mahdollisuuden.
Saattaa jotkut sarjat sopia suoraan jonkun vuosimallin pakoputkiinkin, mene ja tiedä.
Sarjat saa käännettyä ja ne voi laittaa vaikka puolilta toisille mikäli tila antaa mahdollisuuden.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Kiitos.
Tilaan nuo lyhyet pakosarjat ja katson, saako niillä suunnitelmia eteenpäin.
E: tietenkin jos joku on laittanut tuplaturbot 69-70 -malliin ja haluaa antaa pakosarjojen suhteen hyviä vinkkejä, niin otan niitä mielelläni vastaan.
Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon
Mulla on autossa `65 Fastback, Ford Racingin rakentama 302 (itseasiassa taitaa olla 306) johon hommasin Scott Drake Tri-y pakosarjat. Ne on nyt pintakäsitelty ja seuraavana pitäisi alkaa katsella pakoputkistoja. Summitilta löytyy Flowmaster 17273 ja 17282 sarjat. Pitäisi siis tutkia mitkä sopii autoon kun siinä on mm. avon alustavahvikkeet. Olen kuullut väitettävän että Flowmasterin pakoäänet ovat niin kovat että niiden jytinään kyllästyy pian jos ajaa pitempiä reissuja. Magnaflowssa on kuulema ns. sivistyneemmät äänet. Kuinka on, onko kellään kokemuksia kummastakin.